Εορταστικό καλάθι νοικοκυριού και καλάθι Άη Βασίλη «πέφτουν» στην αγορά για πιο φτηνά Χριστούγεννα, εν μέσω ανελέητης ακρίβειας και σαρωτικών αυξήσεων στις τιμές.
Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου τα νέα «καλάθια» που θα φτιάξουν οι επιχειρήσεις για τις γιορτές. Μετά τα σούπερ μάρκετ, στον ρυθμό του καλαθιού μπαίνουν και οι μεγάλες αλυσίδες παιχνιδιών, που στήνουν το «Καλάθι του Άη Βασίλη» για τα δώρα των μικρών καταναλωτών.
Και τα δύο ξεκινούν από τις 14 Δεκεμβρίου.
Το εορταστικό καλάθι νοικοκυριού στα σούπερ μάρκετ θα ισχύει μέχρι τις 4 Ιανουαρίου 2023, ενώ το δεύτερο, για τα παιχνίδια, θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Ιανουαρίου του 2023.
Στο εορταστικό καλάθι για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, ωστόσο, παρά τις διαρροές των τελευταίων ημερών, παρουσιάστηκε μια έκπληξη. Λείπουν τα πιο αγαπημένα και παραδοσιακά γλυκά των εορτών: Τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες.
Όπως εξήγησε όμως ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, εάν εφαρμοζόταν κάτι τέτοιο στα σούπερ μάρκετ, τότε θα υπήρχε πρόβλημα με ζαχαροπλαστεία και φούρνους, έτσι αποφασίστηκε να μην μπουν αυτά τα δύο προϊόντα. Θα μπει όμως η βασιλόπιτα, αλλά και άλλα προϊόντα που χρειάζονται για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
Το καλάθι του Άη Βασίλη: Ποια παιχνίδια μπαίνουν
Στην ενημέρωση αναφέρθηκε και το καλάθι του Άη Βασίλη για τα μικρά παιδιά.
Το καλάθι αυτό που θα περιλαμβάνει παιχνίδια θα ισχύσει από τις 14 Δεκεμβρίου και έως τις 11 Ιανουαρίου οπότε όλα τα καταστήματα παιχνιδιών θα φτιάξουν το δικό τους καλάθι με 10 κατηγορίες:
- επιτραπέζια παζλ,
- παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ
- βρεφικά παιχνίδια,
- φιγούρες δράσης,
- παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια,
- αθλητικά παιχνίδια μπάλες κτλ.,
- λούτρινα παιχνίδια,
- μουσικά παιχνίδια,
- τηλεκατευθυνόμενα,
- ηλεκτρικά παιχνίδια
Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη «οι περισσότερες αλυσίδες μας έχουν πει ότι θα συμπεριλάβουν περισσότερα από ένα και θα είναι πλούσιο».
Όπως διευκρίνισε «με το καλάθι αυτό τα παιχνίδια θα ελέγχονται ως προς το περιθώριου του κέρδους».
Τα παιχνίδια που θα συμμετέχουν στο «καλάθι του Αι Βασίλη» θα έχουν χαμηλότερες τιμές. Ο έλεγχος θα γίνεται σε εβδομαδιαία βάση από το υπουργείο.
Ο μαγαζάτορας κάθε Τετάρτη θα πρέπει να υποβάλει λίστα στο υπουργείο Ανάπτυξης με το τι παιχνίδια θα συμμετέχουν στο καλάθι και τις τιμές που θα τα βάλει. Το «Καλάθι του παιδιού με τα παιχνίδια» θα ξεκινήσει στις 14 του μήνα και θα διαρκέσει έως τις 11 Ιανουαρίου, σημείωσε.
Θα υπάρχει ένα ειδικό σήμα με την μορφή του Άη Βασίλη κι ένα καλάθι σουπερμάρκετ και θα βρίσκεται σε κάθε ράφι, σε κάθε κατάστημα, εφόσον αυτό θέλει να συμμετέχει, αλλά και σχετικός κατάλογος αναρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.
Τι περιλαμβάνει το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού
Το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού θα περιλαμβάνει γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι, βασιλόπιτα και σοκολάτα, αλλά όχι μελομακάρονα και κουραμπιέδες.
Τα γλυκά των Χριστουγέννων έμειναν εκτός εορταστικού καλαθιού με απόφαση του Άδωνι Γεωργιάδη. Όπως είπε, πήρε ο ίδιος την απόφαση αυτή για να μη δημιουργηθεί αθέμιτος ανταγωνισμός με τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, που παραδοσιακά τις γιορτές πωλούν τα γλυκά των Χριστουγέννων.
Το νέο καλάθι νοικοκυριού: Βγήκαν οι νέες τιμές μέχρι 13/12
Τις νέες λίστες με τα προϊόντα που απαρτίζουν το «καλάθι του νοικοκυριού» ανήρτησαν τα σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα e-καταναλωτής. Η τιμή των προϊόντων που αναγράφεται αφορά την εβδομάδα 7 με 13 Δεκεμβρίου. Υπενθυμίζουμε ότι το καλάθι του νοικοκυριού μπαίνει σήμερα στην τέταρτη εβδομάδα εφαρμογής του.
Συνολικά 16 επιχειρήσεις δημιούργησαν αυτή την εβδομάδα «καλάθια» και συγκεκριμένα 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλόπουλος, Βazaar, Γαλαξίας, Discount Market, Κρητικός, Lidl, Μασούτης, Market In, My Market, Σκλαβενίτης, ΣΥΝΚΑ, Πίτσιας, Χαλκιαδάκης), το οnline Efresh.gr και oι πλατφόρμες efood και Wolt.
Aναλυτικά τα καλάθια των σούπερ μάρκετ τα βρίσκει στο e-καταναλωτής ο καταναλωτής μεταβαίνοντας στην αλυσίδα που επιθυμεί.
Μεγάλη κομπίνα σε σούπερ μάρκετ: Αισχροκερδούσαν στο καλάθι του νοικοκυριού
«Λαυράκια» έπιασε η ΔΙΜΕΑ μετά από ελέγχους σε σούπερ μάρκετ τα οποία αισχροκερδούσαν, βάζοντας προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού, καταστρατηγώντας έτσι τη νομοθεσία που αφορά το περιθώριο κέρδους.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη επιβλήθηκαν πρόστιμα έως 50.000 ευρώ στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις.
Ο υπουργός ανέφερε ότι την ερχόμενη εβδομάδα θα γίνει παρουσίαση των συνολικών στοιχείων της πλατφόρμας e-Καταναλωτής και ότι ο πληθωρισμός δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης «κι αυτό θα πρέπει να το δει ο καταναλωτής στο ράφι».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Έχουμε όλοι μία ευθύνη έναντι του καταναλωτή. Εάν δεν βάλουμε πλάτη για να προφυλαχθεί ο καταναλωτής, ο πληθωρισμός θα συνεχίσει να ανεβαίνει. Έχουμε κοινό συμφέρον για να βρούμε λύση. Είμαστε παρόντες ως πολιτεία και είμαστε εδώ να ικανοποιήσουμε λογικά αιτήματα του κλάδου. Δεν θέλω να νομίζει κανείς ότι η παρουσία μου στα σούπερ μάρκετ μειώνει τους ελέγχους για την κερδοσκοπία.
Έχουμε ξεκινήσει ελέγχους και στο καλάθι του καταναλωτή με τη ΔΙΜΕΑ. Έχουμε ήδη στείλει εκθέσεις ελέγχου για ορισμένα προϊόντα που υπάγονται στο καλάθι σε κάποιες αλυσίδες, και έχουν σταλεί πρόστιμα από τη ΔΙΜΕΑ αλλά είναι μικρά, κάτω από το όριο των 50.000 ευρώ, επομένως δεν επιβάλλεται η δημοσιοποίηση των στοιχείων τους βάσει του νόμου. Είναι απαράδεκτο ότι βρήκαμε παραβίαση του περιθωρίου κέρδους ακόμα και μέσα στο καλάθι. Είναι απαράδεκτη ηθικά αυτή η συμπεριφορά. Δεν μπορούμε να λέμε ότι κάνουμε μία προσπάθεια και κάποιοι να κινούνται κατά το δοκούν… Θα τους πιάσουμε σίγουρα όσους παρανομούν… Δεν θέλω να βάζω πρόστιμα, προτιμώ την καλόπιστη συμπεριφορά, αλλά ιδιαίτερα για το καλάθι του νοικοκυριού είμαστε πολύ προσεκτικοί».
Ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ακόμη τα εξής: «Θέλω να παρακαλέσω τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να είναι περισσότερο προσεκτικές για την τήρηση του νόμου για την κερδοσκοπία. Δεν αναφέρομαι σε προϊόντα όπως το χαβιάρι, αλλά στα βασικά είδη που ο κοσμάκης θα πρέπει να βρει σε φυσιολογικές τιμές. Είναι απαράδεκτο να μου φέρνει η ΔΙΜΕΑ πρόστιμα για προϊόντα εντός καλαθιού και σκέφτομαι ακόμα και το ενδεχόμενο να δημοσιοποιήσω τα πρόστιμα παρά το γεγονός ότι το ύψος τους δεν υπερβαίνει τα 50.000 ευρώ και επομένως δεν απαιτείται η δημοσιοποίησή τους».
Ο υπουργός γνωστοποίησε ακόμη ότι θα έχει συνάντηση με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ τις επόμενες μέρες για την εορταστική αγορά και ότι την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν οι ανακοινώσεις, με εκπλήξεις -όπως σημείωσε – για το εορταστικό καλάθι ενώ τόνισε ότι η οικονομία πηγαίνει πολύ καλά και θα τρέξει με ανάπτυξη πάνω από 5,6% που ήταν η αρχική πρόβλεψη.
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι αυτό που θα συμβεί όταν παρέλθει η τρέχουσα κρίση και εφόσον εξομαλυνθεί η κατάσταση στην Ουκρανία ένα κομμάτι των ανατιμήσεων θα υποχωρήσει σε χαμηλότερα επίπεδα αλλά πρόσθεσε: «η οικονομική ιστορία έχει αποδείξει ότι οι τιμές που ανεβαίνουν δεν επιστρέφουν ποτέ στο επίπεδο από το οποίο ξεκίνησαν, είναι σαφές αυτό. Αυτό ονομάζεται στην οικονομική επιστήμη ακαμψία των τιμών προς τα κάτω».
Ο κ. Αναγνωστόπουλος ανέφερε ότι για να μπορέσουν οι τιμές να επιστρέψουν όσο το δυνατόν σε χαμηλότερα επίπεδα αυτό δεν εξαρτάται μόνο από τις επιχειρήσεις εξαρτάται και από την καταναλωτική συμπεριφορά. Είναι πάρα πολύ σημαντικό, είπε, ο καταναλωτής να συνεχίσει να ψάχνει και να δίνει έμφαση στην καλύτερη σχέση ποιότητας και κόστους.
Στο πλαίσιο αυτό το κράτος και ειδικότερα η γενική γραμματεία Εμπορίου, θα προσπαθήσει όπως ανέφερε ο κ. Αναγνωστόπουλος να ενημερώσει τους καταναλωτές και να τους δώσει περισσότερα εργαλεία για να παρακολουθούν το επίπεδο των τιμών και τις προσφορές προκειμένου αυτό να επιτρέψει στις τιμές να αποκλιμακωθούν όσο αυτό είναι αυτό οικονομικά δυνατό.
Ο ίδιος γνωστοποίησε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ετοιμάζει και νέες πρωτοβουλίες για τη διαφάνεια και την ενημέρωση καταναλωτή ενώ σε ότι αφορά στο εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού είπε ότι θα ενταχθούν προϊόντα αυξημένης εποχικής ζήτησης και ιδιαίτερα αυτά που αφορούν στα παιδιά (χριστουγεννιάτικα παιχνίδια ή δώρα) αλλά και με επιπλέον είδη κρέατος, με γλυκίσματα και επιλογές όπως το τσουρέκι και οι βασιλόπιτες ενώ σχεδιάζεται να ενταχθούν κι άλλοι κλάδοι που συμμετέχουν στην εορταστική αγορά αλλά αυτό θα συμβεί με δεδομένο ότι δεν δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά.