Jumbo: Το μέλλον του στον όμιλο Jumbo, αποκάλυψε ο Απόστολος Βακάκης.
Σε μία Γενική Συνέλευση με αρκετές ειδήσεις ο χειμαρρώδης Απόστολος Βακάκης, δεν τσιγκουνεύτηκε να προσφέρει «θανατηφόρες» ατάκες, όπως αυτός συνηθίζει κάθε φορά.
Ατάκες που όλα αυτά τα χρόνια του έχουν προσδώσει το χαρακτηρισμό του σκληρού και κυνικού ανθρώπου.
Μόνο που ο κ. Βακάκης μαζί με τις ειδήσεις και τις «θανατηφόρες ατάκες» φανέρωσε και άλλες πτυχές του χαρακτήρα του.
Μιλώντας στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης για μία «εθνική τραγωδία που μέρα με τη μέρα γίνεται απολύτως αντιληπτή στον καθένα» και «για τα παιδιά που έφυγαν και δυστυχώς δεν θα ξαναγυρίσουν» προέτρεψε να επικρατήσει ψυχραιμία στους χειρισμούς της τραγωδίας.
Από εκεί και έπειτα από την τοποθέτηση του κ. Βακάκη χθες πρέπει να υπογραμμιστούν τρία βασικά πράγματα.
Το πρώτο αφορά την εκτίμηση του ότι πλέον η αγορά θα αρχίσει να εισέρχεται σε μία φάση αποπληθωρισμού, κάτι που αναμένεται να φανεί κυρίως μετά το καλοκαίρι καθώς ουσιαστικά τώρα ξεστοκάρονται προϊόντα που είχαν αγοραστεί απ’ τις εμπορικές επιχειρήσεις σε υψηλές τιμές.
«Τώρα που μιλάμε υπάρχει αποπληθωρισμός. Υπάρχει χάσμα μεταξύ εισοδήματος και τιμής που νομοτελειακά θα οδηγήσει σε επαναπροσδιορισμό της αγοράς. Θα πάρει χρόνο, όμως είμαστε σε αυτή την κατεύθυνση. Οι κεντρικές τράπεζες κάνουν ότι μπορούν να καταστήσουν πιο ακριβό το χρήμα και να επιταχύνουν αυτή τη διαδικασία. Η αίσθηση μας είναι ότι θα ζήσουμε ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Ενάντια στο αίσθημα ευφορίας που υπήρχε, η θέση μου είναι ότι αυτό θα αντικατασταθεί με ένα συναίσθημα απελπισίας. Τα νούμερα δεν θα πιάνονται το 2024. Κι αυτό το γνωρίζουν οι τραπεζίτες. Γι αυτό και εναγωνιωδώς προσπαθούν να επαναφέρουν τον πληθωρισμό εκεί που ήταν ειδάλλως πάμε σε συρρίκνωση των αγορών. Η συρρίκνωση που πιθανολογούμε ότι θα έλθει και στην Ελλάδα θα κάνει δύσκολο το παιχνίδι για το πως φέρνεις το αποτέλεσμα. Απ’ την ευτυχία στη δυστυχία η διαφορά είναι μία μέρα».
Πάντως για την Ελλάδα ανέφερε ότι θα είναι πολύ κρίσιμο το επόμενο τρίμηνο συμπεριλαμβανομένων και των εκλογών για να καταλάβει κανείς την τάση και πρόσθεσε πως «ό,τι και να γίνει θα ζήσουμε συνθήκες αποπληθωρισμού».
Μάλιστα ο ίδιος εκτιμά ότι αυτό θα γίνει περισσότερο εμφανές μετά το καλοκαίρι. Μία περίοδο κατά την οποία και η Jumbo θα προχωρήσει σε μειώσεις τιμών.
«Από πέρυσι η εταιρεία έχει προχωρήσει ανατιμήσεις από 22-25%. Η αγορά θα πάρει πίσω περίπου το μισό. Πρέπει να επιστρέψεις πίσω στον καταναλωτή. Αλλιώς κάνεις λάθος. Χαιρόμαστε όταν κατεβάζουμε τιμές και όχι όταν ανεβάζουμε. Δεν μας ενδιαφέρει, δεν κερδίζουμε κάτι από αυτό. Κερδίζουμε από το μοντέλο της εταιρείας που έχουμε φτιάξει.»
Το δεύτερο αφορά την ενεργοποίηση της συμφωνίας franchise του Ομίλου Jumbo στο Ισραήλ. Όπως είπε ο κ. Βακάκης ως το τέλος του μήνα αναμένεται να ανοίξει το πρώτο κατάστημα, στην πόλη Ιλάτ (σσ στο τρίγωνο της Ερυθράς θάλασσας), το οποίο όπως είπε θα είναι το μεγαλύτερο του είδους.
«Θα έχει στο σήμα του Jumbo και την ελληνική σημαία και τα προϊόντα θα είναι μόνο Jumbo». Ωστόσο δεν θα έχει όλους τους κωδικούς, καθώς ο τρόπος αδειοδότησης κατηγορίας προϊόντων είναι πολύ γραφειοκρατικός.
«Εχουν δικό τους σύστημα, το οποίο είναι αργό. Δεν το έχουν εκσυγχρονίσει προς το παρόν».
Ο κ. Βακάκης εκτιμά ότι η αγορά έχει εξαιρετικές προοπτικές και δίνοντας έμφαση είπε ότι «το Ισραήλ θα κάνει μια Ελλάδα».
Και αυτό θα γίνει για παράδειγμα με 15 καταστήματα, καθώς είναι διαφορετικό το εισόδημα.
Το τρίτο αφορά το διογκούμενο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Jumbo στο να βρει προσωπικό με αποτέλεσμα πλέον να έχει ξεκινήσει να κατευθύνει περισσότερες δραστηριότητες στις υπόλοιπες χώρες που ο Όμιλος δραστηριοποιείται, ξεκινώντας από δομές logistics.
«Αν δεν βρίσκουμε προσωπικό μεταφέρουμε δραστηριότητες στη Ρουμανία και τη Βουλγαρία», είπε ο κ. Βακάκης.
«Το αρχικό μοντέλο ήταν ότι εδώ είναι η χώρα μας, πρέπει να ενισχύσουμε τη χώρα μας κτλ. Αλλά όλοι πρέπει να συμπορεύονται κάτω απ’ αυτό τον τρόπο σκέψης!», σημείωσε.
«Για παράδειγμα κάνουμε μία αποθήκη στη Ρουμανία αντί να επανδρώσουμε ακόμη μία εδώ, στην Ελλάδα».
Σημειωτέον πως στο επενδυτικό πλάνο της εταιρείας φέτος είναι η δημιουργία δύο καταστημάτων στη Ρουμανία, καθώς και του eshop στη Βουλγαρία.
Μεταξύ άλλων ο κ. Βακάκης ερωτήθη χθες και για το ενδεχόμενο κάποια στιγμή να αποσυρθεί απ’ την εταιρεία.
«Δεν σκοπεύω να αποσυρθώ. Πολλοί θα ήθελαν να με αποσύρουν αλλά δεν ξέρω τι να κάνω αν αποχωρήσω» είπε για να κλείσει το θέμα χαριτολογώντας ότι μπορεί να ανοίξω σουβλατζίδικο.
Κάθετα αρνητικός εμφανίστηκε και στο ενδεχόμενο εξαγοράς.
«Ένας από τους μεγαλύτερους εφιάλτες είναι να ονειρεύεσαι εξαγορές. Δεν αγοράζεις προβλήματα είναι αρκετά αυτά που έχουμε.
Βγαίνει από το κάδρο αυτό το ενδεχόμενο. Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση» είπε και πρόσθεσε ότι και «τζάμπα να μου έδιναν μια εταιρεία δεν θα την έπαιρνα. Θα έψαχνα να δω τι πρόβλημα υπάρχει».
Ο κ. Βακάκης δεν σχεδιάζει να δώσει πρόσθετο μέρισμα – τουλάχιστον προς το παρόν – αν και η εταιρεία του πάει «εκνευριστικά καλά», καθώς αναδύονται αβεβαιότητες, όπως είπε.
«Δεν θέλουμε να τρέχουμε την εταιρεία ως πύραυλο» επανέλαβε, μεταθέτοντας για τους καλοκαιρινούς μήνες πιθανή απόφαση για έκτακτο μέρισμα σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «καλύτερα να εκπλήσσεις ευχάριστα παρά δυσάρεστα».
Jumbo: Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του
Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.
Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα.
Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.
Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια.
Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.
Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση.
Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.
Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley.
Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.
Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.
Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.
Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας.
Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του.
Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.
Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο.
Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».
Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…