Jumbo: Ως… μαύρη θα μείνει στην ιστορία του Jumbo η χρονιά του 2020, καθώς ο κολοσσός παιχνιδιών κατέγραψε μυθική (!) πτώση τζίρου! Διαβάστε στο xristika.gr το χρονικό της τεράστιας απώλειας.
Αναλυτικά, όπως αναφέρει η εισηγμένη σε σχετική ανακοίνωση, με το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης, όλες οι χώρες όπου δραστηριοποιείται ο Όμιλος JUMBO έλαβαν μέτρα για τον περιορισμό εξάπλωσης του Covid-19 επηρεάζοντας την πορεία των μεγεθών του Ομίλου JUMBO.
Ο κύκλος εργασιών κατά τη χρήση του 2020, για τον Όμιλο JUMBO, διαμορφώθηκε σε 694,03 εκατ. ευρώ, μειωμένος κατά -18,15% σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση 01.01.2019-31.12.2019 που ήταν 847,94 εκατ. ευρώ.
- Στην Ελλάδα, τα καταστήματα Jumbo καθώς και άλλα εμπορικά καταστήματα παρέμειναν κλειστά, κατά τις δύο μεγάλες και κρίσιμες περιόδους, το Πάσχα και τα Χριστούγεννα του 2020. Σε περιόδους που επιτρεπόταν η λειτουργία των καταστημάτων, προς αποφυγή φαινομένων συγχρωτισμού, υπήρξε πρόβλεψη για συγκεκριμένο αριθμό επισκεπτών ανά τετραγωνικό μέτρο εντός των καταστημάτων. Κατά συνέπεια, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν μείωση κατά -30% περίπου σε σχέση με το 2019.
- Στην Κύπρο, το σύνολο των καταστημάτων παρέμειναν κλειστά από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου 2020, χάνοντας την εορταστική περίοδο του Πάσχα. Τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών που επιβλήθηκαν σε συνδυασμό με τις αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα ή σε βεβαρημένες υγειονομικά περιοχές, επηρέασαν τις πωλήσεις κατά το 2020 όπου υποχώρησαν κατά -13% περίπου σε σχέση με το 2019.
- Όσον αφορά στη Βουλγαρία, τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών για δύο μήνες (από Μάρτιο έως Μάιο2020) καθώς και οι αποφάσεις για το κλείσιμο καταστημάτων που λειτουργούσαν σε εμπορικά κέντρα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση των πωλήσεων κατά τη χρήση του 2020 κατά -10% περίπου.
- Οι παρόμοιοι περιορισμοί στη Ρουμανία δεν ανέτρεψαν τη δυναμική ανάπτυξης και οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση +13% περίπου.
Η μικτή κερδοφορία του Ομίλου JUMBO, κατά το 2020, ανήλθε σε 359,40 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση -19,02% (σε σύγκριση με τα 443,79 εκατ. ευρώ το έτος 2019).
Το περιθώριο των μικτών κερδών του Ομίλου JUMBO διαμορφώθηκε σε 51,78% ενώ πέρυσι ήταν 52,34%.
Σ’ αυτή τη δύσκολη χρονιά, η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους συνέβαλε σημαντικά ώστε τα Καθαρά Ενοποιημένα Κέρδη μετά από φόρους να διαμορφωθούν σε 138,67 εκατ. ευρώ έναντι των 177,62 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, μειωμένα κατά -21,93%.
Jumbo: Το… παλεύει στα Βαλκάνια!
Με την ολοκλήρωση της εταιρικής χρήσης, την 31η Δεκεμβρίου 2020, ο Όμιλος JUMBO αριθμούσε 80 καταστήματα. Από αυτά:
- 52 βρίσκονται στην Ελλάδα,
- 5 στην Κύπρο,
- 9 στην Βουλγαρία, και
- 14 στη Ρουμανία.
Ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr σε Ελλάδα και Κύπρο.
Ο Όμιλος, μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 28 καταστήματα που φέρουν το σήμα της JUMBO, σε 6 χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).
Λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στην αδειοδότηση των έργων λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου 2021, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (περίπου 9.000 τ.μ.).
Επίσης θα λειτουργήσει στην Craiova, στη Ρουμανία, ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα (περίπου 12.500 τ.μ.), ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για την υπηρεσία e – jumbo της Ρουμανίας (περίπου 33.000 τ.μ.).
Jumbo: Ο Βακάκης πούλησε μετοχές του
Στην πώληση 4,8 εκατ. κοινών μετοχών, οι οποίες αντιστοιχούν στο 3,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Jumbo, προχώρησε ο Απόστολος Βακάκης, μέσω της κυπριακής εταιρείας Tanocerian Maritime.
Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, η διαδικασία πραγματοποιήθηκε μέσω «book building» και ήταν απολύτως επιτυχημένη, υπερκαλύπτοντας το ζητούμενο ποσό.
H αξία της συναλλαγής κυμάνθηκε στα 75 εκατ. ευρώ. Μέχρι στιγμής δεν έχει καταστεί γνωστό ποιοι επενδυτές συμμετείχαν στην αγορά των 4,8 εκατ. μετοχών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Tanocerian Maritime ήλεγχε το 23,2% του μετοχικού κεφαλαίου μέχρι την ολοκλήρωση της συναλλαγής, με αποτέλεσμα το τρέχον ποσοστό της να περιορίζεται ελαφρώς κάτω του 20%.
Το 2017, ο κ. Βακάκης είχε προχωρήσει σε αντίστοιχη διαδικασία, διαθέτοντας προς πώληση -επίσης- το 3,5% των μετοχών της εισηγμένης.
Σήμερα, η μετοχή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο Αθηνών έκλεισε με απώλειες της τάξης του 2,5%, υποχωρώντας στα 15,7 ευρώ. Από τις αρχές του 2021, πάντως, τα σωρευτικά κέρδη ξεπερνούν το 12%.
Jumbo: Η μάχη με τον κορονοϊό
Πολλές φορές ο Απόστολος Βακάκης, ή Mr Jumbo, όπως τον γνωρίζουν οι περισσότεροι, έχει μιλήσει για πόλεμο. Είτε μέσα από τις οικονομικές εκθέσεις του ομίλου θέλοντας, ενδεχομένως, να αποτυπώσει ακόμη και με ακραίο τρόπο το επενδυτικό ρίσκο, είτε απευθυνόμενος στους αναλυτές, όπως συνέβη στην τελευταία τηλεδιάσκεψη για τον σχολιασμό των αποτελεσμάτων του 2019 τον περασμένο Μάιο.
Και όντως μετά από ένα εκπληκτικό σερί σχεδόν 20 χρήσεων διαρκούς ανάπτυξης, με αυξήσεις τζίρου, κερδών και ταμειακών ροών, έχει κερδίσει πολλούς «πολέμους». Ωστόσο, τον πόλεμο του κορoνοϊού φαίνεται να τον έχει χάσει και για πρώτη φορά Χριστούγεννα και Jumbo δεν πάνε μαζί.
Παρότι ο πολυμήχανος επιχειρηματίας φαινόταν να είχε επίγνωση για το τι θα ακολουθήσει μετά το πρώτο γενικό απαγορευτικό, «βρισκόμαστε στην αρχή της κρίσης και όχι στο τέλος της», είχε δηλώσει τον Μάιο, η πραγματικότητα τον ξεπέρασε.
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου lockdown το ηλεκτρονικό κατάστημα του μεγαλύτερου retailer παιχνιδιών, ειδών βρεφανάπτυξης, ειδών δώρων, ειδών σπιτιού, βιβλιοχαρτοπωλείου κ.λπ. βγήκε νοκ άουτ από την αγάπη του κόσμου, όπως χαρακτηριστικά έλεγε η ανακοίνωση στο εμπορικό site της Jumbo. Το ηλεκτρονικό κατάστημα της Jumbo επανήλθε με σκαμπανεβάσματα μόλις μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, αλλά κατά πολύ ελαφρύτερο αφού βγήκαν εκτός των χριστουγεννιάτικα είδη. Παράλληλα η εταιρεία, που έχει ταυτιστεί με το πρωτοποριακό marketing, δήλωσε αδυναμία να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές μέσω της υπηρεσίας click away λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών!
Σίγουρα δεν είναι ο μόνος λιανέμπορος που αναμετρήθηκε με τα περιοριστικά μέτρα λόγω COVID 19 και βγήκε νοκ άουτ, αλλά είναι ο μεγαλύτερος και το γεγονός συνεχίζει να σχολιάζεται έντονα στην αγορά, με τον Α. Βακάκη να δέχεται αυστηρή κριτική για την αντιμετώπιση της πρόκλησης του lockdown.
Τι συνέβη λοιπόν; Ο βιομήχανος της χαράς, που χαρακτηρίζεται αν μη τι άλλο για την ευρηματικότητά του δεν είχε plan b για την αντιμετώπιση της «τέλειας καταιγίδας» και αιφνιδιάστηκε;
Ο ίδιος είπε σε πρόσφατη συνέντευξή του πως «ήταν και παραμένει αδύνατον να εκτρέψεις έναν ποταμό και να τον περάσεις μέσα από την τρύπα μιας βελόνας». Κι αυτό γιατί η εταιρεία είχε δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να ανταποκριθεί στο 1/20 της ζήτησης σε σχέση με εκείνη που τελικά προέκυψε λόγω του καθολικού κλεισίματος των καταστημάτων, με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις να είναι τεράστιες.
Ο μαύρος κύκνος* στην προκειμένη περίπτωση ήταν η ανατροπή της βεβαιότητας ότι τα καταστήματα των επιχειρήσεων που βασίζουν τη δραστηριότητά τους σε εποχικά προϊόντα και παιχνίδια θα άνοιγαν αρκετές ημέρες πριν τα Χριστούγεννα. Κάτι που δεν έγινε γιατί τα επιδημιολογικά δεδομένα επιδεινώθηκαν. Με αυτή τη βεβαιότητα όμως παραγγέλθηκε νέο εμπόρευμα για το οποίο σήμερα δεν υπάρχει καν χώρος να αποθηκευτεί, καθώς ήδη οι αποθήκες της εταιρείας είναι γεμάτες.
Ταυτόχρονα, κανείς δεν ξέρει εάν θα εμφανιστεί και νέος μαύρος κύκνος σε ότι αφορά την πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου μόλις ομαλοποιηθεί η κατάσταση με την πανδημία. Πολλοί εκτιμούν ότι η έκρηξη των online πωλήσεων είναι κάτι παροδικό και θα υποχωρήσει μόλις λήξει η πανδημία. Εάν επαληθευτεί η πρόβλεψη αυτή, τα κεφάλαια που θα «καίγονταν» για την υποστήριξη του e-commerce θα παραμείνουν στο ταμείο. Για μια εταιρεία, όπως η Jumbo, που έως τώρα επικεντρώνει την ανάπτυξή της στα φυσικά καταστήματα, προφανώς το ηλεκτρονικό εμπόριο μόνο ως συμπληρωματικό μπορεί υπολογιστεί. Αρκεί βέβαια να μην εμφανιστεί ο νέος μαύρος κύκνος…
Προς το παρόν πάντως, ο οπαδός της απελευθέρωσης των αγορών, από τις χρήσεις γης και τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές μέχρι τη διαχείριση της Ακρόπολης (!), δεν φαίνεται ότι θα υποστεί σαρωτική ήττα. Με το ταμείο της Jumbo ξέχειλο -τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού ανέρχονταν σε 639,57 εκατ. ευρώ στην 30η Σεπτεμβρίου και η κεφαλαιοποίησή της να φθάνει τα 1,9 δισ. ευρώ- η απώλεια της εορταστικής περιόδου, όπου γίνεται το 1/3 του τζίρου της χρονιάς, είναι μεν τεράστιο πλήγμα, δεν θα φέρει όμως την απόλυτη καταστροφή.
Όπως άλλωστε αναφέρει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Jumbo, ο Νοέμβριος εφέτος, με το δίκτυο των καταστημάτων στην Ελλάδα να είναι κλειστό και στην Κύπρο να είναι κλειστά τα 3 από τα 5 καταστήματα, κατέγραψε μείωση των πωλήσεων κατά -35% περίπου διευρύνοντας τις συνολικές απώλειες για το 11μηνο στο -10,7% από -7% κατά το δεκάμηνο του 2020. Προφανώς η πορεία των οικονομικών μεγεθών τον Δεκέμβριο, με το lockdown στη χώρα μας να συνεχίζεται και το ψηφιακό κανάλι της εταιρείας φρακαρισμένο, θα είναι χειρότερη, με τις επιπτώσεις στο σύνολο της τρέχουσας χρήσης να είναι σημαντικές. Ωστόσο, σε καμία άλλη χώρα -από αυτές στις οποίες δραστηριοποιείται η Jumbo, ήτοι Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρος- δεν ισχύουν πλέον απαγορευτικά στη λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων, που μεταφράζεται σε εισροή εσόδων. Και επιπλέον υπάρχουν και οι συμφωνίες που είχε υπογράψει ο Απόστολος Βακάκης σχεδόν με όλους τους ιδιοκτήτες των οποίων ενοικιάζει τα καταστήματα στην Ελλάδα. Με βάση αυτές τις συμφωνίες, το ενοίκιο συνδέεται με τον τζίρο των καταστημάτων που μισθώνονται. Αυτό σημαίνει ότι τα έξοδα της Jumbo για ενοίκια την περίοδο του lockdown είναι χαμηλά.
Παρά τις όποιες «ενέσεις» ρευστότητας πάντως, το ζητούμενο παραμένει πόσο μετρητό είναι διατεθειμένος να «κάψει» ο επιχειρηματίας για να αντιμετωπιστεί η δύσκολη αυτή συγκυρία.