Jumbo

Jumbo: Τι και αν η πανδημία «γονάτισε» τις επιχειρήσεις στην Ελλάδα; Ο Απόστολος Βακάκης έκανε τα… μαγικά του και τα Jumbo πραγματοποίησαν ρεκόρ διετίας με μυθικά έσοδα!

Το πρώτο εξάμηνο του 2021, βρίσκει τον Όμιλο JUMBO οικονομικά ισχυρό, με θετικό πρόσημο στις πωλήσεις και με κερδοφορία που ξεπέρασε τα επίπεδα του πρώτου εξαμήνου και του 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι για δεύτερη φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο όμιλος καταγγέλλει τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα που, μεταξύ άλλων, έχουν πριμοδοτήσει και το ράλι ανατιμήσεων. Την ίδια ώρα, η εταιρεία αναφέρεται στις επόμενες κινήσεις της έχοντας, ψηλά στην ατζέντα της τις πράσινες επενδύσεις.

Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Jumbo:

Συνολικά, οι πωλήσεις του Ομίλου Jumbo κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους (Ιανουάριος-Ιούνιος 2021), διαμορφώθηκαν σε 313,78 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά +12,54% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο (ήταν 278,82 εκατ. ευρώ).

Ειδικότερα:

  • Στην Ελλάδα οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +4%
  • Στην Κύπρο οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +17%
  • Στην Βουλγαρία οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά +18%
  • Στην Ρουμανία οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά + 35%.

Η μεικτή κερδοφορία του Ομίλου JUMBO, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, ανήλθε σε 166,52 εκατ. ευρώ καταγράφοντας αύξηση +14,88% (144,95 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020) και το περιθώριο των μικτών κερδών του Ομίλου JUMBO διαμορφώθηκε σε 53,07% ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα ήταν 51,99% λόγω διαχείρισης των αποθεμάτων.

Κατά την ίδια περίοδο, η συγκράτηση του λειτουργικού κόστους συνέβαλε σημαντικά, ώστε τα Καθαρά Ενοποιημένα Κέρδη μετά από φόρους να διαμορφωθούν σε 67,18 εκατ. ευρώ έναντι των 49,81 εκατ. ευρώ της αντίστοιχης περσινής περιόδου, αυξημένα κατά +34,88%.

Υπενθυμίζεται ότι τα καθαρά ενοποιημένα κέρδη μετά από φόρους κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 ήταν 64,13 εκατ. ευρώ.

Τα χρηματικά διαθέσιμα και λοιπά κυκλοφορούντα χρηματοοικονομικά στοιχεία του ενεργητικού, διαμορφώθηκαν σε 755,45 εκατ. ευρώ από 665,15 εκατ. ευρώ κατά την 31.12.2020 λόγω και της μείωσης των αγορών κατά 18% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ο όμιλος καταγγέλλει τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα
Την ίδια ώρα, για ακόμα μία φορά μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο Όμιλος Jumbo στην ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του εξαμήνου αναδεικνύει τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, κάνοντας λόγο για «περίπλοκες συνθήκες».

Παρά την εξαιρετικά θετική εικόνα των αποτελεσμάτων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021 ως αποτέλεσμα της αμυντικής στρατηγικής που ακολουθήθηκε και ακολουθείται, οι πρωτόγνωρες καταστάσεις συνθέτουν ένα πολύπλοκο πάζλ για δυνατούς λύτες, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Και τονίζεται:

Η συνεχιζόμενη άνοδος των πρώτων υλών και της ενέργειας με διψήφιο πρόσημο καθώς και το κόστος μεταφοράς που στην περίπτωση των Jumbo έχει δεκαπλασιασθεί και παραμένει σε μη βιώσιμα επίπεδα αποτελούν παράγοντες που εκτοξεύουν την πίεση από την πλευρά του κόστους.

Το κλείσιμο ή υπολειτουργία λιμανιών έστω και με ένα μόνο περιστατικό Covid-19, επιβαρύνει την κατάσταση στην ήδη διαταραγμένη εφοδιαστική αλυσίδα. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυξάνουν τις ελλείψεις προϊόντων ειδικά αυτών που η φύση τους είναι αυστηρά εποχιακή.

Την ίδια ώρα, η εταιρεία τόνισε ότι σε αυτό το περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας με παραμέτρους που συνεχώς μεταβάλλονται, για την Jumbo υπάρχουν δύο σταθερές για την πορεία της:

Να μένει πιστή έναντι των μετόχων- συνεταίρων της διατηρώντας την πολιτική της για διανομή μερίσματος κάθε χρόνο.

Τη διατήρηση που χαρακτήρα της Jumbo απέναντι στον καταναλωτή όσον αφορά την σχέση τιμής με το προσφερόμενο προϊόν επιλέγοντας μέχρι και την άρνηση επαναγορών σε πολλές κατηγορίες προϊόντων.

Jumbo: Οι επόμενες κινήσεις

Αν και ο Όμιλος δεν έχει περικόψει τις επενδύσεις του, η έλλειψη προϊόντων, επισημαίνεται ότι οδηγεί σε αναβολή της λειτουργίας των νέων χώρων καταστημάτων και αποθηκών καθώς και της λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματος στη Ρουμανία. Εξαίρεση, αποτελεί το νέο ιδιόκτητο κατάστημα στην Craiova, στη Ρουμανία, όπου αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2021 για το οποίο έχει ήδη προχωρήσει και στη στελέχωσή του.

Η μετάθεση της λειτουργίας των νέων χώρων, ενισχύει την εκτίμηση της διοίκησης ότι το 2021 θα είναι μία ακόμη χρονιά χωρίς δυνατή ανάπτυξη έναντι του υγιούς παρελθόντος. Για το 2022 και ιδίως κατά τους πρώτους μήνες η κατάσταση πιθανόν να χειροτερεύσει, προτού ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης οδηγήσει την λειτουργία της αγοράς σε μία κανονικότητα, υπάγοντας πολύ πιθανόν και το 2022 σε μία ακόμα από τις χαμένες χρονιές.

Κατά την 30η Ιουνίου 2021 ο Όμιλος JUMBO αριθμούσε 80 καταστήματα 52 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία 14 στη Ρουμανία. Επιπλέον, στην Ελλάδα και στην Κύπρο λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr . Μέσω συνεργασιών, ο Όμιλος έχει παρουσία με 30 καταστήματα που φέρουν το σήμα JUMBO, σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).

Ο Όμιλος JUMBO στα πλαίσια της πολιτικής του για Βιώσιμη Ανάπτυξη και εκμεταλλευόμενος την ισχυρή του ρευστότητα συνεχίζει και επενδύει στην βελτίωση των κτηριακών του εγκαταστάσεων στοχεύοντας στην μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Το 2021 αναμένεται να ολοκληρωθεί το τριετές πρόγραμμα αντικατάστασης συμβατικών λαμπτήρων φθορισμού με λαμπτήρες LED για 19 κτηριακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και Κύπρο.
  • Το 2021 ξεκίνησε το τριετές πρόγραμμά για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ιδιοκατανάλωσης σε 25 κτηριακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και Κύπρο, με εγκατεστημένη ισχύ που θα ξεπεράσει τα 8,4MWp.
  • Η συνολική παραγωγή των συστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο αναμένεται να ξεπεράσει τις 12.593,3MWh ετησίως. Με τη χρήση των φωτοβολταϊκών συστημάτων γίνεται μια σημαντική εξοικονόμηση στις εκπομπές του Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2) της τάξεως των 8.069 τόνων ετησίως.

Jumbo: Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του

Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.

Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.

Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα. Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.

Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια. Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.

Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση. Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.

Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley. Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.

Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.

Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.

Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας. Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του. Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.

Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο. Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».

Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…