Φτώχεια: Αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος – Δείτε τι θα γίνει στην Ελλάδα

Φτώχεια: Υπαρκτός ο κίνδυνος φτώχειας σε 6 χώρες της Ευρώπης. Τι αναφέρεται για την Ελλάδα σε δημοσκόπηση. Η ακρίβεια και η μείωση της αγοραστικής δύναμης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Υπαρκτός είναι ο κίνδυνος φτώχειας για το 70% των Ιταλών, το 68% των Ελλήνων και το 63% των Γάλλων, οι οποίοι σε δημοσκόπηση που πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία και άλλες πέντε χώρες, δήλωσαν ότι θεωρούν πιθανό να βρεθούν στο εγγύς μέλλον σε επισφαλή οικονομική κατάσταση.

Η δημοσκόπηση πραγματοποιήθηκε σε πέντε χώρες της ΕΕ (Γερμανία, Γαλλία, Ελλάδα, Ιταλία, Πολωνία) και στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ σε γενικές γραμμές απεικονίζει τα επίπεδα της φτώχειας και της επισφάλειας στη γηραιά ήπειρο.

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κεντρική της διαπίστωση είναι ότι οι αυξανόμενες τιμές της ενέργειας και των καταναλωτικών αγαθών, που σημειώθηκαν στο τέλος της κρίσης της πανδημίας και ενισχύθηκαν με το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν αποδυναμώσει τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά.

Σύμφωνα με 6.000 Ευρωπαίους που συμμετείχαν στη δημοσκόπηση, η ακρίβεια είναι ο παράγοντας που «εξηγεί καλύτερα τη μείωση της αγοραστικής δύναμης, πολύ πιο πάνω από τους φόρους και τη μείωση του εισοδήματος που συνδέεται με τη δραστηριότητά τους».

Κατά τη γαλλική οικονομική εφημερίδα La Τribune, η οποία παρουσιάζει αναλυτικά τη δημοσκόπηση, «η ανησυχία για τον κίνδυνο να βρεθούν σε επισφαλή οικονομική κατάσταση» είναι πλέον έκδηλη μεταξύ των Ευρωπαίων που ερωτήθηκαν. Για το 55% των ερωτηθέντων, αυτός ο κίνδυνος είναι είτε «μάλλον σημαντικός», είτε «πολύ σημαντικός», επισημαίνεται στο δημοσίευμα.

Στα ευρήματα της ίδιας έρευνας αναφέρεται τέλος και δημοσίευμα της εφημερίδας Le Figaro με τίτλο «Επισφάλεια:

Ένας στους δύο Ευρωπαίους θεωρεί ότι η αγοραστική του δύναμη έχει μειωθεί τα τελευταία τρία χρόνια». Επισημαίνεται πως το 62% των ερωτηθέντων στη Γαλλία δηλώνει ότι πρόσφατα περιόρισε τις μετακινήσεις του, ενώ το 50% ότι μείωσε τη θέρμανση.

Φτώχεια: «Καταιγίδα» αυξήσεων σε 800 προϊόντα

Οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί βομβαρδίζονται καθώς καθημερινά οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ ανεβαίνουν και η ακρίβεια καλπάζει. Μάλιστα, εντός των προσεχών ημερών οι καταναλωτές θα βρεθούν αντιμέτωποι με ανατιμήσεις περίπου 10% κατά μέσο όρο σε περισσότερα από 800 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.

Αναλυτικότερα, το αμέσως επόμενο διάστημα, σύμφωνα με το πρωτοσέλιδο δημοσίευμα της Real News για την ακρίβεια με τίτλο «Νέες ανατιμήσεις σε 800 προϊόντα» αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα εξής προϊόντα:

Αναψυκτικά και ροφήματα έως 35%

Τυροκομικά έως 30%

Κονσέρβες φρούτων έως 25%

Απορρυπαντικά ρούχων έως 21%

Βρεφικές πάνες έως 21%

Σάλτσες για ζυμαρικά έως 21%

Καθαριστικά έως 20%

Απορρυπαντικά πιάτων έως 20%

Αρτοσκευασμάτα έως 19%

Χαλβάς έως 14%

Σαμπουάν και αφρόλουτρα έως 13%

Αλκοολούχα ποτά έως 13%

Ελληνικός καφές έως 12%

Καφές έως 9%

Εσπρέσο έως 8%

Σοκολατοειδή έως 12%

Σνακ έως 12%

Τσίχλες – Καραμέλες έως 12%

Χαρτικά έως 11%

Κατεψυγμένα λαχανικά έως 10%

Κονσέρβες, ελαιόλαδο, κρασιά έως 10%

Αποσμητικά έως 10%

Ζαχαρούχο γάλα έως 9%

Μουστάρδες έως 9%

Αλλαντικά έως 8,5%

Φρέσκοι χυμοί έως 8%

Μέλι έως 8%

Σογιέλαιο έως 8%

Γαλακτοκομικά έως 7%

Κρέατα έως 7%

Κοτόπουλα έως 6,7%

Παιδικές τροφές έως 6,5%

Βρεφικό γάλα έως 6,5%

Φακές, φασόλια, ζάχαρη έως 6%

Ρύζι έως 5,5%

Αλάτι έως 5%

Ηλιέλαιο,

αραβοσιτέλαιο,

ψωμί του τοστ,

μπισκότα και

φρυγανιές έως 3%

Οι ανατιμήσεις αυτές, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Real News, αναμένεται να έχουν περάσει στα ράφια των καταστημάτων πώλησης τροφίμων μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου και ανάλογα με τα αποθέματα που υπάρχουν στις αποθήκες.

Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), ανέφερε πως «η αγορά λένε ότι αυτορυθμίζεται, αλλά αυτό ικανοποιεί τους εμπόρους και όχι τους καταναλωτές. Δεν μπορούμε να κάνουμε αυξήσεις πάνω στα αυξημένα προϊόντα. Είναι εξωφρενικό και απαράδεκτο όταν λέμε ότι λόγω λειτουργικού κόστους κάνουμε αυξήσεις, χωρίς όμως να αυξάνονται μισθοί και συντάξεις. Αν συνεχίσουν με αυτό τον ρυθμό οι ανατιμήσεις μιλάμε για επερχόμενη φτώχεια».

Φτώχεια: Αυξήσεις που ζαλίζουν σε βασικά προϊόντα – Τα τρικ με την ποσότητα

Και ενώ οι ανατιμήσεις βασικών αγαθών συνεχίζονται με αμείωτη ένταση επιφέροντας ένα ακόμη ισχυρό πλήγμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, οι καταναλωτές καλούνται να βρίσκονται σε εγρήγορση καθώς στα ράφια πωλούνται προϊόντα στην ίδια τιμή αλλά με μικρότερη συσκευασία.

Πολλές επιχειρήσεις για να αποφύγουν νέες ή μεγαλύτερες αναπροσαρμογές τιμών που θα έστρεφαν τους καταναλωτές σε ανταγωνιστές τους προχώρησαν σε κάποια τρικ, αφήνοντας την ίδια συσκευασία στο προϊόν αλλά μειώνοντας την ποσότητα.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης μίλησε στο Newsbomb.gr για «το νέο φαινόμενο εξαπάτησης του καταναλωτή με βάση τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Καταναλωτή». Και συνέχισε κάνοντας λόγο για «στημένο παιχνίδι» καθώς οι βιομηχανίες «ξεκίνησαν το καθεστώς της μείωσης της ποσότητας» ώστε να κρατιέται ίδια η τιμή των προϊόντων, αλλά σε μικρότερη ποσότητα και με την ίδια ακριβώς συσκευασία, για να μη φαίνεται η αύξηση της τιμής τους.

«Τερτίπια των εταιριών ώστε να εξαπατήσουν τους καταναλωτές», τονίζει φανερά εκνευρισμένος ο κ. Λεχουρίτης, δίνοντας παράλληλα παραδείγματα όπου συσκευασίες προϊόντων από 100ml έγιναν 80ml ή από 1 κιλό έγιναν 800 γραμμάρια.

  • Γιαούρτι από 250 γρ. σε 200 γρ. – 220 γρ.
  • Κρουασάν από 90 γρ. σε 70 γρ.
  • Πατατάκια από 120 γρ. σε 90 γρ.
  • Ψωμί από 1 κιλό σε 870 γρ.
  • Χαρτί υγείας από 1 κιλό σε 800 γρ.
  • Γατοτροφές / σκυλοτροφές από 2 κιλά σε 1.800 γρ.
  • Μακαρόνια από 500 γρ. σε 450 γρ.

«Έχουμε οριζόντια μείωση σε ποσότητες συσκευασμένων τροφίμων, αλλά και σε συσκευασμένα φρούτα και λαχανικά».

Φτώχεια: Μας κάνουν πλάκα – Η φέτα θα κοστίζει σύντομα χρυσάφι!

Νέες ανατιμήσεις – φωτιά έρχονται σε μια σειρά προϊόντων στα ράφια των σούπερ μάρκετ και τον Οκτώβριο, ενώ δεν αποκλείεται τον χειμώνα η φέτα να φτάσει να πωλείται ακόμη και 15 ευρώ το κιλό λόγω της μείωσης της παραγωγής του γάλακτος και του κινδύνου ελλείψεων γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων.

Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ήδη στα χέρια τους τις λίστες με τις νέες τιμές των προϊόντων για τον Οκτώβριο και όπως φαίνεται έρχεται ακόμη ένας δύσκολος μήνας.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ, Γιάννης Πηλίδης μιλώντας στον Realfm 97,8 και την εκπομπή του Μάνου Νιφλή, υποστήριξε ότι «οι αυξήσεις είναι γενικά κάθε μήνα στα προϊόντα που μας έρχονται περίπου από 4% έως 12%», ενώ πρόσθεσε ότι «η πρόβλεψη για τον Οκτώβριο είναι ότι θα έχουμε αυξήσεις στα αυγά, σε κάποια κατεψυγμένα λαχανικά, σε ορισμένα αλλαντικά σε τυροκομικά, απορρυπαντικά και καλλυντικά».

Έως τώρα, σύμφωνα με τον ίδιο, σημαντικές αυξήσεις έχουν καταγραφεί σε όλες τις κατηγορίες των αλλαντικών τον Σεπτέμβριο (και έρχονται και νέες τον Οκτώβριο), στα τυροκομικά, αλλά και στο ελαιόλαδο, όπου ήδη έχουν γίνει δύο ανατιμήσεις και έρχεται και νέα αύξηση.

Ο κ. Πηλίδης επεσήμανε και τον κίνδυνο για ελλείψεις γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων τον χειμώνα λόγω της μειωμένης παραγωγής γάλακτος, με αποτέλεσμα το προϊόν να γίνεται δυσέρευτο και να ανεβαίνει η τιμή του.

Δεν απέκλεισε έτσι, το ενδεχόμενο η φέτα να φτάσει να πωλείται ακόμη και στα 15 ευρώ το κιλό.

Σε ερώτηση σχετικά με την πορεία της κατανάλωσης, ο κ. Πηλίδης απάντησε ότι «ο τζίρος των σούπερ μάρκετ είναι περίπου ο ίδιος σε σύγκριση με τα περσινά επίπεδα, όμως, αν λάβει κανείς υπόψη του ότι οι τιμές είναι αυξημένες κατά 12%- 15%, αυτό σημαίνει ότι ο καταναλωτής αγοράζει λιγότερα προϊόντα, ψωνίζει κατά 15% λιγότερο».

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι όλο και περισσότερο οι καταναλωτές στρέφονται στην ιδιωτική ετικέτα που συνδυάζει και χαμηλότερη τιμή και ποιότητα, ενώ όπως, είπε, δεν υπάρχει πλέον πιστότητα σε ένα σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές επισκέπτονται δύο- τρία σούπερ μάρκετ για να ψωνίσουν, επιλέγοντας τις προσφορές.

Σχετικά με το φαινόμενο μείωσης της συσκευασίας ο κ. Πηλίδης είπε ότι «το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, απλώς πλέον έχει ενταθεί. Για παράδειγμα στα απορρυπαντικά πλυντηρίου από το 2010 και μετά έχουν μειωθεί οι ποσότητες. Παλιά παίρναμε απορρυπαντικό 3, 5 και 7 κιλών ενώ πλέον δεν υπάρχουν αυτά τα κιλά, αλλά μεζούρες.

Η τάση έχει επεκταθεί και σε άλλα προϊόντα, όπως οι μαργαρίνες, τα αφρόλουτρα, τα φασολάκια κ.α. Αυτό το κάνουν οι εταιρείες προκειμένου να μην αυξηθεί πολύ η τιμή -γιατί αν ήταν κανονικά τα γραμμάρια θα αυξανόταν πιο πολύ. Είναι θέμα marketing, για να φαίνεται πιο προσιτό ένα προϊόν στον καταναλωτή μειώνουν τις ποσότητες και αυξάνουν την τιμή λιγότερο στο τεμάχιο».

Σύμφωνα με τον κ. Πηλίδη, «αυτό δεν έχει κάποια πονηριά. Είναι marketing, δεν ισχύει ότι το κάνουν οι εταιρείες για να κλέψουν τον καταναλωτή. Στο ταμπελάκι αναγράφεται πάντα και η τιμή του κιλού. Ο καταναλωτής μπορεί να βγάζει από εκεί συμπέρασμα για το ποιες πραγματικά είναι οι αυξήσεις».

Φτώχεια: Αυτά τα προϊόντα πήραν 100% πάνω στην τιμή

Απόγνωση και αγανάκτηση είναι το σκηνικό που συνθέτει την καθημερινότητα των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ.

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές σε βασικά προϊόντα, όπως το αλεύρι, η ζάχαρη και το ηλιέλαιο με κάποια αυτά να αυξάνονται ακόμα και 100% λόγω ανατιμήσεων.

Από την ακρίβεια πλέον δεν εξαιρείται ούτε το βασικότερο ίσως αγαθό για τα ελληνικά νοικοκυριά, το ψωμί.

Ο πρόεδρος ομοσπονδίας αρτοποιών Ελλάδας, Μιχάλης Μούσιος, μίλησε στο mega, για την τιμή του ψωμιού που έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα αλλά και για τον διπλασιασμό στις τιμές των πρώτων υλών στους φούρνους.

Σχετικά με το ενεργειακό κόστος και την αύξηση που έχει σημειωθεί ανέφερε σχετικά:

«Το καλοκαίρι του 2021 ένας λογαριασμός ρεύματος με κατανάλωση 12 με 13 χιλιάδες κιλοβατώρες ήταν κοντά στις 2 χιλιάδες ευρώ, ενώ για τον Σεπτέμβριο του 2022 ήταν 2.562 ευρώ και τον Οκτώβριο θα είναι 4.584 ευρώ».

Ο πρόεδρος τόνισε «πρώτη φορά βλέπουμε λουκέτα σε φούρνους, που δεν οφείλεται σε συνταξιοδότηση» και ζήτησε να συνεχιστεί η ειδική επιδότηση.

Στα ύψη είναι οι τιμές στις πρώτες ύλες:

Ηλιέλαιο (10 λίτρα): 10€ -> 28€ Αλεύρι μαλακό (25 κιλά): 8,75€ -> 17,5€ Ζάχαρη (25 κιλά): 15€ -> 30€ «Χρυσαφένιο» το ψωμί Φρατζόλα (500 γρ.)

Σεπτέμβριος 2021: Από 0,70€ έως 1€ Από Μάρτιο 2022 έως σήμερα: Από 1€ έως 1,20€