Βενζίνη: Δεν θα είναι ευχάριστες, οικονομικά, οι διακοπές μας φέτος καθώς η τιμή της βενζίνης θα πάρει την άνοδο σε προ Πάσχα εποχές.
Εξανεμίζονται οι ελπίδες των Ελλήνων καταναλωτών για φθηνότερα καύσιμα κατά τη θερινή περίοδο, καθώς η Σαουδική Αραβία «ενορχηστρώνει» ράλι των διεθνών τιμών του πετρελαίου, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν στελέχη της ελληνικής αγοράς καυσίμων, να αναμένεται το επόμενο διάστημα νέα ανοδική κίνηση και στην Ελλάδα, με την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει και πάλι τα 1,9 ευρώ το λίτρο, ενώ μετά το Πάσχα είχε βρεθεί σε πτωτική τροχιά.
Η διεθνής τιμή του αργού (μπρεντ) είχε πλησιάσει, στα μέσα Απριλίου, τα 88 δολ. το βαρέλι και τότε, τις ημέρες του Πάσχα, η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα είχε πλησιάσει και τα 2 ευρώ/λίτρο.
Ακολούθησε μια «βουτιά» της τιμής του μπρεντ, σχεδόν κατά 8%, που το έφερε την περασμένη εβδομάδα στα επίπεδα των 72 δολ., με την τιμή στην Ελλάδα να πέφτει σχεδόν στα 1,8 ευρώ/λίτρο.
Αναλυτές εκτιμούσαν ότι, σε ένα περιβάλλον υψηλών επιτοκίων και οικονομικής επιβράδυνσης, η ζήτηση πετρελαίου θα υποχωρούσε, κάτι που θα οδηγούσε σε περαιτέρω πτώση των τιμών, η οποία θα ωφελούσε και τους Έλληνες καταναλωτές κατά τη θερινή περίοδο των αυξημένων μετακινήσεων και της υψηλής κατανάλωσης καυσίμων.
Ωστόσο, από την αρχή αυτού του μήνα, η Σαουδική Αραβία εκδήλωσε τη διάθεσή της να παρέμβει στις αγορές για να σταματήσει αυτή την πτώση και, ήδη, έχει επιτύχει σημαντικά αποτελέσματα, καθώς μέσα στις πρώτες ημέρες του μήνα η τιμή του μπρεντ έχει εκτιναχθεί κατά περισσότερο από 6% και ξεπερνά σήμερα τα 77 δολ. το βαρέλι.
Αρχικά, στα τέλη της περασμένης εβδομάδας και πριν τη σύνοδο του ΟΠΕΚ+, το Σαββατοκύριακο, ο Σαουδάραβας υπουργός Ενέργειας προχώρησε σε μια ηχηρή προειδοποίηση προς τους συντελεστές της διεθνούς αγοράς πετρελαίου, υπογραμμίζοντας ότι όσοι κερδοσκοπούν και περιμένουν να πέσουν οι τιμές «θα πονέσουν».
Αυτό προκάλεσε την πρώτη αντίδραση της αγοράς, με τα προθεσμιακά συμβόλαια να σημειώνουν άνοδο 2%, την Παρασκευή.
Μετά τη φραστική παρέμβαση, όμως, ήλθε και η ουσιαστική κίνηση της Σαουδικής Αραβίας, χθες Κυριακή, με την ανακοίνωση η παραγωγή του βασιλείου θα μειωθεί στα 9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) τον Ιούλιο από περίπου 10 εκατομμύρια bpd τον Μάιο.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη περικοπή παραγωγής που έχει κάνει η Σαουδική Αραβία εδώ και χρόνια.
Η εθελοντική περικοπή που υποσχέθηκε η Σαουδική Αραβία την Κυριακή έρχεται να προστεθεί σε μια ευρύτερη συμφωνία του ΟΠΕΚ και των συμμάχων του, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, για τον περιορισμό της προσφοράς το 2024, καθώς ο όμιλος επιδιώκει να ενισχύσει τις τιμές του πετρελαίου.
Σημειώνεται ότι ο ΟΠΕΚ+ ελέγχει το 40% της παγκόσμιας παραγωγής αργού και έχει εφαρμόσει περικοπές 3,66 εκατ. βαρελιών ημερησίως, που αντιστοιχούν στο 3,6% της παγκόσμιας ζήτησης.
Όπως εκτιμούν αναλυτές, η Σ. Αραβία θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να κρατήσει πάνω από 80 δολ. τη διεθνή του πετρελαίου.
«Η Σαουδική Αραβία παραμένει πιο πρόθυμη από τα περισσότερα άλλα μέλη όσον αφορά τη διασφάλιση τιμών πετρελαίου άνω των 80 δολ. το βαρέλι, κάτι που είναι απαραίτητο για την εξισορρόπηση του δικού της κρατικού προϋπολογισμού για το 2023 έτος», δήλωσε στο Reuters αναλυτής της DBS Bank.
Έτσι, όπως πρόσθεσε ο ίδιος, «η Σαουδική Αραβία πιθανότατα θα συνεχίσει να κάνει ό,τι χρειάζεται για να διατηρήσει τις τιμές του πετρελαίου αυξημένες και θα συνεχίσει να λαμβάνει υπολογισμένα προληπτικά μέτρα για να διασφαλίσει ότι οι μακροοικονομικές ανησυχίες που ενδέχεται να επηρεάσουν τη ζήτηση αναιρούνται».
Η συμβουλευτική εταιρεία Rystad Energy εκτίμησε ότι η πρόσθετη μείωση από τη Σαουδική Αραβία είναι πιθανό να εμβαθύνει το έλλειμμα της αγοράς σε περισσότερα από 3 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Ιούλιο, γεγονός που θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές υψηλότερα τις επόμενες εβδομάδες.
Οι αναλυτές της Goldman Sachs δήλωσαν ότι η συνάντηση του ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε να ενισχύσει τις τιμές μπρεντ του Δεκεμβρίου 2023 κατά 1-6 δολάρια το βαρέλι, ανάλογα με το πόσο καιρό η Σαουδική Αραβία διατηρεί την παραγωγή στα 9 εκατ. βαρέλια τους επόμενους έξι μήνες.
Πάντως, αναλυτές τονίζουν ότι οι μειώσεις που έχουν γίνει από τον ΟΠΕΚ+ δεν θα έχουν πραγματικό αντίκτυπο σε όλες τις περιπτώσεις, αφού οι χαμηλότεροι στόχοι παραγωγής για χώρες όπως η Ρωσία, η Νιγηρία και η Αγκόλα απλώς ευθυγραμμίζονται με τα πραγματικά επίπεδα παραγωγής τους.
«Πρόκειται κυρίως για μείωση στα χαρτιά, καθώς απλώς ευθυγραμμίζει την πραγματικότητα της συνέχισης των χαμηλότερων επιπέδων παραγωγής σε σύγκριση με τους υφιστάμενους στόχους σε ορισμένες χώρες του ΟΠΕΚ+», δήλωσε ο αναλυτής της DBS Bank.
Μάλιστα, στην περίπτωση των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων όχι μόνο δεν προβλέπεται μείωση παραγωγής, αλλά αύξηση.
Τα ΗΑΕ εξασφάλισαν αύξηση στους στόχους παραγωγής κατά 200.000 βαρέλια ημερησίως, σε 3,22 εκατ., καθώς είχαν προειδοποιήσει ακόμη και για αποχώρησή τους από τον ΟΠΕΚ, εάν δεν δινόταν αυτή η έγκριση.
Παράλληλα με τη μείωση της παραγωγής από τον ΟΠΕΚ+, πτωτικά φαίνεται ότι κινείται και η παραγωγή από τις ΗΠΑ.
Ο αριθμός των εξεδρών άντλησης πετρελαίου μειώθηκε κατά 15 σε 555 την περασμένη εβδομάδα, το χαμηλότερο από τον Απρίλιο του 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Baker Hughes.
Οι γεωτρήσεις στις ΗΠΑ έχουν επιβραδυνθεί από τον Δεκέμβριο λόγω των ασθενέστερων τιμών, του υψηλότερου κόστους και καθώς οι εταιρείες αξιοποιούν τα κέρδη τους για διανομές μερισμάτων στους μετόχους.
Βενζίνη: Ανατροπή στην Ελλάδα
Μία σημαντική είδηση βγήκε στο 3ο Micro Mobility Forum, αναφορικά με τη τύχη των diesel και βενζινοκίνητων οχημάτων.
Ο Σύμβουλος Γενικής Γραμματέως Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Γιάννης Τσελίκης, ανακοίνωσε επίσημα ότι η απαγόρευση των ταξινομήσεων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες θα ισχύσει από το 2035 και όχι από το 2030, όπως προβλεπόταν μέχρι σήμερα.
Η σχετική διάταξη άλλαξε και εναρμονίστηκε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπου καθορίζεται ως χρονικό όριο της συγκεκριμένης απαγόρευσης το 2035.
Η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει να αφορά έως το 2030 το ένα τρίτο των ταξινομήσεων καινούργιων επιβατικών οχημάτων ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Φαίνεται ωστόσο ότι πρόκειται για έναν ανέφικτο στόχο, οπότε υποχρεώθηκε σε πενταετή παράταση ζωής για τα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτή τη στιγμή φτάνει ο στόλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα τα 22.700 οχήματα, όταν ο συνολικός στόλος ξεπερνά τα 5 εκατ. οχήματα και μάλιστα μεγάλης ηλικίας.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι η χώρα μας έχει τον πιο γερασμένο στόλο Ι.Χ. με μέση ηλικία 17 ετών, κάτι που αποτυπώνει την οικονομική δυσπραγία του μέσου Έλληνα. Αυτό δυσχεραίνει τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, καθώς τα μοντέλα της συγκεκριμένης τεχνολογίας είναι αρκετά ακριβότερα σε σχέση με τα συμβατικά παρά τα σημαντικά οικονομικά κίνητρα και τις επιδοτήσεις στο πλαίσιο του προγράμματος ‘’Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ’’ με προϋπολογισμό ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο το 70% των αιτήσεων αφορά ηλεκτρικά δίκυκλα (ποδήλατα και σκούτερ), το 4% microcars και μόνο το 26% ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα.
Aγκάθι παραμένει και το δίκτυο υποδομών, όπου γίνονται πάντως μεγάλες επενδύσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε, ότι έως τα τέλη του 2025 προβλέπεται η τοποθέτηση 13.000 νέων φορτιστών και έως 100.000 έως το 2030.
Βενζίνη: Γιατί πρέπει να κλείνετε το κινητό όταν γεμίζετε
Ιδιαίτερα προσεκτικοί καλούνται να είναι οι οδηγοί όταν επισκέπτονται ένα πρατήριο υγρών καυσίμων για τον ανεφοδιασμό του αυτοκινήτου τους, δεδομένου ότι πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος να προκληθεί ένα δυσάρεστο συμβάν.
Με την έλευση κάθε οδηγού σε ένα βενζινάδικο, αυτός παρατηρεί αρκετές πινακίδες οι οποίες είναι τοποθετημένες σε ευδιάκριτα σημεία και εφιστούν την προσοχή του.
Μία από αυτές απαγορεύει ρητά τη χρήση κινητού τηλεφώνου, με το σκεπτικό ότι η συγκεκριμένη ηλεκτρονική συσκευή έχει αρκετή ενέργεια για να δημιουργήσει μία σπίθα, η οποία όταν αναμειχθεί με εύφλεκτη βενζίνη θα μπορούσε να προκαλέσει πυρκαγιά.
Παρ’ όλα αυτά, φαίνεται πως δεν υπάρχει πραγματική επιστημονική και τεχνική βάση για την απαγόρευση της χρήσης του κινητού τηλεφώνου στους σταθμούς ανεφοδιασμού.
Tο Ινστιτούτο Πετρελαϊκού Εξοπλισμού (PEI) ερεύνησε τα περιστατικά φωτιάς που προκλήθηκαν από εκφόρτιση στατικού ηλεκτρισμού σε βενζινάδικα στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και τις αρχές του 21ου αιώνα και κατέληξε ότι δεν μπορεί να αποδοθεί υπαιτότητα στα κινητά τηλέφωνα.
Όπως έχουν δείξει και άλλες έρευνες, για οποιαδήποτε αναλογία μίξης ατμών καυσίμου – ατμοσφαιρικού αέρα, απαιτείται μία «ελάχιστη ενέργεια σπινθηρισμού ανάφλεξης». Κάτω από αυτό το επίπεδο ενέργειας, ένας σπινθηρισμός είναι ανίκανος να αναφλέξει το δεδομένο μίγμα καυσίμου – αέρα.
Στην περίπτωση του κινητού τηλεφώνου δεν προκαλείται σπινθηρισμός λόγω του ιδιαίτερα χαμηλού δυναμικού των κυκλωμάτων των κινητών τηλεφώνων.
Επομένως, ένα κινητό τηλέφωνο δεν έχει κανένα κίνδυνο να προκαλέσει ανάφλεξη της βενζίνης ακόμη και εάν αυτή περιβάλλεται από ατμούς βενζίνης με την κατάλληλη αναλογία καυσίμου – αέρα για ανάφλεξη.
Αυτό, ωστόσο, δεν συνεπάγεται ότι ο οδηγός μπορεί να εισέρχεται στο βενζινάδικο και να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο. Αυτό διότι η συγκεκριμένη συσκευή, όπως και όταν κινούμαστε στον δρόμο, διασπά την προσοχή του οδηγού, με αποτέλεσμα να υφίσταται ο κίνδυνος να προκληθεί ένα ατύχημα εντός του πρατηρίου.
Πόσω μάλλον όταν στο πρατήριο υφίσταται συχνή διέλευση οχημάτων και ο χώρος που αυτά κινούνται είναι περιορισμένος.