Εφιάλτης στις αντλίες – Πού θα φτάσει η τιμή τις επόμενες ημέρες

Καύσιμα: Τα χαμόγελα κράτησαν για αρκετό καιρό, ωστόσο φαίνεται πως οι τιμές παίρνουν ξανά την… ανηφόρα.

Τσιμπάνε οι τιμές των υγρών καυσίμων με τις αυξήσεις να πέφτουν στην αγορά και να προμηνύεται μεγαλύτερη άνοδος όσο πλησιάζουμε προς την τουριστική περίοδο.

Η αμόλυβδη βενζίνη σχεδόν σε 10 ημέρες ακρίβυνε κατά 0,029 ευρώ ανά λίτρο, ενώ το πετρέλαιο κίνησης για το ίδιο χρονικό διάστημα πήρε πάνω 0,016 ευρώ ανά λίτρο.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης στις 28 Μαΐου αναρριχήθηκε στα 1,857 ευρώ ανά λίτρο όταν στις 17 του μηνός ήταν στα 1,828 ευρώ ανά λίτρο.

Το ντίζελ είχε μέση τιμή προχθές στα 1,555 ευρώ ανά λίτρο και πριν από εννέα ημέρες ήταν στα 1,539 ευρώ ανά λίτρο.

Οι αυξήσεις αυτές, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αποδίδονται σε δύο λόγους:

  • Διεθνής αγορά. Ο πρώτος έχει να κάνει με την ανάκαμψη των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου και των άλλων χρηματιστηριακών προϊόντων. Αν και τα ελληνικά διυλιστήρια δεν τιμολογούν με βάση το πετρέλαιο Μπρεντ, εντούτοις αποτελεί σημείο αναφοράς και για τον λόγο αυτόν επιλέγουμε την εξέταση της πορείας του. Στις 24 Μαΐου ξεπέρασε τα 78 δολάρια το βαρέλι (78,36 δολ.). Οταν στις 16 Μαΐου ήταν στα 74,91 δολάρια το βαρέλι.
  • Τουριστική σεζόν. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την τουριστική κίνηση. Οσο πλησιάζουμε στο καλοκαίρι και θα ανεβαίνουν οι τουριστικές αφίξεις τόσο περισσότερες θα είναι και οι οδικές μετακινήσεις, άρα θα αυξηθεί και η ζήτηση. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, θα προκληθούν ανατιμήσεις των καυσίμων κίνησης.

Είχε προηγηθεί ένα διάστημα μειώσεων στις τιμές των υγρών καυσίμων.

Στις 17 Απριλίου η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης ήταν στα 1,948 ευρώ ανά λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης στα 1,655 ευρώ ανά λίτρο.

Μέχρι τις 17 Μαΐου, δηλαδή για έναν μήνα, στην αγορά επικρατούσαν πτωτικές τάσεις. Η αμόλυβδη βενζίνη βούτηξε κατά 0,12 ευρώ ανά λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,116 ευρώ ανά λίτρο.

Οι αυξήσεις που ξεκίνησαν να εκδηλώνονται δεν έχουν ροκανίσει το όφελος των μειώσεων του προαναφερόμενου χρονικού διαστήματος.

Οπως επίσης και οι τωρινές τιμές παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες έναντι της περσινής περιόδου, οπότε και οι τιμές της αμόλυβδης βενζίνης κινούνταν σταθερά πάνω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο.

Οι εκτιμήσεις για το αν οι αυξήσεις συνεχιστούν σε βαθμό που να εξανεμιστεί το όφελος των 30 ημερών δεν είναι βέβαιες, με τους αναλυτές να θεωρούν τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών όπως και συνολικά την κατάσταση της διεθνούς αγοράς εξαιρετικά ευμετάβλητες.

Καύσιμα: Τέλος τα αυτοκίνητα με βενζίνη και diesel – Πότε αποσύρονται για πάντα

Ο επιλογός για τους κινητήρες βενζίνης και diesel θα γραφτεί το 2035.

Οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθώς η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα την εισαγωγή εξαίρεσης για τα συνθετικά καύσιμα που θα παραχθούν μελλοντικά.

Το κείμενο προβλέπει ότι τα νέα αυτοκίνητα θα εκπέμπουν μηδενικό CO2, πράγμα που απαγορεύει ντε φάκτο τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης, ανακοίνωσε η σουηδική προεδρία της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Το κείμενο θα βρίσκεται στην ατζέντα της αυριανής συνόδου των υπουργών Ενέργειας για την επίσημη έγκρισή του, διευκρίνισε η προεδρία.

Το ρυθμιστικό αυτό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και τον στόχο της ουδετερότητας άνθρακα το 2050.

Το Βερολίνο εξέπληξε τους ευρωπαίους εταίρους στις αρχές του Μαρτίου μπλοκάροντας την τελευταία στιγμή ρύθμιση που προέβλεπε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 των νέων αυτοκινήτων με την επιβολή ντε φάκτο 100% ηλεκτρικών κινητήρων από το μέσον της επόμενης δεκαετίας.

Το κείμενο υπήρξε αντικείμενο συμφωνίας ανάμεσα στα κράτη μέλη και τους διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με το πράσινο φως της Γερμανίας, και είχε εγκριθεί στα μέσα του Φεβρουαρίου από την ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Για να δικαιολογήσει την στροφή, γεγονός εξαιρετικά σπάνιο σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας, η Γερμανία ζήτησε από την Κομισιόν να παρουσιάσει πρόταση που θα ανοίγει τον δρόμο σε αυτοκίνητα που θα λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα.

Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με την Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία ανακοίνωσαν το Σάββατο την επίτευξη συμφωνίας για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων, αμβλύνοντας την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

«Φθάσαμε σε συμφωνία με την Γερμανία σχετικά με την χρήση στο μέλλον συνθετικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ανακοίνωσε σήμερα ο ευρωπαίος επίτροπος Περιβάλλοντος Φρανς Τίμερμανς στο Twitter.

«Στο εξής, θα εργασθούμε για την υιοθέτηση του ρυθμιστικού πλαισίου σχετικά με τους κανόνες για το CO2 των αυτοκινήτων μόλις γίνει δυνατόν», πρόσθεσε.

«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία μετά το 2035 αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε στο Twitter ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.

Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που την θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική.

Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει την δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια.

Η κίνηση του βέτο στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.

Το μικρό αυτό κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις.

Ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.

Για να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς προτίμησε να υποστηρίξει την θέση του FDP.

Η βιομηχανία από την πλευρά της, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ακόμη και αν καθιερωθούν, τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», δήλωσε ο Μαρκους Νούσμαν, ο επικεφαλής της Audi (όμιλος Volkswagen), στο περιοδικό Spiegel.