Έρχεται το «καλάθι του Άϊ Βασίλη»: Τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Προ των πυλών το καλάθι του Άϊ-Βασίλη από την κυβέρνηση. Οι βασικές κατηγορίες παιχνιδιών που θα περιλαμβάνει. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Αντιστροφά μετρά ο χρόνος για τα «εορταστικά καλάθια» που έρχονται για να συγκρατήσουν τις τιμές στα προϊόντα λόγω και των εορτών.

Στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση θα εφαρμόσει το «καλάθι του Άϊ-Βασίλη» με τις σχετικές ανακοινώσεις να αναμένεται να πραγματοποιηθούν σήμερα Τετάρτη.

Όπως αναφέρει το MEGA, το «καλάθι του Άϊ-Βασίλη» θα διαρκέσει από τις 14 Δεκεμβρίου 2022 έως και τις 11 Ιανουαρίου 2023.

Τα προϊόντα που εξετάζονται να ενταχθούν στο καλάθι είναι τα εξής:

  • Επιτραπέζια & παζλ
  • Παιχνίδια με κούκλες
  • Παιχνίδια μίμησης (κουκλοθέατρο)
  • Βρεφικά παιχνίδια
  • Φιγούρες δράσης
  • Παιχνίδια κατασκευών
  • Ηλεκτρονικά παιχνίδια
  • Αθλητικά παιχνίδια (μπάλες, μπασκέτες)
  • Λούτρινα
  • Μουσικά παιχνίδια

Στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι η συγκράτηση στις τιμές των παιχνιδιών και η αποφυγή περαιτέρω ανατιμήσεων.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Στο κυνήγι των προσφορών οι καταναλωτές – Έρχεται το «γιορτινό καλάθι»

Το καλάθι της νοικοκυράς και οι καταναλωτικές συνήθειες, καλούνται για μία ακόμη φορά να αναδιαμορφωθούν, μπροστά στις έντονες πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια.

Οι καταναλωτές όμως, φαίνεται να αλλάζουν τις αγοραστικές τους συνήθειες, προκειμένου να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που έχουν διαμορφωθεί.

Το 2015 το 16% των καταναλωτών αναζητούσε προσφορές σε διαφορετικά σούπερ μάρκετ ενώ το ποσοστό αυτό τώρα έχει αυξηθεί στο 29%.

Τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών καταγράφει έρευνα που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και που παρουσιάστηκε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ το βράδυ της Κυριακής.

Από την έρευνα προκύπτει ότι το 84% των καταναλωτών κυνηγούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις.

Η ίδια έρευνα παρουσιάζει ότι το 93% αναβάλει αγορές κυρίως σε προσωπικά αντικείμενα. Την ίδια ώρα το 63% των πολιτών κάνει προσπάθεια μείωσης στο ηλεκτρικό ή την θέρμανση.

Το 27% έχουν αποφασίσει να αυξήσουν το μαγείρεμα προκειμένου να αποφύγουν τις εξόδους.

Υπενθυμίζεται ότι το εορταστικό «καλάθι του νοικοκυριού» θα τεθεί σε ισχύ από τις 14 Δεκεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 4 Ιανουαρίου.

Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει μέχρι τώρα γνωστά, το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού θα περιλαμβάνει επιπλέον:

-Κρέατα (μοσχάρι, αρνί ή κατσίκι, γαλοπούλα)

-Γλυκά (τσουρέκια, βασιλόπιτες, κουραμπιέδες, μελομακάρονα).

Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να συμπεριληφθούν και ορισμένα αλκοολούχα ποτά, ξηροί καρποί και τυρία.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Ποιο σούπερ μάρκετ έχει το φθηνότερο «καλάθι του νοικοκυριού»

Τα σούπερ μάρκετ έχουν μπει στη «μάχη» του ανταγωνισμού για το φθηνότερο καλάθι και ο Άδωνις Γεωργιάδης αποκάλυψε ποιο είναι το φθηνότερο. Όλα αυτά βέβαια που οι τιμές στα υπόλοιπα προϊόντα «τσουρουφλίζουν», ενώ τα περισσότερα που έχουν βάλει στις λίστες τους οι μεγάλες αλυσίδες είναι ιδιωτικής ετικέτας.

Μάλιστα, μια νέα έρευνα για τα σούπερ μάρκετ αποτυπώνει στοιχεία και κέρδη που δείχνουν μια «χρυσή» εποχή σε έσοδα, όπως θα διαβάσετε αναλυτικά παρακάτω.

Σε ό,τι αφορά, πάντως, το «καλάθι του νοικοκυριού», υπενθυμίζεται πως πέρα από τα διαφημιστικά φυλλάδια, οι τιμές ανά σούπερ μάρκετ είναι διαθέσιμες στην πλατφόρμα e-καταναλωτής για όλους:

Όπως προκύπτει από τα νέα στοιχεία, από το σύνολο 816 προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» που είναι απολύτως συγκρίσιμα:

  • στα 186, ποσοστό 22%, η τιμή μειώθηκε
  • στα 555, ποσοστό 69% η τιμή παρέμεινε σταθερή
  • και μόλις σε 75, ποσοστό 9%, η τιμή αυξήθηκε ελαφρά στις περισσότερες περιπτώσεις.

Ως εκ τούτου, το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι αισθητά μειωμένο στις περισσότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση -11,3% στην αλυσίδα My market.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Ποιο είναι το φθηνότερο «καλάθι του νοικοκυριού»

Ο Υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης έκανε την καθιερωμένη επίσκεψή του σε σούπερ μάρκετ της αλυσίδας MyMarket καθώς είχε την μεγαλύτερη ποσοστιαία μεταβολή προς τα κάτω στο καλάθι του νοικοκυριού και σε σούπερ μάρκετ της αλυσίδας Lidl γιατί είχαν το φθηνότερο καλάθι για την τρίτη εβδομάδα του μέτρου, ο υπουργός Ανάπτυξης προειδοποίησε ότι θα κάνει το ίδιο και σε όποια αλυσίδα προχωρήσει σε αύξηση.

Σύμφωνα με τον ίδιο, μάλιστα, τα επώνυμα προϊόντα έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στο καλάθι του νοικοκυριού.

Το παράδειγμα της αλυσίδας My Market, η οποία ενώ τις δύο πρώτες εβδομάδες ήταν αυτή με το χαμηλότερο ποσοστό ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» (10 στα 52) χθες αποφάσισε να διπλασιάσει τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αυξάνοντάς τα σε 20 στα 52. Η εν λόγω αλυσίδα προχώρησε σε ριζική αναμόρφωση του «καλαθιού», αλλάζοντας την πλειονότητα των κωδικών. Δεν είναι τυχαίο ότι από το υπουργείο Ανάπτυξης η εν λόγω αλυσίδα αναδείχθηκε «νικητής της εβδομάδας», καθώς σύμφωνα πάντα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, η αξία του «καλαθιού» της σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, της τάξης του 11,3%.

Σε αύξηση του ποσοστού των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που συμμετέχουν στο «καλάθι» προχώρησε και η αλυσίδα «Μασούτης». Έτσι, στη λίστα που ανακοίνωσε το σχετικό ποσοστό είναι 39,80%.

Στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη εβδομάδα διατήρησαν τον αριθμό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας η «Σκλαβενίτης» (25 στα 65) και η «ΑΒ Βασιλόπουλος» (47 στα 74).

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Ο ανταγωνισμός για το φθηνότερο καλάθι

Αύξηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, αντικατάσταση των μεγάλων συσκευασιών με μικρότερες και επομένως φθηνότερες και με μειώσεις τιμών που σε αρκετές περιπτώσεις περιορίζονται στο… 1 λεπτό επιχειρούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμφανίσουν το πιο ανταγωνιστικό «καλάθι του νοικοκυριού», χωρίς στην πραγματικότητα να είναι και το απολύτως φθηνότερο.

Πάντως οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουν καθώς συχνά οι μειώσεις είναι αποτέλεσμα της αντικατάστασης ενός επώνυμου προϊόντος με παρόμοιο προϊόν ιδιωτικής ετικέτας ή με την αλλαγή κωδικού μεγαλύτερης ποσότητας με κωδικό μικρής ποσότητας.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: «Χρυσή» εποχή στα σούπερ μάρκετ: Αύξηση 31% στις πωλήσεις

Συγκεκριμένα, οι 34 επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ του δείγματος που χρησιμοποιήθηκε στο πλαίσιο της προετοιμασίας της ειδικής έκδοσης, παρουσίασαν πωλήσεις αξίας 10,11 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 237,97 εκατ. ευρώ ή κατά 2,41% συγκριτικά με το 2020 και κατά 9,54% συγκριτικά με το 2019, οπότε οι πωλήσεις είχαν διαμορφωθεί στα 9,11 δισ. ευρώ.

Όπως σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση, πρόκειται για την πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου των κλαδικών πωλήσεων, καθώς το 2020 αυξήθηκαν κατά 868,77 εκατ. ευρώ ή 9,54%, το 2019 κατά 511,54 εκατ. ευρώ ή 5,95%, το 2018 κατά 296,68 εκατ. ευρώ ή 3,56% και το 2017 κατά 585,25 εκατ. ευρώ ή 7,51% συγκριτικά με το 2016, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 7,79 δισ. ευρώ.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Πώς εξηγούνται οι αυξημένες πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ

Συνολικά, δηλαδή, την εν λόγω τετραετία η αύξηση των πωλήσεων υπερέβη το 31% και τα 2,42 δισ. ευρώ, πράγμα που αποδίδεται, πρώτον, στην επίδραση της πανδημίας και των lockdowns, δεύτερον, στην πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου της πάλαι ποτέ Μαρινόπουλος, τρίτον, στην οργανική ανάπτυξη του κλάδου έναντι ανταγωνιστικών προς αυτόν δικτύων και, τέταρτον, στις διεθνείς πληθωριστικές πιέσεις από το δεύτερο εξάμηνο του 2021.

Καλάθι του Άϊ Βασίλη: Τα σούπερ μάρκετ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις

Στην ανάλυση όπου εξετάζονται τα βασικά οικονομικά μεγέθη των δέκα μεγαλύτερων από άποψη πωλήσεων εταιρειών του κλάδου -λαμβάνοντας υπόψιν και τους ενοποιημένους ισολογισμούς όσων εξ αυτών δημοσιεύουν-, φαίνεται ότι τις υψηλότερες πωλήσεις, και δη με την μεγαλύτερη αύξηση σε αξία στον κλάδο, τις είχε ο όμιλος Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ). Ήταν της τάξης των 3,99 δισ. ευρώ, προσαυξημένες κατά 5,12% έναντι του 2020 ή κατά 194 εκατ. ευρώ, που έφεραν τον όμιλο μια ανάσα πριν το όριο των 4 δισ. ευρώ. Αυτά τα 194 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν σε πωλήσεις μεγαλύτερες της όγδοης επιχείρησης του δείγματος στην κλίμακα κατάταξης των 34 εταιρειών, βάσει του τζίρου τους.

Στη δεύτερη θέση βρέθηκε η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος με ετήσιες πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, μειωμένες σημαντικά κατά 54,40 εκατ. ευρώ ή κατά 2,69% συγκριτικά με το 2020.

Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Μετρό με αύξηση πωλήσεων 2,69% και ετήσιο τζίρο 1,37 δισ. ευρώ. Ακολούθησε η Δ. Μασούτης με αμετάβλητες πωλήσεις (αύξηση 0,11%) στα 883,47 εκατ. ευρώ.

Αθροιστικά οι 10 μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες παρουσίασαν το 2021 νέα αύξηση των κερδών τους συγκριτικά με το 2020. Συνολικά οι 10 μεγάλοι οργανισμοί του κλάδου εμφάνισαν καθαρά αποτελέσματα προ φόρων (κέρδη) 195,65 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,91% συγκριτικά με το 2020, οπότε είχαν διαμορφωθεί στα 167,35 εκατ. ευρώ.

Ως εκ τούτου ο δείκτης καθαρής κερδοφορίας των «δέκα» ομίλων και εταιρειών διαμορφώθηκε στο 1,99% έναντι 1,75% το 2020 (και 0,72% το 2019). H καθαρή κερδοφορία του συνόλου των 34 εταιρειών του δείγματος το 2021 ήταν λίγο υψηλότερη, κατά 16,87%, και διαμορφώθηκε σε 221,96 εκατ. ευρώ έναντι 189,92 εκατ. ευρώ το 2020. Το καθαρό περιθώριο κέρδους επομένως διαμορφώθηκε το 2021 σε 2,20% έναντι 1,92% το 2020. Όπως σημειώνεται στην ίδια ανακοίνωση, η εξέλιξη αυτή ήταν αποτέλεσμα των εξελίξεων μάλλον στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις και στους ομίλους του κλάδου παρά μιας γενικότερης τάσης ανάπτυξης της κερδοφορίας, αφού οι οκτώ μεταξύ των «δέκα» κατέγραψαν αύξηση κερδών έναντι μόλις έντεκα εκ των υπολοίπων εικοσιτεσσάρων.

Σε ό,τι αφορά τους υπόλοιπους δείκτες κερδοφορίας, ο δείκτης συνολικού μικτού κέρδους για τους δέκα μεγαλύτερους ομίλους και εταιρείες έμεινε σταθερός στο 27,15% έναντι 27,05%. Το λειτουργικό κόστος παρά την αύξησή του ως αξία κατά 3,34%, ως δείκτης έμεινε σταθερός 23,74% έναντι 23,58%, ενώ το χρηματοοικονομικό κόστος παρότι ως αξία μειώθηκε κατά 6,46%, ως δείκτης έμεινε σχεδόν αμετάβλητος στο 1,13% έναντι 1,25%. Ως εκ τούτου ο δείκτης λειτουργικού περιθωρίου κέρδους (EBIT προ χρηματοοικονομικού κόστους) έμεινε επίσης σταθερός στο 3,41% έναντι 3,48%.

Μια πιο ρεαλιστική εικόνα δίνει και ο δείκτης προ χρηματοοικονομικού κόστους και αποσβέσεων (EBITDA), ο οποίος, ενσωματώνοντας την αυξητική τάση των αποσβέσεων και ειδικά των αποσβέσεων μισθώσεων (που πρωτοεμφανίστηκαν το 2019), δεν παρουσίασε αξιόλογη μεταβολή και διαμορφώθηκε σε υψηλά επίπεδα για τον κλάδο συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, από 6,25% το 2020 σε 6,19% το 2021 για τους «δέκα» μεγαλύτερους ομίλους και επιχειρήσεις και από 6,24% σε 6,23% αντίστοιχα για τις 34 εταιρείες.