ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΩΡΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΣΗΜΕΡΑ LIVE

Επιτέλους έγινε το θαύμα με τη βενζίνη: Δείτε πόσο πέφτει η τιμή της

Καύσιμα: Την… κατηφόρα έχουν πάρει οι τιμές στα καύσιμα, κάτι το οποίο φαίνεται πως θα συνεχιστεί!

Συνέχεια στην πτώση των τιμών στη βενζίνη, έστω και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, βλέπουν παράγοντες της αγοράς, ενώ την ίδια στιγμή, λόγω της χαμηλής τιμής πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης, καταγράφεται αύξηση-ρεκόρ στις παραγγελίες, με την κατανάλωση τον Νοέμβριο να είναι κατά 60% μεγαλύτερη σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021.

Η πτωτική πορεία που ακολουθεί η τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης τον τελευταίο μήνα, και βρίσκεται σήμερα στα 1,86 ευρώ κατά μέσο όρο, αναμένεται να συνεχιστεί σε βάθος εβδομάδας.

Το, δε, πετρέλαιο θέρμανσης έφτασε να πωλείται κοντά στο 1,10 ευρώ το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα (από 1,39 ευρώ που ήταν στην αρχή της χειμερινής περιόδου).

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η μέση τιμή τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου της απλής αμόλυβδης κινήθηκε στα 1,797 ευρώ το λίτρο στην Αττική, 1,802 ευρώ το λίτρο στη Θεσσαλονίκη, 1,850 ευρώ το λίτρο στην Αχαΐα, ενώ πάνω από το φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο παραμένει στα Δωδεκάνησα (2,025 ευρώ το λίτρο), στην Κεφαλλονιά (2,027 ευρώ το λίτρο) και στις Κυκλάδες (2,208 ευρώ το λίτρο).

Την εκτίμηση ότι οι τιμές της βενζίνης θα διατηρηθούν σε ορίζοντα εβδομάδας στα ίδια ή και χαμηλότερα επίπεδα εξέφρασε ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Γιώργος Ασμάτογλου, μιλώντας στον «Ε.Τ.». Παράλληλα, έκανε λόγο για ελαφρώς ανοδική τάση στην τιμή του πετρελαίου (τόσο του κίνησης όσο και του θέρμανσης), επίσης σε βάθος εβδομάδας.

Η κατανάλωση της απλής αμόλυβδης τον Νοέμβριο του 2022 (εκτιμήσεις) είχε αρνητικό πρόσημο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021.

Για την ακρίβεια, διαμορφώθηκε στο -4%, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης ήταν στα ίδια επίπεδα περίπου με πέρυσι (+1%). Φορείς της αγοράς ανέφεραν στον «Ε.Τ.» πως οι χαμηλές καταναλώσεις είναι απόρροια των τιμών στα καύσιμα και της γενικότερης ακρίβειας, δεδομένων των πληθωριστικών πιέσεων, και πως ελπίζουν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, με τη φυγή των εκδρομέων, να αυξηθούν οι καταναλώσεις στα καύσιμα κίνησης.

Σε σχέση με την κατανάλωση, ο κ. Ασμάτογλου επεσήμανε πως παρατηρείται ύφεση της τάξεως του -35% στο πετρέλαιο κίνησης, συγκριτικά με την περυσινή χρονιά, ενώ, προσθέτοντας πως το αντίστοιχο ποσοστό στη βενζίνη είναι -15%, απέδωσε αυτή την εξέλιξη -κατά κύριο λόγο- στην πτώση της κατανάλωσης τις Κυριακές.

Στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο πανελλήνιος μέσος όρος είναι 1,12 ευρώ το λίτρο, τιμή χαμηλότερη από αυτήν που είχε κατά την εκκίνηση της διάθεσής του το περασμένο έτος (στα μέσα Οκτωβρίου 2021).

Τότε, η διάθεση πετρελαίου θέρμανσης ξεκίνησε από το 1,16 ευρώ το λίτρο, βέβαια δεν υπήρχε κρατική επιδότηση και έκπτωση από τα διυλιστήρια.

Στην Αττική, το μέσο κόστος (12/12) έφτασε για το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,082 ευρώ το λίτρο, στη Θεσσαλονίκη 1,092 ευρώ το λίτρο, στην Αχαΐα 1,115 ευρώ το λίτρο. Οι ακριβότερες τιμές (από 1,20 ευρώ το λίτρο και πάνω) καταγράφηκαν σε: Κυκλάδες (1,311 ευρώ το λίτρο), Λασίθι (1,244 ευρώ το λίτρο), Κεφαλλονιά (1,241 ευρώ το λίτρο), Δωδεκάνησα (1,227 ευρώ το λίτρο), Σάμο (1,216 ευρώ το λίτρο), Κέρκυρα (1,204 ευρώ το λίτρο) και Φωκίδα (1,200 ευρώ το λίτρο).

Οσον αφορά στην κατανάλωση, ο Νοέμβριος (πρώτες εκτιμήσεις) ήταν ένας πολύ καλός μήνας, καθώς ανήλθε στο +60% περίπου σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021.

Εξέλιξη που αποδίδεται, από στελέχη της αγοράς, στην τιμή, στις προσφορές και στο γεγονός ότι ο καιρός ήταν σε γενικές γραμμές καλός, οπότε οι καταναλωτές δεν έκαψαν ιδιαίτερα πετρέλαιο και φρόντισαν να αγοράσουν για να έχουν απόθεμα.

Οι παραγγελίες συνεχίζονται τον Δεκέμβριο, αλλά προς το παρόν είναι λίγες και μικρών ποσοτήτων, ως επί το πλείστον.

Σημειώνεται πως τα διυλιστήρια ανακοίνωσαν στα τέλη Νοεμβρίου πως θα συνεχίσουν την έκπτωση προς τις εταιρίες εμπορίας μέχρι τέλος του έτους.

Δεν είναι η ίδια έκπτωση, ωστόσο με την αρχική (από 7,5 λεπτά με ΦΠΑ) διαμορφώνεται στα 3,75 λεπτά με ΦΠΑ πλέον. Παράγοντες της αγοράς, πάντως, εκτιμούν πως αυτή η έκπτωση δεν θα συνεχιστεί με το νέο έτος.

Υπενθυμίζεται πως η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης συγκρατείται και από την κρατική επιδότηση στην αντλία (25 λεπτά το λίτρο, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, από 14.10.2022 έως 31.12.2022).

Καύσιμα: Το μεγάλο κόλπο των καρτέλ – Έτσι μας κλέβουν στην τιμή

Οι καταναλωτές στενάζουν από την ακρίβεια, την ίδια ώρα που τα καρτέλ της βενζίνης πλουτίζουν σε βάρος τους!

Τα θλιβερά ρεκόρ της ελληνικής αγοράς υγρών καυσίμων συνεχίζονται, καθώς και στα τελευταία στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στοιχεία από τις 5 Δεκεμβρίου, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν η ακριβότερη της Ευρώπης, όπως συστηματικά συμβαίνει εδώ και αρκετούς μήνες.

Ισχυρές είναι πλέον οι ενδείξεις, ότι το μεγάλο κόλπο των συντελεστών της αγοράς είναι να μην περνούν στους καταναλωτές τη μεγάλη μείωση που έχει καταγραφεί στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, αλλά να κρατούν μεγάλο μέρος της για να ενισχύουν τα κέρδη τους, που έχουν εκτοξευθεί φέτος σε επίπεδα ρεκόρ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δελτίου καυσίμων της Κομισιόν, η αμόλυβδη βενζίνη στην Ελλάδα ήταν και πάλι η ακριβότερη της Ευρώπης, καθώς η μέση τιμή διαμορφώθηκε στα 1,957 ευρώ το λίτρο, με μικρή μείωση από την αμέσως προηγούμενη εβδομάδα (1,989 ευρώ).

Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν 15% ακριβότερα τη βενζίνη από τον μέσο όρο τιμών στην Ε.Ε. των 27 χωρών και 12% ακριβότερα από τη μέση τιμή στην ευρωζώνη των 19 χωρών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Επιτροπής.

Σε χώρες με υψηλά εισοδήματα και επίσης βαριά φορολόγηση των καυσίμων, όπως η Γερμανία και η Ολλανδία, οι καταναλωτές πληρώνουν την αμόλυβδη αρκετά φθηνότερα από την Ελλάδα, στα 1,8 ευρώ το λίτρο.

Από τα στοιχεία για την εξέλιξη των τιμών στην ελληνική αγορά φέτος και την παράλληλη πορεία των διεθνών τιμών του πετρελαίου φαίνεται αρκετά καθαρά ότι στην Ελλάδα παρατηρείται το «φαινόμενο του πυραύλου και του φτερού», όπως το έχουν ονομάσει οι οικονομολόγοι:

Οταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι
Οταν όμως οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι τοπικές τιμές μειώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού.

Στις αρχές Ιουνίου, η τιμή του πετρελαίου brent, παγκόσμιου σημείου αναφοράς για το αργό πετρέλαιο, έπιασε το υψηλότερο σημείο της για το 2022, στα 122 δολ. το βαρέλι.

Σε αυτή την ξέφρενη ανοδική κίνηση της τιμής του αργού, οι τιμές στην ελληνική αγορά, όπως είναι γνωστό, ανταποκρίθηκαν με… άκρως δυναμικό τρόπο, με αποτέλεσμα στις αρχές Ιουνίου η μέση τιμή στην Ελλάδα να εκτιναχθεί στα επίπεδα των 2,4 ευρώ το λίτρο.

Μετά την κορύφωση αυτή, η τιμή του brent βρέθηκε σε καθοδική πορεία, υποχωρώντας το τελευταίο διάστημα περισσότερο από 35%. Όμως, οι τιμές στην Ελλάδα έπεσαν με ρυθμό… φτερού, με μια μείωση από τον Ιούνιο της τάξεως του 16%.

Με αυτούς τους πρόχειρους υπολογισμούς φαίνεται ότι οι συντελεστές της αγοράς καυσίμων, δηλαδή πρωτίστως οι δύο καθετοποιημένοι όμιλοι διυλιστηρίων (Motor Oil και ΕΛΠΕ) που ταυτόχρονα ελέγχουν τις μεγαλύτερες εταιρείες εμπορίας και μεγάλα και διαρκώς επεκτεινόμενα δίκτυα πρατηρίων στη λιανική, περνούν στους Έλληνες καταναλωτές φέτος λιγότερη από τη μισή μείωση των διεθνών τιμών.

Η τρέχουσα χρονιά είναι η καλύτερη στην ιστορία αυτών των δύο καθετοποιημένων ομίλων, που καταγράφουν ρεκόρ κερδοφορίας, ενώ το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα εισπράξει περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή του έκτακτου ευρωπαϊκού φόρου στα υπερκέρδη τους.

Οι καταναλωτές, όμως, δεν φαίνεται ότι μπορούν σύντομα να προσβλέπουν σε πιο λογικές τιμές της βενζίνης στα πρατήρια.

Πίσω από το φαινόμενο «πυραύλου – φτερού», όπως διαπιστώνεται στη διεθνή βιβλιογραφία για τον ανταγωνισμό, κατά κανόνα βρίσκονται συμπαιγνίες των συντελεστών της αγοράς για τη διαμόρφωση των τιμών, οι οποίες εμπίπτουν στην ελεγκτική αρμοδιότητα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Η Επιτροπή έχει ήδη παρέμβει για το θέμα, αλλά, σε κάθε περίπτωση, οι ρυθμοί με τους οποίους κινείται δεν εγγυώνται γρήγορο αποτέλεσμα, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πολλές παρεμβάσεις στο παρελθόν στην αγορά καυσίμων, χωρίς να επιτευχθεί ο (δύσκολος) στόχος της αποκατάστασης συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού.

Σωτήρης Παπαδόπουλος

Recent Posts

Συνεχίζει αήττητος ο Παναθηναϊκός: 68-61 τον Ολυμπιακό

Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…

6 έτη ago

Λοταρία αποδείξεων: Δείτε ΕΔΩ αν κερδίσατε τα 1.000 ευρώ (TAXISnet και www.aade.gr)

aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…

6 έτη ago

Νίμιτς: Κατάλληλη στιγμή για λύση στο Σκοπιανό

"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…

6 έτη ago

Μητροπολίτης Μεσσηνίας κατά Ιερώνυμου: Όχι στα συλλαλητήρια

Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…

6 έτη ago

Νεκρός ο επιβάτης που έπεσε από το Blue Star Naxos

Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…

6 έτη ago

Ανασφάλιστα οχήματα: Έρχονται πρόστιμα έως 250 ευρώ

Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…

6 έτη ago