Μία τεράστια εξαγορά ελληνικού σούπερ μάρκετ αλλάζει τις ισορροπίες στην ελληνική αγορά. Τι συμβαίνει με τα Lidl.
Φουλ τις μηχανές βάζει ο όμιλος Μασούτης για την εξαγορά του πασίγνωστου ελληνικού σούπερ μάρκετ «Κρητικός». Αν κάτι τέτοιο γίνει τελικά ο κλάδος της αγοράς των σούπερ μάρκετ θα αλλάξει συνθέμελα. από τον όμιλο Μασούτη, που θα ανατρέψει τους υφιστάμενους συσχετισμούς δυνάμεων στον κλάδο και την κατανομή των μεριδίων αγοράς.
Πήγές από τον κλάδο των σούπερ μάρκετ αναφέρουν πως οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών – που είχαν παγώσει για ένα διάστημα – βρίσκονται στο τελικό στάδιο, ένα βήμα πριν από την επίτευξη τελικής συμφωνίας για όλα τα επιμέρους θέματα, συμπεριλαμβανομένου του τιμήματος.
Τελικά η αποφασιστική κίνηση έγινε από την πλευρά του ομίλου Μασούτη, που έσπευσε να”καπαρώσει” την εξαγορά, ώστε να μη χάσει μιά μοναδική ευκαιρία μεγάλης επέκτασης στην αγορά της Αττικής και στη νότια Ελλάδα.
Επισημαίνεται ότι η αλυσίδα “Μασούτης” έχει κυρίαρχη θέση στην αγορά της βόρειας Ελλάδας, αλλά στην Αττική – που αντιπροσωπεύει περίπου τον μισό τζίρο των σουπερμάρκετ – η παρουσία του είναι περιορισμένη.
Πώς εκτοπίζονται τα Lidl
Με ετήσιο τζίρο 1,1 δισ. ευρώ σε πανελλαδικό επίπεδο, ο “Μασούτης” καταλαμβάνει την πέμπτη θέση στον κλάδο, όπου κυριαρχεί ο “Σκλαβενίτης” με ετήσιο τζίρο 5,1 δισ. ευρώ. Επονται οι “ΑΒ Βασιλόπουλος” (2 δισ.), Lidl (1,8 δισ. ευρώ) και “My Market” (1,6 δισ.).
Αν εξαγοράσει τελικά την αλυσίδα “Κρητικός”, ο Μασούτης θα βρεθεί στη δεύτερη θέση, “ισοφαρίζοντας” σε τζίρο τα Lidl.
«Βόμβα»: Σιωπηλή αποχώρηση τεράστιου σούπερ μάρκετ από την Ελλάδα – Ποιο έφυγε
Ποιο μεγάλο σούπερ μάρκετ έφυγε από την Ελλάδα γιατί δεν κατάfερε να πετύχει, αλλά και να ανταγωνιστεί τον έταιρο μεγάλο αντίπαλό του. Διαβάστε στα xristika.gr.
Δεν είναι γνωστό ποιες σκέψεις επικρατούν στα μέλη του «Koordinierungsrat», του κορυφαίου διοικητικού συμβουλίου του γερμανικού λιανεμπορικού κολοσσού Aldi Süd με έδρα το Mülheim της Έσσης, σχετικά με τις επιτυχίες του μεγάλου ανταγωνιστή τους, Lidl, όχι μόνο στη γερμανική αγορά αλλά και διεθνώς. Σίγουρα, τα περίπου 400 εκατ. ευρώ που χάθηκαν από την αποτυχία τους στην Ελλάδα αποτελούν πλέον μια μακρινή – και οδυνηρή – ανάμνηση.
Οι λόγοι για την αποχώρηση της Aldi από την ελληνική αγορά παραμένουν μυστήριο, καθώς ποτέ δεν έγιναν επίσημα γνωστοί. Οι εικασίες στον γερμανικό Τύπο υπήρξαν πολλές, όμως ούτε αυτές κατάφεραν να φωτίσουν το παρασκήνιο της απόφασης. Άλλωστε, τόσο η Aldi όσο και η Lidl διακρίνονται για τη μυστικοπάθειά τους στις κρίσιμες επιχειρηματικές επιλογές.
Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί το γεγονός ότι η Aldi είχε εκφράσει ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, πριν καν την κατάρρευση των καθεστώτων της Ανατολικής Ευρώπης. Επί δύο δεκαετίες κυκλοφορούσαν φήμες για την επικείμενη είσοδό της στην Ελλάδα, οι οποίες κάθε φορά διαψεύδονταν. Τελικά, η Aldi έκανε το μεγάλο βήμα το 2008, έχοντας προηγουμένως επενδύσει στην αγορά ακινήτων, αποκτώντας σημαντικά ακίνητα. Την ίδια περίοδο, η Lidl είχε ήδη παρουσία στην ελληνική αγορά, καθώς είχε ανοίξει τα πρώτα της καταστήματα το 1999, έπειτα από τέσσερα χρόνια προετοιμασίας. Και οι δύο αλυσίδες ξεκίνησαν από τη Βόρεια Ελλάδα, με τη φιλοδοξία να κατακτήσουν την ελληνική αγορά.
Εθνική Τράπεζα: Περίεργη ανακοίνωση για τις συναλλαγές
Τα πάει πολύ καλά η Εθνική Τράπεζα. Πώς την ξεχωρίζουν στο εξωτερικό; Διαβάστε στα xristika.gr.
Η Jefferies δηλώνει πως η ώρα της Ευρώπης να λάμψει έχει φτάσει, καθώς παρουσιάζει τις κορυφαίες επενδυτικές επιλογές της για το 2025, με την Εθνική Τράπεζα να φιγουράρει ανάμεσά τους.
Η στρατηγική στροφή προς την Ευρώπη
Παρόλο που οι αμερικανικές μετοχές εξακολουθούν να κυριαρχούν, αντιπροσωπεύοντας το 73% του Παγκόσμιου Δείκτη MSCI, η Jefferies εκτιμά πως η απόκλιση αποτίμησης στην Ευρώπη είναι πλέον πολύ μεγάλη για να αγνοηθεί. Αυτό δημιουργεί μια ευκαιρία για επενδυτές που αναζητούν ελκυστικές αποδόσεις.
Η περίπτωση της Εθνικής Τράπεζας
Η Εθνική Τράπεζα αποτελεί βασική επιλογή της Jefferies, με εκτιμήσεις για ROTE στο 15%, πάνω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα και σε περιβάλλον χαμηλών επιτοκίων. Η Ελλάδα διαγράφει μια από τις ισχυρότερες μακροοικονομικές πορείες ανάπτυξης στην Ευρώπη, με την Εθνική σε θέση να αξιοποιήσει τις προοπτικές αυτές.
- Διανομή κεφαλαίων: Με CET1 άνω του 18%, η Jefferies προβλέπει απόδοση διανομής άνω του 10% για το 2024-2026, ενώ η πλεονάζουσα κεφαλαιακή θέση της Τράπεζας προσθέτει δυναμική.
- Εκτιμήσεις ανάπτυξης: Προβλέπεται CAGR στο 10% για την αύξηση του TNAV ανά μετοχή, καθιστώντας την Εθνική Τράπεζα μια ιδιαίτερα ελκυστική επιλογή για τους μετόχους.
Τι διαφοροποιεί την Εθνική
Η Jefferies αναμένει ισχυρότερη αύξηση δανείων που θα αντισταθμίσει τις μειώσεις στα επιτοκιακά έσοδα, τοποθετώντας τις εκτιμήσεις της 4% πάνω από τη συναίνεση για το 2025-2026. Παράλληλα, η Εθνική διαπραγματεύεται με σημαντικό discount (30%) σε όρους P/B και P/E σε σχέση με τον κλάδο, προσφέροντας υψηλότερο ROTE.
Οι επόμενοι καταλύτες
Οι ανακοινώσεις για τα αποτελέσματα του 2025 (Μάρτιος 2025) και το νέο επιχειρηματικό σχέδιο θα είναι κομβικά σημεία, ενώ η Jefferies προβλέπει και πρόγραμμα επαναγοράς τίτλων αξίας 250 εκατ. ευρώ στο πλαίσιο της διανομής του 2024.
Μήπως ήρθε η ώρα να στραφούν τα φώτα στην Ευρώπη; Η Jefferies δείχνει τον δρόμο, με την Εθνική Τράπεζα στο επίκεντρο.
Βόμβα: Το πιο μεγάλο χαράτσι των Ελλήνων μόλις σβήστηκε για πάντα
Έσκασε η βόμβα για το μεγαλύτερο χαράτσι των Ελλήνων. Δείτε τι θα γίνει.
Το τέλος επιτηδεύματος μπαίνει στο “χρονοντούλαπο” από το 2025 για περισσότερους από 735.000 επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις, φέρνοντας σημαντικές φορολογικές ελαφρύνσεις. Ελεύθεροι επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενοι και εργαζόμενοι με “μπλοκάκι” απαλλάσσονται, εξοικονομώντας από 325 έως 500 ευρώ ετησίως.
Τι αλλάζει:
- Επιχειρήσεις θα συνεχίσουν να πληρώνουν έως το 2027, με τέλη 800-1.000 ευρώ ανάλογα με τον πληθυσμό της περιοχής.
- Υποκαταστήματα επιβαρύνονται με 300-600 ευρώ ετησίως, εκτός αν πληρούν ειδικές προϋποθέσεις εξαίρεσης.
- Εξαιρέσεις ισχύουν για αγροτικούς συνεταιρισμούς, σχολικούς συνεταιρισμούς, μικρά νησιά και οντότητες που αυξάνουν προσωπικό.
Η κατάργηση φέρνει “ανάσα” για χιλιάδες επαγγελματίες, αλλά για κάποιους παραμένουν όροι και προϋποθέσεις μέχρι νεότερης αλλαγής.
Ποια νομικά πρόσωπα γλιτώνουν το τέλος
– Νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που αυξάνουν κατά 3/12 τουλάχιστον τον μέσο αριθμό εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα έτος, συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακαθάριστα έσοδά τους κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα 2 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το περυσινό έτος 65.000 επιχειρήσεις επωφελήθηκαν και απαλλάχθηκαν από το τέλος επιτηδεύματος, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ και του συστήματος “Εργάνη”, καθώς αύξησαν το προσωπικό τους. Οι 65.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις που γλίτωσαν από το τέλος επιτηδεύματος ενημερώθηκαν από την ΑΑΔΕ μέσω e-mail, ενώ εκατοντάδες έχουν υποβάλει ένσταση, καθώς, σύμφωνα με αυτές, τήρησαν τους όρους και αύξησαν το προσωπικό τους. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, δικαιούχοι της εξαίρεσης είναι φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, ανεξάρτητα από τον τρόπο τήρησης των βιβλίων τους. Όπως φαίνεται, τα κίνητρα φέρνουν αποτελέσματα, κάτι όμως που θα πρέπει να συνεχιστεί για να γλιτώσουν το τέλος. Δηλαδή οι επιχειρήσεις και οι επιτηδευματίες που γλίτωσαν το τέλος επιτηδεύματος το 2023, επειδή αύξησαν τις θέσεις πλήρους απασχόλησης, δεν σημαίνει ότι θα απαλλαγούν και το 2025. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει εκ νέου να αυξήσουν το προσωπικό τους για να γλιτώσουν το τέλος επιτηδεύματος.
– Οι αγροτικοί συνεταιρισμοί.
– Οι σχολικοί συνεταιρισμοί.
– Οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων.
– Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια.
– Τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
Έκτακτη ανακοίνωση για τις αγορές με Klarna στην Ελλάδα
Τι συμβαίνει στην Klarna, τη δημοφιλή υπηρεσία δόσεων, που έχει πάρει την ανιούσα και στην Ελλάδα.
Η Klarna, η σουηδική εταιρεία διαδικτυακών χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, έχει μειώσει σημαντικά τις προσλήψεις εδώ και έναν χρόνο, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της, Sebastian Siemiatkowski, στο Bloomberg TV. Ο Siemiatkowski απέδωσε την εξέλιξη αυτή στην παραγωγική τεχνητή νοημοσύνη (genAI), η οποία έχει βελτιώσει την αποδοτικότητα της εταιρείας.
Παρά τη μαζική μείωση του εργατικού δυναμικού, ο CEO εμφανίζεται αισιόδοξος για τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι η Klarna δεν βασίζεται αποκλειστικά στην AI για να αντικαταστήσει εργαζομένους, καθώς παραμένουν ανοιχτές θέσεις εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει απαραίτητος σε αρκετές λειτουργίες.
«Σταματήσαμε να προσλαμβάνουμε πριν από έναν χρόνο. Οι άνθρωποι μένουν περίπου πέντε χρόνια – επομένως, το 20% φεύγει κάθε χρόνο», δήλωσε ο Siemiatkowski, τονίζοντας ότι η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει στην εταιρεία να αυξάνει την παραγωγικότητα με λιγότερους εργαζόμενους. Μάλιστα, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί ήδη να κάνει όλες τις δουλειές που κάνουμε εμείς ως άνθρωποι».
Η διπλή πραγματικότητα
Παρά τα αισιόδοξα σχόλια, η Klarna δεν έχει σταματήσει εντελώς τις προσλήψεις. Σήμερα, προσφέρει πάνω από 50 ανοιχτές θέσεις εργασίας παγκοσμίως, κυρίως σε τεχνολογικούς τομείς, όπως μηχανική λογισμικού και πολιτικές ανάπτυξης. «Δεν επεκτείνουμε το εργατικό δυναμικό, αλλά αναπληρώνουμε βασικούς ρόλους», διευκρίνισε ο John Craske, επικεφαλής του τμήματος Τύπου της Klarna.
Επιπλέον, η χρήση τεχνητής νοημοσύνης από την Klarna δεν περιορίζεται στις λειτουργικές εργασίες. Πρόσφατα, ο Siemiatkowski πειραματίστηκε με την ΑΙ ζητώντας της να αναφέρει τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας, αποδεικνύοντας τη δυνατότητα εφαρμογής της ακόμα και σε ηγετικές θέσεις.
Ο αντίκτυπος στην Ελλάδα
Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να έχει παρόμοιες επιπτώσεις και στην ελληνική αγορά, καθώς η Klarna έχει εισέλθει δυναμικά στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αν και οι προσλήψεις στην Ελλάδα πιθανότατα θα παραμείνουν περιορισμένες, οι υπηρεσίες που βασίζονται σε ΑΙ θα μπορούσαν να φέρουν βελτιώσεις στην εξυπηρέτηση πελατών και στη διαχείριση πληρωμών.
Ωστόσο, η πλήρης αντικατάσταση εργαζομένων με τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται δύσκολη σε έναν παραδοσιακό και ανθρωποκεντρικό κλάδο όπως ο ελληνικός, όπου η ανθρώπινη αλληλεπίδραση παραμένει βασικό ζητούμενο για τους πελάτες.
Η Klarna, όπως και άλλες εταιρείες τεχνολογίας, δείχνει τον δρόμο για το πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να συνδυαστεί με ανθρώπινη τεχνογνωσί