Τελειώνει η δράση του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης για το σήμα της τηλεόρασης. Προλαβαίνετε για ακόμα λίγο.
Συγκεκριμένα μέχρι την Παρασκευή μπορείτε να κάνετε αίτηση όσοι κατοικείτε σε απομακρυσμένες περιοχές και δεν έχετε σήμα, ώστε να μπορείτε να βλέπετε καλά και δωρεάν.
Το πρόγραμμα «Λευκές Περιοχές για την πρόσβαση των περιοχών εκτός τηλεοπτικής κάλυψης στο πρόγραμμα ελληνικών τηλεοπτικών σταθμών» τελειώνει και έπειτα οι αιτήσεις θα «κόβονται». Οι δικαιούχοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση ψηφιακά στη σελίδα white- areas.gov.gr μέχρι την Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024 στις 9 το βράδυ, οπότε ολοκληρώνεται ο τρέχων και τελευταίος κύκλος της δράσης.
Υπενθυμίζεται πως το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2019 και έκτοτε έχουν γίνει οκτώ κύκλοι αιτήσεων ένταξης στο έργο από πλευράς των δικαιούχων πολιτών.
Η αίτηση μπορεί να γίνει και μέσω ΚΕΠ.
Συνολικά μέχρι σήμερα, έχουν καταχωρηθεί 63.089 αιτήσεις δικαιούχων, που αφορούν σε 2.489 οικισμούς από 67 Περιφερειακές Ενότητες της χώρας. Από τις 58.896 αιτήσεις που κρίθηκαν ότι πληρούσαν τα κριτήρια τα οποία όριζε η νομοθεσία, το 86% έχει ήδη εξυπηρετηθεί κι έχει δοθεί η σχετική υπηρεσία στους δικαιούχους. Οι υπόλοιπες αιτήσεις αναμένεται να εξυπηρετηθούν μέχρι το δεύτερο τετράμηνο του 2024.
Αυτοκίνητο: Χαράτσι για όλους – Τι θα πληρώσουν νέα και παλιά οχήματα
Αυτοκίνητο: Το χέρι στην τσέπη θα βάλουμε όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων.
Νέες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας φέρνει το υπουργείο Οικονομίας από το 2025, στέλνοντας στο ταμείο και ιδιοκτήτες νέων οχημάτων.
Παράλληλα, ένα νέο χαράτσι εξετάζει το υπουργείο Μεταφορών για τα παλαιά ΙΧ, στέλνοντάς στα ετησίως στα ΚΤΕΟ για έλεγχο.
Δύο «χαράτσια» σκέφτεται να ανακοινώσει η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα. Από τη μία η κυβέρνηση προτίθεται να βάλει τέλη κυκλοφορίας και για τα υβριδικά ΙΧ, προκειμένου να «ματσάρει» τη χασούρα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και από την άλλη να στέλνει για ετήσιο έλεγχο όσους έχουν παλαιά αυτοκίνητα.
Οι αλλαγές που συντελλούνται σταδιακά στην Ευρώπη, όσον αφορά τα τέλη κυκλοφορίας, αναμένονται να ρθουν λίαν συντόμως και στην Ελλάδα. Τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας αποτέλεσαν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων ώστε να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2.
Ωστόσο τα αυτοκίνητα που είχαν αποκτήσει οι καταναλωτές και δεν πλήρωναν Τέλη Κυκλοφορίας φαίνεται ότι… έχουν παλιώσει καθώς έχουν ήδη περάσει 15 χρόνια!
Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2010, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και έκτοτε οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει κυριολεκτικά τεχνολογικά άλματα και η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή όλων μας.
Η εφαρμογή των Μηδενικών Τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2 ώστε να μην πληρώσουν Τέλη αλλά πλέον το ένα μετά το άλλο τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν τα Τέλη Κυκλοφορίας και όπως φαίνεται στα μοναδικά οχήματα οχήματα που θα διατηρηθούν τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Με λίγα λόγια πιθανότατα θα πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και τα υβριδικά ΙΧ.
Ο λόγος εστιάζεται στο ότι κατά βάση μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν εκπέμπουν ρύπους καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτήτων plug-in υβριδικών μοντέλων δεν τα φορτίζουν και βέβαια όταν κινούνται με αφόρτιστες μπαταρίες λειτουργεί μόνο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης με αποτέλεσμα να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες CO2.
Στην Ελλάδα υπολογίζεται από από το 2010 έως και σήμερα κυκλοφορούν περίπου 500.000 αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες του δεν πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας εκ των οποίων μόλις τα 11.000 είναι αμιγώς ηλεκτρικά! Τα υπόλοιπα είναι υβριδικά, plug in υβριδικά αλλά και βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Ένα αυτοκίνητο για να υπάγεται στα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας έπρεπε να εκπέμπει από 0 έως 90 γρ. CO2/χλμ. αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας είχε εκδοθεί από 1 Ιανουαρίου 2010 έως και 31/12/2020 ενώ από την 1/1/2021 έως και σήμερα τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 122 γρ. CO2/χλμ. εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Η αναδιάρθρωση των Τελών Κυκλοφορίας 2025 ετοιμάζεται και στην Ελλάδα όπως συμβαίνει και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρώπη ενώ παράλληλα σχεδόν βέβαια θεωρείται και η αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Στην Ελλάδα οι αυξήσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr δεν θα είναι πολύ υψηλές στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και θα κυμανθούν μεταξύ 20 έως 30 ευρώ ενώ στα περισσότερο ρυπογόνα οχήματα που κινούνται και με κινητήρες υψηλού κυβισμού οι αυξήσεις θα είναι υψηλότερες καθώς τα ευάλωτα νοικοκυριά σίγουρα δεν διαθέτουν οχήματα υψηλού κυβισμού.
Τρόπους για αυξημένη εποπτεία των παλαιών αυτοκινήτων ψάχνει να βρει το υπουργείο Μεταφορών. Για τον λόγο αυτό βάζει ξανά στο τραπέζι τον ετήσιο έλεγχο των παλαιών οχημάτων στα ΚΤΕΟ.
Τρόπους για να επιτύχει αυξημένη εποπτεία στο στόλο των οχημάτων που κυκλοφορούν στη χώρα, ειδικότερα για τα μεγαλύτερης ηλικίας ΙΧ, αναζητά το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Έτσι πέρα από τη διασύνδεση των ΚΤΕΟ με το ηλεκτρονικό σύστημα του υπουργείου, που με τη σειρά του συνδέεται με την ΑΑΔΕ, εξετάζεται ένα ακόμα μέτρο.
Το μέτρο αυτό θα είναι η υποχρέωση ετήσιου ελέγχου για μια κατηγορία οχημάτων.
Σύμφωνα με τα σενάρια που εξετάζει το ΥΜΕ, τα οχήματα αυτά θα είναι όσα έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά για περισσότερα από 10 ή 15 χρόνια.
Το συγκεκριμένο μέτρο δεν είναι νέο, καθώς στην πλειοψηφία των κρατών – μελών της ΕΕ ισχύει εδώ και πολλά χρόνια για τα οχήματα που έχουν συμπληρώσει 8 έτη κυκλοφορίας, ενώ σε κάποιες χώρες αυτό ισχύει ακόμα και για τα οχήματα 5ετίας.
Συντάξεις: Αναδρομικά έως 17.424 ευρώ – Ποιοι είναι οι υπερτυχεροί
Συντάξεις: Αναδρομικά που ξεπερνούν και τα 17.000 ευρώ οφείλει ο ΕΦΚΑ σε χιλιάδες συνταξιούχους που παίρνουν ακόμη τις συντάξεις του νόμου Κατρούγκαλου χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ο επανυπολογισμός τους με τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης πάνω από τα 30 έτη ασφάλισης που εισήγαγε κατόπιν απόφασης του ΣτΕ ο νόμος Βρούτση (ν.4670/2020).
Τα περισσότερα αναδρομικά δικαιούνται όσοι συνταξιοδοτήθηκαν με 35 ως 40 έτη και με μισθούς πάνω από 2.500 ευρώ.
Σύμφωνα με τους πίνακες που επεξεργάστηκε και δημοσιεύει το ένθετο «Ασφάλιση και Συντάξεις» τα αναδρομικά από τον επανυπολογσμό των κύριων συντάξεων για όσους αποχώρησαν με 40 χρόνια και μισθούς της τάξης των 3.000 ευρώ φτάνουν ως τα 17.424 ευρώ. Ενώ για όσους αποχώρησαν με 35 έτη και μισθούς της τάξης των 1.200 ευρώ, τα αναδρομικά του επανυπολογισμού ανέρχονται σε 3.312 ευρώ.
Οι εκκρεμείς επανυπολογισμοί δεν έχουν καταμετρηθεί, καθώς η διαδικασία είναι συνεχής και τα στοιχεία των συνταξιούχων ελέγχονται σχεδόν σε μηνιαία βάση και όπου εντοπίζονται παραλείψεις γίνονται διορθώσεις.
Εκτιμάται πάντως ότι χωρίς επανυπολογισμό είναι περί τις 50.000 κύριες συντάξεις στις οποίες περιλαμβάνονται κυρίως οι νέοι συνταξιούχοι μετά τον νόμο Κατρούγκαλου (από 13/5/2016) με περισσότερα από 30 έτη ασφάλισης.
Ηδη ο ΕΦΚΑ προχωρά σε πληρωμές αναδρομικών ανά ομάδα συνταξιούχων, καταβάλλοντας οφειλόμενα 5 ως 7 ετών.
Στο τέλος Μαρτίου πληρώνονται τα αναδρομικά σε 6.000 συνταξιούχους της πρώην Ολυμπιακής, νωρίτερα είχαν ολοκληρωθεί 1.000 επανυπολογισμοί παλαιών συνταξιούχων του ΗΣΑΠ, ενώ ακολουθούν Απρίλιο ή Μάιο οι πληρωμές αναδρομικών σε περίπου 10.000 συνταξιούχους τραπεζικούς.
Ταυτόχρονα ετοιμάζονται και νέες πληρωμές σε συνταξιούχους που για διάφορους λόγους έμειναν εκτός επανυπολογισμού.
Οι πιο δύσκολες περιπτώσεις είναι αυτές των συντάξεων με παράλληλη ασφάλιση καθώς σε ορισμένα ταμεία (π.χ. ΤΣΑΥ) δεν υπάρχουν ακριβή δεδομένα χρόνων ασφάλισης και ως εκ τούτου οι επανυπολογισμοί καθυστερούν γιατί η κάθε περίπτωση ερευνάται ξεχωριστά.
Ακόμη πιο δύσκολοι είναι οι επανυπολογισμοί που εκκρεμούν για συντάξεις χηρείας από παράλληλη ασφάλιση, καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις δεν εκδίδονται από ορισμένους φορείς (π.χ. ΤΣΑΥ) ούτε ενημερωτικά που να δείχνουν στις χήρες πώς υπολογίστηκε το ποσό που λαμβάνουν από τη σύνταξη του θανόντα συζύγου.
Στους εκκρεμείς επανυπολογσμούς συμπεριλαμβάνονται και συνταξιούχοι από το ΙΚΑ, τον ΟΑΕΕ ή και το Δημόσιο οι οποίοι δεν έχουν λάβει τις αυξήσεις που δικαιούνται από τα βελτιωμένα ποσοστά αναπλήρωσης μετά τα 30 έτη ασφάλισης.
Πρόκειται για συνταξιούχους με διαδοχική και παράλληλη ασφάλιση καθώς και για συνταξιούχους που εργάστηκαν και συνεχίζουν νε εργάζονται μετά τη συνταξιοδότηση.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι επανυπολογισμοί στις μεν νέες συντάξεις γίνονται σε όσους αποχώρησαν με 30 έτη ασφάλισης και άνω από 13/5/2016 έως και τις 30/9/2019, ενώ για τις παλαιότερες συντάξεις αφορούν όσους αποχώρησαν με περισσότερα από 30 έτη έως και 12/5/2026. Η διαφορά είναι ότι οι νέοι συνταξιούχοι παίρνουν στο χέρι την αύξηση που προκύπτει από τον επανυπολογισμό της σύνταξης, ενώ οι παλαιοί θα πάρουν αύξηση εφόσον η νέα επανυπολογισμένη σύνταξη βγεί μεγαλύτερη από τη σύνταξη που έβγαλε ο πρώτος επανυπολογισμός που έγινε με τον νόμο Καρούγκαλου. Δεν έχουν αύξηση οι παλαιοί συνταξιούχοι που εξακολουθούν να λαμβάνουν προσωπική διαφορά μετά τον επανυπολογισμό και μετά τις δυο αυξήσεις που δόθηκαν στις συντάξεις κατά 7,75% το 2023 και κατά 3% το 2024.
Τα αναδρομικά για όσους προκύπτει αύξηση σύνταξης, ξεκινούν από τον Οκτώβριο του 2019. Για τους μεν νέους συνταξιούχους οι περισσότεροι από τους εκκρεμείς επανυπολογισμούς αφορούν συνταξιοδοτήσεις των ετών 2018 και 2019, ενώ από τους επανυπολογισμούς των παλαιών συνταξιούχων εκκρεμούν κυρίως οι συντάξεις με παράλληλη ασφάλιση.
Στους εκκρεμείς επανυπολογισμούς ανοίγει νέο κεφάλαιο που αφορά τις επικουρικές και την προσαύξηση 0,075% που ο ΕΦΚΑ δεν έχει καταβάλει σε χιλιάδες συνταξιούχους τραπεζών. Αναδρομικά έρχονται και για επικουρικές Δημοσίου στις οποίες δεν έχει συνυπολογιστεί ο χρόνος διαδοχικής ασφάλισης.