Efood

Efood: Στο μάτι του κυκλώνα βρίσκεται το Efood τις τελευταίες ημέρες λόγω των εργασιακών αλλαγών, με αποτέλεσμα να χάσει δεκάδες χιλιάδες πελάτες, ωστόσο στην πανδημία κατάφερε να πάρει το… βάρος της σε χρυσάφι!

Από success story κινδυνεύει να μετατραπεί σε disaster story, η efood, που δημιούργησαν το 2012 τα αδέλφια Κυρκίνη και πούλησαν έναντι 22 εκατ. ευρώ στη γερμανική Delivery Hero το 2015.

Έξι χρόνια μετά την πώληση, και παραμένοντας στο τιμόνι της ως διευθύνοντες σύμβουλοι της εταιρείας Online Delivery, έχουν να διαχειριστούν τη μεγαλύτερη κρίση στην ιστορία της εταιρείας. Και αυτό διότι από το απόγευμα της Τετάρτης 15 Σεπτεμβρίου, οπότε και ενημερώθηκαν διανομείς της ότι δεν ανανεώνεται η τρίμηνη σύμβαση εργασίας τους, έχει ξεσπάσει κύμα έντονων αντιδράσεων κατά της efood στα social media.

Επίσης η εταιρεία “είδε” την αξιολόγησή της από τους χρήστες της Google Play Store να καταρρέουν.

Πριν την περασμένη Πέμπτη η αξιολόγηση της efood στο Google Play Store ήταν στο 4,8, δηλαδή μια ανάσα από την υψηλότερη βαθμολογία που είναι το 5, ωστόσο πλέον έχει κατρακυλήσει στο 1, την ελάχιστη δυνατή, με χιλιάδες αρνητικά μηνύματα από καταναλωτές της.

Αρκετοί εξ αυτών που είχαν κατεβάσει την εφαρμογή με αναρτήσεις τους στα social media δηλώνουν ότι την έχουν απενεργοποιήσει και διαγράψει.

Μέχρι το μεσημέρι της 15 Σεπτεμβρίου όμως -δηλαδή πριν σταλεί το μήνυμα σε διανομείς της ότι δεν θα ανανεωθεί η σύμβαση τους- πέρασε τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής κρίσης αλλά και την κρίση της πανδημίας αβρόχοις ποσί.

Για του λόγου το αληθές πέρυσι, “είδε” τον τζίρο της να εκτοξεύεται στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η αύξηση στον κύκλο εργασιών προήλθε κυρίως από την αύξηση των παραγγελιών με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων από προμήθειες που ενισχύθηκαν κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον ο τζίρος της αυξήθηκε και λόγω της χρήσης των υπηρεσιών προώθησης των συνεργαζόμενων καταστημάτων στην πλατφόρμα, όπως premium placement, προτεινόμενα πιάτα κ.λπ.

Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών άγγιξαν τα 13,527 εκατ. ευρώ, 5,3 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2019, τα EBITDA ξεπέρασαν τα 31,653 εκατ. ευρώ από 23,705 εκατ. ευρώ, τα προ φόρων κέρδη ανήλθαν στα 28,7 εκατ. ευρώ από 22,247 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 21,39 εκατ. ευρώ.

Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα εκτοξεύθηκαν στα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019, ενώ σε ό,τι αφορά τη διάθεση των κερδών της, το μέρισμα προς την Delivery Hero αγγίζει τα 20 εκατ. ευρώ.

Στην εταιρεία απασχολούνταν στα τέλη του 2020, 378 άτομα, από 268 άτομα το 2019 ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι της είναι “ενοικιαζόμενοι” με τρίμηνες συμβάσεις από γνωστή διεθνή εταιρεία.

Αξιοσημείωτο είναι επίσης το γεγονός ότι κατά τη χρήση του 2020 και μόνο στην αρχή της πανδημίας, η εταιρεία έκανε χρήση συγκεκριμένης φορολογικής ωφέλειας που δόθηκε με τις σχετικές Κυβερνητικές αποφάσεις.

Efood: Πώς έφτασε στην… καταστροφή!

Πώς όμως έφτασε εδώ η πλατφόρμα;

Στα social media εμφανίστηκαν μηνύματα  της εταιρείας προς τους τους ταχυμεταφορείς οι οποίοι έπρεπε να δεχθούν τη μετατροπή της σχέσης εργασίας προκειμένου να δουλέψουν πλέον ως freelancer χωρίς δικαιώματα, αλλιώς θα απολύονταν.

H είδηση συγκέντρωσε πολλά tweets που αποδοκίμαζαν την εταιρία κάνοντας λόγο για «πλατφόρμες-γαλέρες».

Η efood τα τελευταία χρόνια προσφέροντας αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη ή 8ωρη απασχόληση, στολή και άλλες παροχές κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των «ντεληβεράδων» σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.

Ωστόσο αυτές τις μέρες προκάλεσε αρνητικό θόρυβο όταν ενημέρωσε τους υπαλλήλους της ότι μετά τη λήξη της σύμβασής τους θα πρέπει να επιλέξουν άλλο μοντέλο συνεργασίας.

Οι εργαζόμενοι έλαβαν email για το μέλλον της συνεργασίας τους το οποίο τους ενημέρωνε ότι το efood δε θα προχωρήσει σε ανανέωση της σύμβασης που είχαν ως μισθωτοί εργαζόμενοι και αν θέλουν μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα συνεργατών.

«Θέλουμε να συνεχίσεις να εργάζεσαι ως freelancer -ανέφερε το μήνυμα- θα έχεις την ευελιξία να διαμορφώσεις τις ώρες εργασίας σου και να αυξήσεις τις αποδοχές σου. Σε διαφορετική περίπτωση θα θέλαμε να σε ενημερώσουμε ότι δεν υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης της υπάρχουσας σύμβασης. Παρακαλώ να μας ενημερώσεις άμεσα μέσω ticket για την αποδοχή του παραπάνω, προκειμένου να σε ενημερώσουμε για τα επόμενα βήματα».

Σε ερώτηση που έκανε το σωματείο των εργαζομένων του κλάδου για την αιτία της αλλαγής μοντέλου, η εταιρία απάντησε ότι μετά την αξιολόγηση των προφίλ των εργαζόμενων έκρινε ότι δεν ήταν αποδοτικοί.

Αξίζει να σημειώνουμε ότι η επίσης γνωστή πλατφόρμα Wolt είχε εξ αρχής υιοθετήσει το μοντέλο των freelancer.

Σημαντικό ρόλο στην απόφαση της efood έπαιξε ο πρόσφατος νόμος Χατζηδάκη για την προστασία της εργασίας ο οποίος προέβλεπε αυστηρότερες προϋποθέσεις για τη σύναψη συμβάσεων εργασίας των εργαζόμενων στις πλατφόρμες. Προέβλεπε όμως και τη δυνατότητα συνεργασίας με σύμβαση έργου. Στη περίπτωση αυτή ο «συνεργάτης» δεν έχει δικαιώματα (αποζημίωση, δώρα, επιδόματα) και δεν καλύπτεται από το σωματείο.

Η efood προσπάθησε να ξεφύγει από το αυστηρότερο πλαίσιο συμβάσεων της μισθωτής εργασίας ώστε να μην είναι ανεξέλεγκτες οι πλατφόρμες, υιοθετώντας το μοντέλο των συνεργατών, το οποίο σύμφωνα με τους συνδικαλιστές θα αποτελέσει «κερκόπορτα» για την ακόμα μεγαλύτερη χαλάρωση των εργασιακών σχέσεων.

«To efood» επισημαίνει ο γραμματέας τύπου της ΓΣΕΕ Δημήτρης Καραγεωργόπουλος «έχει υπερεκτιμήσει το πόσο μπορεί να εκβιάσει τους εργαζόμενους, αφού τους ξεσήκωσε να παρατήσουν την εργασία τους σε άλλα μαγαζιά, προσφέροντας,η αλήθεια είναι, ελκυστικό πακέτο αποδοχών και παροχών. Αφού εδραιώθηκε στην αγορά, τώρα μετατρέπει τους εργαζόμενους σε freelancers. Mε πρόσχημα ένα απαράδεκτο σύστημα αξιολόγησης, ξεσκαρτάρει από το δαπανηρό υποτίθεται προσωπικό και σχεδόν εκβιαστικά του αλλαζει τη σύμβαση. Για μας ήταν αναμενόμενο να συμβεί κάτι τέτοιο. Ακόμα και οι απαράδεκτες διευκολύνσεις που έκανε ο τελευταίος εργασιακό νόμος σε αυτού του είδους τις πλατφόρμες δεν ήταν αρκετές να καλύψει τη βουλιμία τους για περισσότερα κέρδη σε βάρος των εργαζομένων».

Efood: Η απάντηση της εταιρείας

Ανακοίνωση εξέδωσε το efood σχετικά με τις καταγγελίες που έγιναν.

Αναλυτικά η ανακοίνωση της εταιρείας:

«[Αδιαπραγμάτευτη στάση του efood είναι η διασφάλιση των δικαιωμάτων των διανομέων και των συνεργατών μας. Αποδοκιμάζουμε τη χθεσινή λανθασμένη επικοινωνία καθώς δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και την κουλτούρα της εταιρείας.

To efood αποτελεί εδώ και 10 χρόνια τη Νο1 υπηρεσία delivery, επενδύοντας σε ένα πρότυπο περιβάλλον εργασίας με σταθερές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή απασχολεί 3.700 εργαζόμενους εκ των οποίων οι 3.000 είναι διανομείς σε όλη την Ελλάδα.

Δεδομένης της ταχείας ανάπτυξης του κλάδου και των συνεχών επενδύσεων από την εταιρία υπολογίζεται να δημιουργηθούν άλλες 7.500 θέσεις εργασίας εντός του 2022 εκ των οποίων οι 7.000 αφορούν διανομείς. Οι διανομείς αποτελούν θεμέλιο της πλατφόρμας, αναδεικνύοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το πρόσωπο της εταιρείας στους καταναλωτές.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας του με τους διανομείς παρέχει συμβάσεις ορισμένου και αορίστου χρόνου, καθώς και τη σύμβαση με πάροχο ανεξάρτητων υπηρεσιών ή έργου (freelancer). Στην σχέση εξαρτημένης εργασίας, οι διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, προσαυξήσεις σε ημέρες και ώρες που προβλέπονται, ασφαλιστικές εισφορές, μηνιαίο bonus απόδοσης, μηνιαία παροχή σε κάρτα καυσίμων, ιδιωτική ασφάλεια, αποζημίωση δικύκλου, πλήρη επαγγελματικό εξοπλισμό, εκπαίδευση και ευκαιρίες εξέλιξης. Στο μοντέλο ανεξάρτητης συνεργασίας (freelancer), οι συνεργάτες – διανομείς απολαμβάνουν ανταγωνιστικές αποδοχές, αμοιβή ανά παραγγελία, πρόσθετη αμοιβή ανάλογα με τις χιλιομετρικές αποστάσεις, παροχή επαγγελματικού εξοπλισμού, προσωπικό προγραμματισμό στις ώρες και ημέρες εργασίας, απόλυτο έλεγχο των αποδοχών τους και εκπαίδευση.

Θα θέλαμε να διευκρινίσουμε προς τους διανομείς, συνεργάτες και χρήστες του efood πως η λανθασμένη διατύπωση της πρόσφατης επικοινωνίας που έγινε προς 115 διανομείς των οποίων η σύμβαση λήγει στις 30 Σεπτεμβρίου 2021, δεν εκφράζει τη φιλοσοφία και τη κουλτούρα της εταιρείας και σε καμία περίπτωση δεν ήταν εκβιαστική.

Ουδεμία πρόθεση είχε να δημιουργήσει κλίμα ανασφάλειας στους διανομείς, αλλά αντιθέτως να προσφέρει, σε όσους το επιθυμούν και λήγει η σύμβασή τους, έναν νέο τρόπο συνεργασίας με την εταιρεία που θα λειτουργήσει θετικά προς τις δύο πλευρές.

Το efood τοποθετεί την πετυχημένη επιχειρησιακή του ύπαρξη δίπλα στους διανομείς και τους διαβεβαιώνει πως με βασικές αρχές του τη διαφάνεια, τη συνέπεια και το σεβασμό προς τους συνεργάτες του ουδεμία πρόθεση έχει να μειώσει το στόλο του, αντιθέτως τον αυξάνει διαρκώς».