Diesel: Παγκόσμιος συναγερμός στην αγορά του Diesel. «Διψάει» η Ευρώπη, κλείνουν τη στρόφιγγα οι ΗΠΑ. Όλες οι καταιγιστικές εξελίξεις στο xristika.gr.
Σημάδια… χάους παρουσιάζει η παγκόσμια αγορά του Diesel, με την οικονομία να βρίσκεται ενώπιον μιας νέας αναταραχής, η οποία θα μπορούσε να αναζωπυρώσει τις πληθωριστικές πιέσεις.
Αποτελώντας το βασικό καύσιμο για φορτηγά, τρένα και πλοία, το πετρέλαιο κίνησης κινδυνεύει να καταστεί είδος πολυτελείας στην Ευρώπη, καθώς σε αρκετές χώρες -συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας- η τιμή του ξεπερνάει την αντίστοιχη της αμόλυβδης.
Με αφετηρία τη μακρά απεργιακή κινητοποίηση των εργαζομένων στα γαλλικά διυλιστήρια, η μειωμένη προσφορά αναγκάζει την Ευρώπη να αναζητήσει εναλλακτικούς προμηθευτές σε τρίτες χώρες. Ωστόσο, σ’ αυτούς δεν θα περιλαμβάνεται από τον Δεκέμβριο η Ρωσία, εις βάρος της οποίας έχει επιβληθεί απαγορευτικό εξαγωγών λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Την ίδια στιγμή, ο άλλος μεγάλος προμηθευτής, δηλαδή οι ΗΠΑ, βλέπουν τα εποχικά αποθέματα να βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1982, όταν και ξεκίνησε η καταγραφή των σχετικών δεδομένων. Μάλιστα, η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν έδωσε εντολή στους παραγωγούς να περιορίσουν τις εξαγωγές.
Diesel: Γιατί είναι ακριβότερο από τη βενζίνη
Η βασική εξήγηση του γιατί ξαφνικά η τιμή του ντίζελ είναι υψηλότερη της βενζίνης, συνίσταται στο ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης.
Αυτή τη στιγμή, η ευρωπαϊκή βιομηχανία έχει στραφεί σε μεγάλο βαθμό στο πετρέλαιο, σε μια προσπάθεια να «απογαλακτιστεί» από το υψηλό κόστος του φυσικού αερίου.
Κι αυτό, εύλογα, συμπιέζει τα ήδη περιορισμένα αποθέματα και «γιγαντώνει» τις τιμές. Την ίδια στιγμή, η ζήτηση για βενζίνη είναι αισθητά μειωμένη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, καθώς το κύμα ακρίβειας έχει αναγκάσει πολλά νοικοκυριά να περιορίσουν τις μετακινήσεις και τη χρήση Ι.Χ. οχημάτων, με αποτέλεσμα το «ψαλίδισμα» της κατανάλωσης αμόλυβδης.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, μάλιστα, τα χειρότερα ενδέχεται να βρίσκονται μπροστά μας, δημιουργώντας ακόμη ένα αρνητικό κοκτέιλ στις τιμές ενέργειας και δίνοντας νέα ώθηση στον πληθωρισμό.
«Τα αποθέματα είναι εξαιρετικά χαμηλά» επιβεβαιώνει ο Γκάρι Ρος, πρώην αναλυτής στην Black Gold Investors LLC.
«Δεν ξέρω από πού θα έρθουν νέες προμήθειες. Το ντίζελ είναι το βιομηχανικό προϊόν του κόσμου».
Μην ξεχνάμε, εξάλλου, ότι η ζήτηση πετρελαίου παραδοσιακά αυξάνεται κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών, καθώς αρκετά νοικοκυριά χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως βασικό μέσο θέρμανσης.
Κάτι που ισχύει κατά κόρον και στην Ελλάδα, όπου ήδη εκφράζονται ανησυχίες για την τιμή διάθεσης.
«Πλησιάζουμε στον χειμώνα, κατά τη διάρκεια του οποίου καταγράφεται αύξηση της ζήτησης για πετρέλαιο θέρμανσης» τονίζει επικουρικά ο αναλυτής της Turner, Τζόναθαν Λέιτχ, ο οποίος δεν παραλείπει να αναφερθεί και στην αυξανόμενη χρήση πετρελαίου στην παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. «Εάν δεν υπάρχει αρκετά φυσικό αέριο, ολοένα και περισσότερο ντίζελ θα χρησιμοποιείται για την παραγωγή ενέργεια» σημειώνει, μιλώντας στο Bloomberg.
Diesel: Υψηλά ασφάλιστρα
Κάποια στιγμή μέσα στην εβδομάδα, οι traders κλήθηκαν να πληρώσουν ασφάλιστρα έως και 160 δολαρίων ανά τόνο -περισσότερα από 20 δολάρια ανά βαρέλι- προκειμένου ένα φορτίο να σταλεί στην Ευρώπη. Πριν έναν μήνα, το αντίστοιχο κόστος δεν ξεπερνούσε τα 24 δολάρια ανά τόνο.
Το ντίζελ, όπως προαναφέρθηκε, αποτελεί τη μηχανή της οικονομίας. Χρησιμοποιείται στις μεταφορές, στη θέρμανση, στη βιομηχανική διαδικασία. Όλα αυτά σημαίνουν ότι η αύξηση της τιμής του μπορεί να οδηγήσει σε ευρείες ανατιμήσεις.
«Σε μακροοικονομικό επίπεδο, οι υψηλές τιμές πετρελαίου αυξάνουν τον πληθωρισμό και περιορίζουν την ανάπτυξη» προειδοποιεί ο Μαρκ Γουίλιαμς, αναλυτής της WoodMackenzie. «Το αυξανόμενο κόστος επηρεάζει άπαντες, καθώς το ντίζελ επιδρά άμεσα στη μεταποίηση, τις μεταφορές και τη θέρμανση».
Diesel: Η χείρα βοηθείας
Μία χείρα βοηθείας προς την Ευρώπη είναι πιθανό να δοθεί από την Κίνα, η οποία ετοιμάζεται να αυξήσει κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως τις παραδόσεις προς την Ευρώπη, φθάνοντας το 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη του 2022.
«Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει μια ανακούφιση στο έλλειμμα ντίζελ της Ευρώπης, αν και είναι απίθανο να καλύψει πλήρως το κενό» σχολιάζει το πρακτορείο Bloomberg, υπενθυμίζοντας και τις κυρώσεις της Ε.Ε. στο εισαγόμενο από τη Ρωσία πετρέλαιο (ξεκινούν από Δεκέμβριο).
Αυξητικές τάσεις καταγράφονται και στις εισαγωγές από τις ΗΠΑ, ενώ προσδοκίες καλλιεργούνται κι από την επιτάχυνση της παραγωγής σε διυλιστήρια της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.
Diesel: Ξεχάστε την οδήγηση! Δείτε πόσο θα αυξηθούν οι τιμές στα καύσιμα από το 2023
Απελπιστική είναι η κατάσταση στον τομέα των καυσίμων καθώς όχι μόνο δεν αναμένεται αποκλιμάκωση στις τιμές αλλά έρχεται αύξηση!
Καταιγίδα αυξήσεων στους φόρους αλλά και επιβολή νέων φόρων στην Ενέργεια από 1.1.2023 περιλαμβάνει Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναμένεται να συζητηθεί στην αρμόδια επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, στις 26 Σεπτέμβρη, την οποία φέρνει σήμερα στη δημοσιότητα ο «Ριζοσπάστης».
Πρόκειται κυριολεκτικά για ένα τερατούργημα, που έρχεται μέσα σε συνθήκες έντασης της ενεργειακής φτώχειας και εκτόξευσης του κόστους της Ενέργειας, να αυξήσει τη φορολογία σε ενεργειακά προϊόντα, όπως για παράδειγμα στο φυσικό αέριο, στη βενζίνη, στο πετρέλαιο, στο υγραέριο κ.λπ., ενώ την ίδια στιγμή απαλλάσσει προκλητικά από τη φορολογία τα μονοπώλια των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, τους εφοπλιστές, τις αεροπορικές εταιρείες αλλά και άλλες κατηγορίες!
Η Κομισιόν, με την πρότασή της, τροποποιεί και αναδιατυπώνει την Οδηγία 2003/96/ΕΚ, σχετικά με την αναδιάρθρωση του κοινοτικού πλαισίου φορολογίας των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας (Οδηγία Φορολόγησης της Ενέργειας – ΟΦΕ).
Η επιλογή αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της «πράσινης» ανάπτυξης στην ΕΕ, την «Πράσινη Συμφωνία» και το πακέτο «Fit for 55», αφού πρόσχημα γι’ αυτή την παρέμβαση είναι να υπηρετήσει τη Στρατηγική της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών κατά τουλάχιστον 55%, προκειμένου στο πλαίσιο της «πράσινης μετάβασης» να ενισχυθούν οι επιχειρηματικοί όμιλοι και τα μονοπώλια της «πράσινης ανάπτυξης», με τραγικές επιπτώσεις για τον λαό.
Ενδεικτικό του μεγέθους της φοροληστείας που είναι στα σκαριά είναι ότι:
– Η φορολόγηση της Ενέργειας θα γίνεται από το 2023 με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο των ενεργειακών προϊόντων και της ηλεκτρικής ενέργειας και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις τους. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;
– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα κίνησης είναι 2,6 ευρώ ανά gigajoule (277,8 κιλοβατώρες) και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 7,17 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 10,75 ευρώ.
– Σήμερα η φορολογία στο φυσικό αέριο για τα καύσιμα θέρμανσης είναι 0,15 ευρώ ανά gigajoule και από 1.1.2023 θα εκτοξευθεί στα 0,6 ευρώ και θα φτάσει στο τέλος του 2023 τα 0,9 ευρώ.
– Η βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης θα φορολογούνται με 10,75 ευρώ ανά gigajoule, ενώ θεσπίζονται και μια σειρά άλλοι φόροι για πολλά είδη ενεργειακών προϊόντων.
– Καθιερώνεται κατάταξη συντελεστών και τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ελάχιστων επιπέδων:
Η φορολογία στην κατανάλωση των νοικοκυριών θα αυξάνεται κάθε χρόνο με βάση τον «δείκτη τιμών καταναλωτή» σε όλη την ΕΕ.
Επιπλέον, η ηλεκτρική ενέργεια πάντα θα συγκαταλέγεται μεταξύ των λιγότερο φορολογούμενων πηγών Ενέργειας (συντελεστής 0,15 EUR/gigajoule) με σκοπό την προώθηση της χρήσης της, ιδίως στον τομέα των μεταφορών, για να ενισχυθούν τα μονοπώλια της ηλεκτροκίνησης.
– Προβλέπεται φορολόγηση ενεργειακών προϊόντων και ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται από αεροσκάφη και σκάφη. Μόνο που είναι κυριολεκτικά για τα μάτια του κόσμου, αφού υπάρχουν τόσες εξαιρέσεις και απαλλαγές από τον φόρο που ακυρώνουν κάθε φορολόγηση.
Δηλαδή, εξαιρούνται:
Οι εμπορευματικές αεροπορικές μεταφορές.
Οι επιχειρηματικές αεροπορικές μεταφορές και πτήσεις για σκοπούς εκτός της αναψυχής εντός ΕΕ.
Οι αεροπορικές μεταφορές και η ναυσιπλοΐα εκτός ΕΕ, που τα κράτη – μέλη έχουν δικαίωμα να εξαιρούν από τη φορολογία.
Για τις χρήσεις για τακτικές γραμμές θαλάσσιας και εσωτερικής ναυσιπλοΐας, αλιεία και εμπορευματικές μεταφορές εντός ΕΕ.
Επίσης, τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία την ηλεκτροδότηση από ξηράς αεροσκαφών και θαλάσσιων σκαφών.
– Τα κράτη – μέλη μπορούν να απαλλάσσουν από κάθε φορολογία «ανανεώσιμα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης, προηγμένα βιώσιμα βιοκαύσιμα, βιορευστά, βιοαέριο και προηγμένα βιώσιμα προϊόντα», στηρίζοντας τους αντίστοιχους ομίλους, που με βιοκαύσιμα και τις άλλες απαλλασσόμενες κατηγορίες καταστρέφουν το περιβάλλον, υπονομεύουν την επισιτιστική επάρκεια, χτυπάνε τη φτωχομεσαία αγροτιά.
Δυνατότητες μείωσης της φορολόγησης δίνονται και για άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων, όπως ενεργοβόρες επιχειρήσεις, υδατοκαλλιέργειας, καλλιέργειας κηπευτικών, σιδηροδρομικών μεταφορών εμπορευμάτων και επιβατών και για …ξεκάρφωμα σε «ευάλωτα νοικοκυριά» (και μάλιστα με προαιρετικό χαρακτήρα), που ορίζονται όσα έχουν εισόδημα ίσο ή χαμηλότερο από το 60% του εθνικού διάμεσου εισοδήματος.
Στην Ελλάδα δηλαδή αυτό αντιστοιχεί σε εισόδημα κάτω από 500 ευρώ μηνιαίως, όσους δηλαδή έτσι κι αλλιώς δεν μπορούν να πληρώνουν τους φόρους.
Είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικές ορισμένες αναφορές της Κομισιόν στην αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την Οδηγία – λαιμητόμο για τους λαούς της ΕΕ.
Αναφέρουν χαρακτηριστικά:
– «Η φορολογία παίζει άμεσο ρόλο στη στήριξη της πράσινης μετάβασης, εκπέμποντας τα σωστά μηνύματα για τις τιμές και παρέχοντας τα κατάλληλα κίνητρα για βιώσιμη κατανάλωση και παραγωγή.
Στο πλαίσιο αυτό χρειάζεται αποτελεσματική περιβαλλοντική φορολογία και άρση κινήτρων για κατανάλωση ορυκτών καυσίμων σε ολόκληρη την ΕΕ, σε συνδυασμό με άλλα κανονιστικά μέτρα, για να επιτευχθούν οι μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου».
Πέφτουν λοιπόν οι μάσκες για το ποιες είναι οι επιπτώσεις για τον λαό από τη λεγόμενη «πράσινη μετάβαση». Ενα εργαλείο σε αυτή την κατεύθυνση είναι και η φορολογία των λαϊκών στρωμάτων.
– Οι στόχοι θα επιτευχθούν με τη μετάβαση από τη φορολόγηση με βάση τον όγκο στη φορολόγηση με βάση το ενεργειακό περιεχόμενο, με την κατάργηση των κινήτρων για τη χρήση ορυκτών καυσίμων και με την καθιέρωση κατάταξης των συντελεστών ανάλογα με τις περιβαλλοντικές τους επιδόσεις (…)
Σύμφωνα με την εν λόγω κατάταξη, τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, όπως το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης και η βενζίνη, θα φορολογούνται με τον υψηλότερο συντελεστή».
Είναι προφανές ότι ο μεγάλος όγκος της επιβάρυνσης αφορά και πάλι τα λαϊκά στρώματα, αφού αφενός μεν οι μετακινήσεις αναμένεται να ακριβύνουν κι άλλο, αφετέρου θα σημειωθούν ανατιμήσεις σε μια σειρά προϊόντα, λόγω της αύξησης στο κόστος μεταφοράς τους.
– «Με την εκτίμηση επιπτώσεων καταδείχθηκε ότι η αυξημένη φορολόγηση των ορυκτών καυσίμων μπορεί να έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις στα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος, ιδίως όσον αφορά τη θέρμανση.
Στις περιπτώσεις αυτές, ο πιθανός φθίνων χαρακτήρας των ενεργειακών φόρων θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με την ανακύκλωση των εν λόγω εσόδων για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης μέσω της χρηματοδότησης επενδύσεων σε προϊόντα και συσκευές χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών και ενεργειακά αποδοτικά ή μέσω κατ’ αποκοπή μεταβιβάσεων».
Είναι άκρως αποκαλυπτικοί στον τρόπο που περιγράφουν την πραγματικότητα που ζει ο λαός μας και σήμερα με τα διάφορα επιδόματα και τα pass κοροϊδίας για το ηλεκτρικό ρεύμα και τα καύσιμα.
Λένε λοιπόν ότι ένα μικρό μέρος των χρημάτων που εισπράττονται από τον λαό μέσω των ενεργειακών φόρων που θα ισχύουν από την 1.1.2023, θα επιστρέφονται με ένα εφάπαξ ποσό που δεν θα φτάνει να καλύψει και να αναπληρώσει τις τεράστιες εισοδηματικές απώλειες, αλλά επί της ουσίας θα πηγαίνει ως επιδότηση στα ταμεία των ομίλων που θα πουλάνε τα νέα πανάκριβα «πράσινα» εμπορεύματα.
– «Σύμφωνα με το βασικό σενάριο, τα έσοδα στα κράτη – μέλη προβλέπεται να μειωθούν κατά σχεδόν 32% μεταξύ του 2020 και του 2035, λόγω της αναμενόμενης εξέλιξης του ενεργειακού συστήματος με φθίνουσα εξάρτηση από τα καύσιμα, χάρη στην εξοικονόμηση ενέργειας και τη μεταστροφή από τα ορυκτά καύσιμα. Η προτιμώμενη επιλογή θα μετριάσει σε μεγάλο βαθμό αυτήν την τάση με την αύξηση των εσόδων».
Τι λένε δηλαδή;
Οτι επειδή θα υπάρχει απώλεια εσόδων για τα καπιταλιστικά κράτη από τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων, λόγω της εξοικονόμησης Ενέργειας, οι φόροι που επιβάλλονται τώρα στους λαούς, θα καλύψουν ένα μέρος αυτής της χασούρας.
Ολα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι η λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη» οδηγεί στην εκτόξευση των τιμών Ενέργειας και την εξάπλωση της ενεργειακής φτώχειας.