Διόδια: Σάλος στο Ρίο – Αντίριο! Αύξησαν την τιμή και έγινε… σκοτωμός

Διόδια: Έξαλλοι οι οδηγοί που χρησιμοποιούν τη γέφυρα Ρίου – Αντιρίου. Με κουτοπονηριά πήρε ο παραχωρησιούχος να αυξήσει τις τιμές. Πώς το κατάλαβαν οι οδηγοί και έγινε χαμός. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Δια της πλαγίας οδού επιχείρησε η παραχωρησιούχος εταιρία της Γέφυρας «Χαρίλαος Τρικούπης» να αυξήσει το αντίτιμο των διοδίων για το 2023.

Έτσι, μπορεί το αντίτιμο για την απλή διέλευση να παρέμεινε σταθερό και να μην επιβαρύνθηκε με την προβλεπόμενη από τη σύμβαση παραχώρησης αύξηση στο ύψος του πληθωρισμού, δεδομένου ότι αυτό ήταν το περιεχόμενο της συμφωνίας κυρίων μεταξύ της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εταιριών που λειτουργούν τους αυτοκινητοδρόμους, αλλά η ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε. αύξησε κατά 22% την τιμή του e-pass, προϊόντος το οποίο κατεξοχήν χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι που χρειάζεται να μετακινούνται καθημερινά μεταξύ Αιτωλοακαρνανίας και Αχαίας.

Αποτέλεσμα ήταν εκατοντάδες εκπαιδευτικοί, γιατροί, νοσηλευτές, διοικητικό προσωπικό του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Πατρών και άλλοι εργαζόμενοι του Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα να δουν μια αύξηση στα έξοδα μετακίνησής τους της τάξης των 50 ευρώ το μήνα ή 600 ευρώ το χρόνο.

Συγκεκριμένα βάσει της ανακοινωθείσας αύξησης στην εκπτωτική κάρτα, θα έπρεπε να πληρώνουν για 22 εργάσιμες ημέρες το μήνα το ποσό των 295 ευρώ (21,6% αυξημένο σε σχέση με το προηγούμενο καθεστώς), ενώ έως και το 2022 χρεώνονταν με 242 ευρώ.

Αναμενόμενες ήταν οι μεγάλες αντιδράσεις εκ μέρους των εργαζομένων και στους δύο νομούς, οι οποίες οδήγησαν και τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριο Φαρμάκη να στείλει επιστολή στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, με την οποία του ζητούσε να παρέμβει στο θέμα καθώς οι εργαζόμενοι θα έφταναν στο σημείο να …επιδοτούν την εργασία τους.

«Παρακαλώ να εξετάσετε το σοβαρό ζήτημα που απασχολεί δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες πολίτες της περιοχής μας, (εργαζόμενοι σε ΕΚΑΒ, Νοσοκομεία, Σώματα Ασφαλείας, Εκπαιδευτικοί, υπάλληλοι ΟΤΑ, αυταπασχολούμενοι, κλπ) οι οποίοι ουσιαστικά, καλούνται να… επιδοτούν την εργασία τους ή – με άλλα λόγια – να μην μπορούν να καλύπτουν ούτε τις βασικές ανάγκες από το εισόδημά τους, μόνο και μόνο για να μπορούν να πηγαίνουν στην εργασία τους» ανέφερε ο κ. Φαρμάκης, καταλήγοντας πως η λύση στο πρόβλημα μπορεί να προέλθει είτε μέσω κάποιας συνεννόησης με την εταιρεία διαχείρισης του έργου, είτε μέσω κάποιας μορφής επιδότησης ή φορολογικής ελάφρυνσης.

Διόδια: Τελικά μειώνεται κατά 10 ευρώ

Κατόπιν των σφοδρών αντιδράσεων, η ηγεσία του υπουργείου παρενέβη και τελικώς σε συνεννόηση με τον παραχωρησιούχο η τιμή του εκπτωτικού πακέτου όχι μόνο δε θα αυξηθεί, αλλά θα μειωθεί και κατά 10 ευρώ.

Την εξέλιξη ανακοίνωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης από το βήμα της Βουλής απαντώντας σε σχετική ερώτηση που είχε υποβάλει ο βουλευτής Αιτωλοακρνανίας του Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

«Παρόλο που η συζήτηση με το υπουργείο αναφορικά με την τιμή των διοδίων αφορά την τιμή της μοναδικής διέλευσης και όχι τα εκπτωτικά πακέτα και την εμπορική πολιτική της κάθε εταιρίας, εντοπίσαμε αυτήν την αύξηση στο πακέτο των 42 – 44 διελεύσεων ανά μήνα.

Είδαμε ότι από τη χρέωση των 242,56 ευρώ το 2022, η τιμή θα ανέβαινε στα 295 ευρώ.

Μετά από επικοινωνία με την εταιρία, σήμερα λάβαμε την ενημέρωση ότι επρόκειτο για αβλεψία που θα διορθωθεί και το τίμημα θα μειωθεί στα 232,90 ευρώ, δηλαδή 10 ευρώ λιγότερα από όσο πλήρωναν πέρυσι», ανακοίνωσε ο κ. Καραγιάννης.

Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντόπουλος είχε επισημάνει ότι με τη συγκεκριμένη αύξηση, πολλοί εργαζόμενοι θα αναγκάζονταν να δίνουν για τα διόδια από και προς την εργασία τους το 1/3 του μισθού τους χωρίς να συνυπολογίζονται τα καύσιμα που καταναλώνουν.

Κι αυτό την ώρα που για κάποιους είναι αδύνατο να μετακινούνται με τα ΜΜΜ εξαιτίας του κυλιόμενου ωραρίου τους.

Διόδια: Ο αγώνας δρόμου για να μην αυξηθούν τα διόδια προεκλογικά

Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο κ. Καραγιάννης υπενθύμισε τη δέσμευση της κυβέρνησης να παραμείνουν σταθερές οι τιμές των διοδίων τονίζοντας ότι ο πληθωρισμός το 2022 αναμένεται να κινηθεί περίπου στο 10%, αλλά κρίσιμος μήνας θεωρείται ο Σεπτέμβριος όταν και είχε φτάσει το 11,5%.

Να σημειωθεί ότι στα τέλη της προηγούμενης χρονιάς είχε ανακοινωθεί από το υπουργείο ότι οι παραχωρησιούχοι δε θα προχωρούσαν στην αύξηση του αντιτίμου των διοδίων από την Πρωτοχρονιά του 2023, όπως προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης και εφαρμοζόταν μέχρι τώρα.

Ετσι, το ύψος των διοδίων αναμένεται να παραμείνει το ίδιο τουλάχιστον έως τις εκλογές. Αλλωστε οι παραχωρησιούχοι έχουν ήδη προχωρήσει σε ανακοινώσεις των νέων σημαντικά αυξημένων αντίτιμων, διευκρινίζοντας ότι αυτές δεν θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2023, όπως παραδοσιακά συνέβαινε.

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφεραν να αποτρέψουν την εφαρμογή των αυξήσεων – που το 2023 θα φτάσουν κατά περίπτωση έως και το 16% για …αργότερα και σίγουρα μετά τις εκλογές.

Ωστόσο δεδομένου ότι η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των διοδίων προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού, της Κεντρικής και της Νέας Οδού, της Γέφυρας, του Μορέα και του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου και ο πληθωρισμός του 2022 έχει σκαρφαλώσει στο 11,26%, όπως ανέφερε σε παλαιότερη ανακοίνωσή της η Γέφυρα Α.Ε., γίνεται αντιληπτό ότι οι ανατιμήσεις δεν ξεχάστηκαν, αλλά πιθανότατα πήραν μια παράταση εφαρμογής.

Διόδια: Αυτό είναι ντροπή! Δείτε πόσο αυξάνονται στην Αθηνών – Λαμίας

Αυξήσεις στις τιμές των διοδίων και μάλιστα υπέρογκες ετοιμάζουν οι παραχωρησιούχοι. Ακόμα και δύο ευρώ πιο ακριβά θα είναι τα διόδια σε ορισμένους σταθμούς από την Αθήνα μέχρι τα Τρίκαλα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Aυξημένα έως και σχεδόν 50 λεπτά θα είναι τα διόδια που θα πληρώσουν από τις αρχές του νέου έτους οι οδηγοί Ι.Χ. χρησιμοποιώντας τους αυτοκινητόδρομους της Νέας και Κεντρικής Οδού.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, όπως προκύπτει από τις νέες τιμές, τα οχήματα κατηγορίας 4 θα καταβάλλουν μέχρι και περίπου επιπλέον 2 ευρώ, αφού για παράδειγμα στον Μετωπικό Σταθμό Θήβας η τρέχουσα τιμή είναι στα 13,65 ευρώ και από 1ης/1/2023 θα ανέρχεται στα 15,30 ευρώ.

Αντίστοιχα, στον Μετωπικό Σταθμό Αφιδνών η τρέχουσα τιμή για την ίδια κατηγορία είναι στα 11,65 ευρώ και θα διαμορφωθεί στα 13,05 ευρώ.

Όπως προκύπτει από τον σχετικό πίνακα που έχει στη διάθεσή του ο «Ελεύθερος Τύπος», οι αυξήσεις στις τιμές των διοδίων αφορούν και τις 4 κατηγορίες οχημάτων, με πιο τσουχτερές εκείνες των μεγάλων.

Ωστόσο, αρκετά… «τσιμπημένες» είναι και οι τιμές για τους υπόλοιπους οδηγούς.

Διόδια: Οι νέες τιμές

Όσον αφορά στην κατηγορία 2, δηλαδή τα Ι.Χ., στο τμήμα ΑΘΕ (Σκάρφεια – Ράχες) οι αυξήσεις ξεκινούν από 0,5 λεπτά και φτάνουν τα 40 λεπτά.

Για το τμήμα ΑΘΕ (Μεταμόρφωση Αττικής – Σκάρφεια Φθιώτιδας), που καταγράφονται επίσης… αυξήσεις, εκκινούν από τα 10 λεπτά και φτάνουν τα 45 λεπτά.

Στον Μετωπικό Σταθμό Θήβας, η τιμή σήμερα είναι 3,90 ευρώ, ενώ από 1ης.1.2023 ανεβαίνει κατά 45 λεπτά και διαμορφώνεται στα 4,35 ευρώ. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μετωπικός Σταθμός Αγγελοκάστρου, που με τη νέα χρονιά θα είναι στα 4 ευρώ, από 3,55 ευρώ που είναι τώρα.

Στα 40 λεπτά είναι η αύξηση, για παράδειγμα, στον Μετωπικό Σταθμό Αφιδνών, δεδομένου ότι από τις αρχές του νέου έτους θα είναι στα 3,70 ευρώ, όταν τώρα οι οδηγοί καταβάλλουν 3,30 ευρώ.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το αντίτιμο των διοδίων είναι συνδεδεμένο με τον πληθωρισμό, όπως ρητά αναφέρεται στις συμβάσεις παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος), της Νέας Οδού (Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση – Σκάρφεια του ΠΑΘΕ), της Κεντρικής Οδού (Αξονας Κεντρικής Ελλάδας), του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός – Κλειδί), του Μορέα (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα) και της Γέφυρας (Ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου).

Για το λόγο αυτό, τα προηγούμενα χρόνια τα διόδια μεταβάλλονταν κάθε Πρωτοχρονιά με μικρές αυξήσεις, δεδομένου του χαμηλού πληθωρισμού, ενώ λίγες χρονιές είχαν καταγραφεί και μικρές μειώσεις της τάξης των λίγων ευρωλεπτών.

Παράλληλα, ο υπουργός, αναφέρθηκε στη λελογισμένη μείωση των διοδίων στην Αττική Οδό, η οποία θα εφαρμοστεί από το 2024.

Επεσήμανε ότι καθώς πρόκειται για περιφερειακό δρόμο δεν μπορεί να υπάρξει αναλογική χρέωση.

Διόδια: Κόντρα κυβέρνησης – παραχωρησιούχων

Σε σύγκρουση για τις ετήσιες αυξήσεις στις τιμές των διοδίων οδηγούνται το υπουργείο Υποδομών και οι παραχωρησιούχοι των οδικών αξόνων, λόγω της μεγάλης αύξησης 12% που θα έπρεπε να δοθεί εφέτος, λόγω της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής.

Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι προειδοποιούν ότι δεν μπορούν να ανατραπούν μονομερώς οι υπογεγραμμένες συμβάσεις και ότι ενδέχεται να τεθεί ζήτημα καταγγελίας των δανειακών τους συμβάσεων, ενώ ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής ξεκαθαρίζει ότι αυξήσεις δεν πρόκειται να επιτραπούν.

Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι παραχωρησιούχοι (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε.) αναπροσαρμόζουν ετησίως τις τιμές των διοδίων με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή (Σεπτεμβρίου) της χρονιάς που πέρασε. Συνήθως οι αυξήσεις αυτές είναι μικρές, μάλιστα κάποιες χρονιές (λ.χ. το 2020) υπήρξε και μείωση, πάντα βάσει του ίδιου τρόπου υπολογισμού.

Εφέτος όμως η κατάσταση είναι διαφορετική. Σύμφωνα με τον εφετινό δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου, η αύξηση από το 2023 θα έπρεπε να είναι 12%.

Οι έξι παραχωρησιούχοι υπέβαλαν εδώ και δύο μήνες τις προτεινόμενες τιμές στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Υποδομών για να προχωρήσουν σε αναπροσαρμογή των τιμών, καθώς δεν απαιτείται άλλη έγκριση από το Δημόσιο. Όμως, το υπουργείο τους ζήτησε να μην το κάνουν.

Να σημειωθεί ότι η Αττική Οδός έχει αποφασίσει να μην προχωράει σε τιμαριθμικές αυξήσεις, ενώ στην Εγνατία Οδό το ύψος των διοδίων είναι καθορισμένο από το υπουργείο Υποδομών και σταθερό.

Η εντολή μη αύξησης των διοδίων έχει δοθεί από το Μαξίμου και γι’ αυτό το υπουργείο Υποδομών είναι αμετακίνητο. Μάλιστα την προηγούμενη εβδομάδα υπήρξε συνάντηση στελεχών των έξι παραχωρησιούχων με τον υφυπουργό Γιώργο Καραγιάννη.

Από την πλευρά τους οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν κατ’ αρχάς ότι η ετήσια αναπροσαρμογή των διοδίων είναι στοιχείο των συμβάσεων παραχώρησης και προφανώς αυτό δεν μπορεί να μεταβληθεί μονομερώς (δηλαδή μόνο με τη θέληση του υπουργείου).

Επομένως είναι νομικά κατοχυρωμένοι. Περαιτέρω, οι παραχωρησιούχοι υποστηρίζουν ότι αν δεν γίνει η ετήσια αναπροσαρμογή, οι δανείστριες τράπεζες έχουν δικαίωμα να καταγγείλουν τις δανειακές συμβάσεις, προκαλώντας «ξαφνικό θάνατο» στις κοινοπραξίες.