Εφορία: Έρχεται ψυχρολουσία – Ποιοι θα πληρώσουν έξτρα φόρο τις επόμενες ημέρες

Εφορία: Με τον χειρότερο τρόπο θα κλείσει το 2022 για χιλιάδες φορολογούμενους καθώς θα κληθούν να πληρώσουν έξτρα φόρο.

Μέσα από τους τραπεζικούς λογαριασμούς τους μπορούν να διαπιστώσουν τις συναλλαγές, που έχουν κάνει και εάν καλύπτουν οι ηλεκτρονικές αγορές το 30% του εισοδήματός τους.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, από το φορολογητέο εισόδημα του φυσικού προσώπου από μισθωτή εργασία και συντάξεις, επιχειρηματική δραστηριότητα και ακίνητη περιουσία, αποκλειστικά και μόνο για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος αφαιρείται αναλογικά ποσό ίσο με 30% των δαπανών λήψης υπηρεσιών, για ορισμένες δαπάνες από συγκεκριμένα επαγγέλματα.

Η λίστα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων εργασίες υδραυλικού, ψυκτικού, συντηρητή θέρμανσης, ηλεκτρολόγου, μόνωσης, τοιχοποιίας, σοβατίσματος, τοποθέτησης πλακιδίων, ταξί, κομμωτήρια, κουρεία και καταστήματα ομορφιάς, σχολές χορού.

Στον υπολογισμό του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνονται το ποσό της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, το ποσό της διατροφής που δίδεται από τον φορολογούμενο στον/στη διαζευγμένο/η σύζυγο ή σε μέρος συμφώνου συμβίωσης ή/και σε εξαρτώμενο τέκνο του, εφόσον αυτό καταβάλλεται με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής.

Στην έννοια του πραγματικού εισοδήματος δεν περιλαμβάνεται το εισόδημα που προκύπτει από την προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων.

Εξαιρούνται οι πληρωμές για ενοίκια, δάνεια, φόρους και τέλη υπέρ του δημοσίου, καθώς και οι δαπάνες για αγορές ακινήτων, αυτοκινήτων, δικύκλων (πλην ποδηλάτων), σκαφών, αεροπλάνων, αεροσκαφών, αποταμιευτικών και επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων κ.α.).

Στο εισόδημα που λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του 30% δεν περιλαμβάνεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για όσους εξακολουθούν να την πληρώνουν, δηλαδή, για τους δημοσίους υπαλλήλους, τους δημοσίους λειτουργούς (στρατιωτικούς, αστυνομικούς, λιμενικούς πυροσβέστες, δικαστικούς, ιατρούς του ΕΣΥ, πανεπιστημιακούς κ.λπ.) και τους συνταξιούχους, εφόσον έχουν ετήσιο εισόδημα άνω των 12.000 ευρώ.

Τo ανώτατο όριο του ποσού των δαπανών που πρέπει να έχουν εξοφληθεί έως το τέλος του τρέχοντος έτους με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής ανέρχεται σε 20.000 ευρώ.

Εφορία: Δεν θα γλυτώσει κανείς – Ποιους θα ελέγξει άμεσα

Σε νέα αναδιάρθρωση των μηχανισμών για τους φορολογικούς ελέγχους και την είσπραξη των χρεών προς το δημόσιο προχωρεί η ΑΑΔΕ, αναδιοργανώνοντας πλήρως όλες τις υπηρεσίες της.

Στόχος των αλλαγών, που θα ισχύσουν από τις 6 Φεβρουαρίου 2023, όπως προβλέπει η απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, είναι η πάταξη της φοροδιαφυγής, η βελτίωση της εισπραξιμότητας των φόρων, ο έλεγχος των offshore εταιρειών και η καταπολέμηση της διακίνησης του μαύρου χρήματος, σε συνεργασία με άλλες ελληνικές αρχές ή υπηρεσίες άλλων «συνεργάσιμων» κρατών.

Ειδικότερα, στην ΑΑΔΕ συνιστώνται  δύο οργανικές μονάδες, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης, με τίτλους «Γενική Διεύθυνση Φορολογίας (Γ.Δ.Φ.)» και «Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών (Γ.Δ.Φ.Λ.)».

Επίσης συστήνονται τέσσερις οργανικές μονάδες, επιπέδου Διεύθυνσης, δύο (2) στη Γ.Δ.Φ., με τίτλους «Διεύθυνση Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.)» και «Διεύθυνση Διαδικασιών Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Δ.ΕΙΣ.ΕΠ.)» και δύο στη Γ.Δ.Φ.Λ., με τίτλους «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχων (ΔΙ.Ε.Σ.ΕΛ.)» και «Διεύθυνση Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Εισπράξεων και Επιστροφών (ΔΙ.Ε.Σ.Ε.Ε.)».

Συγχρόνως αναδιαρθρώνονται οι αρμοδιότητες των Ελεγκτικών Κέντρων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς και τα επιμέρους τμήματα φορολογικών ελέγχων και εισπράξεων φόρων της ΑΑΔΕ.

Εφορία: Οι στόχοι

 Ο επιχειρησιακός στόχος της Διεύθυνσης Ελεγκτικών Διαδικασιών (ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ.) είναι η διασφάλιση της ορθής και ενιαίας εφαρμογής της νομοθεσίας που αφορά στους φορολογικούς ελέγχους, καθώς και στους ελέγχους δέουσας επιμέλειας, προκειμένου να επιτευχθεί η βελτίωση: 

  • της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας του φοροελεγκτικού μηχανισμού και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των φορολογουμένων και 
  • της ποιότητας του ελεγκτικού έργου του φοροελεγκτικού μηχανισμού για τη μεγιστοποίηση της διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου.

Οι αρμοδιότητες της ΔΙ.ΕΛ.ΔΙ. κατανέμονται μεταξύ των Τμημάτων της και είναι οι ακόλουθες:

  1. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και για την κατάρτιση κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα, που αφορούν στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων και έκδοση στοιχείων), στον καταλογισμό παραβάσεων και στην επιβολή προστίμων για τη μη συμμόρφωση με τις κείμενες διατάξεις, περί τήρησης βιβλίων, έκδοσης στοιχείων και υποχρέωσης χρήσης Φ.Η.Μ., με βάση τις διαμορφούμενες συνθήκες, τάσεις, μεταβολές και απαιτήσεις του ευρύτερου οικονομικού περιβάλλοντος και του φοροελεγκτικού και φοροεισπρακτικού μηχανισμού, καθώς και η μέριμνα για την ερμηνεία αυτών.
  2. Η συνδυαστική αξιοποίηση (διασταύρωση) των Ηλεκτρονικών Βιβλίων «MyData».
  3. Ο καθορισμός των υπόχρεων έκδοσης αποδείξεων λιανικών συναλλαγών με τη χρήση φορολογικών μηχανισμών, καθώς και εξαιρέσεων από τη χρήση αυτών.
  4. Η μελέτη και η κατάρτιση εγχειριδίων μερικών επιτόπιων ελέγχων, πρόληψης, κατά λόγο αρμοδιότητας, με βάση τις σχετικές με την τήρηση λογιστικών αρχείων επιχειρησιακές απαιτήσεις.
  5. Η διαχείριση θεμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό.
  6. Η εκπόνηση οδηγών ελέγχων και ελάχιστων ελεγκτικών επαληθεύσεων για ελέγχους, που διενεργούν οι Ελεγκτικές Υπηρεσίες της Γ.Δ.Φ.Λ., πλην των Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., για τους οποίους θα εφαρμόζονται μέθοδοι έμμεσου προσδιορισμού φορολογητέας ύλης, καθώς και η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου και την κατάρτιση σχετικών κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και οδηγιών για θέματα ελέγχου.
  7. Η εκπόνηση προγραμμάτων ελέγχου της ορθής και ποιοτικής εφαρμογής των διαδικασιών ελέγχου για την βελτίωση αυτών, προγραμμάτων, που αφορούν στο φορολογικό πιστοποιητικό και την τήρηση διαδικασιών για το εύρος τύπων ελέγχου.
  8. Η μελέτη και η εισήγηση για την προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για την ποινικοποίηση της φοροδιαφυγής, ιδίως για την επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικών εγκαταστάσεων επιτηδευματιών, τη λήψη ασφαλιστικών μέτρων, πριν από την απόκτηση εκτελεστού τίτλου και των προληπτικών και διασφαλιστικών μέτρων κατά τον έλεγχο και τα πρόστιμα και τις λοιπές διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ελέγχου.
  9. Η γραπτή συναίνεση για τη μη χορήγηση αποδεικτικού ενημερότητας, ακόμη και όταν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, σε ειδικές περιπτώσεις διασφάλισης σοβαρών συμφερόντων του Δημοσίου ή σε περιπτώσεις οικονομικού εγκλήματος και μεγάλης έκτασης φοροδιαφυγή.
  10. Η παρακολούθηση της δικαστηριακής νομολογίας, που αφορά σε φορολογικά θέματα.
  11. Ο συντονισμός και η υποστήριξη των ενεργειών της Α.Α.Δ.Ε. για την πρόληψη και την καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  12. Η τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο περί αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών.
  13. Η υποστήριξη των ελέγχων δέουσας επιμέλειας, αυτόματης ανταλλαγής πληροφοριών και νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες.
  14. Η εκπόνηση ειδικών επιχειρησιακών προγραμμάτων ελέγχων ηλεκτρονικού εμπορίου, ενδοομιλικών συναλλαγών, εξωχώριων (offshore) εταιρειών.
  15. Η μελέτη, έρευνα και συγκέντρωση στοιχείων από φορολογουμένους και από αρμόδιες υπηρεσίες στην ημεδαπή και στην αλλοδαπή, για θέματα ελέγχου ηλεκτρονικού εμπορίου.
  16. Η διερεύνηση συναλλαγών Ελλήνων φορολογουμένων με επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε χώρες με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς.

Εφορία: Έλεγχοι καταθέσεων και εμβασμάτων

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου» με στόχο τον έλεγχο φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.

Εφορία: Την έφερε στους… ρουφιάνους!

Φιάσκο και κοροϊδία το κυνήγια της Εφορίας και του Υπουργείου Οικονομικών για τις πλαστές αποδείξεις, καθώς έταξε μπόνους στον κόσμο για να… ρουφιανεύει και δεν έδωσε ευρώ!

Έχουν περάσει δύο μήνες από την ενεργοποίηση της εφαρμογής appodixi, όπου οι φορολογούμενοι σκανάρουν τις αποδείξεις προκειμένου να διαπιστώσουν εάν είναι γνήσιες ή πλαστές.

Για όσους πολίτες έστελναν αποδείξεις «προβληματικές», το υπουργείο Οικονομικών είχε υποσχεθεί μπόνους το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα ήταν έως και 10πλασιο της απόδειξης με ανώτατο όριο ενδεχομένως τα 2.000 ευρώ.

Ωστόσο, ακόμα δεν έχει κατατεθεί σχετική ρύθμιση στη Βουλή και όπως φαίνεται θα καθυστερήσει.

Η καθυστέρηση όμως αυτή για ένα μέτρο το οποίο πολλοί υιοθέτησαν αμέσως, κατεβάζοντας τη σχετική εφαρμογή, ενδέχεται να ατονήσει το ενδιαφέρον των πολιτών.

Ίσως το οικονομικό επιτελείο να πρέπει να δώσει προτεραιότητα.

Εφορία: Το απόλυτο σοκ – Ποιοι θα πληρώσουν αναδρομικά πρόστιμα 4 ετών

Σε χλωρό… κλαρί δεν αφήνει τους φορολογούμενους η ΑΑΔΕ καθώς ετοιμάζει ραβασάκια για αναδρομικά πρόστιμα τετραετίας!

Μαζικές αποστολές ειδοποιητηρίων για πρόστιμα που επιβλήθηκαν από φορολογικούς ελέγχους των τελευταίων τριών ετών διενεργεί η ΑΑΔΕ με αποδέκτες επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.

Πρόκειται για πρόστιμα που επιβλήθηκαν για φορολογικές παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν από επιτόπιους φορολογικούς ελέγχους, κυρίως σε καταστήματα και λιμνάζουν στα συρτάρια των εφοριών.

Με εντολή της ΑΑΔΕ προς τους προϊσταμένους των ΔΟΥ, ζητείται η άμεση αποστολή όλων των σχετικών Πράξεων Επιβολής Προστίμων και των Πράξεων Προσδιορισμού του Φόρου προς τους αποδέκτες, μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ.

Σημειώνεται πως τα έτη, εντός των οποίων επιβλήθηκαν τα πρόστιμα αλλά ακόμη δεν κοινοποιήθηκαν στους υπόχρεους είναι 2018, 2019, 2020 και 2021.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι αποδέκτες των προστίμων, θα καλούνται να καταβάλουν τα ποσά των προστίμων αυτών εφάπαξ έως και την 30η μέρα μετά την κοινοποίησή τους ή εναλλακτικά να προσφύγουν, εντός 30 ημερών από τη λήψη της ειδοποίησης, στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και να τα αμφισβητήσουν, αφού όμως καταβάλλουν το 50% του φόρου που καταλογίστηκε.

Εφόσον δικαιωθούν από τη ΔΕΔ, τότε θα τους επιστραφεί το ποσό που πλήρωσαν ενώ αν απορριφθεί η προσφυγή τους, θα πληρώσουν και το υπόλοιπο 50%.

Εφόσον η προσφυγή τους απορριφθεί, τότε μπορούν να προσφύγουν στα διοικητικά δικαστήρια, διεκδικώντας τη διαγραφή των προστίμων.

Στην περίπτωση που τελεσιδικήσει το πρόστιμο, επειδή είναι έκτακτος φόρος, ο υπόχρεος έχει τη δυνατότητα να το εντάξει στην πάγια ρύθμιση και να το εξοφλήσει σε έως και 48 δόσεις.

Για τις φορολογικές παραβάσεις που αφορούν στη μη έκδοση αποδείξεων, όπως είναι οι περισσότερες περιπτώσεις που αφορά η οδηγία της ΑΑΔΕ, τα πρόστιμα ανέρχονται:

  • Στο 50% του ΦΠΑ που αναλογεί στην αξία των αποδείξεων που δεν εκδόθηκαν ή στην αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη, σε περίπτωση έκδοσης ανακριβών αποδείξεων. Το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από τα 250 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος φορολογούμενος τηρεί απλογραφικά βιβλία ή χαμηλότερο από τα 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν τηρεί διπλογραφικά βιβλία.
  • Σε 500 ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, σε περίπτωση που ο ελεγχόμενος τηρεί απλογραφικά βιβλία ή χαμηλότερο από τα 1.000 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο αν τηρεί διπλογραφικά βιβλία, εφόσον οι συναλλαγές για τις οποίες δεν εκδόθηκαν αποδείξεις απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.
  • Αν οι παραβάσεις είναι πιο βαριές, τότε επιβάλλεται και η ποινή του λουκέτου για τουλάχιστον 48 ώρες.