Delivery: Ο άγνωστος πόλεμος! Γιατί σκοτώνονται e-Food, Wolt και Box

Delivery: Σε ένα έντονα ανταγωνιστικό τοπίο εξελίσσεται η αγορά του e-delivery στην Ελλάδα, με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και διαρκείς εξελίξεις στο σύνολό της. Ποιος θα κερδίσει τη μάχη; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Xαρακτηριστικότερη των εξελίξεων αυτών ήταν η εξαγορά των εταιρειών Άλφα Διανομές, ΙΝΚΑΤ (Κiosky’s), delivery.gr και e-table από τον γερμανικό όμιλο Delivery Hero –ιδιοκτήτη της e-food στην Ελλάδα− τον Σεπτέμβριο του 2021 από τον όμιλο Μούχαλη.

Σε ό,τι αφορά τη Wolt, τον Νοέμβριο του 2021 εξαγοράστηκε η μητρική εταιρεία από την DoorDash με τίμημα ύψους 7 δισ. ευρώ, γεγονός που, όπως ανέφεραν στο Capital.gr πρόσφατα πηγές της εταιρείας, δεν διαφοροποιεί σημαντικά το μοντέλο λειτουργίας στη χώρα μας.

Tην ίδια στιγμή, και ο όμιλος ΟΤΕ επενδύει σε αναδυόμενα ψηφιακά κανάλια αγορών, όπως είναι η διανομή φαγητού μέσω της BOX, καθώς και σε άλλους τομείς όπου είτε ήδη έχει εισέλθει είτε πρόκειται να εισέλθει προσεχώς.

Delivery: Πάνω από 100 εκατ. ευρώ ο κύκλος εργασιών το 2021 για το e-Food

Σύμφωνα με την efood, το 2021 κινήθηκε περαιτέρω ανοδικά σε επίπεδο πωλήσεων. Όπως επισημαίνεται ταυτόχρονα από πηγές της efood, την περασμένη χρονιά καταγράφηκε ανάπτυξη σε πολλαπλά επίπεδα.

Η εταιρεία κατέγραψε διπλή επέκταση, γεωγραφική, με την προσθήκη περισσότερων πόλεων στην πλατφόρμα της, καθώς και σε επίπεδο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων, όπως και κατηγοριών επιχειρήσεων, με την ενσωμάτωση του efood market στις υπηρεσίες που παρέχει.

Έως αυτήν τη στιγμή η efood μετράει συνεργασίες με περισσότερες από 20.000 επιχειρήσεις εστίασης, καθώς και εμπορικά καταστήματα σε 100 πόλεις της Ελλάδας.

Εντός του 2021 οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 56,7%, ως αποτέλεσμα της σημαντικής διεύρυνσης των εργασιών της και του πελατολογίου της.

Υπενθυμίζουμε ότι ο κύκλος εργασιών της efood το 2020 ήταν 64,48 εκατ. ευρώ, από 43,17 εκατ. ευρώ το 2019. Με βάση αυτά τα δεδομένα, ο τζίρος της για το 2021 υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ, ανερχόμενος στα 101 εκατ. ευρώ.

Delivery: Στόχος η επέκταση στη μικρή λιανική για το e-Food

Αναφορικά με το efood market, από την εταιρεία μάς ενημερώνουν ότι αυτήν τη στιγμή η εξυπηρέτηση πραγματοποιείται και τις 7 ημέρες της εβδομάδας, από τις 8.30 το πρωί έως τις 10.30 το βράδυ.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει επενδύσει σε ένα ευρύ δίκτυο dark stores, logistics και last-mile delivery.

H κατηγορία efood market ξεκίνησε από την Αττική και αυτήν τη στιγμή δραστηριοποιείται σε 7 πόλεις της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ιωάννινα, Λάρισα, Ηράκλειο Κρήτης, Βόλος), έχοντας στη διάθεσή της περισσότερα από 40 hubs αποθήκευσης και διανομής σε κομβικά σημεία, με περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων προς διανομή. Πρώτος στόχος είναι η περαιτέρω ανάπτυξη της υπηρεσίας, εκτός από τα εστιατόρια και τα καταστήματα, στον τομέα της μικρής λιανικής.

Delivery: 3,5 φορές πάνω ο τζίρος του 2021 για τη Wolt

Η Wolt, από την πλευρά της, επενδύει στην ελληνική αγορά, δημιουργώντας στα τέλη της περασμένης χρονιάς το τέταρτο darkstore της στην Αττική, και συγκεκριμένα στη Γλυφάδα, το οποίο ήρθε να προστεθεί σε εκείνα του Νέου Κόσμου, του Αμαρουσίου και του Περιστερίου, με σκοπό την εξυπηρέτηση των παραγγελιών και της διανομής προϊόντων σούπερ-μάρκετ μέσω του Wolt Market, το οποίο επίσης έρχεται να αποτελέσει μια αυτόνομη οντότητα με το προαναφερόμενο αντικείμενο σε σχέση με την προηγηθείσα δραστηριότητα της Wolt στη διανομή φαγητού.

Πηγές κοντά στη Wolt αναφέρουν ότι κατάφερε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της κατά 3,5 φορές.

Στο δίκτυό της αυτήν τη στιγμή εντάσσονται 4.500 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις σε 7 πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλο, Πάτρα, Ηράκλειο και Χανιά. Υπολογίζεται ότι η Wolt έκλεισε το 2021 με τζίρο πάνω από 27 εκατ. ευρώ, από 7,3 εκατ. ευρώ το 2019, δεδομένης της ανάπτυξης που παρουσιάζει η αγορά του food delivery αλλά και του e-retail, στο οποίο επίσης δραστηριοποιείται η Wolt μέσα από την πλατφόρμα Wolt Market.

Delivery: Η στρατηγική του ΟΤΕ για ανάπτυξη σε αναδυόμενες ψηφιακές αγορές

Από την πλευρά της, η ΒΟΧ του ομίλου ΟΤΕ προχώρησε σε συμφωνία για την απόκτηση του Skroutz Food ήδη από το 2020, ενσωματώνοντας την υπηρεσία διανομής και τη βάση δεδομένων της πλατφόρμας που είχε δημιουργήσει η Skroutz, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία της στην αγορά.

Πηγές κοντά στην εταιρεία αναφέρουν ότι στην ελληνική αγορά η BOX, η οποία αποτελεί την πλατφόρμα online παραγγελίας φαγητού της Cosmote A.E., συνεργάζεται αυτήν τη στιγμή με 9.000 καταστήματα σε 60 πόλεις της Ελλάδας.

Όπως αναφέρουν, επίσης, ο τζίρος και οι χρήστες του BOX υπερδιπλασιάστηκαν στη διάρκεια του 2021.

Ταυτόχρονα, παρέχει και τη δυνατότητα παραγγελίας φρέσκων τροφίμων, σε συνεργασία με κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, ιχθυοπωλεία, delicatessen και ζαχαροπλαστεία, καθώς και ψιλικά.

Nα σημειωθεί ότι η ανάπτυξη του ομίλου ΟΤΕ στη συγκεκριμένη αγορά αποτελεί μέρος της στρατηγικής για την επέκτασή του και σε αναδυόμενες ψηφιακές δραστηριότητες πέραν των παραδοσιακών, μέρος των οποίων αποτελεί η ανάπτυξη της πλατφόρμας ασφαλιστικών υπηρεσιών Cosmote Insurance, η Cosmote e-Payments αλλά και το διαδικτυακό στοίχημα.

Σημειώνεται ότι στο σύνολό τους οι πλατφόρμες ξεκίνησαν να συνεργάζονται κατά τη διάρκεια της πανδημίας με μεγάλες αλυσίδες σούπερ-μάρκετ.

Επί παραδείγματι, η efood συνεργάζεται με τον Σκλαβενίτη, η Wolt με τα My Μarket και η BOX με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός, γεγονός που αποτελεί ακόμα μία πτυχή των δραστηριοτήτων τους.

Delivery: Μάχη efood με ΑΒ Βασιλόπουλο, Μασούτη -Τι έχει συμβεί

Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου έγινε γνωστό ότι η γερμανική Delivery Hero, μητρική εταιρείας της πλατφόρμας διανομής φαγητού αλλά και εσχάτως ειδών σούπερ μάρκετ, e-food.gr, η οποία συνεργάζεται με τα Σούπερ Μάρκετ Σκλαβενίτης, γνωστοποίησε την 1η Οκτωβρίου στην Επιτροπή Ανταγωνισμού την από 2 Σεπτεμβρίου συμφωνία αγοραπωλησίας σύμφωνα με την οποία θα αποκτήσει τον αποκλειστικό έλεγχο των εταιρειών του ομίλου Μούχαλη.

Δηλαδή, την εταιρεία Άλφα διανομές, την εταιρεία ΙΝΚΑΤ, την εταιρεία delivery.gr ΙΚΕ και την e-table.gr.

Υπενθυμίζεται πως η e-food.gr είχε νωρίτερα προχωρήσει επίσης σε εξαγορές πλατφορμών εξυπηρέτησης διανομής φαγητού, όπως η deliveras.gr και η clickdelivery.gr, προχωρώντας σε άμεση μεγέθυνση της κρίσιμης μάζας και του μεριδίου της.

Η e-food.gr το 2020 παρουσίασε αύξηση πωλήσεων στα 64,488 εκατ. ευρώ από 43,171 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019. Η ενίσχυση στον κύκλο εργασιών έφερε αύξηση των εσόδων από προμήθειες κατά 13,4 εκατ. ευρώ στα 46,143 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών ανήλθαν στα 13,527 εκατ. ευρώ, 5,3 εκατ. ευρώ περισσότερα από το 2019 και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 21,39 εκατ. ευρώ, 27,2% περισσότερα από το 2019.Αντίστοιχα τα ταμειακά της διαθέσιμα ξεπέρασαν τα 40,84 εκατ. ευρώ από 28,9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2019.

Ο κύκλος εργασιών της ΙΝΚΑΤ , που αναπτύσσει το δίκτυο περιπτέρων Kiosky’s και το δίκτυο καταστημάτων Kiosky’s Convenience Stores- υποχώρησε το 2020 κατά 5,36% σε σχέση με το 2019 στα 54,888 εκατ. ευρώ, εμφάνισε ζημιές προ φόρων 718.589,84 ευρώ από κέρδη 259.315,68 ευρώ, καθαρές ζημίες μετά φόρων 637.544,59 ευρώ έναντι κερδών 67.040,74 ευρώ ενώ το απασχολούμενο προσωπικό της μειώθηκε στα 174 άτομα από 197 άτομα που ήταν το 2019.

Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 57 καταστήματα στην Αττική, ενώ τους τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο. Το στρατηγικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την επέκταση του δικτύου της και σε άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, μέχρι το τέλος του έτους, με τη δημιουργία τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο franchise.

Ωστόσο στην μικρή λιανική δραστηριοποιούνται, μέσω της της μεθόδου του franchise, από το 2004 και 2005 αντίστοιχα οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ Μάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης. Η πρώτη μέσω των ΑΒ Shop &Go και AB Food Market και η δεύτερη μέσω των express market.

Σε αντίθεση με το Σκλαβενίτη που προγραμματίζει τη λειτουργία 7 νέων καταστημάτων (τα δύο από αυτά αφορούν μετεγκατάσταση σε νέα ακίνητα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα) σε Πάτρα, Σκιάθο, Σπάρτη και Νάουσα και την ανακαίνιση υπαρχόντων, εκπεφρασμένος στόχος και των δύο είναι να διευρύνουν το μερίδιο αγοράς τους στην μικρή λιανική. Μάλιστα, το 2018 ο επικεφαλής της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, κ. Βασίλης Σταύρου, είχε πει πως στόχος ήταν η δημιουργία δικτύου καταστημάτων γειτονιάς μέσω franchise και η κατάκτηση μεριδίου 50% στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς. Φέτος, μάλιστα, σκοπεύει να ανοίξει 70 καταστήματα τα περισσότερα εκ των οποίων θα αναπτυχθούν με τη μέθοδο του franchise.

Όμως, η συγκεκριμένη επέκταση μόνο εύκολη δεν αναμένεται να είναι μετά την είσοδο ενός ακόμη μεγάλου «παίκτη» στη μικρή λιανική. Με αυτό τον τρόπο ο «πόλεμος» ανάμεσα σε e-food, ΑΒ Βασιλόπουλο και Μασούτη θα είναι αναπόφευκτος. Με τον Σκλαβενίτη να παραμένει, τουλάχιστον προς το παρόν, θεατής.