Σούπερ μάρκετ: Αυτή την εξέλιξη δεν την περίμενε κανείς. Μπορεί να βγήκαν οι πιο κερδισμένοι της κρίσης του κορονοϊού, όμως καλούνται να πληρώσουν άμεσα εκατομμύρια ευρώ ο καθένας. Τι έχει συμβεί; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Περί το 1 δισ. ευρώ υπολογίζεται ότι θα χρειασθούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκειμένου να συμμορφωθούν με τη νέα νομοθεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ο νόμος 4492/2021 που ψηφίσθηκε τον περασμένο Απρίλιο και θα τεθεί, εκτός απροόπτου, σε εφαρμογή τον ερχόμενο Νοέμβριο, προβλέπει ότι η εξόφληση των παραγωγών και προμηθευτών αλλοιώσιμων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων πρέπει να γίνεται εντός 30 ημερών και των λοιπών γεωργικών προϊόντων εντός 60 ημερών.
Τα κεφάλαια αυτά, όπως αναφέρουν στελέχη αλυσίδων σούπερ μάρκετ που μίλησαν στο Capital.gr, θα απαιτηθούν προκειμένου να φέρουν πιο μπροστά τις πληρωμές της συγκεκριμένης ομάδας παραγωγών – προμηθευτών.
Πρόκειται δε για ποσό το οποίο, όπως υποστηρίζουν τα ίδια στελέχη, δεν αποκλείεται κάποιες αλυσίδες να αναζητήσουν μέσω δανεισμού.
Παράγοντες της αγοράς πάντως εκτιμούν πως αυτή η ρευστότητα θα βρεθεί με το να πάει πιο πίσω η πληρωμή προμηθευτών άλλων κατηγοριών.
Οι μέρες πίστωσης, δηλαδή οι μέρες στις οποίες το σούπερ μάρκετ αποπληρώνει τον εκάστοτε προμηθευτή του διαφέρει και υπερβαίνει τις 60 ημέρες και μπορεί να ξεπεράσει και τις 150 ημέρες.
Παραδείγματος χάριν στην αγορά του ψωμιού για τοστ, σύμφωνα με έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού τα σούπερ μάρκετ αποπληρώνουν τους προμηθευτές από 60 έως 105 ημέρες, στην κατηγορία των ζυμαρικών το μικρότερο διάστημα αποπληρωμής είναι οι 30 ημέρες και συνδέεται με “έκπτωση βάσει έγκαιρης πληρωμής” και το μεγαλύτερο διάστημα φθάνει τις 117 ημέρες.
Στις 160 ημέρες είναι ο ανώτερος χρόνος εξόφλησης στον κλάδο των αλλαντικών, στις 120 ημέρες στους προμηθευτές οσπρίων, στις 145 ημέρες των προμηθευτών απορρυπαντικών κ.ο.κ.
Ο νόμος, στον οποίο ενσωματώθηκε η Οδηγία (ΕΕ) 2019/633 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 17ης Απριλίου 2019, σχετικά με τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων αφορά προμηθευτές και αγοραστές των κρατών – μελών (όχι καταναλωτές) και γεωργικά προϊόντα και τρόφιμα, τόσο αλλοιώσιμα, δηλαδή αυτά που αλλοιώνονται εντός 30 ημερών από τη συγκομιδή, την παραγωγή ή τη μεταποίηση, όσο και λοιπά γεωργικά προϊόντα.
Δεν είναι πάντως η πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια που επιχειρείται μείωση των ημερών πληρωμής των αγροτικών προϊόντων.
Ο προηγούμενος νόμος 4492/2017 που προέβλεπε πληρωμή των προμηθευτών φρέσκων και ευαλλοίωτων αγροτικών προϊόντων εντός 60 ημερών έμεινε στα “χαρτιά”.
Σούπερ μάρκετ: Τι ετοιμάζουν Σκλαβενίτης, Βασιλόπουλος, Μασούτης
Το ρεκόρ πωλήσεων το 2020 οδηγεί τους «γίγαντες» των ελληνικών Σούπερ μάρκετ σε αναδιοργάνωση και μετάβαση στη νέα εποχή. Τι αλλάζει από τους επόμενους μήνες. Όλα τα σχέδια των ισχυρών του κλάδου και μία «εισβολή» που θα παίξει το δικό της ρόλο στον ανταγωνισμό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Νέα δεδομένα φαίνεται να διαμορφώνονται την «επόμενη μέρα» μετά την πανδημία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, όπου το 2020 καταγράφηκε ρεκόρ πωλήσεων, με τον επιπλέον τζίρο να φτάνει συνολικά κοντά στο 1 δισ. ευρώ.
Από τη μία πλευρά οι νέες καταναλωτικές συνήθειες που αναδύθηκαν τον τελευταίο χρόνο και φαίνεται να παγιώνονται, με κυριότερη την άνοδο των Οnline αγορών, από την άλλη πλευρά η προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να διατηρήσουν μέρος της δυναμικής που απέκτησαν, αναμένεται να οδηγήσουν σε ένα διαφορετικό τοπίο σε σχέση με εκείνο προ πανδημίας.
Στελέχη της αγοράς αλλά και οι ίδιοι οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων στις προβλέψεις τους για την εικόνα του κλάδου τα επόμενα χρόνια, εκτιμούν μάλιστα ότι θα υπάρξει αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης καθώς και νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Σούπερ μάρκετ: Η «μάχη» των Οnline πωλήσεων
Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης και My Market που εν μέσω πανδημίας ενίσχυσαν σημαντικά το ηλεκτρονικό τους κανάλι και προχώρησαν σε νέες συνεργασίες με τις πλατφόρμες efood, delivery.gr και box.gr για να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες της περιόδου, σχεδιάζουν νέες επενδύσεις και μέσα στο 2021 με επίκεντρο την περαιτέρω ενίσχυση των Οnline πωλήσεών τους.
Άλλωστε οι ρυθμοί ανάπτυξης του ηλεκτρονικού καναλιού και το 2021 παραμένουν εντυπωσιακοί, με το πρώτο δίμηνο του έτους να καταγράφεται αύξηση 504% σε σχέση με πέρσι σύμφωνα με την Convert Group.
Έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας οι καταναλωτές φαίνονται πλέον εξοικειωμένοι με τις Online παραγγελίες αλλά και οι επιχειρήσεις μετά τη δυσκολία διαχείρισης που παρατηρήθηκε το πρώτο διάστημα, έχουν προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες για η εξυπηρέτηση γίνεται άμεσα.
Πλέον σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ ένας στους τέσσερις καταναλωτές, χρήστες του διαδικτύου, πραγματοποιεί αγορές από online σούπερ μάρκετ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2019, έφτανε το 1-2%.
Όσον αφορά στις επενδύσεις που δρομολογούν στο τρέχον έτος, η αλυσίδα Σκλαβενίτης προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 50 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα, ανακαίνιση των υφιστάμενων καθώς και την επέκταση του sklavenitis.gr και στη Θεσσαλονίκη.
Για την ΑΒ Βασιλόπουλο, προβλέπονται επενδύσεις περίπου 50 εκατ. ευρώ με ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων ενώ θα συνεχιστεί και η ένταξη των νέων concept που ξεκίνησε η εταιρεία το 2019.
Ο όμιλος Metro AEBE (Μy Market) προγραμματίζει επενδύσεις ύψους 35 εκατ. ευρώ με επέκταση του δικτύου των καταστημάτων, του κέντρου διανομής στη Θεσσαλονίκη καθώς και στην ενίσχυση του eshop. Τέλος το επενδυτικό πλάνο της Μασούτης περιλαμβάνει πρόγραμμα ύψους 20 εκατ. ευρώ με δημιουργία νέων καταστημάτων, καθώς και 30 ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.
Σούπερ μάρκετ: Νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις τα επόμενα χρόνια
Τα σούπερ μάρκετ παράλληλα στρέφουν το βλέμμα τους και προς το πεδίο των εξαγορών, με στελέχη της αγοράς να επισημαίνουν ότι αυτή την περίοδο αυτή γίνονται πολλές διερευνητικές κινήσεις και οι επιχειρήσεις εξετάζουν τις πιθανότητες εξαγοράς μικρότερων τοπικών αλυσίδων.
Ένα ενδεχόμενο άλλωστε που άφησαν ανοιχτό και οι επικεφαλής τριών μεγάλων αλυσίδων μιλώντας την προηγούμενη εβδομάδα στο 11ο συνέδριο σελφ σέρβις – Food Retail Forum.
Συγκεκριμένα ο Βασίλης Σταύρου επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος, εκτίμησε ότι «μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα δούμε ένα νέο κύκλο συγκέντρωσης της αγοράς, με δεδομένο ότι πλέον τα βραχυπρόθεσμα οφέλη τα οποία μέχρι σήμερα έχουμε δει από τις συνθήκες που διαμορφώθηκαν λόγω της πανδημίας, θα σταματήσουν να υπάρχουν.
Άρα δεν βλέπω συνθήκες τέτοιες οι οποίες δεν θα οδηγήσουν σε περαιτέρω συγκέντρωση». «Καθένας που είναι μέσα στο top 5 βλέπει παρακολουθεί και πράττει ανάλογα με τη στρατηγική του και ανάλογα με τις ευκαιρίες» συμπλήρωσε, ερωτηθείς σχετικά με το ενδιαφέρον της ΑΒ Βασιλόπουλος να προχωρήσει σε τέτοιες κινήσεις.
Από την πλευρά του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, Διευθύνων Σύμβουλος, Metro ΑΕΒΕ σημείωσε: «προφανώς έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά. Προφανώς οι εξαγορές μας ενδιαφέρουν, είναι ένας τρόπος γρήγορης ανάπτυξης σε ένα τοπίο το οποίο δεν παρέχει πλέον άπειρες ευκαιρίες οργανικής ανάπτυξης γιατί δεν είναι εύκολο να βρει κανείς σημεία. Άρα, εφόσον το τίμημα μια εξαγοράς είναι λογικό και το δίκτυο είναι βιώσιμο σαφώς και μας ενδιαφέρει».
Ο Γιάννης Μασούτης, Διευθύνων Σύμβουλος, Δ. Μασούτης ΑΕ εκτίμησε από τον Σεπτέμβριο που θα θα έχουν αλλάξει τα πράγματα όσον αφορά στην πανδημία «θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος επαφών και συζητήσεων στον οποίο θα συμμετέχουμε πολύ ενεργά». «Αγαπάμε αυτόν τον τρόπο ανάπτυξης. Οι εξαγορές είναι ο τρόπος ανάπτυξης της Μασούτης. Για εμάς είναι πιο εύκολο να γίνει μια εξαγορά από το να γίνει ένα νέο κατάστημα. Είναι το δυνατό μας χαρτί» σημείωσε.