ΔΕΔΔΗΕ

ΔΕΔΔΗΕ: Ένα εκατομμύριο ευρώ σαν μπόνους προοριζόταν για στελέχη της ΔΕΔΔΗΕ, τα οποία ωστόσο υπολόγιζαν χωρίς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία έβαλε «STOP»!

Συγκεκριμένα η ΡΑΕ στο πλαίσιο της έγκρισης του επιτρεπόμενου εσόδου του ΕΔΔΗΕ για τη Ρυθμιστική Περίοδο Διανομής 2021 – 2024, δεν ενέκρινε την ένταξη στις λειτουργικές δαπάνες του ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή στις δαπάνες που θα ανακτήσει μέσω των τιμολογίων διανομής η εταιρεία το bonus των στελεχών του για τη ρυθμιστική περίοδο 2021 – 2024.

Σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ προς τη ΡΑΕ, είχε ενταχθεί στην κατηγορία δαπάνη Μισθοδοσίας, δαπάνη για πρόσθετες αμοιβές (bonus) η οποία ανέρχεται συνολικά σε 1 εκατ. ευρώ ετησίως. Ωστόσο όπως σημειώνει στην απόφασή της η ΡΑΕ, “η ενσωμάτωση της εν λόγω δαπάνης στις λειτουργικές δαπάνες του Διαχειριστή́, που συνδέονται άρρηκτα με την αποδοτική́ και εύρυθμη λειτουργία του, δεν θεωρείται εύλογη δεδομένου ότι δεν προκύπτει άμεσα κανένα όφελος για τους Χρήστες του ΕΔΔΗΕ από́ τις πρόσθετες αυτές αμοιβές ώστε να πληρούται το κριτήριο της ανταποδοτικότητας”.

Εκτός από τα bonus των στελεχών, ο ΔΕΔΔΗΕ είχε επίσης προτείνει να θεωρηθούν ως μη ελεγχόμενες δαπάνες το σύνολο των αποζημιώσεων που πρόκειται να καταβάλει ο διαχειριστής για συνταξιοδοτήσεις και προγράμματα εθελούσιας αποχώρησης. Ωστόσο η ΡΑΕ έκρινε αναγκαίο να διαχωρίσει το μέρος των αποζημιώσεων που αφορά σε προγράμματα εθελουσίας, δεδομένου ότι οι σχετικές υποχρεώσεις αναλήφθηκαν εκουσίως από το Διαχειριστή και δεν απορρέουν από το νομοθετικό πλαίσιο. Ως εκ τούτου ποσά ύψους 5,72 εκατ. ευρώ για το 2021, 1,64 εκατ. ευρώ για το 2022, 2,51 εκατ. ευρὠ για το 2023 και 2,86 εκατ. ευρώ για το 2024 κρίθηκε εύλογο να αφαιρεθούν από την κατηγορία των μη ελεγχόμενων λειτουργικών δανανών και να μεταφερθούν στις ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες.

Εξάλλου απορριπτική είναι η απόφαση της ΡΑΕ και ως προς την πρόβλεψη της εισήγησης του ΔΕΔΔΗΕ για ένταξη του τροφείου στις ελεγχόμενες λειτουργικές δαπάνες. Σύμφωνα με την εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ το κόστος για την παροχή διατακτικών σίτισης στους εργαζομένους θα ανερχόταν σε 8 εκατ. ευρώ ετησίως.

Με βάση την απόφαση του Ρυθμιστή το επιτρεπόμενο έσοδο για το 2021 διαμορφώνεται στα 775,984 εκατ. ευρώ, για το 2022 σε 781,851 εκατ. ευρώ, για το 2023 σε 780,897 εκατ. ευρώ και για το 2025 σε 804,837 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα η ΡΑΕ προχώρησε στην έγκριση του προϋπολογισμού του διαχειριστή των μη διασυνδεδεμένων νησιών για την περίοδο 2021 – 2024 ύψους 2,74 εκατ. ευρώ για το 2021, 2,871 εκατ. ευρώ για το 2022, 2,926 εκατ. ευρώ για το 2023 και 3,032 εκατ. ευρώ για το 2024.

Τέλος ο ρυθμιστής ενέκρινε το απαιτούμενο έσοδο του ΕΔΔΗΕ για το έτος 2021 συνολικού ύψους 777,313 εκατ. ευρώ (306,6 εκατ. ευρώ για τον κύριο του ΕΔΔΗΕ δηλαδή τη ΔΕΗ και 470,713 εκατ. ευρώ για το ΔΕΔΔΗΕ). Οι αποφάσεις της ΡΑΕ ελήφθησαν μετά από τον έλεγχο της σχετικής εισήγησης που είχε υποβάλει προς το Ρυθμιστή ο ΔΕΔΔΗΕ.

ΔΕΔΔΗΕ: «Σφάζονται» Γάλλοι, Ιταλοί, Αμερικανοί για τα… μάτια της!

Παράλληλα, στην τελική ευθεία βρίσκεται πλέον η εκποίηση του 49% της ΔΕΔΔΗΕ, με 4 μεγάλα funds να έχουν καταθέσεις τις προσφορές τους στη ΔΕΗ. Όλες οι τελευταίες εξελίξεις στο xristika.gr

Σημειώνεται ότι για το 49% της θυγατρικής της ΔΕΗ έχουν εκφράσει ενδιαφέρον 4 funds, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι τελικά προσφορές θα κατατεθούν την 4η Σεπτεμβρίου, από τα 3 από αυτά. Ο απών αναμένεται να είναι το αμερικανικό επενδυτικό κεφάλαιο KKR που όλα δείχνουν ότι δεν θα διεκδικήσει τελικώς το 49% του ΔΕΔΔΗΕ.

Έτσι πλέον οι τρεις μνηστήρες που θα διεκδικήσουν το ΔΕΔΔΗΕ είναι το αμερικανικό fund CVC, καθώς και από δύο αυστραλιανά το First Sentier και το Macquarie.

Υπενθυμίζεται ότι στην πρώτη φάση του διαγωνισμού είχε εκδηλωθεί κατ΄αρχήν ενδιαφέρον και από πέντε ακόμη fund και συγκεκριμένα το γαλλικό Ardian, το αμερικανικό Blackrock, το ιταλικό F2i, το καναδικό BCI και το αμερικανικό Oak Hill Advisors.

Όπως σε κάθε ιδιωτικοποίηση, η επιτυχία της πώλησης του 49% του ΔΕΔΔΗΕ από τη ΔΕΗ θα κριθεί από το τίμημα. Με αποτίμηση στα 3 δις. Ευρώ και δάνεια 1,5 δις. Ευρώ, κατώφλι των προσφορών θεωρείται το 1,5 δις. Ευρώ.

Σημειώνεται ότι με δεδομένο ότι πωλείται το 49% του ΔΕΔΔΗΕ και τα δάνειά του ανέρχονται σε 1,5 δις. Ευρώ, ο αγοραστής δεν αναλαμβάνει το ήμισυ των δανείων, οπότε θα πρέπει να καταβάλει το ήμισυ των δανείων στο τίμημα. Το τίμημα θα είναι το μοναδικό κριτήριο επιλογής και αν είναι κάτω από το κατώφλι που έχει θέσει η ΔΕΗ ο διαγωνισμός θα ακυρωθεί.

Επίσης δεν θα υπάρξει γύρος βελτιωτικών προσφορών, καθώς σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, οι υποψήφιοι πρέπει να ενημερωθούν 20 ημέρες πριν τη προθεσμία υποβολής των προσφορών, σε ότι αφορά τη διαδικασία που θα εφαρμοστεί για τη βελτίωσή τους. Δεδομένου ότι παρήλθε άπρακτο αυτό το χρονικό διάστημα, θεωρείται ότι δεν θα υπάρξει βελτιωτικός γύρος.

Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού αναμένεται να ανακοινωθεί λίγες ημέρες μετά την υποβολή των προσφορών, ενδεχομένως και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.

ΔΕΔΔΗΕ: Δείτε πόσους διευθυντές έχει η ΔΕΗ!

Την ίδια ώρα, πίσω από τη βιτρίνα της τεχνοκρατικής διοίκησης της ΔΕΗ από μια νέα και καλοπληρωμένη ομάδα στελεχών, με επικεφαλής τον Γιώργο Στάσση, στελέχη που υπηρετούν ή έχουν υπηρετήσει στο πρόσφατο παρελθόν στην επιχείρηση βλέπουν μια ανησυχητική αύξηση στον αριθμό των ανώτερων στελεχών, που μόνο σε σύγχρονες πρακτικές λιτού και αποτελεσματικού μάνατζμεντ δεν παραπέμπει, ενώ είναι βέβαιο ότι δεν συμβάλλει στη μείωση του λειτουργικού κόστους για να επιτευχθούν οι στόχοι επανόδου στην κερδοφορία.

Η διοικητική πρακτική που ακολουθείται πλέον στη ΔΕΗ θυμίζει… «μεξικανικό στρατό», όπως λένε χαρακτηριστικά πηγές που γνωρίζουν καλά τα διοικητικά θέματα. Δηλαδή, η κυρίαρχη τάση είναι πλέον να υπάρχουν περισσότεροι “βαθμοφόροι” από “στρατιώτες”, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την πρωτοφανή στην ιστορία της ΔΕΗ διόγκωση του αριθμού των γενικών διευθύνσεων και, αντίστοιχα, των γενικών διευθυντών.

Ο αριθμός των γενικών διευθύνσεων έχει αυξηθεί σε 20 επί ημερών της νέας διοίκησης, κάτι που δεν δικαιολογείται από τις διοικητικές ανάγκες της επιχείρησης, όπως τονίζουν στελέχη. Παλαιό υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΗ σημειώνει χαρακτηριστικά ότι σε άλλες εποχές, όταν ακόμη ο ΑΔΜΗΕ και ο ΔΕΔΔΗΕ δεν είχαν αποσχισθεί από τη ΔΕΗ και αποτελούσαν γενικές διευθύνσεις της επιχείρησης, ο αριθμός των γενικών διευθύνσεων ήταν πέντε.

Σύμφωνα με τους γνωρίζοντες τα διοικητικά θέματα, η πλούσια δομή στις γενικές διευθύνσεις και η στελέχωσή τους, κατά κανόνα, με πρόσωπα από την αγορά δημιουργεί την υπόνοια ότι περισσότερο εξυπηρετεί ανάγκες πελατειακών εξυπηρετήσεων, με τη δημιουργία νέων, καλοπληρωμένων θέσεων, παρά την ανάγκη αποτελεσματικότερης διοίκησης της ΔΕΗ. Σημειώνεται ότι παράλληλα με τη μεγάλη αύξηση του αριθμού των γενικών διευθυντών σημειώνεται και μεγάλη αύξηση των διευθυντών.

Η δομή «μεξικανικού στρατού» έχει αρκετές παρενέργειες για τη ΔΕΗ:

  • Προφανής είναι η αύξηση του κόστους μισθοδοσίας των ανώτερων στελεχών, που εκτιμάται ότι πλησιάζει τα 10 εκατ. ευρώ ετησίως, με τον συνυπολογισμό όλων των βασικών και συμπληρωματικών παροχών. Ουσιαστικά, η ΔΕΗ χάνει σε πρόσθετες αμοιβές στελεχών ένα σημαντικό τμήμα των δαπανών που εξοικονομεί με τα προγράμματα εθελουσίας εξόδου χαμηλόβαθμού προσωπικού.
  • Σε οργανωτικό επίπεδο, η πολυτελής δομή με τις… αμέτρητες γενικές διευθύνσεις που οργανώνονται τώρα και τα ουκ ολίγα ανώτερα στελέχη που ενημερώνονται και προσπαθούν να μπουν σε παραγωγικούς ρυθμούς, δεν επιτρέπει στην επιχείρηση να «τρέξει» με την απαιτούμενη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα το πρόγραμμα μετασχηματισμού της. «Η ΔΕΗ βρίσκεται στο πιο κρίσιμο σημείο μιας “μάχης” που θα κρίνει το μέλλον της και σίγουρα αυτός δεν ήταν ο καταλληλότερος χρόνος για αλλάξουν όλα στην εσωτερική δομή», αναφέρουν πηγές με γνώση των διοικητικών πραγμάτων στη ΔΕΗ.
  • Ακόμη και σε χωροταξικό επίπεδο, η νέα δομή δημιουργεί σοβαρά ζητήματα. Ενώ έχει προγραμματισθεί η μεταστέγαση των γραφείων διοίκησης σε νέο βιοκλιματικό κτήριο υψηλών προδιαγραφών στο πρώην στρατόπεδο Πλέσσα στην Κατεχάκη , η ΔΕΗ υποχρεώνεται να αναζητήσει προσωρινή λύση μίσθωσης νέου και αρκετά μεγάλου κτηρίου γραφείων, συνολικής επιφάνειας έως 4.000 τ.μ. Εν μέρει, αυτή η απόφαση είναι αποτέλεσμα και του «ξεχειλώματος» των διοικητικών δομών.

Σε κάθε περίπτωση, το διοικητικό σχέδιο που εφαρμόζεται στη ΔΕΗ δεν παραπέμπει σε επιχείρηση που κάνει αγώνα για την οικονομική της εξυγίανση και την κατοχύρωση της θέσης της σε μια ταχέως μεταβαλλόμενη αγορά ενέργειας.

Το πέρασμα σε μικρή κερδοφορία το 2020 θα ήταν λάθος να πιστωθεί στη σημερινή διοίκηση, τονίζουν πηγές με καλή γνώση της οικονομικής κατάστασης της ΔΕΗ, αφού ήλθε ως φυσικό αποτέλεσμα πολλών ευνοϊκών παραγόντων: των αυξήσεων 20% στα τιμολόγια, της μεγάλης μείωσης της χονδρικής τιμής του ρεύματος αλλά και της κατάρρευσης των τιμών των καυσίμων, λόγω της πανδημίας.

Στην πραγματικότητα, η ΔΕΗ έχει πολύ δρόμο ακόμη να διανύσει μέχρι να εδραιώσει την οικονομική και επιχειρηματική της θέση και οι πειραματισμοί με πολυτελείς δομές στελέχωσης δεν θα επιταχύνουν αυτή την προσπάθεια.