Cosmote, Vofafone, Wind: Συναγερμός! Η νέα εταιρεία στις τηλεπικοινωνίες που τους απειλεί

Cosmote, Vofafone, Wind: Μια σειρά από σημαντικές εξελίξεις έφερε το 2021 στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Η ΔΕΗ μπαίνει δυνατά στις τηλεπικοινωνίες και δηλώνει έτοιμη να σπάσει την τριάδα των Cosmote, Vofafone, Wind. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Μετά από αρκετά χρόνια στασιμότητας κινήσεις όπως η συμφωνία για την εξαγορά της Wind και η είσοδος νέων παικτών στην χονδρική αγορά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για ένα νέο τοπίο, ενώ μεγάλη πρόκληση παραμένει η ανάπτυξη των δικτύων νέας γενιάς, ειδικά στη σταθερή.

Μόλις πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άναψε το “πράσινο φως” για την εξαγορά της Wind από τον όμιλο United Group. Η συναλλαγή αναμένεται να ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες της νέας χρονιάς και θα ακολουθήσει η συγχώνευση της Wind με τη Nova, που θα δημιουργήσει τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη στην αγορά σταθερής τηλεφωνίας στην Ελλάδα.

Η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί θα διαθέτει περίπου 1,3 εκατ. πελάτες στη σταθερή τηλεφωνία από τους οποίους περίπου 650 χιλ. αντιστοιχούν στη Wind και θα ξεπεράσει σε αριθμό των συνδρομητών τη Vodafone. Δεδομένου πως η Nova δεν είναι πάροχος κινητής, η νέα εταιρεία θα παραμείνει στην τρίτη θέση της αγοράς, αλλά στόχος είναι να αυξηθούν οι συνδρομητές μέσα συνδυαστικών προσφορών.

Παράγοντες της αγοράς μάλιστα, αναμένουν πως θα υπάρξει και μια περίοδος προσφορών και μείωσης τιμών, καθώς η νέα εταιρεία θα θελήσει να αυξήσει τη συνδρομητική της βάση και οι υπόλοιπες δύο εταιρείες θα απαντήσουν με δικές τους προσφορές.

Το 2022 μπορεί να δούμε και την εμφάνιση ενός νέου εικονικού παρόχου κινητής τηλεφωνίας (Mobile Virtual Network Operator – MVNO), καθώς η ενεργειακή εταιρεία Volton βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Vodafone. Oι εικονικοί πάροχοι είναι εταιρείες που δεν διαθέτουν δικές τους υποδομές ή άδειες αξιοποίησης φάσματος, αλλά αντίθετα “νοικιάζουν” το ραδιοδίκτυο από τους παρόχους κινητής. Συνήθως οι εταιρείες MVNO στοχεύουν σε ειδικό κοινό και αγορές προσφέροντας ειδικά πακέτα και προσφορές.

Cosmote, Vofafone, Wind: Αυξάνει τις επενδύσεις ο ΟΤΕ

Εν μέσω αυτών των εξελίξεων στην αγορά ο ΟΤΕ, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αγορά τόσο στη σταθερή όσο και στην κινητή τηλεφωνία, ανακοίνωσε ότι θα επεκτείνει το επενδυτικό του πρόγραμμα με στόχο να φέρει την οπτική ίνα (FTTH) σε 3 εκατ. σπίτια και επιχειρήσεις, αυξάνοντας το επενδυτικό του πλάνο σε πάνω από 3 δισ. ευρώ μέχρι το 2027. Μόνο από τις επενδύσεις του ομίλου, θα καλυφθούν σχεδόν τα 2/3 των γραμμών της Ελλάδας με οπτική ίνα μέχρι το σπίτι.

Εκτός όμως από την επέκταση του δικτύου Fiber To The Home, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε ότι θα αναβαθμίσει, χωρίς επιπλέον κόστος, τις ταχύτητες του σταθερού internet που έχουν σήμερα οι συνδρομητές Cosmote στις περιοχές που δεν έχει φτάσει ακόμα η οπτική ίνα στο σπίτι, όπου αυτό είναι τεχνολογικά εφικτό.

Cosmote, Vofafone, Wind: Η ΔΕΗ στις τηλεπικοινωνίες

Τη νέα χρονιά θα ξεκινήσει και το σχέδιο επέκτασης της ΔΕΗ στην αγορά των τηλεπικοινωνιών. Το ΔΣ της ΔΕΗ ενέκρινε πριν από λίγες ημέρες το term sheet με τις τράπεζες για το project ανάπτυξης στην αγορά. Επίσης το ΔΣ ενέκρινε την έναρξη του πρώτου πιλοτικού προγράμματος στο Περιστέρι.

Το επόμενο βήμα θα είναι η προκήρυξη των διαγωνισμών για την εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών σε όλο το δίκτυο διανομής της εταιρείας. Σημειώνεται ότι το εναέριο δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας της εταιρείας, όπου προβλέπεται η εγκατάσταση οπτικών ινών φτάνει σε μήκος τα 242 χιλιάδες χιλιόμετρα.

Βάσει του προγραμματισμού η ΔΕΗ θα κατασκευάσει το δίκτυο οπτικών ινών, το οποίο στη συνέχεια θα μισθώνει στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους. Σύμφωνα με το business plan που έχει παρουσιαστεί από τη διοίκηση της εταιρείας, η ΔΕΗ προσβλέπει σε έσοδα ύψους 120 εκατ. ευρώ από το άνοιγμα στην αγορά των τηλεπικοινωνιών.

Cosmote, Vofafone, Wind: «Σεισμός» στην αγορά ρεύματος

Την ώρα που το ηλεκτρικό ρεύμα έχει γίνει είδος… πολυτελείας, η ΔΕΗ όχι μόνο κατάφερε να κρατήσει τους πελάτες της αλλά γονάτισε και τον ανταγωνισμό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Έντονη κινητικότητα στη λιανική αγορά του ρεύματος έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση, με τους καταναλωτές να αναζητούν πλέον όχι μόνο τα φθηνότερα τιμολόγια, αλλά και τις πιο «ασφαλείς» συμβάσεις, που θα τους προστατεύουν, με σταθερές χρεώσεις, από τις διακυμάνσεις των τιμών στην αγορά χονδρικής.

Από τον Σεπτέμβριο, οι μετακινήσεις από προμηθευτή σε προμηθευτή έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά, καθώς οι καταναλωτές αντιδρούν στη νέα πραγματικότητα των πρωτοφανώς αυξημένων χρεώσεων. Όμως, παρατηρείται ένα παράδοξο φαινόμενο, που αντιβαίνει στη λογική της απελεύθερωσης της αγοράς και ανάπτυξης του ανταγωνισμού, καθώς οι περισσότερες μετακινήσεις, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, δεν γίνονται από το παλαιό μονοπώλιο της ΔΕΗ προς τις ανταγωνιστικές εταιρείες προμήθειας, αλλά με αντίστροφη φορά προς τη ΔΕΗ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, είχε αναφερθεί το καλοκαίρι στα πλεονεκτήματα που έχει το προϊόν σταθερής τιμολόγησης του ρεύματος που προσφέρει η ΔΕΗ, κατηγορώντας τους παρόχους ότι διαφημίζουν μεγάλες εκπτώσεις, αλλά συσκοτίζουν τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν από τις ρήτρες αναπροσαρμογής με βάση τις τιμές χονδρικής.

Αυτό ακριβώς το προϊόν της ΔΕΗ, με την εμπορική ονομασία “ΔΕΗ myHome Enter”, φαίνεται ότι έχει ανατρέψει τις τάσεις φυγής πελατών από την κυρίαρχη επιχείρηση της αγοράς. Προσφέρει σταθερή τιμολόγηση για 24 μήνες, με 0,10500 ευρώ/kWh για τις χρεώσεις ημέρας και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει μεγάλη ζήτηση από καταναλωτές που θέλουν να εγκαταλείψουν τη συνεργασία με άλλους παρόχους για να προστατευθούν από τη μεταβλητότητα τιμών των συμβολαίων με ρήτρα αναπροσαρμογής.

Από την πλευρά των παρόχων τίθεται πλέον ανοικτά θέμα στρέβλωσης του ανταγωνισμού, καθώς υποστηρίζεται ότι η ΔΕΗ χρησιμοποιεί πλεονεκτήματα που μόνο αυτή έχει, όπως η αποκλειστική πρόσβαση στην υδροηλεκτρική παραγωγή, για να προσφέρει σταθερές χρεώσεις που είναι αδύνατο να ανταγωνιστούν οι άλλες εταιρείες.

Σύμφωνα με υπολογισμούς που περιλαμβάνει η Μυτιληναίος (Protergia) σε επιστολή προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η ΔΕΗ έχει συντριπτικό πλεονέκτημα στα σταθερά τιμολόγια. Για το 2022, οι πάροχοι έχουν ενεργειακό κόστος 173 ευρώ/mWh, χωρίς μάλιστα να υπολογίζεται το εμπορικό κόστος. Για το 2023, το κόστος υπολογίζεται στα 117 ευρώ. Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ πουλάει τη μεγαβατώρα με σταθερή τιμή για δύο χρόνια στα 104,03 ευρώ, δηλαδή είναι πρακτικά αδύνατο να την ανταγωνιστούν οι άλλοι πάροχοι σε αυτή την κατηγορία τιμολογίων.

«Καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές αδυνατούν να ανταγωνιστούν τα συγκεκριμένα ύψη τιμών, η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών οδηγεί σε αυξανόμενη και εκ νέου επιστροφή/μετακίνηση καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, έχοντας ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο κλείσιμο της αγοράς και την περαιτέρω εξασθένιση του ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής», τονίζει η Μυτιληναίος.

Εκφράζοντας μια άποψη που αποτελεί κοινό τόπο για τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ, η Μυτιληναίος υπογραμμίζει στην ίδια επιστολή ότι η ΡΑΕ, προτού ασχοληθεί με την εμπορική μορφή των τιμολογίων/συμβάσεων ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει «να μεριμνήσει για την εφαρμογή των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού εξαλείφοντας άμεσα και με απόλυτο τρόπο πρακτικές που ασφαλώς προηγούνται και ευθύνονται στην ουσία για τα όσα τελικά αναγράφονται σε ένα τιμολόγιο ή μια προτεινόμενη σύμβαση εκπροσώπησης».

Δηλαδή, σύμφωνα με τη Μυτιληναίος, πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις για να μετριασθεί η υπερσυγκέντρωση ισχύος (market power), με δραστικό περιορισμό του μεριδίου στην αγορά προμήθειας σε επίπεδα οπωσδήποτε κάτω του 40% και συγχρόνως η διασφάλιση ενός ισόρροπου πεδίου ανταγωνισμού για όλους τους προμηθευτές (level playing field), ήτοι η άτεγκτη απαίτηση τήρησης εμπροθέσμως όλων των οικονομικών υποχρεώσεων των παικτών απέναντι στους διαχειριστές κλπ. «Σε αντίθετη περίπτωση, η αγορά της προμήθειας στρεβλώνεται κατάφωρα και οι απόπειρες ενίσχυσης της διαφάνειας μέσω της πλήρους πληροφόρησης των καταναλωτών προφανώς δεν έχουν καμία ουσία», τονίζεται στην ίδια επιστολή.

Από την πλευρά των παρόχων που ανταγωνίζονται τη ΔΕΗ, τονίζεται πάντως ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην εξέταση των εναλλακτικών επιλογών που έχουν για το ρεύμα, αποφεύγοντας να επιλέγουν «στα τυφλά» τα προϊόντα με σταθερή τιμολόγηση, δίνοντας προτεραιότητα μόνο στην αποφυγή μεγάλων διακυμάνσεων στους λογαριασμούς.

Ακόμη και το πιο φθηνό πρόγραμμα με σταθερή τιμολόγηση δεν παύει να δίνει ακριβότερη κιλοβατώρα από τα προγράμματα μεταβλητής χρέωσης που έχουν οι περισσότεροι πάροχοι, όταν σε αυτά περιλαμβάνεται και η έκπτωση έγκαιρης εξόφλησης, που πλησιάζει το 50%. Ένας καταναλωτής που πληρώνει με συνέπεια τους λογαριασμούς του, επωφελούμενος από αυτές τις εκπτώσεις, μπορεί να μειώσει το κόστος της κιλοβατώρας πολύ χαμηλότερα από το πιο φθηνό πρόγραμμα σταθερής χρέωσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι ακραίες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά ηλεκτρισμού επαναφέρουν ένα παλιό και σταθερό ερώτημα στο προσκήνιο: πότε θα μειωθεί κάτω από το 50% το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στη χαμηλή και μέση τάση. Προς το παρόν, παραμένει κοντά στο 78% και όλα δείχνουν ότι με την ενεργειακή κρίση τείνει να αυξηθεί τους επόμενους μήνες.