ΔΕΗ: Το ‘πε και το ‘κανε! Νέα εταιρεία κινητής τηλεφωνίας – Συναγερμός στον ΟΤΕ

ΔΕΗ: Ο ενεργειακός κολοσσός θα χτίσει το δεύτερο ισχυρότερο δίκτυο πρόσβασης στην Ελλάδα μετά τον ΟΤΕ. «Πράσινο» από το ΔΣ και τους όρους της συμφωνίας με τις τράπεζες. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Το πρώτο βήμα εισόδου στην αγορά των τηλεπικοινωνιών κάνει αρχές του 2022 η ΔΕΗ, ξεκινώντας το πιλοτικό πρόγραμμα εγκατάστασης οπτικών ινών στο Περιστέρι.

Χθες το διοικητικό συμβούλιο της επιχείρησης ενέκρινε τον νέο σχεδιασμό της εταιρείας που προβλέπεται να ξεκινήσει άμεσα από ένα μεγάλο δήμο της Αττικής, ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανά προβλήματα.

Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η προκήρυξη των διαγωνισμών για την ανάθεση των εργολαβιών και την εγκατάσταση του δικτύων οπτικών ινών σε όλο το πανελλαδικό εναέριο δίκτυο της εταιρείας μήκους 242.000 χιλιομέτρων.

Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο επενδυτικό σχέδιο στρατηγικής σημασίας, με το οποίο η χώρα θα αποκτήσει ένα δεύτερο δίκτυο πρόσβασης μετά το δίκτυο χαλκού του ΟΤΕ.

Παρά το γεγονός ότι το πρότζεκτ της ΔΕΗ συναντά φανατικούς φίλους, αλλά και εχθρούς ακόμη και εντός της κυβέρνησης, το σχέδιο προχωρεί δίχως καθυστερήσεις, όπως αποκάλυψε πρόσφατα σε συνέντευξή του στο newmoney ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος κ. Γιώργος Στάσσης.

Στόχος είναι να τρέξει από την νέα χρονιά το πιλοτικό σχέδιο συνολικού ύψους 15 εκατ. ευρώ που το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΗ έχει εγκρίνει από την Άνοιξη του 2021 και αμέσως μετά το κυρίως έργο.

Το σύνολο της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου 700 εκ. ευρώ έως το 2026, από τα οποία τα 500 εκ. είναι project financing και τα υπόλοιπα 200 εκ. ευρώ ίδια κεφάλαια.

Χθες το ΔΣ, ενέκρινε τους βασικούς όρους της συμφωνίας με τις τράπεζες για την χρηματοδότηση του μεγάλου πρότζεκτ (term shett).

Η ΔΕΗ θα κατασκευάσει ένα δίκτυο οπτικών ινών που κάθε πάροχος τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών θα μπορεί να μισθώνει βάσει ενός τιμολογίου χονδρεμπορικής.

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρείας είναι ότι επεκτείνεται σε μια νέα περιοχή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων με τεράστιες δυνατότητες ευρυζωνικών υπηρεσιών που γίνονται ακόμη μεγαλύτερες με την ανάπτυξη του 5G.

Το γεγονός μάλιστα ότι η ΔΕΗ «πατάει» πάνω στο δικό της δίκτυο, της δίνει μια μεγάλη ευελιξία στην επιτάχυνση του επενδυτικού σχεδιασμού της αλλά και στην υλοποίηση του έργου με χαμηλό κόστος.

Ο κ Στάσσης έχει προβλέψει στους αναλυτές ότι η εταιρεία θα έχει έσοδα 120 εκ. ευρώ από τις τηλεπικοινωνίες τα επόμενα χρόνια και 1 εκατ. πελάτες.

ΔΕΗ: «Σεισμός» στην αγορά ρεύματος

Την ώρα που το ηλεκτρικό ρεύμα έχει γίνει είδος… πολυτελείας, η ΔΕΗ όχι μόνο κατάφερε να κρατήσει τους πελάτες της αλλά γονάτισε και τον ανταγωνισμό. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr

Έντονη κινητικότητα στη λιανική αγορά του ρεύματος έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση, με τους καταναλωτές να αναζητούν πλέον όχι μόνο τα φθηνότερα τιμολόγια, αλλά και τις πιο «ασφαλείς» συμβάσεις, που θα τους προστατεύουν, με σταθερές χρεώσεις, από τις διακυμάνσεις των τιμών στην αγορά χονδρικής.

Από τον Σεπτέμβριο, οι μετακινήσεις από προμηθευτή σε προμηθευτή έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά, καθώς οι καταναλωτές αντιδρούν στη νέα πραγματικότητα των πρωτοφανώς αυξημένων χρεώσεων. Όμως, παρατηρείται ένα παράδοξο φαινόμενο, που αντιβαίνει στη λογική της απελεύθερωσης της αγοράς και ανάπτυξης του ανταγωνισμού, καθώς οι περισσότερες μετακινήσεις, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, δεν γίνονται από το παλαιό μονοπώλιο της ΔΕΗ προς τις ανταγωνιστικές εταιρείες προμήθειας, αλλά με αντίστροφη φορά προς τη ΔΕΗ.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης, είχε αναφερθεί το καλοκαίρι στα πλεονεκτήματα που έχει το προϊόν σταθερής τιμολόγησης του ρεύματος που προσφέρει η ΔΕΗ, κατηγορώντας τους παρόχους ότι διαφημίζουν μεγάλες εκπτώσεις, αλλά συσκοτίζουν τις επιβαρύνσεις που προκύπτουν από τις ρήτρες αναπροσαρμογής με βάση τις τιμές χονδρικής.

Αυτό ακριβώς το προϊόν της ΔΕΗ, με την εμπορική ονομασία “ΔΕΗ myHome Enter”, φαίνεται ότι έχει ανατρέψει τις τάσεις φυγής πελατών από την κυρίαρχη επιχείρηση της αγοράς. Προσφέρει σταθερή τιμολόγηση για 24 μήνες, με 0,10500 ευρώ/kWh για τις χρεώσεις ημέρας και οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει μεγάλη ζήτηση από καταναλωτές που θέλουν να εγκαταλείψουν τη συνεργασία με άλλους παρόχους για να προστατευθούν από τη μεταβλητότητα τιμών των συμβολαίων με ρήτρα αναπροσαρμογής.

Από την πλευρά των παρόχων τίθεται πλέον ανοικτά θέμα στρέβλωσης του ανταγωνισμού, καθώς υποστηρίζεται ότι η ΔΕΗ χρησιμοποιεί πλεονεκτήματα που μόνο αυτή έχει, όπως η αποκλειστική πρόσβαση στην υδροηλεκτρική παραγωγή, για να προσφέρει σταθερές χρεώσεις που είναι αδύνατο να ανταγωνιστούν οι άλλες εταιρείες.

Σύμφωνα με υπολογισμούς που περιλαμβάνει η Μυτιληναίος (Protergia) σε επιστολή προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η ΔΕΗ έχει συντριπτικό πλεονέκτημα στα σταθερά τιμολόγια. Για το 2022, οι πάροχοι έχουν ενεργειακό κόστος 173 ευρώ/mWh, χωρίς μάλιστα να υπολογίζεται το εμπορικό κόστος. Για το 2023, το κόστος υπολογίζεται στα 117 ευρώ. Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ πουλάει τη μεγαβατώρα με σταθερή τιμή για δύο χρόνια στα 104,03 ευρώ, δηλαδή είναι πρακτικά αδύνατο να την ανταγωνιστούν οι άλλοι πάροχοι σε αυτή την κατηγορία τιμολογίων.

«Καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές αδυνατούν να ανταγωνιστούν τα συγκεκριμένα ύψη τιμών, η υιοθέτηση τέτοιων πολιτικών οδηγεί σε αυξανόμενη και εκ νέου επιστροφή/μετακίνηση καταναλωτών προς τη ΔΕΗ, έχοντας ως αποτέλεσμα το μεγαλύτερο κλείσιμο της αγοράς και την περαιτέρω εξασθένιση του ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής», τονίζει η Μυτιληναίος.

Εκφράζοντας μια άποψη που αποτελεί κοινό τόπο για τους ανταγωνιστές της ΔΕΗ, η Μυτιληναίος υπογραμμίζει στην ίδια επιστολή ότι η ΡΑΕ, προτού ασχοληθεί με την εμπορική μορφή των τιμολογίων/συμβάσεων ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει «να μεριμνήσει για την εφαρμογή των αρχών του υγιούς ανταγωνισμού εξαλείφοντας άμεσα και με απόλυτο τρόπο πρακτικές που ασφαλώς προηγούνται και ευθύνονται στην ουσία για τα όσα τελικά αναγράφονται σε ένα τιμολόγιο ή μια προτεινόμενη σύμβαση εκπροσώπησης».

Δηλαδή, σύμφωνα με τη Μυτιληναίος, πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις για να μετριασθεί η υπερσυγκέντρωση ισχύος (market power), με δραστικό περιορισμό του μεριδίου στην αγορά προμήθειας σε επίπεδα οπωσδήποτε κάτω του 40% και συγχρόνως η διασφάλιση ενός ισόρροπου πεδίου ανταγωνισμού για όλους τους προμηθευτές (level playing field), ήτοι η άτεγκτη απαίτηση τήρησης εμπροθέσμως όλων των οικονομικών υποχρεώσεων των παικτών απέναντι στους διαχειριστές κλπ. «Σε αντίθετη περίπτωση, η αγορά της προμήθειας στρεβλώνεται κατάφωρα και οι απόπειρες ενίσχυσης της διαφάνειας μέσω της πλήρους πληροφόρησης των καταναλωτών προφανώς δεν έχουν καμία ουσία», τονίζεται στην ίδια επιστολή.

Από την πλευρά των παρόχων που ανταγωνίζονται τη ΔΕΗ, τονίζεται πάντως ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στην εξέταση των εναλλακτικών επιλογών που έχουν για το ρεύμα, αποφεύγοντας να επιλέγουν «στα τυφλά» τα προϊόντα με σταθερή τιμολόγηση, δίνοντας προτεραιότητα μόνο στην αποφυγή μεγάλων διακυμάνσεων στους λογαριασμούς.

Ακόμη και το πιο φθηνό πρόγραμμα με σταθερή τιμολόγηση δεν παύει να δίνει ακριβότερη κιλοβατώρα από τα προγράμματα μεταβλητής χρέωσης που έχουν οι περισσότεροι πάροχοι, όταν σε αυτά περιλαμβάνεται και η έκπτωση έγκαιρης εξόφλησης, που πλησιάζει το 50%. Ένας καταναλωτής που πληρώνει με συνέπεια τους λογαριασμούς του, επωφελούμενος από αυτές τις εκπτώσεις, μπορεί να μειώσει το κόστος της κιλοβατώρας πολύ χαμηλότερα από το πιο φθηνό πρόγραμμα σταθερής χρέωσης.

Σε κάθε περίπτωση, οι ακραίες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά ηλεκτρισμού επαναφέρουν ένα παλιό και σταθερό ερώτημα στο προσκήνιο: πότε θα μειωθεί κάτω από το 50% το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ στη χαμηλή και μέση τάση. Προς το παρόν, παραμένει κοντά στο 78% και όλα δείχνουν ότι με την ενεργειακή κρίση τείνει να αυξηθεί τους επόμενους μήνες.