Cosmote, Vodafone, Wind: Μεγάλες ανατροπές – Τι αλλάζει στις τηλεπικοινωνίες

Cosmote, Vodafone, Wind: Τι είναι τα ιδιωτικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας που μπαίνουν στη ζωή μας. Ποιοι τα επιλέγουν και γιατί; Ποια τα κέρδη; Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Αργά αλλά σταθερά αυξάνεται ο αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων που επιλέγουν να αναπτύξουν σε συνεργασία με τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ιδιωτικά δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, με στόχο να εκμεταλλευτούν όλα τα πλεονεκτήματα της ασφάλειας, της σταθερότητας και της αξιοπιστίας που απορρέουν από αυτά.

Μέσα στην εβδομάδα ανακοινώθηκε το 5G campus network του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών το οποίο δημιούργησε η Cosmote για να τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή (use case) διαχείρισης συμβάντων και φυσικής ασφάλειας εσωτερικών ή εξωτερικών χώρων. Πρόκειται μάλιστα για το πρώτο ιδιωτικό δίκτυο της χώρας μας με υποδομή κινητής τηλεφωνίας 5ης γενιάς, το οποίο βασίστηκε στο live COSMOTE 5G δίκτυο του αεροδρομίου.

Με την αξιοποίηση του 5G campus network, και μέσω ειδικού εξοπλισμού τοποθετημένου σε κινούμενο όχημα τύπου «follow me», μεταφέρθηκε εικόνα υψηλής ευκρίνειας στο κέντρο επιχειρήσεων του αεροδρομίου (ASOC) από περιοχές ιδιαίτερου επιχειρησιακού ενδιαφέροντος ή και περιορισμένης πρόσβασης (πεδία ελιγμών αεροσκαφών, θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, συστήματα διαδρόμου απογείωσης & προσγείωσης). Χάρη μάλιστα στην υποδομή 5G, η μεταφορά της εικόνας έγινε σε πραγματικό χρόνο, με μηδενική καθυστέρηση και με ασφάλεια διαβίβασης.

Το συγκεκριμένο απαιτητικό πιλοτικό use case αποτελεί ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα χρήσης του 5G campus network. Μπορεί, επίσης, να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία εξελιγμένων, κρίσιμων εφαρμογών που αφορούν στην οργάνωση και τη λειτουργία αεροδρομικών υποδομών, να διευκολύνει τις αερομεταφορές, αλλά και να συμβάλει δραστικά στην καλύτερη εμπειρία και εξυπηρέτηση επιβατών, επισκεπτών και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αεροδρομική κοινότητα.

Παρότι το πρώτο που χρησιμοποιεί δίκτυα πέμπτης γενιάς, το campus network του αεροδρομίου είναι το δεύτερο τέτοιο έργο που σχεδιάζει και υλοποιεί η Cosmote. Προ μηνών η εταιρεία ανακοίνωσε το πρώτο ιδιωτικό δίκτυο με υποδομή κινητής τηλεφωνίας το οποίο σχεδίασε και εγκατέστησε στο πλήρως αυτοματοποιημένο εργοστάσιο παραγωγής ηλιακών θερμοσιφώνων της Calpak στο Λουτράκι.

Το ιδιωτικό δίκτυο κινητών επικοινωνιών το οποίο χρησιμοποιεί εξοπλισμό της Ericsson, είναι πλήρως προσαρμοσμένο στις ανάγκες της Calpak, παρούσες και μελλοντικές, αφού ενσωματώνονται σε αυτό τα συνδεδεμένα ρομποτικά μηχανήματα της Gizelis Robotics αλλά και της πλατφόρμας καινοτόμων εφαρμογών Industrial IoT (IIoT) και Αugmented Reality (AR) της εταιρείας PTC.

Όλα τα παραπάνω σε συνδυασμό με τη χρήση αλγορίθμων Μηχανικής Μάθησης (Machine Learning) και διαδικασιών Ανάλυσης Δεδομένων (Data Analytics), καταφέρνουν να συλλέγουν κρίσιμα δεδομένα από τους ρομποτικούς μηχανισμούς σε σχεδόν πραγματικό χρόνο και μέσω εφαρμογών να παρακολουθούν την παραγωγή από οπουδήποτε, να εισάγουν διαδικασίες προληπτικής συντήρησης αλλά και να παρέχουν απομακρυσμένα τεχνική καθοδήγηση για θέματα βλαβών ή συντήρησης.

Με λίγα λόγια το ολοκληρωμένο αυτό οικοσύστημα καταφέρνει να αυτοματοποιεί την παραγωγή, και να αυξάνει την παραγωγή, βελτιστοποιώντας την ποιότητα και το κόστος.

Η Cosmote ωστόσο δεν είναι ο μόνος τηλεπικοινωνιακός πάροχος που προσανατολίζεται στην σχεδίαση και κατασκευή ιδιωτικών δικτύων σε επιχειρήσεις. Μια αντίστοιχη ανακοίνωση έγινε προ εβδομάδων και από την Vodafone για το ιδιωτικό δίκτυο του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) και του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ).

Στόχος της συγκεκριμένης ψηφιακής λύσης που προσέφερε η Vodafone ήταν να καταστεί εφικτή η ολιστική αύξηση των δυνατοτήτων εξυπηρέτησης όλων των επιχειρήσεων στο λιμάνι. Ειδικότερα το ιδιωτικό αυτό δίκτυο εξυπηρετεί κίνηση δεδομένων και καλύπτει όλους τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων και τους προβλήτες του Πειραιά, προσφέροντας εγγυημένη χωρητικότητα δικτύου 2,7 Gbps, η οποία υποστηρίζει την εφοδιαστική αλυσίδα και τις καθημερινές λειτουργίες του λιμανιού, όπως φορτοεκφορτώσεις, αποθήκευση, διανομή και λειτουργίες ακριβείας.

Το δίκτυο 4G/LTE ενσωματώνει και διαφορές καινοτομίες ενώ είναι ενεργοποιημένο και για χρήση τεχνολογίας NB-IoT (narrow band IoT), προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα τοποθέτησης αισθητήρων και υλοποίησης ψηφιακών εφαρμογών. Επιπλέον, χάρη στην υψηλής απόκρισης και μηδενικής καθυστέρησης αρχιτεκτονική του καθιστά εφικτή τη συνεχόμενη μετάδοση δεδομένων και επεξεργασία τους σε πραγματικό χρόνο, ανοίγοντας τον δρόμο για μελλοντικές τεχνολογικές εφαρμογές σε περιβάλλον προηγμένων πρωτοκόλλων ασφαλείας.

Και οι δύο εταιρείες μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες προετοιμάζουν τα επόμενα βήματα τους στον συγκεκριμένο τομέα, συζητώντας ήδη με επιχειρήσεις της αγοράς διάφορες λύσεις ιδιωτικών δικτύων που είναι ικανές να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα τους και τα κόστη τους, χάρη στους αυτοματισμούς που υποστηρίζουν.

Cosmote, Vodafone, Wind: Τι είναι τα ιδιωτικά δίκτυα και τα πλεονεκτήματά τους

Σημειωτέον ότι τα mobile CAN είναι μικρά τοπικά δίκτυα σε μια καθορισμένη γεωγραφική περιοχή, τα οποία μπορούν να καλύψουν από μερικές εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα σε εσωτερικούς χώρους έως αρκετά τετραγωνικά χιλιόμετρα σε εξωτερικούς χώρους.

Παρότι υπάρχουν διάφορες μεθοδολογίες ως προς την υλοποίησή τους (NPN, Slicing, MEC) η βασική τους διαφορά με ένα δημόσιο δίκτυο είναι ότι χρησιμοποιούνται από ένα περιορισμένο αριθμό ατόμων ή συσκευών, προσφέροντας ένα πρόσθετο επίπεδο ασφάλειας και ελέγχου.

Πέρα από την ασφάλεια υπερέχουν και σε σταθερότητα καθώς επιτρέπουν την αξιοποίηση συγκεκριμένου φάσματος, αποδίδοντας κορυφαία ποιότητα και αξιοπιστία χωρίς παρεμβολές. Έτσι μπορούν να υποστηρίξουν την κινητικότητα ανθρώπων, οχημάτων, μηχανών και συστημάτων.

Επιπλέον χαρακτηριστικό τους είναι η προσαρμοστικότητά τους στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες συνδεσιμότητας δεδομένου ότι συνδυάζονται και με δημόσια δίκτυα.

Το επόμενο βήμα των ιδιωτικών δικτύων κινητής είναι το 5G, το οποίο χάρη στην μηδενική καθυστέρηση που έχει (latency) αλλά και στην υψηλή του χωρητικότητα και ταχύτητα μετάδοσης δεδομένων, επιτρέπει την χρήση εφαρμογών υψηλής τεχνολογίας στη βιομηχανία, τη γεωργία και πολλούς άλλους κλάδους.

Cosmote, Vodafone, Wind:«Βόμβα» στα θεμέλια της κινητής τηλεφωνίας

Σημαντικές αλλαγές στις τηλεπικοινωνίες. Τι προβλέπει ο νέος κανονισμός της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των καταναλωτών. Ποιες οι υποχρεώσεις Cosmote, Vodafone, Wind. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι υποχρεούνται να παρέχουν ένα ελάχιστο επίπεδο υπηρεσίας στον πελάτη τους ακόμα και αν εκείνος δεν έχει πληρώσει τον λογαριασμό του.

Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό που ενέκρινε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), ο συνδρομητής θα πρέπει:

να συνεχίσει να μπορεί να λαμβάνει εισερχόμενες κλήσεις,

να πραγματοποιεί τηλεφωνήματα σε αριθμούς που δεν προβλέπουν χρέωση,

να έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο με ταχύτητα τουλάχιστον 256 Kbps,

να έχει πρόσβαση στις ιστοσελίδες gov.gr και της ΑΑΔΕ (δηλαδή στο Taxisnet), καθώς και στις σελίδες της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας.

Επίσης οι εταιρείες υποχρεώνονται:

Να προειδοποιούν τον συνδρομητή για την επικείμενη λήξη της σύμβασής του το αργότερο δύο μήνες πριν την λήξη αυτής, ενώ τον συνδρομητή καρτοκινητής, 15 ημέρες πριν την λήξη της προπληρωμένης αξίας υπηρεσιών.

Να μην προβαίνουν σε αύξηση του παγίου σε σύμβαση ορισμένου χρόνου, με μόνη εξαίρεση την περίπτωση τεχνολογικών αλλαγών στο δίκτυο. Σε αυτή την περίπτωση, ο συνδρομητής διατηρεί το δικαίωμα να καταγγείλει αζημίως τη σύμβαση λόγω της συγκεκριμένης αύξησης. Αντίθετα, ο συνδρομητής δεν έχει δικαίωμα καταγγελίας, αν οι προτεινόμενες αλλαγές στην σύμβασή του δεν έχουν αρνητικό αντίκτυπο σε αυτόν.

Να παρέχουν συμβουλές στον συνδρομητή για καλύτερα τρέχοντα τιμολόγια, σε σχέση με τις παρεχόμενες υπηρεσίες που λαμβάνει, τουλάχιστον ένα μήνα πριν την λήξη της σύμβασής του.

Να ενημερώνουν τον συνδρομητή υπηρεσιών σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, όταν υπάρχει υπέρβαση της κατανάλωσης του προγράμματός του (στο 80% και στο 100% της κατανάλωσης).

Να αναφέρουν στην σύνοψη της σύμβασης πληροφορίες σχετικά με τα κύρια προϊόντα και τις υπηρεσίες για τους τελικούς χρήστες με αναπηρία (π.χ. ταχύτητες της υπηρεσίας πρόσβασης στο Διαδίκτυο).

Επιπλέον:

Απλοποιείται η διαδικασία υπολογισμού του τέλους πρόωρης διακοπής, στην περίπτωση που ο συνδρομητής διακόψει τη σύμβασή του πριν την παρέλευση του ορισμένου χρόνου του συμβολαίου του.

Μειώνεται το ελάχιστο όριο, που ο πάροχος υποχρεούται, κατόπιν εντολής του συνδρομητή, να διακόπτει την παροχή υπηρεσιών, όταν διαπιστώνει ότι η χρέωση του συνδρομητή υπερβεί το όριο αυτό. Το νέο όριο ορίζεται στα 100 ευρώ για μηνιαίο κύκλο τιμολόγησης και στα 200 ευρώ για διμηνιαίο κύκλο τιμολόγησης, από 150 ευρώ και 300 ευρώ που ίσχυαν αντίστοιχα.

Εάν ο συνδρομητής λαμβάνει δέσμη υπηρεσιών από έναν πάροχο και θέλει να καταγγείλει μία υπηρεσία της δέσμης πριν από τη λήξη της συμφωνημένης διάρκειας της σύμβασης, για λόγους αδυναμίας συμμόρφωσης με τη σύμβαση ή αδυναμίας παροχής της υπηρεσίας, τότε μπορεί να καταγγείλει αζημίως το σύνολο υπηρεσιών της δέσμης.

Σημειώνεται ότι οι διατάξεις του νέου Κανονισμού θα τεθούν σε ισχύ σταδιακά, ενώ θα είναι όλες σε πλήρη ισχύ σε εννέα μήνες από τη δημοσίευση του Κανονισμού στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Cosmote, Vodafone, Wind: Τέλος η κοροϊδία για τους καταναλωτές

Στη… θέση τους βάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) τους Big 3 της ελληνικής κινητής τηλεφωνίας.

Ο νέος κανονισμός που ενέκρινε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), επιφέρει βελτιώσεις τόσο για καταναλωτές όσο και για επιχειρήσεις αλλάζοντας τους όρους στα συμβόλαια.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι θα φέρει μεγαλύτερή ισορροπία μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες, ένα πρόβλημα που «ταλαιπωρεί» τόσο την αγορά, όσο και τη χώρα αναφορικά με τις χρεώσεις στις υπηρεσίες κινητής κ.ά.

Αναφορικά με τους καταναλωτές, τέσσερις είναι οι βασικές βελτιώσεις που επιφέρει ο νέος Κανονισμός Γενικών Αδειών (ΚΓΑ) στις τηλεπικοινωνίες:

Ο καταναλωτής που έχει δέσμευση μέσω συμβολαίου, μπορεί να αλλάξει πακέτο τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, χωρίς κανένα κόστος για τον ίδιο, όταν μια από τις πολλές υπηρεσίες του πακέτου που λαμβάνει είναι προβληματική.

Με άλλα λόγια, αν ο καταναλωτής έχει ένα πακέτο σταθερής, κινητής τηλεφωνίας, Internet κ.λπ., κι έχει πρόβλημα λήψης σε μια από τις υπηρεσίες (π.χ. στην κινητή τηλεφωνία), μπορεί να καταγγείλει το σύνολο του πακέτου για το οποίο είναι δεσμευμένος, χωρίς κανένα κόστος. Με τον προηγούμενο κανονισμό αδειών, εφόσον ο καταναλωτής δεσμεύονταν από το συμβόλαιό του, θα μπορούσε να αλλάξει, χωρίς κόστος για τον ίδιο, την υπηρεσία που παρουσιάζει πρόβλημα (π.χ. της κινητής).

Δεν ίσχυε το ίδιο για την υπηρεσία π.χ. της σταθερής τηλεφωνίας για την οποία δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα λήψης. Για την τελευταία υπηρεσία, εφόσον ο καταναλωτής ήθελε να αλλάξει πάροχο, θα έπρεπε να αποπληρώσει τον υπόλοιπο χρόνο για τον οποίο δεσμεύονταν μέσω του συμβολαίου του.

Η δεύτερη σημαντική βελτίωση για τα συμβόλαια στις τηλεπικοινωνίες, είναι ότι με τον νέο κανονισμό στην περίπτωση που ο καταναλωτής καταγγείλει νωρίτερα ένα δεσμευτικό για τον ίδιο συμβόλαιο, η αποζημίωση για το υπόλοιπο του χρόνου δέσμευσης, θα υπολογίζεται με βάση τη πραγματική χρέωση.

Η τελευταία ρύθμιση έχει μεγάλη σημασία για τους καταναλωτές, γιατί μέχρι πρόσφατα η αποζημίωση του παρόχου για τον υπολειπόμενο χρόνο δέσμευσης γίνονταν, όχι με την συμφωνηθείσα (πραγματική) χρέωση μεταξύ παρόχου και πελάτη, αλλά με την ονομαστική.

Για μια υπηρεσία που κοστίζει (ονομαστικά) 100 ευρώ τον μήνα και είχε παρασχεθεί από τον πάροχο με έκπτωση π.χ. στα 70 ευρώ, η αποζημίωση για τον υπόλοιπο χρόνο του δεσμευτικού συμβολαίου γίνονταν με βάση την ονομαστική χρέωση, δηλαδή τα 100 ευρώ. Τώρα με το νέο κανονισμό η αποζημίωση θα δίδεται στον πάροχο με βάση την πραγματική τιμή, δηλαδή τα 70 ευρώ.

Μια τρίτη αλλαγή έχει να κάνει με την αυτόματη μετατροπή ενός συμβόλαιο τηλεφωνίας (π.χ. 12μηνο ή 24μηνο) ορισμένης διάρκειας σε αορίστου διάρκειας, χωρίς κόστος για τον καταναλωτή.

Με τον υφιστάμενο ΚΓΑ, ο πάροχος θεωρητικά έχει το δικαίωμα, μετά από τη λήξη της σύμβασης, να επαναφέρει τις αρχικές ονομαστικές χρεώσεις, δηλαδή να πάρει πίσω τις εκπτώσεις που είχε δώσει πριν 12 ή 24 μήνες, όταν ήθελε να δελεάσει τον καταναλωτή.

Τέλος, η αυτόματη διακοπή συμβολαίου λόγω οφειλών αυξάνει στα 150 ευρώ αντί 100 ευρώ που είναι σήμερα. Επιδίωξη της ΕΕΤΤ με τις ρυθμίσεις αυτές, είναι σταματήσει η μεγάλη στρέβλωση που υπάρχει στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών μεταξύ ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων.

Ο πραγματικός στόχος είναι η σύγκληση του επιπέδου ονομαστικών και πραγματικών χρεώσεων στις τηλεπικοινωνίες, έτσι ώστε να μην συμβαίνει το οξύμωρο: η Ελλάδα να συγκαταλέγεται μεταξύ των πιο ακριβών χωρών της Ε.Ε. και ταυτόχρονα οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι να παραπονιούνται για «ξεπούλημα» των υπηρεσιών τους.

Μία ακόμη αλλαγή που έρχεται με το νέο ΓΚΑ στις τηλεπικοινωνίες, έχει να κάνει με το πράσινο αποτύπωμά της βιομηχανίας.

Οι τηλεπικοινωνίες είναι η πρώτη παραδοσιακή βιομηχανία utilities στην Ελλάδα που εισάγει υποχρεωτικά τους ψηφιακούς λογαριασμούς.

Από τις αρχές Ιουνίου, οι τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι είναι υποχρεωμένοι να στέλνουν ηλεκτρονικά τους λογαριασμούς στους πελάτες του, και προαιρετικά μέσω χαρτιού, για όποιον τον ζητήσει ή υπάρχει πρόβλημα παροχής της ψηφιακής υπηρεσίας.

Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να δημιουργήσει σημαντικές αντιδράσεις στις ταχυδρομικές υπηρεσίες ενώ προϋποθέτει ο καταναλωτής να διαθέτει ηλεκτρονικό λογαριασμό κ.λπ. Ωστόσο ο πάροχος δεν θα είναι υποχρεωμένος πλέον να στέλνει χάρτινους λογαριασμούς.

Οι παραπάνω, αλλά και αρκετές άλλες, αλλαγές, αναμένεται να ισχύσουν από τις αρχές Ιουνίου και αφού δημοσιευθεί σε ΦΕΚ ο νέος ΓΚΑ που ενέκρινε χθες η ΕΕΤΤ.