Coca-Cola: Κι όμως, ακόμα και εταιρείες του μεγέθους της Coca-Cola πλήττονται από την πανδημία. Μετά τη δραματική ανακοίνωση της Heineken για απωλήσεις 8.000 εργαζομένων, ήρθε η αρνητική εξέλιξη για την Coca-Cola. Δείτε στο xristika.gr τι συνέβη.
Πλήγμα στις πωλήσεις της λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ανακοίνωσε η Coca-Cola για το τέταρτο τρίμηνο, ικανοποιώντας, ωστόσο, τις προσδοκίες των αναλυτών μέσα από τις προσπάθειες για μείωση του κόστους. Ο γίγαντας στην αγορά των αναψυκτικών, παρουσίασε καθαρά έσοδα ύψους 1,46 δισ. δολάρια, ή 34 σεντς ανά μετοχή, λιγότερα κατά 2,04 δισ. δολάρια, ή 47 σεντς ανά μετοχή, από πέρυσι.
Εξαιρώντας τα κόστη της αναδιοργάνωσης και άλλα μεγέθη, η Coca Cola κέρδισε 47 σεντς ανά μετοχή, ξεπερνώντας τα 42 σεντς ανά μετοχή τα οποία προέβλεπαν οι αναλυτές από το Refinitiv. Οι πωλήσεις υποχώρησαν 5% στα 8,6 δισ. δολάρια, διαψεύδοντας τις προσδοκίες για 8,63 δισ. δολάρια.
Ο όγκος ανά μονάδα, μέγεθος που εξαιρεί την επίδραση των συναλλαγματικών μεταβολών, συρρικνώθηκε 3%. Και τα 4 τμήματα αναψυκτικών της εταιρείας ανέφεραν μείωση του όγκου παραγωγής.
«Η πρόοδος που κάναμε το 2020, συμπεριλαμβανομένων των δράσεων για την επιτάχυνση του εταιρικού μετασχηματισμού, μας δίνει αυτοπεποίθηση και αισιοδοξία για επιστροφή σε ανάπτυξη το επόμενο έτος. Ενώ βραχυπρόθεσμα διατηρείται η αβεβαιότητα, είμαστε σε καλή θέση να αναδυθούμε ισχυρότεροι από την κρίση», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, Τζέιμς Κουίνσι.
Heineken: «Καταρρέει» η κορυφαία μπύρα – Απολύονται 8.000 εργαζόμενοι
Περικοπές συνολικά 8.000 θέσεων εργασίας ανακοίνωσε η Heineken, η οποία επιχειρεί να «ψαλιδίσει» τα έξοδα της, σε μία προσπάθεια να περιορίσει τη ζημιά που επέφερε η πτώση των πωλήσεων το 2020, εν μέσω πανδημίας Covid-19.
Κατά την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του δ’ τριμήνου του 2020, η ζυθοποιΐα γνωστοποίησε πως θα προχωρήσει σε περικοπές που αντιστοιχούν στο σχεδόν 10% του εργατικού της δυναμικού, διεθνώς, στοχεύοντας στην αποταμίευση περί των 2 δισ. ευρώ, σε διάστημα δύο ετών.
Παράλληλα, σύμφωνα με το CNN, η αναδιάρθρωση της εταιρείας θα κοστίσει περί τα 420 εκατ. ευρώ και θα μειώσει το κατά κεφαλήν κόστος του εργατικού δυναμικού κατά 20%.
Coca-Cola: Απώλειες 204 εκατ. ευρώ
Τις προηγούμενες ημέρες η Heineken ανακοίνωσε απώλειες 204 εκατ. ευρώ το 2020. Μία σημαντική διαφορά σε σχέση με τα αποτελέσματα του 2019, όπου κατέγραψε κέρδη 2,2 δισ. δολαρίων.
Την περασμένη χρονιά τα έσοδα «βυθίστηκαν» κατά 16,7%, καθώς οι πωλήσεις σε μπύρες και λοιπά προϊόντα μειώθηκαν σημαντικά παγκοσμίως, εξαιτίας των κλειστών εστιατορίων, καφέ και μπαρ.
Coca-Cola: «Λουκέτο» σε 26 καταστήματα JUMBO
Στην απόφαση για νέα αναστολή της λειτουργίας των 26 καταστημάτων το κατέληξε ο Όμιλος Jumbo, εξηγώντας τους λόγους σε ανακοίνωση.
Στην ανακοίνωση κάνει λόγο πάντως για «εντυπωσιακή ανταπόκριση και προσέλευση των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη διάρκεια των λίγων ημερών ελεύθερης λειτουργίας του λιανεμπορίου» μέσα στον Ιανουάριο.
Ωστόσο, «δυστυχώς, η εφαρμογή του νέου πλαισίου στα καταστήματα Jumbo αποδεικνύεται τελικά μη φιλικό προς τους πελάτες της και δεν επιτρέπει στην πράξη την λειτουργία των καταστημάτων ακόμη και με τον τρόπο που συμβιβαστικά επελέγη».
Αναλυτικά η ανακοίνωση:
H εντυπωσιακή ανταπόκριση και προσέλευση των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη διάρκεια των λίγων ημερών ελεύθερης λειτουργίας του λιανεμπορίου και η σταθερή προτίμηση των καταναλωτών, στις υπόλοιπες χώρες που δραστηριοποιείται ο Όμιλος JUMBO, έφεραν την ισορροπία στις πωλήσεις κατά τον μήνα Ιανουάριο.
- Τον Ιανουάριο 2021 τα 52 καταστήματα στην Ελλάδα λειτούργησαν από τις 18 Ιανουαρίου μέχρι και τις 30 Ιανουαρίου. Οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση +0,20%, σε σχέση με τον περσινό Ιανουάριο όπου όλα τα καταστήματα λειτουργούσαν χωρίς περιορισμούς.
- Όσον αφορά την Κύπρο: Αρχές Ιανουαρίου λειτούργησαν τα 3 από τα 5 καταστήματα. Από την 10η Ιανουαρίου 2021 όλα τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά λόγω του απαγορευτικού (lockdown) που επιβλήθηκε στη χώρα. Ως αποτέλεσμα, οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Κύπρο μειώθηκαν κατά – 72% περίπου, σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020. Σημειώνεται ότι στις 8 Φεβρουαρίου 2021 αναμένεται η επαναλειτουργία των καταστημάτων στην Κύπρο.
- Στη Βουλγαρία λειτούργησαν τα 8 από τα 9 σημειώνοντας αύξηση κατά +24% περίπου.
- Στη Ρουμανία, τον Ιανουάριο του 2021, λειτούργησαν και τα 14 καταστήματα Jumbo στη χώρα, σημειώνοντας αύξηση κατά +27% περίπου σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2020 όπου λειτουργούσε ο ίδιος αριθμός καταστημάτων.
Συνολικά, οι πωλήσεις του Ομίλου, κατά τον πρώτο μήνα του 2021, μειώθηκαν κατά -0,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα.
Όσον αφορά την Ελλάδα, σήμερα λειτουργούν κανονικά μόνο τα 26 από τα 52 καταστήματα καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα στην Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα οδήγησαν στην επιβολή νέων περιορισμών. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, το λιανεμπόριο στις «κόκκινες» περιοχές της χώρας, λειτουργεί με τις μεθόδους click inside μόνο για τα είδη ένδυσης, υπόδησης και είδη βιβλιοχαρτοπωλείου και click away για όλα τα υπόλοιπα είδη.
O Όμιλος Jumbo, κατά πάγια πρακτική, στηρίζει -χωρίς επιφύλαξη- τις επιλογές της Πολιτείας. Κατέβαλε για δύο ημέρες προσπάθεια να λειτουργήσει τα καταστήματά JUMBO σε αυτές τις περιοχές, με τον ίδιο πρακτικά τρόπο με τον οποίον λειτουργεί και η υπόλοιπη αγορά.
Δυστυχώς, η εφαρμογή του νέου πλαισίου στα καταστήματα Jumbo αποδεικνύεται τελικά μη φιλικό προς τους πελάτες της και δεν επιτρέπει στην πράξη την λειτουργία των καταστημάτων ακόμη και με τον τρόπο που συμβιβαστικά επελέγη.
Κατά συνέπεια, η εταιρεία προχώρησε σε νέα αναστολή της λειτουργίας των 26 από τα 52 καταστήματα Jumbo στις «κόκκινες» περιοχές (Αττική, Πάτρα και Χαλκίδα) από την Πέμπτη, 4 Φεβρουαρίου και μέχρι την επέκταση της μεθόδου click inside σε όλο το εύρος των προϊόντων της.
Coca-Cola: Ο κίνδυνος
Η υποχώρηση των πωλήσεων κατά 18,2% για το 2020 κάθε άλλο παρά αποτυχία μπορεί να χαρακτηριστεί για τον όμιλο Jumbo, τηρουμένων των αναλογιών.
Η σύγκριση με βάση ομοειδείς εταιρείες του κλάδου σε όρους EV/EBITDA (2021) δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση περί το 50%.
Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει αυτήν τη διαφορά;
Η ανάκαμψη των πωλήσεων που παρατηρήθηκε μετά το πρώτο lockdown τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο είχε ως αποτέλεσμα τη συρρίκνωση των πωλήσεων κατά 16,9% το α’ εξάμηνο του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.
Να μην ξεχνάμε ότι τον Μάρτιο και τον Απρίλιο η μείωση ήταν 51% και 86% αντίστοιχα. Στη συνέχεια, παρά το γεγονός ότι η χαμηλή τουριστική κίνηση δεν έδωσε την απαραίτητη ώθηση στις καλοκαιρινές πωλήσεις, το γ’ τρίμηνο έκλεισε με +2,5%. Έτσι, στο 9μηνο η υποχώρηση των πωλήσεων άγγιξε το -9,3%.
Στο δ’ τρίμηνο, όπου η περίοδος των Χριστουγέννων αποτελεί περί το 30% του ετήσιου τζίρου της εταιρείας, η υποχώρηση έφτασε το 35%. Σε αυτό συνετέλεσε η σημαντική αύξηση των πωλήσεων τον Οκτώβριο (+12,7%), αλλά και το γεγονός ότι οι περιορισμοί που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα δεν ήταν αντίστοιχοι στις υπόλοιπες χώρες όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος.
Για τη συνέχεια πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το πρώτο δίμηνο (Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου) οι πωλήσεις είχαν διψήφια ανάπτυξη (η δυναμική του ομίλου συνεχιζόταν προ κρίσης), καθώς επίσης και το γεγονός ότι, εφόσον σε μερικές εβδομάδες αποκατασταθεί το άνοιγμα του λιανεμπορίου, η σύγκριση με το 2020 θα δώσει σημαντικούς ρυθμούς ανάκαμψης.
Παράλληλα, σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, η σύγκριση είναι αυτή που έχει σημασία. Έτσι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, η Jumbo με βάση τον δείκτη EV/EBITDA διαπραγματεύεται 6,5 φορές τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) του 2021, ενώ η μετοχή διαπραγματεύεται 15,5 φορές τα κέρδη του.
Μεγάλο πλεονέκτημα του ομίλου αποτελεί ο καθαρός δανεισμός (μετρητά μείον δάνεια) άνω των 320 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 17% της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης του ομίλου (2,37 ευρώ/μετοχή). Οι δύο μεγάλες εταιρείες παιχνιδιών, Mattel και Hasbro, αν θα μπορούσαμε να τις συγκρίνουμε με την Jumbo, διαπραγματεύονται με δείκτη EV/EBITDA (2021) 12 και 14,5 φορές αντίστοιχα.
Προσπαθώντας να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια στη σύγκριση, καθώς πολλοί θα ισχυριστούν ότι οι πωλήσεις παιχνιδιών της Jumbo αποτελούν μόλις το 1/3 των συνολικών πωλήσεων του ομίλου και οι παραπάνω εταιρείες δεν είναι πλήρως αντιπροσωπευτικές, θα εξετάσουμε ακόμα μία σύγκριση, με τη Walmart. Ο δείκτης EV/EBITDA (2021) του συγκεκριμένου πολυκαταστήματος ξεπερνά τις 13 φορές.
Σαφώς η Jumbo δεν είναι μόνο λιανεμπόριο παιχνιδιών, όμως το λειτουργικό περιθώριο κέρδους δεν μπορεί να συγκριθεί με αυτό της Walmart ή των υπολοίπων εταιρειών λιανεμπορίου (super-hyper market), αφού σε λειτουργικό επίπεδο (EBITDA margin) ξεπερνά το 30%, ενώ στις αντίστοιχες αλυσίδες διαμορφώνεται μόλις στο 6,5%.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία συγκαταλέγεται στις τρεις εναπομένουσες του δείκτη MSCI, με συμμετοχή 22,45%, με τους αλλοδαπούς επενδυτές να δείχνουν την προτίμησή τους.
Η σύγκριση σε όρους EV/EBITDA δείχνει ότι η Jumbo διαπραγματεύεται με έκπτωση 45%-50%. Εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς, μα γιατί η αγορά, αφού είναι αποτελεσματική, δεν κλείνει τη διαφορά (gap);
Ο πιο σημαντικός λόγος είναι η αγορά διαπραγμάτευσης (Ελλάδα) και η κατάταξή της στις αναδυόμενες αγορές. Ταυτόχρονα, ψηλά στην ατζέντα οι αλλοδαποί επενδυτές τοποθετούν το γεγονός ότι η διοίκηση τoυ ομίλου είναι το λεγόμενο one man show!
Σαφώς και ο μεγαλομέτοχος κ. Βακάκης έχει αποδείξει την αξία του με το πέρασμα του χρόνου, ωστόσο οι αλλοδαποί επενδυτές δίνουν μεγάλη βαρύτητα στην εταιρική διακυβέρνηση, εισάγοντας ένα discount στην αποτίμηση λόγω αυτού του γεγονότος. Το λεγόμενο ESG (Environmental, Social and Governance) αναμένεται να μας απασχολήσει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εκτιμήσεις έχουν αρχίσει να λαμβάνουν υπ’ όψιν τούς παραπάνω παράγοντες.
Καταλήγοντας, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι, ακόμα και όταν θα ανοίξουν τα καταστήματα, θα υπάρχει πρόσθετος αρνητικός αντίκτυπος λόγω της σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα και του χρόνου που απαιτείται για την αποκατάσταση προηγούμενων καταναλωτικών συνηθειών.
Υπενθυμίζεται ότι το click away δεν εφαρμόστηκε από τον όμιλο, ενώ το online κατάστημα λειτούργησε μέχρι κάποιο βαθμό.
Η στρατηγική του ομίλου εστιάζει στην προσέλκυση του πελάτη στο φυσικό κατάστημα, καθώς προβαίνει και στις λεγόμενες αγορές από παρόρμηση, μεγαλώνοντας, έτσι, τη μέση απόδειξη ανά πελάτη σε σχέση με τις διαδικτυακές αγορές.
Τέλος, μην ξεχνάμε ότι η κρίση θα αφήσει τα απόνερά της, διευρύνοντας τις ανισότητες, με αποτέλεσμα ο ισχυρός να μεγεθυνθεί και ο ανίσχυρος να μικρύνει!