Black Friday 2024: Από ένα έθιμο που ξεκίνησε στις ΗΠΑ σε ένα από τα μεγαλύτερα «πανηγύρια» κατανάλωσης στον κόσμο – Πότε είναι φέτος η Black Friday. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Πολλοί είναι εκείνοι που μόλις μπαίνει το φθινόπωρο αρχίζουν να τσεκάρουν τιμές για τα προϊόντα που έχουν βάλει «στο μάτι», έτσι ώστε να μην τους βρει απροετοίμαστους η Black Friday.
Παράλληλα, τα εμπορικά καταστήματα προετοιμάζονται για τις ημέρες εκείνες που, λόγω χαμηλότερων τιμών, τονώνεται η κίνηση στην αγορά. Πότε όμως είναι προγραμματισμένη για φέτος η Black Friday;
Η Black Friday είναι η τέταρτη και τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, ημέρα κατά την οποία τα καταστήματα προσφέρουν γενναίες εκπτώσεις σε πολλά προϊόντα τους, μεγαλύτερες από τις συνήθεις.
Το έθιμο αυτό ξεκίνησε από τις ΗΠΑ, αφού η «Μαύρη Παρασκευή» είναι η Παρασκευή αμέσως μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών και θεωρείται η έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου στην αγορά. Στην Ελλάδα, ο θεσμός της Black Friday εισήχθη το 2015.
Για φέτος, η Black Friday πέφτει την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου οπότε και αναμένεται τα εμπορικά καταστήματα στη χώρα να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις.
Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως -μιας που ζούμε σε μία χώρα που είμαστε της… υπερβολής- η Black Friday στην Ελλάδα έχει επεκταθεί πλέον σε μια ολόκληρη εβδομάδα προσφορών, γνωστή ως «Black Week».
Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και φέτος, με τα εμπορικά καταστήματα να ξεκινούν τις προσφορές τους από τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου μέχρι και την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου.
Σημειώνεται ότι φέτος, όπως και σε προηγούμενες χρονιές, δεν θα πραγματοποιηθούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου, γεγονός που επιτρέπει σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις να προσφέρουν μεγαλύτερες εκπτώσεις νωρίτερα από την Black Week.
Πώς προέκυψε η ονομασία Black Friday
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960, τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία.
Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους και θετικό απολογισμό, εξ ου και η ονομασία Black Friday.
Παράλληλα, ο όρος «Black Friday» χρησιμοποιήθηκε τη δεκαετία του ΄60 από αστυνομικούς στη Φιλαδέλφεια οι οποίοι παραπονούνταν για την συμφόρηση των δρόμων τόσο από αυτοκινητιστές όσο κι από πεζούς.
Black Friday 2024: Απογοήτευσε η περσινή
Έρευνα της ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ αποκαλύπτει τα φετινά αποτελέσματα από την Black Friday, τα οποία είναι απογοητευτικά. Οι Έλληνες φαίνεται πως εξαιτίας των πληθωριστικών τάσεων δεν μπόρεσαν να ξοδέψουν αρκετά, ώστε να κινηθεί λίγο το εμπόριο.
Το 45% των επιχειρήσεων δεν είδαν καμία αύξηση του τζίρου τους σε σχέση με πέρυσι παρά τις εκπτώσεις που έκαναν.
Η έρευνα έγινε πραγματοποιήθηκε σε τυχαίο πανελλαδικό δείγμα 300 επιχειρήσεων του κλάδου. Σύμφωνα με αυτήν στις φετινές εκπτώσεις της «Black Friday» συμμετείχαν οι περισσότερες επιχειρήσεις (56%), επίδοση ωστόσο ελαφρώς χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε και είχε συμμετάσχει το 61% των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με την έρευνα οι τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (41%) που συμμετείχαν πραγματοποίησαν εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας, μετατρέποντας επί της ουσίας την «Black Friday» σε «Black Week».
Σχεδόν τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις (72%) υιοθέτησαν εκπτώσεις έως 30%, για μία στις τρεις (36%) το ποσοστό εκπτώσεων κυμάνθηκε μεταξύ 11% και 20%, ενώ για το 38% από 30% και άνω. Ενδιαφέρον έχει το στοιχείο ότι περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις υιοθέτησαν εκπτώσεις σε όλους τους κωδικούς των εμπορευμάτων του καταστήματος, πρακτική που πιθανόν να συνδέεται και με την κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Σε γενικές γραμμές, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου εμφανίζονται σχετικά ικανοποιημένες αναφορικά με την επισκεψιμότητα, καθώς σχεδόν έξι στις δέκα απάντησαν θετικά και η ικανοποίηση αυτή συμπίπτει και με τον κύκλο εργασιών, αφού το 56% αυτών δήλωσε μέτρια ή πολύ ικανοποιημένο. Πάντως, η εικόνα της στασιμότητας της αγοράς επαληθεύεται από το γεγονός ότι το 46% των επιχειρήσεων σημειώνει πως οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο («Black Friday 2022»).