Αυτός είναι ο ελληνικός «χρυσός» που κατέκτησε τον κόσμο! Και δεν είναι η φέτα!

Επιχειρήσεις: Τι και αν η φέτα είναι το πιο διαδεδομένο ελληνικό αγαθό στον επιχειρηματικό κόσμο; Τώρα το… αυγοτάραχο έρχεται τα ταράξει τα νερά στην παγκόσμια γαστρονομία!

«Για μία οικογενειακή επιχείρηση, που ξεκίνησε την ασχολία με το αυγοτάραχο το 1856 στο Αιτωλικό, ήταν δύσκολη η απόφαση να μετατρέψουμε ένα παραδοσιακό προϊόν – το οποίο ήταν γνωστό κυρίως στην τοπική κοινωνία- σε προϊόν gourmet γεύσης και υγείας», υπογράμμισε στο 2o Ετήσιο Συμπόσιο Δημιουργικής Ηγεσίας του Κέντρου Αριστείας ΣΕΒ, ο Ζαφείρης Τρικαλινός, ιδιοκτήτης της Trikalinos, προσθέτοντας, «ήταν ένα αρκετά δαπανηρό project και χρονοβόρο.

Βοηθηθήκαμε από πανεπιστήμια, από ειδικούς, πληρώσαμε πάρα πολλά χρήματα και καταλήξαμε να φτιάξουμε ένα προϊόν που έχει γεύση και υγεία. Δεν έχει σχεδόν καθόλου αλάτι, είναι κάτω από 2%. Αυτό το προϊόν το… ντύσαμε και αρχίσαμε να το ταξιδεύουμε.

Τόνισε χαρακτηριστικά ότι «πήραμε ένα προϊόν που ήταν παστό, αποξηραμένο, γευστικά έβγαινε το…αλάτι, ενώ ήταν απαγορευμένο για καρδιακές παθήσεις, υπέρταση κλπ. Εμείς όλο αυτό το φέραμε… τούμπα και βγάλαμε ένα προϊόν με όλες τις γεύσεις που αναγνωρίζει η γλώσσα, το πικρό, το γλυκό, το αλμυρό και το ξινό. Οι μελέτες που έχουμε κάνει με τα πανεπιστήμια της χώρας, μας δείχνουν ότι όποιος γεύεται το αυγοτάραχο Τρικαλινός, κάνει…καλό στην υγεία του. Πέφτει η χοληστερόλη, πέφτουν τα τριγλυκερίδια, καθαρίζουν οι αρτηρίες».

Ωστόσο, συνέχισε ότι αυτό το προϊόν έπρεπε να το συστήσει ξανά στην αγορά. «Φτιάξαμε την συσκευασία, βάλαμε τις οδηγίες χρήσης, βάλαμε ό,τι απαιτείται από τη νομοθεσία και στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Αμερική, άλλα έπρεπε να το γνωρίσει και πάλι ο κόσμος. Εκείνο που είχε μεγάλη επιτυχία ήταν ότι, πήραμε στην ομάδα μας την σεφ που είχε δουλέψει το προϊόν μας και με απλές συνταγές και με άλλα υλικά το γνώρισε στις κουζίνες. Κάναμε στοχευμένες κινήσεις, πήγαμε σε παντοπωλεία, σε καλά μπακάλικα, σε ομάδες, σε σεφ, σε σχολές μαγειρικής. Μετά από 13 χρόνια, οι προσπάθειές μας άρχισαν να δίνουν καρπούς».

Επιχειρήσεις: Η εναλλακτική του χαβιαριού

«Μόλις γνώρισε το προϊόν μας ο μεγαλύτερος σεφ του κόσμου, ο Ferran Adrià, το αγκάλιασε και το θεωρούσε ως την εναλλακτική λύση στο χαβιάρι. Μάλιστα, στο βιβλίο που έγραψε για τα 30 καλύτερα τρόφιμα του κόσμου, συμπεριέλαβε και το δικό μας προϊόν. Και στη Βαρκελώνη που έγινε μία πολύ μεγάλη έκθεση, ξεκινούσε με την Ακρόπολη, την Αθήνα, τον…πατέρα μου και το προϊόν μας».

Ακόμη ανάφερε ότι, κάποια στιγμή του ζήτησε ο μεγαλύτερος γαστρονομικός δημοσιογράφος της Αμερικής, ο Alan Richman, να του παρουσιάσει 7 πιάτα που ενδεχομένως να αποτελέσουν μέρος του γαστρονομικού τουρισμού. «Έρχεται στην Ελλάδα, βλέπει και κατόπιν γράφει σε μέσο του Καναδά ότι, ίσως το αβγοτάραχο Τρικαλινός είναι το καλύτερο χαβιάρι του κόσμου».

Σημαντική προβολή έκαναν στο προϊόν της Trikalinos και άλλα μέσα μαζικής επικοινωνίας, όπως π.χ. το κανάλι Asia Travel Channel, οι New York Times, η Washington Post, το Spiegel κ.ά. «Αυτά, η χώρα μας δεν τα εκμεταλλεύεται. Τον Δεκέμβριο του 2013 παρουσιάστηκε το αυγοτάραχο στο Κογκρέσο ως ένα από τα πιο υγιεινά προϊόντα. Καμία αναφορά δεν υπήρξε γι’ αυτό», σημείωσε ο κ. Τρικαλινός ο οποίος τόνισε ότι, «το προϊόν μας ταξιδεύει σε Ευρώπη, Ασία, ΗΠΑ, αραβικές χώρες και από το 2009 είμαστε στα 100 καλύτερα εστιατόρια του κόσμου». Βρίσκεται ακόμη σε γνωστά διεθνή delicatessen, όπως είναι π.χ. τα: Petrossian, The Caviar House, Dean & DeLuca, Globus gourmet κ.ά.

Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή του, σημείωσε ότι, «εκείνο που μου κληρονόμησαν ο παππούς και ο πατέρας μου είναι να μην κάνω ποτέ έκπτωση στην πρώτη ύλη». Πρόσθεσε δε ότι, «από το 2007, μετέφερα την επιχείρηση από το Αιτωλικό στην Αθήνα, μετά από προτροπή του Γεράσιμου Βασιλόπουλου. Εξετάζουμε διάφορα σενάρια και για το μέλλον, εξελίσσοντας τα προϊόντα μας, κάθε φορά έχω και μία έκπληξη».

Επιχειρήσεις: To… fetagate

Έχουν περάσει αρκετές εβδομάδες από την είδηση ότι ελληνική εταιρεία διέθετε σε γερμανικά supermarket λευκό τυρί για φέτα, το περιστατικό δεν έχει ακόμη διαλευκανθεί από τους αρμόδιους ελεγκτικούς μηχανισμούς και οι πληροφορίες που αντλούμε από επίσημες πηγές, παραγωγικούς φορείς και επιχειρήσεις της γαλακτοβιομηχανίας καταδεικνύουν μια σειρά ζητημάτων στην αγορά που εγείρουν σοβαρούς κινδύνους για το πιο δημοφιλές ελληνικό Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ).

Η υπόθεση ήρθε στο φως από την Trienon, εμπορική εταιρεία ελληνικών συμφερόντων με έδρα το Αμβούργο, με σημαντικό ποσοστό του τζίρου της να προέρχεται από την προώθηση ελληνικών τυριών στο γερμανικό λιανικό εμπόριο.

Κίνησε διαδικασίες διερεύνησης φέτας με τα σήματα της ελληνικής εταιρείας Όμηρος Βιομηχανία Γάλακτος ΑΕΒΕ, η οποία εμφάνιζε τιμή στο ράφι της αλυσίδας Aldi 1,39 ευρώ τα 200 γρ., δηλαδή κάτω από 7 ευρώ το κιλό, τιμή εξαιρετικά χαμηλή για τα δεδομένα της αγοράς ακόμη και των εκπτωτικών αλυσίδων supermarket.

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το μερίδιο των discounters στις πωλήσεις τυροκομικών προϊόντων στη Γερμανία ξεπερνά το 60% και οι ελληνικές εταιρείες δίνουν μάχη για τον χώρο στο ράφι. Ας σημειωθεί επίσης ότι οι εξαγωγές τυροκομικών προϊόντων ως ποσοστό επί της παραγωγής έχει διπλασιαστεί σε μια δεκαετία, με τη φέτα να αποτελεί ναυαρχίδα, ως το βασικό εξαγώγιμο προϊόν, ακόμη και για μικρά τυροκομεία στην Ελλάδα.

Με την εσωτερική ζήτηση να βαίνει μειούμενη, η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος για τη βιομηχανία.

Ωστόσο για την παραγωγή φέτας, που είναι και το προϊόν με τη μεγάλη ζήτηση από το εξωτερικό, απαιτείται πρόβειο και κατσικίσιο γάλα, του οποίου η παραγωγή φθίνει, όπως και το ζωικό κεφάλαιο στη χώρα μας.

Πρόκειται για αντίρροπες τάσεις που υπονομεύουν τις καλές προοπτικές της αγοράς και σε ένα βαθμό προσφέρουν έδαφος σε κάποιες κακές πρακτικές, όπως π.χ. η διήθηση και υπερδιήθηση του γάλακτος για παραγωγή τυριού τύπου φέτας από αγελαδινό γάλα. Πρόκειται για πρακτική που δεν συνάδει με την παραγωγή φέτας ΠΟΠ, όμως παρ’ όλα αυτά υπάρχουν τέτοιες υποδομές σε τυροκομικές μονάδες.

Το μερίδιο της φέτας ξεπερνά σήμερα το 80% στον συνολικό όγκο εξαγωγών της γαλακτοβιομηχανίας κι αυτό οφείλεται κατά βάση στην κατοχύρωση της φέτας ως προϊόντος ΠΟΠ, με ελληνικό σήμα από το 2014.

Η αξία των εξαγωγών εκτιμάται ότι ξεπερνά σήμερα τα 400 εκατ. ευρώ, όταν το 2010 ήταν κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ. Επίσης πάνω από το 1/3 αυτής της αξίας έρχεται από τη Γερμανία. Μαζί με το Ηνωμένο Βασίλειο απορροφούν το ήμισυ των εξαγωγών ελληνικής φέτας.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν γιατί το παραπάνω θέμα της παραποιημένης φέτας δεν αφορά μια εταιρεία αλλά το σύνολο της αγοράς φέτας και της αλυσίδας αξίας της.

Οι ελληνικές αρχές, ΕΛΓΟ Δήμητρα, Διεπαγγελματική Οργάνωση Φέτας ΣΕΒΓΑΠ και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχουν ενημερωθεί από τις 9 Μαρτίου για τα πορίσματα των γερμανικών εργαστηρίων, που εντόπισαν στη συγκεκριμένη φέτα προσθήκη αγελαδινού γάλακτος σε ποσοστό από 50% έως 80% αντί των προαπαιτούμενων προδιαγραφών 70% πρόβειο γάλα και 30% κατσικίσιο.

Η εταιρεία Όμηρος με ανακοίνωσή της αποδίδει την αποκαλούμενη νοθεία σε βιομηχανικό λάθος ενώ «φωτογραφίζει» εταιρείες του ανταγωνισμού ως υπεύθυνες για τη δυσφήμισή της με τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών.

Φέρεται δε να έχει εξασφαλίσει τη συνέχεια της συνεργασίας της με τη γερμανική αλυσίδα, μετά τις εξηγήσεις που έδωσε για το συμβάν.

Πάντως έχει προσωρινά στερηθεί την πιστοποίηση για παραγωγή φέτας ΠΟΠ, σύμφωνα με τον ΕΛΓΟ Δήμητρα, μέχρι την ολοκλήρωση των ελέγχων και την εφαρμογή των κατάλληλων διορθωτικών ενεργειών εκ μέρους της.

Πλέον μένει να απαντηθούν ερωτήματα από τις αρμόδιες αρχές, όπως αυτά που διατυπώθηκαν και στη Βουλή, όπου έφτασε το θέμα, σχετικά με το γιατί δεν ανιχνεύτηκαν τα παραποιημένα προϊόντα από τους εσωτερικούς ελεγκτικούς μηχανισμούς, πριν την εξαγωγή τους.

Μάλιστα ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ), που θεωρεί πιθανό να έχουν υπάρξει στο παρελθόν συμβάντα νοθείας, ζητά πιο εντατικούς ελέγχους στις μεταποιητικές μονάδες παραγωγής τυριών και ιδιαίτερα της Φέτας ΠΟΠ.