Αττική Οδός: «Σφαγή»! Ποιος θα κερδίσει τον «χρυσό» αυτοκινητόδρομο

Αττική Οδός: Η Αττική Οδός στο… σφυρι!  Ισχυρός ανταγωνισμός από έξι επενδυτικά σχήματα στην κούρσα της μεγάλης παραχώρησης. Ποιοι είναι οι επικρατέστεροι. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Ηχηρό παρών στη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού δίνουν και οι πέντε εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, ενώ στη μάχη της 25ετούς παραχώρησης ρίχνονται πέντε ακόμη διεθνή μεγαθήρια.

Πρόκειται για την ισπανική Abertis που το τελευταίο διάστημα βολιδοσκοπεί συμμαχίες με ελληνικούς ομίλους σε περίπτωση που επιλεγεί προτιμητέος επενδυτής, την πορτογαλικη Briza που συγκροτεί κοινό σχήμα με την Intrakat, την γαλλική Vinci που συμμαχεί με την εταιρεία Μυτιληναίος που επιδιώκει δυναμική παρουσία στον τομέα των παραχωρήσεων, και το επίσης γαλλικό fund υποδομών Meridiam που συμπράττει με τις Ακτωρ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΧ.

Την αυτόνομη κάθοδο στο διαγωνισμό επέλεξε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ η αυστραλιανή Macquarie κατεβαίνει σε συνεργασία με τον όμιλο Κοπελούζο με σκοπό να διευρύνει το χαρτοφυλάκιό της με ένα ακόμη σημαντικό έργο υποδομής μετά την προ τριετίας απόκτηση του 49% των μετοχών του ΔΕΔΔΗΕ.

Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που ο νικητής θα προικιστεί με ένα πολύ σημαντικό έργο υποδομής που θα του εξασφαλίσει σταθερές ταμειακές ροές για τα επόμενα 25 χρόνια και θα εκτινάξει την αξία του χαρτοφυλακίου του στον τομέα των παραχωρήσεων.

Αυτό για τους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας που συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία μεταφράζεται και σε ένα ισχυρό προβάδισμα έναντι του ανταγωνισμού με ένα χρυσοφόρο περιουσιακό στοιχείο που μπορεί να μην έχει όλα τα πλεονεκτήματα της αρχικής σύμβασης, δεν παύει όμως να αποτελεί μια παραχώρηση φιλέτο λόγω της υψηλής κυκλοφορίας του αυτοκινητοδρόμου αλλά και των υψηλών μερισματικών αποδόσεων.

Το πλήθος των προσφορών που υποβλήθηκαν χθες στο ΤΑΙΠΕΔ ενισχύει τον ανταγωνισμό στη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης και δικαιώνει την επιμονή του Ταμείου και της κυβέρνησης να μην δοθεί άλλη παράταση στην διαγωνιστική διαδικασία, η οποία «ξεχείλωσε» λόγω απανωτών εκλογικών αναμετρήσεων αλλά και λόγο της αλλαγής της τιμολογιακής πολιτικής (διόδιο 2,50 ευρώ από 2,80) που δημιούργησε αρχικά μούδιασμα στις εταιρείες που διεκδικούσαν τον αστικό αυτοκινητόδρομο και εκ των υστέρων αναθεωρήθηκε με πρόβλεψη για αύξηση του κομίστρου εντός πενταετίας.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να ξεκινήσει άμεσα την αξιολόγηση των έξι προσφορών, με την εξέταση των νομιμοποιητικών εγγράφων με στόχο η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή να ολοκληρωθεί σε εύλογο διάστημα μέσα στο Φθινόπωρο.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων ανακοίνωσε χθες ότι οι οικονομικές προσφορές που πληρούν τους όρους του διαγωνισμού θα αποσφραγιστούν σε επόμενη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ.

Όμως για την κυβέρνηση ο φάκελος «Αττική Οδός» δεν κλείνει με την επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.

Στον προθάλαμο του σχεδιασμού έχουν μπει και τα έργα των επεκτάσεων εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ με τη σχετική πρόταση να έχει υποβληθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πριν τις εκλογές από τρεις ενδιαφερόμενους τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑVAX.

Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή της νέας γενιάς των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και κατατέθηκε από τις τρεις εταιρείες, προκειμένου να προχωρήσει με τον νέο θεσμό των πρότυπων προτάσεων (unsolicited proposal) που ψηφίστηκε πέρσι το καλοκαίρι.

Η πρόταση των τριών μεγάλων τεχνικών ομίλων της χώρας προβλέπει την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέχρι την Ραφήνα, την επέκταση της Αττικής Οδού από τον κόμβο Κορωπίου έως τον κόμβο Καλυβίων με στόχο να αναβαθμιστεί η σύνδεση με το Λαύριο και την υπόγεια σήραγγα της Ηλιούπολης από τον Καρέα έως την Λ. Βουλιαγμένης.

Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε και την μετατροπή της Λ. Βουλιαγμένης σε δρόμο ελεύθερης κυκλοφορίας χωρίς φανάρια. Σύμφωνα με πληροφορίες στο νέο σχήμα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ελέγχει ποσοστό 36% και από 32% οι δύο μέτοχοι της υφιστάμενης Αττικής Οδού, Άκτωρ Παραχωρήσεις και ΑVAX.

Για τη σήραγγα Ηλιουπόλεως υπάρχει ήδη συμφωνία μεταξύ υπουργείου και της Lamda Development προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι μελέτες για την επέκταση προς τα νότια προάστια ενώ για τις άλλες επεκτάσεις δεν υπάρχει καμία μελετητική ωριμότητα.

Αττική Οδός: Δεν είναι φάρσα! Μειώνονται οι τιμές στα διόδια – Πόσο θα πληρώνουμε

«Τρέχει» ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ ολοκληρώνει μια σειρά από προϋποθέσεις ώστε να υπάρξει ανάδοχος το συντομότερο δυνατόν.

Το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου ενέκρινε την τελική μορφή της σύμβασης παραχώρησης, καθώς δεν θα υπάρξει περαιτέρω διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πλέον το κείμενο της σύμβασης έχει σταλεί στο υπουργείο Οικονομικών για τυχόν παρατηρήσεις και την τελική έγκριση (κάτι που αναμένεται εντός 10 ημερών το αργότερο) κι ενώ έχει ήδη προηγηθεί η σύμφωνη γνωμάτευση και του υπουργείου Υποδομών.

Οι όποιες παρατηρήσεις θα μπορούν να ενσωματωθούν στο τελικό κείμενο απευθείας από τον ίδιο τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρη Πολίτη, καθώς έχει εξασφαλιστεί η σχετική εξουσιοδότηση από το διοικητικό συμβούλιο.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών πρόκειται να μετατεθεί για το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου, καθώς θα δοθεί παράταση λόγω του ότι η τρέχουσα ημερομηνία της 29ης Μαΐου, μία εβδομάδα μετά την πρώτη εκλογική αναμέτρηση, δεν είναι και η πλέον ιδανική.

Επίσης, το πιθανότερο είναι να μην έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαιτούμενες διαδικασίες (και εγκρίσεις) έως τότε.

Μεταξύ των σημαντικών παραμέτρων της νέας σύμβασης είναι το γεγονός ότι το αντίτιμο των διοδίων «κλείδωσε», όπως αναμενόταν, στα 2,5 ευρώ (από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα), αλλά δίνεται η δυνατότητα στον ανάδοχο να αιτηθεί αναθεώρηση προς τα πάνω μετά το πέρας των πρώτων πέντε ετών της σύμβασης.

Για να συμβεί κάτι τέτοιο, θα πρέπει να υπάρξει σαφής και αναλυτική αιτιολόγηση με κυκλοφοριακές μελέτες και άλλα δεδομένα που οφείλει να προσκομίσει ο ανάδοχος για να τεκμηριώσει τη μείωση της κυκλοφορίας και των εσόδων (συγκριτικά με την απόδοση της σύμβασης), ώστε να εξασφαλίσει την αύξηση του αντιτίμου.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη, η οποία είναι πιθανό να περιορίσει τις «γκρίνιες» που ακούγονταν στην αγορά τους τελευταίους μήνες κι έφταναν μέχρι του σημείου της υποτίμησης της ελκυστικότητας της νέας σύμβασης, ιδίως μεταξύ μερίδας των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων.

Παράλληλα, σημαντικό ρόλο στο κόστος της χρηματοδότησης θα διαδραματίσει και η εξασφάλιση της επενδυτικής βαθμίδας, στοιχείο που θα επέτρεπε την πρόσβαση και σε κεφάλαια από τις ευρωπαϊκές αναπτυξιακές τράπεζες.

Αλλωστε οι υφιστάμενες συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί σημαντικά σε σχέση με την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, καθώς μεσολάβησε η αύξηση των επιτοκίων.

Παρ’ όλα αυτά, εκτιμάται ότι το ενδιαφέρον για τη νέα σύμβαση παραχώρησης θα είναι υψηλό, δεδομένου ότι πρόκειται για μία από τις τελευταίες συμβάσεις μεγάλης αξίας που δημοπρατούνται στην ελληνική αγορά (η άλλη αφορά τον άξονα του ΒΟΑΚ στην Κρήτη).