Αττική Οδός: Ξεκινά η μάχη για τη μεγαλύτερη παραχώρηση της χώρας. Πρόβλεψη για τίμημα – έκπληξη άνω των 2 δισ. ευρώ. Ποιος θα είναι ο μεγάλος νικητής; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Με διαδικασίες εξπρές προχωρεί ο διαγωνισμός για την 25ετή σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού από την οποία το ΤΑΙΠΕΔ σκοπεύει να αποκομίσει έσοδα ακόμη και άνω των 2 δισ. ευρώ.
Η α΄ φάση του διαγωνισμού προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός της Άνοιξης με στόχο την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μέσα στο α΄ τρίμηνο του 2023.
Ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό αποτελεί το «φιλέτο» των παραχωρήσεων που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου αποκρατικοποιήσεων.
Η κυβέρνηση προσβλέπει σε έναν ισχυρό ανταγωνισμό μεταξύ Ελλήνων και ξένων operators αλλά κυρίως διεθνών επενδυτικών funds, τα οποία ελκύονται από τις σταθερές αποδόσεις του αυτοκινητόδρομου, τους περιορισμένους κινδύνους λόγω έλλειψης κατασκευαστικού αντικειμένου αλλά και από την αυξημένη κυκλοφορία και την υψηλή μερισματική πολιτική.
Εκτός απροόπτου ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί σήμερα από το ΤΑΙΠΕΔ, δίνοντας περιθώριο περίπου δύο έως τριών μηνών για την συγκρότηση συμμαχιών και την εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Θεωρείται περισσότερο από σαφές ότι την νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού θα διεκδικήσουν η υφιστάμενη κοινοπραξία του έργου (ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-EGIS Project) αλλά και οι υπόλοιποι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας μέσα από συνεργασίες και συμπράξεις με επενδυτές και εταιρείες του εξωτερικού. Oι σχετικές βολιδοσκοπήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η κυβέρνηση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ προκηρύσσει το έργο χωρίς πρόσθετα έργα παρά μόνο με την ελαφριά και την βαριά συντήρηση.
Σχέδιο που ανοίγει διάπλατα την πόρτα στους μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, κόντρα στην βούληση εγχώριων ομίλων που υποστηρίζουν ότι όπως και στην Εγνατία, η οποία προικίστηκε με πρόσθετα τεχνικά έργα ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, έτσι και η Αττική Οδός θα έπρεπε να έχει πρόσθετο κατασκευαστικό αντικείμενο.
Ένα πάντως από τα βασικά επιχειρήματα του κυβερνητικού επιτελείου αλλά και άλλων στελεχών της αγοράς των κατασκευών, είναι ότι το μοντέλο παραχώρησης που προκρίνεται επιταχύνει τις διαδικασίες και μεγιστοποιεί το τίμημα καθώς βάζει στην διαγωνιστική πίστα τους ισχυρούς διεθνείς μνηστήρες που επενδύουν στους τομείς των υποδομών.
Επιπλέον, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παίρνει πρόσθετο χρόνο για να ωριμάσει και να προετοιμάσει τον τρόπο που θα προκηρυχθούν οι επεκτάσεις των υπόλοιπων έργων της Αττικής που θα αποτελέσουν ξεχωριστά τμήματα της υφιστάμενης σύμβασης.
Πρόκειται για την επέκταση της Περιφερειακής Υμηττού προς την Λ. Βουλιαγμένης και τις επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο, έργα για τα οποία θα ληφθούν οριστικές αποφάσεις τους επόμενους μήνες τόσο σε ότι αφορά το σχεδιασμό όσο και τον τρόπο χρηματοδότησης.
Ειδικά για το τελευταίο τα περιθώρια στενεύουν αφενός λόγω δημοσιονομικών περιορισμών, αφετέρου γιατί οι ευρωπαϊκοί πόροι παύουν σταδιακά να χρηματοδοτούν οδικά έργα, κάτι που είδαμε να συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και με το Ταμείο Ανάκαμψης.
To υπουργείο φέρεται να έχει ζητήσει τμήμα της χρηματοδότησης των νέων έργων να αντληθεί από τα έσοδα της υφιστάμενης σύμβασης, κάτι όμως που προϋποθέτει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών καθώς το σύνολο των εσόδων πηγαίνει στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους.
Η Αττική Οδός είναι η πλέον χρυσοφόρα σύμβαση παραχώρησης, η οποία συνεισέφερε στους μετόχους της πάνω από 722 εκατ. ευρώ σε μερίσματα την τελευταία επταετία.
Σήμερα παρά την κρίση η κυκλοφορία είναι πλέον αυξημένη σε σχέση με το 2020 ενώ τους καλοκαιρινούς μήνες (Ιούλιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο) έφτασε τα επίπεδα του 2019, πριν από την πανδημία.
Σε διεθνή funds και εξειδικευμένους επενδυτικούς οίκους θα περιέλθει πιθανότατα η διαχείριση-εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια, μετά τη λήξη της ισχύουσας σύμβασης το 2024. “Εκτός νυμφώνος” κινδυνεύουν να μείνουν οι δύο ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι (Ελλάκτωρ και Αβαξ) που συμμετέχουν τώρα στην εκμετάλλευση της μεγάλης οδικής αρτηρίας, εξασφαλίζοντας σημαντικά έσοδα-κέρδη. Εξίσου δύσκολο είναι να εξασφαλίσουν συμμετοχή και οι άλλες μεγάλες ρταιρείες του κλάδου που έχουν δείξει ενδιαφέρον.
Οι όροι του διαγωνισμού και το αντικείμενο της νέας σύμβαση περιορίζουν τις δυνατότητες συμμετοχής κατασκευαστικών επιχειρήσεων, καθώς δεν περιλαμβάνουν κατασκευαστικό έργο. Ο διαγωνισμός γίνεται μόνο για την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου και δεν αφορά τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις του προς Εθνική Οδό μέσω της Λεωφόρου Κύμης και προς Ραφήνα, Λαύριο και Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Ετσι περιορίζονται το επιχειρηματικό αντικείμενο και το επενδυτικό ενδιαφέρον για τους κατασκευαστές, ενώ η σύμβαση γίνεται ελκυστικότερη και πιό ¨ξεκάθαρη” για επιχειρήσεις του χρηματοοικονομικού τομέα.
Για να μη μείνουν εκτός οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, θα συμπράξουν πιθανότατα με διεθνή επενδυτικά σχήματα και με κατασκευαστικούς ομίλους που έχουν εμπειρία στην εκμετάλλευση αυτοκινητοδρόμων.
Επισημαίνεται ότι μεγαλύτερος μέτοχος στην εταιρεία “Αττική Οδός ΑΕ” είναι τώρα ο όμιλος Ελλάκτωρ, ο οποίος μέσω της θυγατρικής “Άκτωρ Παραχωρήσεις, κατέχει 65,75%. Δεύτερος βασικός μέτοχος ο όμιλος Αβαξ, που κατέχει απ’ ευθείας 24,19% και μέσω της θυγατρικής ΕΤΕΘ 10,02%. Με μόλις 0,04% συμμετέχει η γαλλική Egis Projects.
Στον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση αναμένεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, που θα ανεβάσει στα ύψη το προσφερόμενο τίμημα-οικονομικό αντάλλαγμα για το Δημόσιο. Στο ΤΑΙΠΕΔ που “τρέχει” τον διαγωνισμό, αισιοδοξούν ότι η τελική προσφορά του πλειοδότη, θα υπερβεί τα 2,5 δισ. ευρώ, καταρρίπτοντας το ρεκόρ που δημιούργησε η αποκρατικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ.
Η θετική έκβαση του διαγωνισμού θα έχει βέβαια επίδραση στη διαμόρφωση του επενδυτικού και επιχειρηματικού κλίματος, αλλά και στην πορεία των μετοχών εταιρειών που συμμετέχουν τώρα στο σχήμα εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού.
Πάνω από 722 εκατ. μοίρασε η Αττική Οδός σε Ακτωρ και AVAX την τελευταία επταετία. Γιατί οι δύο τεχνικοί όμιλοι εξαρτώνται οικονομικά από τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Περισσότερα από 205 εκατ. ευρώ τους τελευταίους μήνες και συνολικά πάνω από 722 εκατ. ευρώ από το 2013, όταν ξεκίνησε η διανομή μερίσματος εισέπραξαν από την Αττική Οδό με τη μορφή μερισμάτων και εσωτερικού δανεισμού η Ακτωρ Παραχωρήσεις και η ΑVAX.
Πρόκειται για σημαντικότατη ένεση ρευστότητας που παρείχε η πιο επιτυχημένη σύμβαση παραχώρησης της χώρας στους δύο κύριους μετόχους της Αττικής Οδού, η οποία επιβεβαιώνει και την οικονομική εξάρτηση που υπάρχει από το έργο για τους δύο ομίλους, αλλά και τη μάχη που θα δοθεί όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την επέκταση της σύμβασης που λήγει τον Οκτώβριο του 2024.
Η ρευστότητα αυτή κράτησε όρθιες τις δύο εταιρείες σε πολύ δύσκολους καιρούς. Ωστόσο, ειδικά για την Ελλάκτωρ δεν κατάφερε να «θεραπεύσει» τις βαθιές πληγές στον τομέα των κατασκευών καθώς η Ακτωρ Παραχωρήσεις, η Ηλέκτωρ και τα έργα ΑΠΕ περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία που έχουν δοθεί ως εγγυήσεις του διεθνούς ομολόγου των 600 εκατ. ευρώ.
Η Αττική Οδός μοίρασε τον τελευταίο χρόνο τρεις φορές ζεστό χρήμα στους μετόχους της. Από πέρυσι έχουν καταβληθεί διαδοχικά 52,6 εκατ. ευρώ από το μέρισμα της χρήσης του 2019 και 30 εκατ. ευρώ ως προμέρισμα από τα κέρδη του 2020 (σε σύνολο 70,2 εκατ. ευρώ).
Παράλληλα, με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης τον περασμένο Μάρτιο αποφασίστηκε η μείωση του μετοχικού κεφαλαίου κατά το ποσό των 82,8 εκατ. ευρώ με ταυτόχρονη ισόποση μετατροπή του σε δευτερογενές δάνειο όπως προβλέπει η σύμβαση.
Με βάση τα ποσοστά συμμετοχής των δύο εταιρειών (65,7% και 34,2%), από τον εσωτερικό δανεισμό οι δύο μέτοχοι εισέπραξαν 54,4 εκατ. ευρώ η Ακτωρ και 28,3 εκατ. ευρώ η ΑVAX.
Συνολικά 165,4 εκατ. ευρώ, στα οποία πρέπει να συνυπολογιστούν και άλλα 40 εκατ. ευρώ από τη διανομή κερδών του 2020 (ήτοι 205,4 εκατ.). Πρόκειται για έσοδα που ήρθαν σε μια δύσκολη συγκυρία για το οδικό έργο, καθώς η κυκλοφορία της Αττικής Οδού επηρεάστηκε αρνητικά από την πανδημία.
Η κίνηση μειώθηκε κατά 24% το 2020 και αντίστοιχα κατά 28% από αρχές του έτους έως τα τέλη Μαρτίου, εικόνα όμως που έχει ανατραπεί μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει επανέλθει σε αυξητικούς ρυθμούς.
Σε περίπτωση που η Αττική Οδός δεν παραμείνει στην υφιστάμενη κοινοπραξία, με τη λήξη της σύμβασης (Οκτώβριος του 2024) τα εναπομείναντα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας που κατείχε την παραχώρηση θα διανεμηθούν, κατόπιν πληρωμής όλων των υποχρεώσεων, σε αναλογική βάση στους μετόχους της κατά τη διάρκεια μιας περιόδου τριών ετών.
Με βάση τον ισολογισμό του 2020 και αφού συνυπολογιστεί η πρόσφατη δανειοδότηση (83 εκατ. ευρώ), το ποσό που θα επιστραφεί στους μετόχους εκτιμάται σε περίπου 91 εκατ., από τα οποία 60 εκατ. αντιστοιχούν στους μετόχους του ομίλου Ελλάκτωρ και τα υπόλοιπα 31 εκατ. ευρώ στην ΑVAX.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…