Jumbo: Ήταν η αλυσίδα που πλήγηκε περισσότερο από κάθε άλλη στο lockdown, ωστόσο τα Jumbo όχι απλά ανέκαμψαν αλλά σημειώνουν κάθε μήνα μυθικούς τζίρους!
Την ανοδική τους πορεία συνέχισαν τον Σεπτέμβριο οι πωλήσεις του Ομίλου Jumbo σημειώνοντας αύξηση περίπου 2,5%. Για το εννεάμηνο του έτους (Ιανουάριος- Σεπτέμβριος 2021), οι συνολικές πωλήσεις για τον Όμιλο αυξήθηκαν περίπου 8% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, τον Σεπτέμβριο συνέχισαν να λειτουργούν όλα τα φυσικά καταστήματα του Ομίλου στην Ελλάδα, με περιορισμούς ως προς τον αριθμό των επιτρεπόμενων πελατών. Οι πωλήσεις κατέγραψαν αύξηση, μαζί με το ηλεκτρονικό κατάστημα, κατά περίπου 6% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2020. Ωστόσο, o ελεγχόμενος περιορισμός των εξαγωγών εμπορευμάτων της εταιρείας προς τις 6 χώρες που ο Όμιλος έχει παρουσία μέσω συνεργασιών (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο), οδήγησε τις καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας κατά τον Σεπτέμβριο του 2021 -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- να παρουσιάσουν τελικά αύξηση κατά περίπου 5%, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2020. Συνολικά, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές- για το εννεάμηνο του έτους (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2021) είναι αυξημένες κατά περίπου 3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Στην Κύπρο, όλα τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν με περιορισμούς ως προς τον αριθμό των πελατών στους εσωτερικούς χώρους καθώς και ελέγχου της κατοχής safe pass για τους εισερχόμενους πελάτες. Οι πωλήσεις κατά τον Σεπτέμβριο του 2021 εμφανίζονται αυξημένες κατά περίπου 6%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Οι πωλήσεις κατά το εννεάμηνο του 2021 είναι αυξημένες κατά περίπου 9%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στη Βουλγαρία, τα καταστήματα συνέχισαν να λειτουργούν με περιορισμό στον αριθμό πελατών εντός. Οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν μείωση κατά περίπου 8% τον Σεπτέμβριο του 2021, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα. Οι πωλήσεις κατά το εννεάμηνο του 2021 είναι αυξημένες περίπου 9%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Στην Ρουμανία, τον Σεπτέμβριο 2021 συνέχισαν να λειτουργούν τα καταστήματα Jumbo στη χώρα. Ωστόσο από τις 28 Σεπτεμβρίου, τα καταστήματα του Ομίλου Jumbo στην περιοχή της Timisoara και στην περιοχή Voluntari, λόγω της εξάπλωσης του Covid-19 υπόκεινται σε περιορισμό στο ωράριο λειτουργίας τους. Οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν μείωση κατά περίπου 1% τον Σεπτέμβριο του 2021. Οι πωλήσεις κατά το εννεάμηνο του 2021 είναι αυξημένες περίπου 20%, σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Σύμφωνα με όσα επισημαίνει η εταιρεία «παραδοσιακά, στο ξεκίνημα του τελευταίου τριμήνου κάθε χρονιάς, ο μηχανισμός Jumbo τίθεται σε ενθουσιώδη συναγερμό ώστε να ικανοποιήσει την αυξημένη ζήτηση της εορταστικής περιόδου. Κατά το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρόνου -συνήθως- ο Όμιλος Jumbo πραγματοποιεί το 35% του ετήσιου κύκλου εργασιών. Ωστόσο, τα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα όχι μόνον δεν έχουν την τάση να επιλυθούν αλλά οι καταστάσεις συχνά γίνονται χαοτικές. Το κόστος της ενέργειας συνεχίζει την ανοδική πορεία. Οι πρώτες ύλες και το μεταφορικό κόστος διατηρούνται σε ιστορικά απαράδεκτα επίπεδα. Το πρόβλημα οξύνεται περαιτέρω, στις χώρες των Βαλκανίων όπου το διαθέσιμο εισόδημα είναι παραδοσιακά χαμηλό.
Επιπλέον, καθώς μπαίνουμε στον χειμώνα, το επιδημιολογικό φορτίο σε ορισμένες περιοχές αυξάνεται οδηγώντας τις αρχές σε λήψη μέτρων τοπικού χαρακτήρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις βαλκανικές αγορές που δραστηριοποιείται ο Όμιλος, λαμβάνονται για πρώτη φορά φέτος, μέτρα περιορισμού στην κίνηση της αγοράς κάτι που δεν συνέβη εκτεταμένα το 2020».
Jumbo: Οι επόμενες κινήσεις
Αν και ο Όμιλος δεν έχει περικόψει τις επενδύσεις του, η έλλειψη προϊόντων, επισημαίνεται ότι οδηγεί σε αναβολή της λειτουργίας των νέων χώρων καταστημάτων και αποθηκών καθώς και της λειτουργίας του ηλεκτρονικού καταστήματος στη Ρουμανία. Εξαίρεση, αποτελεί το νέο ιδιόκτητο κατάστημα στην Craiova, στη Ρουμανία, όπου αναμένεται να λειτουργήσει μέχρι το τέλος του 2021 για το οποίο έχει ήδη προχωρήσει και στη στελέχωσή του.
Η μετάθεση της λειτουργίας των νέων χώρων, ενισχύει την εκτίμηση της διοίκησης ότι το 2021 θα είναι μία ακόμη χρονιά χωρίς δυνατή ανάπτυξη έναντι του υγιούς παρελθόντος. Για το 2022 και ιδίως κατά τους πρώτους μήνες η κατάσταση πιθανόν να χειροτερεύσει, προτού ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης οδηγήσει την λειτουργία της αγοράς σε μία κανονικότητα, υπάγοντας πολύ πιθανόν και το 2022 σε μία ακόμα από τις χαμένες χρονιές.
Κατά την 30η Ιουνίου 2021 ο Όμιλος JUMBO αριθμούσε 80 καταστήματα 52 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία 14 στη Ρουμανία. Επιπλέον, στην Ελλάδα και στην Κύπρο λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr . Μέσω συνεργασιών, ο Όμιλος έχει παρουσία με 30 καταστήματα που φέρουν το σήμα JUMBO, σε έξι χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία και Μαυροβούνιο).
Ο Όμιλος JUMBO στα πλαίσια της πολιτικής του για Βιώσιμη Ανάπτυξη και εκμεταλλευόμενος την ισχυρή του ρευστότητα συνεχίζει και επενδύει στην βελτίωση των κτηριακών του εγκαταστάσεων στοχεύοντας στην μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα από την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.
Πιο συγκεκριμένα:
- Το 2021 αναμένεται να ολοκληρωθεί το τριετές πρόγραμμα αντικατάστασης συμβατικών λαμπτήρων φθορισμού με λαμπτήρες LED για 19 κτηριακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και Κύπρο.
- Το 2021 ξεκίνησε το τριετές πρόγραμμά για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων ιδιοκατανάλωσης σε 25 κτηριακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και Κύπρο, με εγκατεστημένη ισχύ που θα ξεπεράσει τα 8,4MWp.
- Η συνολική παραγωγή των συστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο αναμένεται να ξεπεράσει τις 12.593,3MWh ετησίως. Με τη χρήση των φωτοβολταϊκών συστημάτων γίνεται μια σημαντική εξοικονόμηση στις εκπομπές του Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2) της τάξεως των 8.069 τόνων ετησίως.
Jumbo: Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του
Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.
Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα. Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.
Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια. Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.
Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση. Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.
Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley. Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.
Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.
Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.
Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας. Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του. Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.
Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο. Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».
Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…