Σοκ στην ελληνική αγορά μετά το σιωπηλό λουκέτο ενός εργοστασίου που έδινε στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας ένα προϊόν καθαρισμού εξαιρετικά δημοφιλές στο κοινό.
Η βρετανική εταιρεία που είχε εργοστάσιο στη Χαλκίδα έριξε κανόνι, χωρίς κανένας να το πάρει χαμπάρι.
Πρόκειται για την βρετανική Reckitt Benckiser που διαθέτει στην αγορά πολύ δημοφιλή προϊόντα.
Το εργοστάσιο βρισκόταν Βασιλικό της Χαλκίδας και η εταιρεία ανακοίνωσε είναι πως «κατέστη μη κερδοφόρα και μη βιώσιμη παραγωγική μονάδα», οπότε και το έκλεισε.
Ως συνέπεια του κλεισίματος είναι και η απόσυρση από την αγορά ενός πολύ δημοφιλούς προϊόντος. Αυτό είναι το μαλακτικό ρούχων Quando. Αποτέλεσε ηγέτη του κλάδου, με μερίδιο πάνω από 24%.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις οικονομικές καταστάσεις της Reckitt Benckiser Hellas Hygiene Home «την 21η Δεκεμβρίου 2022 το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας αποφάσισε την οριστική παύση της λειτουργίας του εργοστασίου στο Βασιλικό Χαλκίδας στην Εύβοια, δεδομένου ότι αποφασίστηκε η παύση παραγωγής του μαλακτικού ρούχων Quanto που αποτελούσε την κύρια γραμμή παραγωγής του εργοστασίου και την κινητήριο δύναμη αυτού, καθώς κατέστη μη κερδοφόρα και μη βιώσιμη παραγωγική μονάδα για την εταιρεία. Ως εκ τούτου αποφασίστηκε η σταδιακή διακοπή της λειτουργίας του από τα τέλη Δεκεμβρίου 2022 οπότε έπαυσε οριστικά η παραγωγή των Quanto και finish salt».
Σύμφωνα με τον Οικονομικό Ταχυδρόμο ην 1 Φεβρουαρίου 2023 το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας, με πρόεδρο και CEO τον κο Ευάγγελο Παγώνη, αποφάσισε την πώληση του βιομηχανικού της εργοστασίου επιφάνειας 9.328 τ.μ. επί οικοπέδου επιφάνειας 34.041 τ.μ. στο Βασιλικό Χαλκίδας, στο νομό Ευβοίας. Η μεταβίβαση του εργοστασίου ολοκληρώθηκε στις 29 Ιουνίου 2023 με τίμημα στις 800.000 ευρώ.
Πολλές οι απολύσεις λόγω του λουκέτου
Το εργατοϋπαλληλικό προσωπικό αποζημιώθηκε και απολύθηκε σταδιακά μέχρι τον Μάιο του 2023.
Με βάση τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, ο μέσος όρος απασχολούμενου προσωπικού κατά τη διάρκεια της χρήσης 2022 ήταν 70 άτομα, από 65 άτομα το 2021, ενώ υπάρχει πρόβλεψη 689.824 ευρώ για αποζημιώσεις στους εργαζομένους στο εργοστάσιο.
Πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι το ακίνητο αποκτήθηκε από βιομηχανία παραγωγής κουφωμάτων με έδρα την Χαλκίδα.
Σημειώνεται ότι δεν έχει ακόμα δημοσιευθεί η συνολική επίδοση των ελληνικών θυγατρικών του ομίλου Reckitt Benckiser για το 2022, ωστόσο συγκεκριμένα η δραστηριότητα που εστιάζει σε είδη οικιακής φροντίδας (Reckitt Benckiser Hellas Hygiene Home) εμφάνισε πέρυσι έσοδα 29 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 2,6% σε σχέση με το 2021 ενώ τα προ φόρων κέρδη υποχώρησαν κατά 9,5% σε 1,81 εκατ. ευρώ. Επίσης έχει θετικό κεφάλαιο κίνησης 2,25 εκατ. ευρώ και θετική καθαρή θέση ύψους 24,52 εκατ. ευρώ, από 23,36 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.
Σούπερ μάρκετ: Τραγωδία! Δείτε τι γίνεται στα ράφια
Σούπερ μάρκετ: Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα. Η εικόνα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τι έδειξε μελέτη του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές. Η σύγκριση γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Eurostat: Στο 3,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο. Στο 5,2% στην Ευρωζώνη. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Χαμηλότερα σε σχέση με βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία) κινούνται στην Ελλάδα οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων σούπερ μάρκετ ενός νοικοκυριού, αλλά υψηλότερα σε σχέση με την Πορτογαλία, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ συγκρίνει τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.
Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.
Αναλυτικότερα, συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.
Επιπλέον, 19 υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022 και πέντε επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023.
Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα άνω των 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά, για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.
Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία), η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% με την Ελλάδα.
Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ.
Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα και συγκεκριμένα η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7%, ενώ η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.
Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%.
Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.
Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.
Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (πχ καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.
Πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:
- Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
- Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
- Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
- Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (πχ οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
- Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
- Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
- Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
- Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
- Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
- Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.