Πατάτες τηγανιτές: Η ακρίβεια και οι ελλείψεις σε ηλιέλαια οδηγεί του εστιάτορες σε κατάργηση της τηγανιτής πατάτας από το μενού τους. Σε απόγνωση και οι καταναλωτές που βλέπουν ένα από τα πιο βασικά πιάτα – τουλάχιστον στην Ελλάδα – να αποσύρρεται λόγω… ακρίβειας. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Αντιμέτωπος με σοβαρά προβλήματα είναι ο χώρος της εστίασης στη Χαλκιδική, καθώς η τιμή του ηλιέλαιου έχει φτάσει στα ύψη.
Μάλιστα, πολλοί είναι οι καταστηματάρχες που σκέφτονται να… αφαιρέσουν τα τηγανιτά από το μενού.
Ένα από τα πιο λυπηρά που θα προκύψουν από μία τέτοια κίνηση είναι η πιθανή αφαίρεση της… τηγανιτής πατάτας, καθώς ιδιοκτήτες ταβερνών, εστιατορίων ή ταχυφαγείων σκέφτονται ακόμη και να τις «κόψουν» από το μενού επειδή, όπως λένε, οι τιμές στο ηλιέλαιο έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.
Έτσι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, την ίδια «τύχη» θα έχουν επομένως και τα καλαμαράκια ή τα τηγανιτά κολοκυθάκια και γενικά ό,τι τηγανίζεται με ηλιέλαιο.
Μάλιστα, υπάρχουν ήδη αρκετοί καταστηματάρχες που ζητούν ηλιέλαιο από άλλους συναδέλφους τους ώστε να μπορέσουν να δουλέψουν την 25η Μαρτίου που αναμένεται αυξημένη κίνηση στην εστίαση.
«Δύο χρόνια με πανδημία, ήρθε ο πόλεμος να μας αποτελειώσει. Το ηλιέλαιο, που το 70% παραγωγής είναι από Ουκρανία, έχει φτάσει στα ύψη. Αγοράζαμε με 13-13,50 ευρώ και τώρα φτάσαμε 32,50 και δεν υπάρχει στην αγορά. Αρκετοί συνάδελφοι θέλουν από τον κατάλογο να βγάλουν ό,τι έχει σχέση με τηγανιτό (…). Υπάρχει μεγάλη έλλειψη» λέει στο ίδιο μέσο ιδιοκτήτης εστιατορίου.
Σημειώνεται, τέλος, ότι σύμφωνα με τον επιχειρηματία υπάρχουν φόβοι για το τι θα γίνει από εδώ και πέρα, ενώ όπως μεταδίδει η ΕΡΤ, πλέον οι προμηθευτές δίνουν το 1/3 του ηλιέλαιου, σε σχέση με πριν.
Πατάτες τηγανιτές: Αδειάζουν οι αποθήκες τροφίμων – Ποια προϊόντα εξαφανίζονται
Προ των πυλών βρίσκονται ανατιμήσεις σε αρκετά βασικά προϊόντα. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκτινάξει τις τιμές των σιτηρών και άλλων πρώτων υλών, οι οποίες σε συνδυασμό με το υψηλό ενεργειακό κόστος έχουν δημιουργήσει ένα εκρηκτικό κοκτέιλ για τους προϋπολογισμούς των επιχειρήσεων, για τις οποίες ο μονόδρομος όπως φαίνεται έως τώρα είναι οι ανατιμήσεις.
Οι αρτοποιοί λαμβάνουν ήδη αλεύρι με την τιμή του να είναι αυξημένη κατά 80% και όσοι είχαν συγκρατήσει τις τιμές τους έως τώρα, ετοιμάζονται για αυξήσεις ακόμη και κατά 20%.
Και ενώ η τιμή των σιτηρών αυξάνεται, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ότι δεν θα υπάρξουν ελλείψεις το επόμενο διάστημα, μετά την απαγόρευση εξαγωγών σιτηρών και ζάχαρης από τη Ρωσία, όπως και του ηλιέλαιου που εισάγεται από την Ουκρανία.
Πόσο θα μπορέσουν να καλυφθούν οι ανάγκες σε σιτηρά ανά το κόσμο όταν η Ουκρανία και η Ρωσία καλύπτουν το 30% της παραγωγής;
Σε έρευνα της η Τράπεζα Πειραιώς εκτιμά ότι θα υπάρξει ενίσχυση των ανοδικών πιέσεων, καθώς ανησυχεί για την έκταση της διαταραχής στην Ουκρανία και την ανοιξιάτικη φύτευση καλλιεργειών στην περιοχή.
Για τη ζάχαρη, η αγορά εκτιμά πιθανό έλλειμμα ζάχαρης το 2022/23, ευνοώντας την τιμή της, ενώ το υψηλό κόστος ζωοτροφών πιθανά να περιορίσει την προσφορά βόειου κρέατος, με ενίσχυση της τιμής του.
Επιπλέον το ρύζι, μπορεί να λειτουργήσει ως υποκατάστατο του σιταριού στο πλαίσιο της παγκόσμιας επισιτιστικής ασφάλειας.
Πατάτες τηγανιτές: Στη βουλή η τροπολογία για τα αποθέματα
Σύμφωνα με την ρύθμιση, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης, διανομής και αποθήκευσης γεωργικών προϊόντων και τροφίμων στην Ελληνική Επικράτεια, υποβάλλουν εντός προθεσμίας δύο ημερών τα στοιχεία αποθεμάτων σε:
– πρώτες ύλες για την παραγωγή λιπασμάτων,
– λιπάσματα,
– ζωοτροφές,
– ωμά δημητριακά παντός είδους και ιδίως σιτάρι ή σμιγάδι, σίκαλη, κριθάρι, βρώμη, καλαμπόκι, εδώδιμο φαγόπυρο,
– άλευρα και ιδίως αλεύρια σιταριού ή σμιγαδιού και αλεύρια δημητριακών,
– ηλίανθο, και
– φυτικά έλαια, εκτός από το ελαιόλαδο, και ιδίως ηλιέλαιο (έλαιο ηλιοτροπίου), φοινικέλαιο και αραβοσιτέλαιο.
Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλλουν κατ` ελάχιστο τα εξής στοιχεία:
α) την ποσότητα των αποθεμάτων, σε κιλά για τα στερεά, σε λίτρα για τα υγρά και σε τεμάχια όπου ενδείκνυται,
β) τη χώρα προέλευσης των προϊόντων,
γ) την τοποθεσία αποθήκευσης των αποθεμάτων και, ιδίως, τη διεύθυνση και τον ταχυδρομικό κώδικα,
δ) τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης και, ιδίως, την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο, την έδρα, τον αριθμό τηλεφώνου, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και τα ειδικότερα στοιχεία επικοινωνίας του νόμιμου εκπροσώπου της.
Η δήλωση θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά στον ιστότοπο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Η πρόσβαση θα γίνεται μέσω των κωδικών πρόσβασης του Γενικού Εμπορικού Μητρώου των υπόχρεων επιχειρήσεων ή, εφόσον αυτοί δεν υπάρχουν, μέσω των κωδικών πρόσβασης στο «TAXIS».
Πατάτες τηγανιτές: Όριο στα προϊόντα βάζουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ
Αυτό που όλοι φοβόντουσαν είναι πλέον γεγονός καθώς τα ελληνικά σούπερ μάρκετ προχώρησαν σε πλαφόν στην κατανάλωση προϊόντων. Διαβάστε περισσότερα στο xristika.gr…
Το ήδη αυξημένο προ του πολέμου κόστος παραγωγής, εξαιτίας της μεγάλης αύξησης του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους, έχει οδηγήσει στην κατακόρυφη αύξηση των τιμών, καθώς και της διαθεσιμότητας στα προϊόντα.
Αυξήσεις τιμών άνω του 15%
Τα σιτηρά όπως αλεύρια, μακαρόνια, δημητριακά, ψωμί, τα προϊόντα μακράς διαρκείας (κονσέρβες), τα έλαια και τα λίπη, το τρίτο μήνα του 2022 οι αυξήσεις των τιμών τους ξεπερνούν το 15%.
Σε αυτά έρχεται να προστεθεί και η επιδείνωση του καιρού η οποία επέφερε αυξήσεις στα οπωροκηπευτικα προϊόντα, αφού η κακοκαιρία κατέστρεψε μεγάλη μερίδα καλλιεργειών.
Πλαφόν στο ηλιέλαιο
Κατ επέκταση μεγάλο πρόβλημα παρατηρείται και στους επαγγελματίες της εστίασης οι οποίοι αδυνατούν να προμηθευτούν ηλιέλαιο λόγω της τεράστιας έλλειψης. Ήδη σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ έχει τοποθετηθεί πλαφόν κατανάλωσης, καθώς το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε αυξημένη ζήτηση μέσω της πλατφόρμας του. Έτσι, η εταιρεία προκειμένου να προμηθευτούν όσο το δυνατόν περισσότεροι καταναλωτές ηλιέλαιο και άλλα προϊόντα που διαπιστώνεται πρόβλημα στη τροφοδοσία της αγοράς, προχώρησε σε αυτή την κίνηση.
Η ακρίβεια εκτίναξε τις δαπάνες των νοικοκυριών
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ το 2021 δαπάνες τους για τα ίδια βασικά αγαθά αυξήθηκαν κατά 12%, ένα ποσοστό που όπως όλα δείχνουν θα ξεπεραστεί και το 2022.
Συγκεκριμένα το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού (20% το αντίστοιχο ποσοστό το 2020), το 52,8% για είδη διατροφής (26,2% το 2020), το 51,9% για θέρμανση (12,9% το 2020) και το 34,7% για υγεία και φάρμακα (26% το 2020). Οι αυξήσεις των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν για 1 στα 2 νοικοκυριά την κατηγορία που έχει τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του. Ενώ περισσότερα από 5 στα 10 νοικοκυριά (50,9%) περιόρισαν το 2021 τις δαπάνες τους για εξόδους (εστιατόρια, καφέ, σινεμά κ.λπ.). Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ταξίδια, ενώ το 43,3% περιόρισε τις δαπάνες για ένδυση-υπόδηση.