Απίστευτη υπερπροσφορά: Σούπερ μάρκετ επιστρέφουν χρήματα στους πελάτες – Δείτε ποια είναι

Σούπερ μάρκετ: Αντίδοτο για την ακρίβεια που σαρώνει τους Έλληνες πολίτες τους τελευταίους μήνες προσπαθούν να βρουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι εταιρείες.

Με βασικά είδη διατροφής να έχουν πάρει την ανιούσα και να βλέπουν τεράστιες αυξήσεις μέσα σε ένα χρόνο, τα σούπερ μάρκετ προσπαθούν να προσελκύσουν τους πελάτες, αυξάνοντας κατά πολύ τις προσφορές στα προϊόντα τους.

Εκπτώσεις και προσφορές υπήρχαν και πέρυσι όμως, πλέον είναι πολύ περισσότερες. Συνδυάζονται με επιστροφή χρημάτων ή επιβράβευση στους πελάτες που διέθεταν κάρτα που μαζεύει πόντους από την αλυσίδα.

Αυτό είναι καλό για την τσέπη του καταναλωτή, αλλά δυσκολεύει την σύγκριση για τον καταναλωτή.

Επίσης, δύσκολη είναι η αναζήτηση της καλύτερης προσφοράς εντός του ίδιου καταστήματος καθώς το ίδιο προϊόν μπορεί να βρίσκεται σε τρεις διαφορετικές περιοχές, με διαφορετικές προωθητικές ενέργειες.

Πιο εύκολα αποτυπώνεται το κέρδος του καταναλωτή που έχει κάρτα της συγκεκριμένης αλυσίδας, στην οποία μαζεύει πόντους για να του επιστραφούν χρήματα σε επόμενη αγορά.

Σούπερ μάρκετ: Αυτό έκλεβε τους καταναλωτές στις τιμές – Δείτε ποιο είναι

Σάλος με γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ το οποίο έγραφε άλλες τιμές στα ράφια και άλλες στα ταμεία!

Επιβλήθηκε πρόστιμο σε κατάστημα γνωστής αλυσίδας σούπερ μάρκετ διότι βεβαιώθηκε διαφορετική τιμή προϊόντος από το ράφι στο ταμείο.

Με την υπ. αρ. πρωτ.5366/22-9-2023 απόφαση της Δ/νσης Ανάπτυξης Π.Ε. Κεντρικού Τομέα της Περιφέρειας Αττικής, επεβλήθη πρόστιμο 1.000 ευρώ στην επιχείρηση «ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ Α.Ε. ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ», υποκατάστημα επί της οδού Αθηνάς 14, στην Αθήνα.

Σύμφωνα με την Περιφέρεια Αττικής το πρόστιμο επιβλήθηκε διότι ύστερα από έλεγχο που διενήργησε η υπηρεσία της Περιφέρειας, στις 13/9/2023, διαπιστώθηκε διαφορετική τιμή πώλησης από το ράφι στο ταμείο του καταστήματος στο προϊόν: «ΙΟΝ PROTEIN caramel», κατά παράβαση του άρθρου 4 του Ν.4177/2013 σε συνδυασμό με το άρθρο 2 § 9 των Καν. ΔΙΕΠΠΥ.

Σούπερ μάρκετ: Τραγωδία! Δείτε τι γίνεται στα ράφια

 Πώς διαμορφώνονται οι τιμές στην Ελλάδα. Η εικόνα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τι έδειξε μελέτη του ΙΕΛΚΑ για τις τιμές. Η σύγκριση γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα. Eurostat: Στο 3,5% ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Αύγουστο.  Στο 5,2% στην Ευρωζώνη. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

Χαμηλότερα σε σχέση με βασικές ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Αγγλία, Ιταλία, Ισπανία) κινούνται στην Ελλάδα οι τιμές ενός τυπικού καλαθιού προϊόντων σούπερ μάρκετ ενός νοικοκυριού, αλλά υψηλότερα σε σχέση με την Πορτογαλία, όπως προκύπτει από τα συμπεράσματα μελέτης του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Η μελέτη του ΙΕΛΚΑ συγκρίνει τιμές που βασίζονται σε στοιχεία από πλατφόρμες σύγκρισης τιμών σε κάθε χώρα, αλλά και σε τιμοληψίες από αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε τυπικό καλάθι προϊόντων του νοικοκυριού του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (σούπερ μάρκετ) στην Ελλάδα, τον Σεπτέμβριο 2023 και αντίστοιχα στην Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Ισπανία, στην Ιταλία και στην Πορτογαλία.

Σημειώνεται ότι η σύγκριση τιμών γίνεται με και χωρίς την αξία του ΦΠΑ, ο οποίος διαφέρει σε κάθε χώρα.

Αναλυτικότερα, συγκρίθηκαν οι τιμές σε συνολικά 44 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα 20 υποκατηγορίες προϊόντων που συνθέτουν ένα τυπικό καλάθι αγορών, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί στη συγκεκριμένη επαναλαμβανόμενη έρευνα από το 2012 έως σήμερα.

Επιπλέον, 19 υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Νοέμβριο 2022 και πέντε επιπλέον υποκατηγορίες προϊόντων που εντάσσονται στο καλάθι του νοικοκυριού από τον Μάρτιο 2023.

Αυτές οι υποκατηγορίες προϊόντων εξετάζονται από ένα σημαντικό δείγμα άνω των 5.000 τιμών προϊόντων και 30 διαφορετικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ στις έξι χώρες συνολικά, για να υπολογισθούν οι μέσες τιμές με δειγματοληψίες από έγκυρα site σύγκρισης τιμών σε Ελλάδα και εξωτερικό, αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Τα στοιχεία περιλαμβάνουν τόσο τιμές προϊόντων σε προσφορά, όσο και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κάθε χώρα.

Ειδικότερα, η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι τρεις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα (18% η Γαλλία, 11% το Ηνωμένο Βασίλειο, 12% η Ιταλία), η Ισπανία είναι στα ίδια επίπεδα με την Ελλάδα, ενώ η Πορτογαλία είναι φθηνότερη κατά 6% με την Ελλάδα.

Η εικόνα των αποτελεσμάτων αλλάζει σημαντικά όταν αφαιρέσουμε τον αναλογούντα ΦΠΑ ανά χώρα για να γίνουν αντιληπτές οι πραγματικές τιμές των προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα και συγκεκριμένα η Γαλλία κατά 26%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 20%, η Ιταλία κατά 20%, η Ισπανία κατά 7%, ενώ η Πορτογαλία παραμένει φθηνότερη κατά 5%.

Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά). Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13%.

Ο ΦΠΑ είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ.

Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%.

Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (πχ καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.

Πέρα από τον ΦΠΑ, παράγοντες που θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όταν συγκρίνονται τιμές ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες είναι:

  • Φυσικές καταστροφές λόγω της κλιματικής αλλαγής
  • Η απόσταση της χώρας από τα παραγωγικά κέντρα της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης και τα αντίστοιχα κόστη
  • Το κόστος ενέργειας και μεταφορών
  • Η πολυπλοκότητα της γεωγραφίας της κάθε χώρας (πχ οδικό δίκτυο, νησιά κλπ)
  • Το μέγεθος της αγοράς και αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας στις προμήθειες των προϊόντων
  • Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών σε σχέση με τα τρόφιμα και τις πρώτες ύλες παρασκευής τους
  • Τα διάφορα κόστη παραγωγής (ενέργεια, πρώτες ύλες, μισθολογικό κόστος, χρηματοοικονομικό κόστος, γραφειοκρατία)
  • Η παραγωγικότητα της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου σε κάθε χώρα
  • Οι καταναλωτικές συνήθειες και η αγοραστική δυνατότητα σε κάθε χώρα
  • Το ύψος της φορολογίας σε κάθε χώρα.