ΕΛΤΑ: Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία περνούν στη νέα εποχή. Έρχονται νέα mini robots, apps, smart lockers και υπηρεσίες 24 ώρες το 24ωρο. Αναβαθμίζεται το δίκτυο των 1.600 καταστημάτων ΕΛΤΑ, σε όλη την Ελλάδα. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Πριν λίγο μόλις καιρό, τα ΕΛΤΑ βρίσκονταν στο χείλος της χρεοκοπίας, αποτέλεσμα λαθών και παραλείψεων ετών. Η ανάληψη του μάνατζμεντ από ομάδα τεχνοκρατών και η υλοποίηση ενός τολμηρού προγράμματος στρατηγικού μετασχηματισμού λειτούργησε καταλυτικά για να ανακοπεί η φθίνουσα πορεία και τα ΕΛΤΑ να αναβαθμιστούν τεχνολογικά και οργανωτικά, να μειώσουν το κόστος λειτουργίας τους, να προσφέρουν νέα ψηφιακά προϊόντα και υπηρεσίες και, ταυτόχρονα, να καταστούν οικονομικά ανεξάρτητα και κερδοφόρα.
Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες και δραστικότερες μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, η οποία έχει ήδη φέρει καρπούς σε συνδυασμό με μια σειρά από ενέργειες εξορθολογισμού του κόστους λειτουργίας των ΕΛΤΑ που απέφεραν εξοικονόμηση 85 εκατ. ευρώ.
Όλα αυτά, καθώς και το επιτυχές πρόγραμμα οικειοθελούς αποχώρησης στο οποίο συμμετείχαν 2.000 εργαζόμενοι, έθεσαν τις βάσεις για τη σταθεροποίηση της λειτουργικής κερδοφορίας των ΕΛΤΑ, που επιτεύχθηκε για πρώτη φορά το 2020 και συνεχίζεται το 2021, με στόχο την πλήρη επαναφορά στην κερδοφορία μέχρι το 2023.
«ΕΛΤΑ 2.0»
Σημείο αναφοράς σε όλα αυτά, τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΕΛΤΑ, Γιώργος Κωνσταντόπουλος, σε ενημερωτική συνάντηση στο Κέντρο Διαλογής στο Κρυονέρι, βρίσκεται το στρατηγικό σχέδιο ψηφιακού μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ που προβλέπει σημαντικές επενδύσεις για την αναβάθμιση της δυναμικότητας στη διαχείριση αντικειμένων, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ταχύτητα στις παραδόσεις αλλά και την εξυπηρέτηση των πελατών με νέες υπηρεσίες.
Η εγκατάσταση ρομποτικής διαλογής στις εγκαταστάσεις στο Κρυονέρι σηματοδότησε την είσοδό των ΕΛΤΑ στην ψηφιακή εποχή, η οποία συνεχίζεται με νέα βήματα.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ γνωστοποίησε πως μέχρι το τέλος του 2021 – αρχές του 2022 θα υλοποιηθεί η δεύτερη φάση του ρομποτικού συστήματος διαλογής που θα ανοίξει το δρόμο για ακόμα ταχύτερη διαχείριση ακόμα περισσότερων δεμάτων και μικροδεμάτων.
Σήμερα η εγκατάσταση περιλαμβάνει 55 mini robots που μπορούν να εξυπηρετήσουν 144 προορισμούς με ταχύτητα εξυπηρέτησης 3.000 δεμάτων την ώρα. Στη δεύτερη φάση η εγκατάσταση θα διαθέτει 125 mini robots, που θα μπορούν να εξυπηρετήσουν 168 προορισμούς, ανεβάζοντας τη δυνατότητα διαχείρισης σε 7.000 δέματα την ώρα, ή 165.000 την ημέρα.
Αυτό μεταφράζεται σε υπερπενταπλασιασμό της δυνατότητας διαλογής, κάτι που ανοίγει το δρόμο για παράδοση όχι την επομένη ημέρα, αλλά και νωρίτερα. Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται επέκταση της εγκατάστασης στο Κρυονέρι, ενώ σχεδιάζεται ανάλογη επένδυση και για το νέο κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη.
«Η νέα τεχνολογία δεν αντικαθιστά ούτε υποκαθιστά το ανθρώπινο δυναμικό. Απλά ενισχύει την ταχύτητα και τις δυνατότητές μας, να πραγματοποιήσουμε το ζητούμενο της ταχείας παράδοσης», υπογράμμισε στην εκδήλωση ο κ. Κωνσταντόπουλος.
ΕΛΤΑ: «Ψηφιακός Ταχυδρόμος»
Οι κινήσεις αυτές, τόνισε η διοίκηση, είναι απαραίτητες για να υποστηριχθούν τα επόμενα βήματα που αφορούν τη διανομή και την υποστήριξη του last mile.
Συγκεκριμένα, τα ΕΛΤΑ προωθούν δύο καινοτομίες:
Η πρώτη θα είναι ένα ευρύτερο πακέτο υπηρεσιών με την ονομασία Ψηφιακός Ταχυδρόμος. Οι ταχυδρόμοι και οι διανομείς των ΕΛΤΑ θα εφοδιαστούν με συσκευές PDA ενσωματωμένη λειτουργία πληρωμών POS (tap & pay) οι οποίες θα επικοινωνούν με mobile εφαρμογή που θα έχουν οι πελάτες για ανέπαφες αποστολές.
Με τον τρόπο αυτό, εκτός από τη διαχείριση της ταχυδρομικής αποστολής, θα μπορούν να εισπράττουν, να πληρώνουν, ή να αντιπαραβάλλουν οποιαδήποτε παραγγελία, λογαριασμό, ή υπηρεσία.
Αντίστοιχα, για τους πελάτες, η ίδια mobile εφαρμογή θα προσφέρει real-time ενημέρωση για κάθε διακίνηση, με έξυπνο σύστημα σκαναρίσματος και αναγνώριση εικόνας για την πραγματοποίηση όλων των δυνατών συναλλαγών.
Η δεύτερη θα αφορά τα νέα ψηφιακά καταστήματα, τα Smart Lockers, στα οποία ο πελάτης των ΕΛΤΑ θα μπορεί να παραδίδει ή να παραλαμβάνει το αντικείμενο, το πακέτο, ή την αλληλογραφία του 24 ώρες το 24ωρο.
Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη μελέτη ώστε να αποφασιστεί το μείγμα των καταστημάτων που θα προσφέρουν τις νέες υπηρεσίες, σε ποια θα τοποθετηθούν οι ηλεκτρονικές θυρίδες, ποια θα έχουν υβριδικό μοντέλο λειτουργίας κ.λπ.
Οι υπηρεσίες αυτές θα ανακοινωθούν επίσης στο αμέσως επόμενο διάστημα, όπως και τα οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο εξάμηνο του 2021 που αναμένονται σημαντικά βελτιωμένα. Το 2020 τα κέρδη μετά φόρων των Ελληνικών Ταχυδρομείων ευρώ διαμορφώθηκαν σε 9,6 εκατ. ευρώ.
ΕΛΤΑ: Αλλάζουν οι Ταχυδρομικοί Κωδικοί σε όλη την Ελλάδα
Μεγάλο άλμα για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που περνούν σε μια νέα εποχή. Έρχονται οι νέοι Ταχυδρομικοί Κωδικοί με ακρίβεια κτιρίου. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει η αναμόρφωση του συστήματος ταχυδρομικών κωδικών της χώρας που δημιουργήθηκε και τέθηκε σε ισχύ πριν από 35 χρόνια και όταν οι συνθήκες τόσο στην Επικράτεια όσο και στο ταχυδρομικό σύστημα ήταν πολύ διαφορετικές.
Το νέο σύστημα όπως καθορίστηκε μέσα από σειρά διαβουλεύσεων θα είναι τελείως διαφορετικό από το πενταψήφιο που ισχύει σήμερα και θα βασίζεται σε γεωχωρικά δεδομένα. Θα αποτελείται από οκτώ αλφαριθμητικά στοιχεία τα οποία θα περιγράφουν το κάθε κτίριο.
Στις 26 Ιουνίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαβούλευση επί του τεύχους διακήρυξης του διαγωνισμού που θα διεξάγει η Κοινωνία της Πληροφορίας για την ανάθεση του σχετικού έργου με τίτλο “Αναμόρφωση Συστήματος Ταχυδρομικών Κωδικών της Χώρας”, προϋπολογισμού περίπου 2,24 εκατ. ευρώ με το δικαίωμα προαίρεσης.
Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες με στόχο να υπάρχει ανάδοχος εντός του έτους και η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται σε 20 μήνες.
ΕΛΤΑ: Τα οφέλη των νέων κωδικών
Η ανάγκη για την αναμόρφωση αυτή προκύπτει αφ’ ενός από συμβατικές υποχρεώσεις της xώρας (Κοινοτική Οδηγία INSPIRE) όσο και από τη διαπίστωση, στην πράξη, των περιορισμών του υφισταμένου συστήματος ταχυδρομικών κωδίκων, το οποίο σχεδιάστηκε και τέθηκε σε ισχύ το 1983, με ριζικά διαφορετικές συνθήκες ταχυδρομικής δραστηριότητας.
ο νέο σύστημα ταχυδρομικών κωδίκων αναμένεται να αντιμετωπίσει βασικούς τεχνικούς περιορισμούς που έχει το σημερινό σύστημα.
Κυρίως, όμως, το νέο σύστημα ταχυδρομικών κωδίκων αναμένεται να αυξήσει την αποδοτικότητα των ταχυδρομικών εταιρειών αλλά και όλων των εταιρειών που κάνουν διανομές και γενικώς της χώρας, κυρίως λόγω εξοικονόμησης του χρόνου/κόστους απασχόλησης για επίλυση των προβλημάτων του ισχύοντος συστήματος ΤΚ, και θα διευθετηθούν τα προβλήματα επίδοσης ταχυδρομικών αντικειμένων και κόστους για τους παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Το τελικό αποτέλεσμα θα είναι σημαντικά οφέλη μέσω της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας όλων των έντυπων επικοινωνιών και διανομών στην Ελλάδα.
Το υφιστάμενο σύστημα Ταχυδρομικών Κωδίκων της χώρας δημιουργήθηκε και τέθηκε σε ισχύ πριν από 35 χρόνια. Το σύστημα αυτό πλέον δεν εξυπηρετεί τους χρήστες του -κατά κύριο λόγο τους ταχυδρομικούς παρόχους κυρίως αλλά και καταναλωτές.
Επιπλέον, στο χρονικό διάστημα της τριακονταπενταετίας που έχει παρέλθει από την εφαρμογή του υφισταμένου συστήματος Ταχυδρομικών Κωδίκων, έχουν διεθνώς σημειωθεί σημαντικές εξελίξεις στον τομέα αυτόν, οι οποίες έχουν εφαρμοστεί σε τρίτες χώρες και αποδίδουν ιδιαίτερα σημαντικά πλεονεκτήματα.
Ειδικότερα, το υφιστάμενο σύστημα Ταχυδρομικών Κωδίκων βασίζεται στην αντιστοίχιση (γεωγραφικών) περιοχών της Ελλάδας με έναν μοναδικό πενταψήφιο κωδικό, ο οποίος αποτελεί αλληλουχία αριθμητικών χαρακτήρων που προκύπτουν από την επί μέρους κωδικοποίηση επιχειρησιακών οντοτήτων των ΕΛΤΑ, όπως τα Κέντρα Διαλογής (Κομβικά Κέντρα), τις Ζώνες Διανομής και τις Μονάδες Διανομής / Καταστήματα.
Το υφιστάμενο σύστημα, παρά το γεγονός οτι παρέχει επαρκή βασικό γεωγραφικό διαχωρισμό της ελληνικής επικράτειας, χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις κατ’ αυτό από τις πρακτικές παγκοσμίως, παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα και περιορισμούς που αφορούν στη δομή και τη μεθοδολογία του.
Η δομή του συστήματος ορίστηκε κατά τον σχεδιασμό και εφαρμογή του, προ τριάντα πέντε ετών, έτσι ώστε να αντανακλά την επιχειρησιακή λειτουργία των ΕΛΤΑ και να διευκολύνει τη διαδικασία της διανομής σύμφωνα με τις υφιστάμενες επιχειρησιακές τους οντότητες.
Κατ’ επέκταση, η επί μέρους κωδικοποίηση κατά κύριο λόγο αφορά στις εν λόγω επιχειρησιακές οντότητες των ΕΛΤΑ, όπως αυτές είναι διεσπαρμένες ανά την επικράτεια.
Με άλλα λόγια, oι ανωτέρω πληροφορίες αφορούν μόνο τον Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΦΠΚΥ) και την οργάνωση και λειτουργία του και δεν παρέχουν καμία ουσιαστική πληροφορία στους εναλλακτικούς παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών, πλην ενδεχομένως την πληροφορία που σχετίζεται με την αστικότητα του σημείου επίδοσης όπως όμως αυτή έχει οριστεί από τα ΕΛΤΑ.
Εν όψει των ανωτέρω, αντικείμενο του έργου είναι η ουσιώδης αναβάθμιση των παρεχόμενων ταχυδρομικών υπηρεσιών στη χώρα, τόσο από τον ΦΚΠΥ όσο και από τους εναλλακτικούς παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών.
ΕΛΤΑ: «Πόλεμος» με ACS και στη… μέση η ΔΕΗ
Στη μέση ενός «πολέμου» έχει μπει άθελά της η ΔΕΗ καθώς ΕΛΤΑ και ACS είναι στα… χαρακώματα για τα «μάτια» της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού.
Με προσφυγές και σκληρή μάχη μεταξύ των ΕΛΤΑ και της ACS, διενεργείται ο διαγωνισμός ταχυδρομικών υπηρεσιών της ΔΕΗ συνολικού ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, ο οποίος φαίνεται να οδηγείται σε νέα χρονική εκτροπή λόγω των προσφυγών των υποψηφίων.
Σε πρώτη φάση, ο διαγωνισμός εμποδίστηκε από την ACS με προσφυγή που υποβλήθηκε στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ).
Η εταιρεία του ομίλου Φέσσα είχε εναντιωθεί σύμφωνα με πληροφορίες στους όρους του διαγωνισμού, υποστηρίζοντας ότι ευνοούν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία που διαχρονικά είναι ο προμηθευτής της ΔΕΗ παρότι οι σχέσεις τους έχουν δοκιμαστεί ποικιλοτρόπως τα προηγούμενα χρόνια.
Η ΑΕΠΠ απέρριψε την ένσταση της εταιρείας και στην συνέχεια η ACS, προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με αποτέλεσμα η υπόθεση να φρενάρει επ΄αόριστον μέχρι να εκδοθεί η απόφαση.
Ο ανάδοχος της σύμβασης θα αναλάβει την συλλογή, διαλογή, διακίνηση και διανομή των ταχυδρομικών αποστολών της ΔΕΗ προς τους πελάτες της σε όλη την Ελληνική Επικράτεια εκτιμώμενης ποσότητας 39 εκατομμυρίων φακέλων.
Μέσα σε αυτούς υπολογίζεται και η ετήσια ποσότητα των 38 εκατ. λογαριασμών και 1 εκατ. τεμαχίων ενημερωτικών ομαδικών επιστολών που η ΔΕΗ εκτιμάται ότι μπορεί να αποστείλει σε πελάτες της στην επικράτεια ενημερωτικές επιστολές, διαφημιστικά φυλλάδια, προγράμματα πιστότητας κ.α).
Σύμφωνα με την διακήρυξη η παράδοση των λογαριασμών στους πελάτες της ΔΕΗ προβλέπεται να γίνεται εντός 4 εργάσιμων ημερών κατά μέγιστο από την παραλαβή τους, ενώ η επίδοση ομαδικών ενημερωτικών επιστολών εντός 7 εργάσιμων ημερών.
Για τον ανάδοχο προβλέπεται ότι θα πρέπει να έχει σαν κύρια επιχειρηματική ή επαγγελματική δραστηριότητα τουλάχιστον κατά τα 3 τελευταία έτη την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών στο τομέα της καθολικής υπηρεσίας και να διαθέτει ειδική άδεια από την ΕΕΤΤ για όλη την επικράτεια.
Επίσης προϋπόθεση για τον ανάδοχο είναι να έχει τουλάχιστον ένα κατάστημα στο 95% των Καλλικρατικών δήμων της χώρας, όρος που κρίνεται φωτογραφικός.