Αυτοκίνητο: Σε μια απόφαση που δεν θα αρέσει καθόλου σε κανέναν οδηγό αρχίζουν και προσανατολίζονται οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς βάζουν… κόφτη στα οχήματά τους, μειώνοντας κατά πολύ τις τελικές ταχύτητες.
Το τελευταίο διάστημα ίσως να έχετε ακούσει για διάφορους κατασκευαστές –όπως είναι η Renault ή η Volvo με κόφτη στα 180 χλμ./ώρα- και την ανακοίνωση της για περιοριστές στην τελική ταχύτητα όλων των μοντέλων τους.
Με στόχο την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που οφείλονται στην υπερβολική ταχύτητα.
Βέβαια, τα πράγματα δεν έχουν ακριβώς έτσι αφού «υπερβολική ταχύτητα» δεν είναι μόνο αυτή που βρίσκεται κοντά στην τελική ενός αυτοκινήτου.
Για παράδειγμα μία ταχύτητα στα 130 χλμ./ώρα θεωρείται φυσιολογική σε έναν μεγάλο αυτοκινητόδρομο, αλλά υπερβολική σε έναν επαρχιακό δρόμο.
Για αυτό το λόγο ο κόφτης στον οποία αναφερόμαστε δεν θα αφορά στην τελική αλλά θα είναι ένας εξελιγμένος περιοριστής που θα επιτρέπει την μέγιστη ταχύτητα ανάλογα με τον περιβάλλον κίνησης.
Ωστόσο, ο περιοριστής ταχύτητας δεν είναι κάτι καινούργιο αφού ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση σε συνεργασία με διάφορους φορείς για την οδική ασφάλεια έχει ήδη ανακοινώσει από το 2019 την πρόθεση της να μπει «κόφτης» σε όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν από το 2022.
Η εισήγηση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφαλείας Μεταφορών είναι ο περιοριστής να είναι υποχρεωτικός, αλλά με κάποια κριτήρια θα εξαιρούνται ορισμένα μοντέλα επιδόσεων.
Τεχνικά ο περιοριστής ταχύτητας θα λαμβάνει δεδομένα από μια κάμερα αναγνώρισης των σημάτων κυκλοφορίας και σε συνδυασμό με το γνωστό GPS θα φροντίζει ώστε το αυτοκίνητο να μην υπερβαίνει το όριο της τελικής ταχύτητας (που μάλλον θα είναι τα 180 χλμ./ώρα).
Ο περιοριστής δεν θα επεμβαίνει στα φρένα, αλλά στην διαχείριση του κινητήρα διακόπτοντας προσωρινά ή προσαρμόζοντας ανάλογα τον ψεκασμό καυσίμου (ή αν προτιμάτε την ροή ενέργειας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα).
Εδώ να πούμε πως το αρχικό πλάνο της ΕΕ σχετικά με το σύστημα που ονομάζεται ISA (Intelligent Speed Assistance) προβλέπει μια σχετική ελευθερία.
Για παράδειγμα, αν ο οδηγός επιμένει και κρατά πατημένο το γκάζι, τότε ο περιοριστής θα παρακάμπτεται αλλά στη συνέχεια θα ενεργοποιείται ένα έντονο οπτικό-ακουστικό σήμα που θα υπενθυμίζει στον οδηγό ότι κινείται υπερβολικά γρήγορα και παρανομεί.
Μα, θα πείτε, δεν παρανομεί ούτως ή άλλως αφού θα οδηγεί πολύ πάνω από το όριο ταχύτητας; Τελικά τα όρια ταχύτητας υπάρχουν απλά και μόνο για να παραβιάζονται και να προκύπτουν τα σχετικά πρόστιμα;
Γιατί σε κάθε χώρα τα αυτοκίνητα να μην έχουν «κόφτη» ανάλογα με το ισχύον επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας; Διότι πολύ απλά υπάρχει κάτι που λέγεται ελευθερία της επιλογής και υπευθυνότητα.
Και για αυτό το καλύτερο σας το άφησα για το τέλος: ο περιοριστής ISA που θα υπάρχει από τον Μάιο του 2022 σε κάθε νέο αυτοκίνητο που θα παίρνει έγκριση τύπου θα έχει διακόπτη on/off.
Τουλάχιστον, στην αρχή…
Αυτοκίνητο: Αυτό το αμάξι ξεπούλησε (!) στην καραντίνα
Αν σας έλεγαν πριν από ένα χρόνο πως μέσα στην καραντίνα η Λαμποργκίνι θα έκανε τον μεγαλύτερο τζίρο στην ιστορία της, θα το πιστεύατε;
Σε ένα έτος σημαντικής πρόκλησης όπως το 2020, λόγω της εξάπλωσης της πανδημίας παγκοσμίως, η Automobili Lamborghini ανταποκρίθηκε στην έκτακτη κατάσταση με μεγάλη ευελιξία και αποφασιστικότητα, καταγράφοντας θετικά εμπορικά και οικονομικά αποτελέσματα.
Το πιο αξιοσημείωτο οικονομικό αποτέλεσμα είναι η επίτευξη της υψηλότερης από ποτέ κερδοφορίας.
Ο Stephan Winkelmann, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της Automobili Lamborghini, σχολίασε: “Η άμεση μας ανταπόκριση, ο ιδανικός συνδυασμός μοντέλων και η αυξανόμενη ζήτηση για προσαρμογή των προϊόντων μας, ώθησε την κερδοφορία στα υψηλότερα επίπεδα.
Σε μια τόσο δύσκολη χρονιά, η μάρκα έδειξε εξαιρετική δύναμη και συνέχισε την αυξανόμενη προσπάθεια της πηγαίνοντας κόντρα στη τάση της παγκόσμιας βιομηχανίας πολυτελών αυτοκινήτων”.
Το 2020 ήταν η δεύτερη καλύτερη χρονιά για την Lamborghini από άποψη κύκλου εργασιών και αριθμού παραδοθέντων αυτοκινήτων. Η Lamborghini έληξε τη χρήση 2020 με κύκλο εργασιών 1,61 δισ. ευρώ, 11% πάνω από το 2019. Αυτό οφείλεται στη μείωση που προκλήθηκε από τη διακοπή της παραγωγής 70 ημερών την άνοιξη, σύμφωνα με τις οδηγίες της ιταλικής κυβέρνησης και για την προστασία της υγείας των εργαζομένων κατά την αρχική φάση έκτακτης ανάγκης.
Η εταιρεία επέδειξε άμεση αντίδραση και ευελιξία στο ανταπόκριση στην περίοδο έκτακτης ανάγκης, μέσω προσεκτικής διαχείρισης κόστους και διασφάλισης συνέχειας στο σχέδιο αναβάθμισης της.
Το 2020 η Lamborghini παρέδωσε 7.430 αυτοκίνητα παγκοσμίως, αριθμός που αντιπροσωπεύει το δεύτερο καλύτερο αποτέλεσμα των πωλήσεων της που ακολουθεί το ρεκόρ του 2019 με 8.205 αυτοκίνητα.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέμειναν στη κορυφή της αγοράς με 2.224 αυτοκίνητα που παραδόθηκαν, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (607), ηπειρωτική Κίνα, Χονγκ Κονγκ και Μακάο (604), Ιαπωνία (600), Ηνωμένο Βασίλειο (517) και Ιταλία (347).
Ο Winkelmann πρόσθεσε: “Το 2021 άνοιξε με πολύ θετικές προοπτικές, οι παραδόσεις τους δύο πρώτους μήνες φέτος έχουν ήδη ξεπεράσει εκείνες της προηγούμενης προ-πανδημικής περιόδου και οι παραγγελίες μέχρι τώρα καλύπτουν ήδη εννέα μήνες παραγωγής”.
Φέτος, η εταιρεία αναμένει περαιτέρω ανάπτυξη στην αγορά της Κίνας και τα στελέχη της εκτιμούν ότι θα καταλάβει την δεύτερη θέση στη λίστα των αγορών όπου δραστηριοποιείται η μάρκα κατασκευής πανάκριβων supercars.
Αυτοκίνητο: Τελικά συμφέρει οικονομικά το leasing;
H χρηματοδοτική μίσθωση (leasing) είναι μια σύγχρονη μέθοδος χρηματοδότησης επιχειρήσεων και επαγγελματιών για την απόκτηση παγίων στοιχείων, δηλαδή εξοπλισμού και ακινήτων για επαγγελματική χρήση.
Με αυτήν ο μισθωτής μισθώνει από μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης πράγμα κινητό ή ακίνητο για συγκεκριμένη χρονική περίοδο και στο τέλος της περιόδου αυτής μπορεί με μονομερή του δήλωση να το αγοράσει σε προσυμφωνημένο τίμημα (δικαίωμα προαίρεσης, option).
Υπενθυμίζεται ότι, χρηματοδοτική μίσθωση (finance lease) είναι η μίσθωση η οποία μεταφέρει ουσιωδώς όλους τους κινδύνους και τα οφέλη που προκύπτουν από την ιδιοκτησία ενός περιουσιακού στοιχείου στον μισθωτή, ενώ λειτουργική μίσθωση (operating lease) είναι μία μίσθωση που δεν είναι χρηματοδοτική.
Πολλοί επαγγελματίες και πολλές επιχειρήσεις (ατομικές, εταιρείες) επιλέγουν το leasing, αντί την αγορά αυτοκινήτου. Αυτός ο εναλλακτικός τρόπος απόκτησης αυτοκινήτου, είναι σε πολλές περιπτώσεις, πιο συμφέρον και πιο ευέλικτος.
Με leasing μπορεί να αποκτηθεί επιβατικό ή επαγγελματικό αυτοκίνητο.
Μεταξύ των πλεονεκτημάτων είναι η απαλλαγή από δαπάνες συντήρησης, τέλη κυκλοφορίας, ασφάλεια, οδική βοήθεια, αλλά και πλεονεκτήματα που συνδέονται με την αντικατάσταση του οχήματος (ανά πενταετία) και την αποφυγή της μεγάλης δαπάνης (μείωση Cash flow) που θα συνέβαινε με μια αγορά αυτοκινήτου.
Η έκπτωση των δαπανών συντήρησης, κίνησης κ.λπ., εκπίπτει μεν κατ’ αρχήν από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων των άρθρων 22 και 23 του ν.4172/2013, σε κάθε όμως περίπτωση, η αναγνώριση ή μη της δαπάνης έγκειται στην ελεγκτική αρμοδιότητα των αρμοδίων φορολογικών αρχών.
Στο άρθρο 22 υπάρχουν τρεις προϋποθέσεις για την έκπτωση των δαπανών.
- πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, συμπεριλαμβανομένων και δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.
- αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,
- εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά.
Σχετική απόφαση Πολ.1113/2015. Να σημειώσουμε ακόμη ότι οι εν λόγω δαπάνες. δεν αναφέρονται στο άρθρο 23 ως μη εκπιπτόμενες δαπάνες. Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να διαθέτουν στοιχεία και επιχειρήματα, τα οποία να μπορούν να αποδείξουν την χρησιμότητα του οχήματος για τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους.
Ως προς τον ΦΠΑ, σύμφωνα με το άρθρο 30 του ν.2859/2000, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του φόρου με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αγοράς, εισαγωγής ή ενδοκοινοτικής απόκτησης επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μέχρι εννέα (9) θέσεων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, σκαφών και αεροσκαφών ιδιωτικής χρήσης που προορίζονται για αναψυχή ή αθλητισμό, καθώς και οι δαπάνες καυσίμων, επισκευής, συντήρησης, μίσθωσης και κυκλοφορίας αυτών γενικά.
Συνεπώς, δεν παρέχεται δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ με τον οποίο έχουν επιβαρυνθεί οι δαπάνες αυτές αλλά καταχωρούνται ως έξοδα (τόσο το καθαρό ποσό, όσο και ο ΦΠΑ αποτελούν δαπάνη από την επιχείρηση και αφαιρείται από τα έσοδά της, ώστε να εξευρεθεί το καθαρό εισόδημα (κέρδος) που θα φορολογηθεί).
Τα παραπάνω ισχύουν για την περίπτωση του leasing (ή μακροχρόνια μίσθωση) ως προς τον ΦΠΑ για επιβατικά οχήματα. Στα επαγγελματικά οχήματα εκπίπτει και ο ΦΠΑ.