Σούπερ μάρκετ: Πρακτικές από τη δεκαετία του ’70 στα Σούπερ μάρκετ. Οι υψηλές τιμές σε τρόφιμα, καύσιμα και ενέργεια απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των οικογενειακών προϋπολογισμών, με τους πολίτες να αναζητούν λύσεις από το… παρελθόν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Θέση… άμυνας απέναντι στον πληθωρισμό παίρνουν οι Ευρωπαίοι καταναλωτές, οι οποίοι σπεύδουν να περιορίσουν τις δαπάνες για τα καθημερινά «ψώνια», μειώνοντας ακόμη και την αγορά τροφίμων.
Με τον πληθωρισμό να αγγίζει το 10% τον Σεπτέμβριο (9,9% σύμφωνα με την τελική εκτίμηση της Eurostat), σχεδόν τα ¾ των νοικοκυριών της Γηραιάς Ηπείρου αναγκάζονται να «ψαλιδίσουν» τα χρήματα που χρησιμοποιούν σε σούπερ μάρκετ, οπωροπωλεία, κρεοπωλεία κ.α.
Αυτό τουλάχιστον καταδεικνύει νέα έρευνα της εταιρείας αναλύσεων IRI σε έξι βασικές αγορές της Ευρώπης, όπου το 71% έχει ήδη προβεί σε σημαντικές αλλαγές ως προς τον τρόπο που καταναλώνει.
Μάλιστα, το 58% παραδέχεται ότι οι εν λόγω περικοπές αφορούν και τα λεγόμενα απαραίτητα αγαθά. Το 35% δε, ισχυρίζεται ότι βάζει «χέρι» στις αποταμιεύσεις ή ότι παίρνει δάνεια για να αποπληρώσει τους λογαριασμούς
«Αποδεικνύεται ότι η προθυμία των καταναλωτών να ξοδέψουν μειώνεται κι αυτή η πορεία είναι πιθανό να επιδεινωθεί» εκτιμά η Ανάντα Ρόι, αντιπρόεδρος της IRI.
Οι υψηλές τιμές σε τρόφιμα, καύσιμα και ενέργεια απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος των οικογενειακών προϋπολογισμών, με την Ευρώπη να αντιμετωπίζει τον κίνδυνο ενεργειακών ελλείψεων τον χειμώνα, λόγω των μειωμένων παραδόσεων φυσικού αερίου από τη Ρωσία.
Ως αποτέλεσμα, το καταναλωτικό κλίμα διολισθαίνει στο χαμηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, με τους αναλυτές να προεξοφλούν το σενάριο της ύφεσης σε αρκετές οικονομίες της Ευρωζώνης, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας και της Ιταλίας.
Σύμφωνα με τη Ρόι, μάλιστα, η πληθωριστική «κόπωση» των Ευρωπαίων οδηγεί στην υιοθέτηση συμπεριφορών, οι οποίες είχαν καταγραφεί τη δεκαετία του ‘70 και του ‘80. Αυτό περιλαμβάνει τη μείωση των γευμάτων, τη στροφή σε εκπτωτικές αλυσίδες, την αγορά λιγότερο ποιοτικών και μακράς διάρκειας τροφίμων κ.α.
Είναι ενδεικτικό ότι άνω του 50% των συμμετεχόντων στην έρευνα της IRI σχεδιάζει να αγοράσει λιγότερα τρόφιμα, ενώ το 47% σκοπεύει να μειώσει τις επισκέψεις σε εστιατόρια, μπαρ και καφετέριες.
Και το χειρότερο είναι ότι, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν ενδείξεις αποκλιμάκωσης της πληθωριστικής κρίσης.
Σούπερ μάρκετ: Μπαίνουν αλεύρι, όσπρια στο καλάθι του νοικοκυριού – Ποια προϊόντα βγαίνουν
Το υπουργείο Ανάπτυξης έφερε αλλαγές της τελευταίας στιγμής στο «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα σε όσα σούπερ μάρκετ δεν στείλουν άμεσα τη λίστα με τα προϊόντα.
Σούπερ μάρκετ: Η λίστα των 50 προϊόντων
- Ρύζι (Ρύζι τύπου «Καρολίνα» μακρύκοκκο)
- Ψωμί (Ψωμί για τοστ, ψωμί φραντζόλα και φρυγανιές)
- Ζυμαρικά (Μακαρόνια Νο 6)
- Χοιρινό (Συσκευασμένα)
- Πουλερικά (Συσκευασμένα)
- Αλλαντικά (Γαλοπούλα ή/και πάριζα)
- Ψάρια κατεψυγμένα (Ένα τουλάχιστον προϊόν)
- Γάλα νωπό πλήρες (Γάλα φρέσκο πλήρες)
- Γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά (Γάλα φρέσκο χαμηλά λιπαρά <2%)
- Γάλα διατηρημένο (Γάλα εβαπορέ)
- Γιαούρτι (Γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις και γιαούρτι από γάλα αγελάδος χωρίς γεύσεις)
- Τυριά (Φέτα, γκούντα, τυρί με Χαμηλά Λιπαρά)
- Άλλα είδη διατροφής (Χυμός τομάτας διατηρημένος)
- Αυγά (Κλωβοστοιχίας και Αχυρώνα)
- Μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη
- Ελαιόλαδο (Παρθένο ελαιόλαδο)
- Άλλα βρώσιμα έλαια (Ηλιέλαιο)
- Λαχανικά κατεψυγμένα (Τουλάχιστον ένα, από αρακάς, μπάμιες, φασολάκια)
- Ζάχαρη (Λευκή ζάχαρη)
- Παιδικές τροφές (Φόρμουλα μωρών και γάλα βρεφικής ηλικίας)
- Καφές (Ελληνικός, στιγμιαίος και γαλλικός)
- Είδη καθαρισμού και συντήρησης (Απολυμαντικά χεριών και αντισηπτικά, απορρυπαντικά πλυντηρίου (υγρά και σε σκόνη – όχι ταμπλέτες), απορρυπαντικά για σφουγγάρισμα και καθαρισμό επιφανειών – χλωρίνες, απορρυπαντικά πιάτων για πλύσιμο στο χέρι και χαρτί κουζίνας)
- Είδη προσωπικής υγιεινής (Οδοντόκρεμες, χαρτί υγείας, σερβιέτες, ταμπόν, σαμπουάν, σαπούνια σε στερεή κατάσταση και πάνες ακράτειας)
- Είδη για μωρά (Πάνες για μωρά, είδη ατομικής υγιεινής για μωρά [μωρομάντηλα] καιίδη ατομικής υγιεινής για μωρά [σαμπουάν]
- Τροφές για κατοικίδια ζώα, για σκύλους και γάτες
- Όσπρια (φακές, ρεβύθια, φασόλια γίγαντες)
- Αλεύρι για όλες τις χρήσεις.
Μέχρι τώρα οι πληροφορίες αναφέρουν πως αυτή η ρύθμιση θα κατατεθεί με τη μορφή τροπολογίας. Η τελευταία κατά πάσα πιθανότητα θα κατατεθεί σε επόμενο νομοσχέδιο που θα εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια μιας και δεν είναι εφικτό, όπως έλεγαν πηγές απ’ το υπουργείο Ανάπτυξης, να είναι έτοιμη ώστε να ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου για τα επιχειρηματικά πάρκα.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως για τη νομοθετική ρύθμιση θα ζητηθεί και η άποψη της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σούπερ μάρκετ: Ειδική σήμανση στα προϊόντα
Νομοθετική ρύθμιση εντός των ημερών για να πάρουν «ανάσα» οι καταναλωτές στα Σούπερ μάρκετ. Τι είπε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Εντός των ημερών θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση που θα δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων να προσδιορίζει τα είδη που θα περιλαμβάνονται στο «καλάθι της νοικοκυράς» με τα 50 προϊόντα, και θα ψηφιστεί εντός της εβδομάδας, στο νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα.
Αυτό σημείωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Αντέννα ενώ ανέφερε ότι και για τα 50 προϊόντα θα είναι καθημερινά αναρτημένες οι τιμές τους στα σούπερ μάρκετ ενώ ο καταναλωτής θα μπορεί να ενημερώνεται και από την εφαρμογή e-καταναλωτής.
«Το μέτρο θα αφορά καταστήματα που είναι αλυσίδες και έχουν τζίρο άνω των 70 εκατομμυρίων ευρώ. Μέχρι στιγμής είναι πάνω από 15 αλυσίδες που έχουν χιλιάδες καταστήματα», είπε ο αναπληρωτής υπουργός, υπενθύμισε ότι εντός της εβδομάδας θα πραγματοποιηθεί συνάντηση και με τους εκπροσώπους της βιομηχανίας ενώ σχετικά με το εάν θα είναι ευδιάκριτα τα προϊόντα που θα βρίσκονται στο καλάθι, ο κ. Παπαθανάσης ανέφερε ότι θα υπάρχει ειδική σήμανση.
Ο ίδιος, γενικότερα, ανέφερε ότι «από την πρώτη στιγμή προσπαθήσαμε να προστατεύσουμε τους καταναλωτές με την εφαρμογή e-καταναλωτής στην οποία μπορεί κάθε μέρα ο καθένας να βλέπει τις τιμές. Το δεύτερο είναι η προστασία και το πλαφόν στο ποσοστό κέρδους. Έχουμε κάνει χιλιάδες ελέγχους έτσι ώστε να μην υπάρχει αισχροκέρδεια κια οι έλεγχοι θα συνεχιστούν».
Όλα τα προϊόντα συνεχίζουν να ελέγχονται με βάση το πλαφόν κερδοφορίας. Τα προϊόντα όμως που τα ίδια τα σουπερ μάρκετ θα θέσουν μέσα στο «καλάθι της νοικοκυράς» θα έχουν υποχρεωτικά μικρότερη ανατίμηση από τον τρέχοντα πληθωρισμό.
Η συγκράτηση των τιμών στα συγκεκριμένα προϊόντα θα προκύπτει μετά από συμφωνία των σουπερμάρκετ με τους προμηθευτές τους.
Σούπερ μάρκετ: Έτσι κάνουν τις κρυφές αυξήσεις
Ποια προϊόντα μείωσαν τις συσκευασίες τους στα Σούπερ μάρκετ. Αφαιρούν προϊόν για να κερδίζουν. Ανατιμήσεις έως 12% φέρνει ο Οκτώβριος. Σε απόγνωση οι πολίτες που πληρώνουν «χρυσάφι» κάθε επίσκεψη. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.
Σε κρυφές αυξήσεις προχώρησαν πολλές εταιρείες οι οποίες, την ώρα που τα νοικοκυριά αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες τόσο με τις τιμές στην ενέργεια όσο και στα ράφια των σουπερ μάρκετ, αποφάσισαν να μειώσουν τις συσκευασίες τους, προκειμένου να διατηρήσουν τις ίδιες τιμές, αλλά να μην έχουν «χασούρα».
Ο Γιάννης Πηλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σουπερ Μάρκετ Ελλάδα, μιλώντας στο Mega τόνισε ότι η πρακτική αυτή είναι νόμιμη, αλλά θα πρέπει να ερευνηθεί, αν οι αυξήσεις που επιβάλλουν είναι σύμφωνες με όσα έχει ψηφίσει το υπουργείο Ανάπτυξης.
«Πρέπει να πάμε στην τιμή της μονάδας. Πόση ήταν η τιμή της μονάδας στην αρχή και πόση μετά την αλλαγή της συσκευασίας. Εάν αυτή η διαφορά υπερβαίνει το ποσοστό κέρδους που είχε παλιότερα, τότε υπάρχει πρόβλημα, εάν δεν την υπερβαίνει δεν υπάρχει πρόβλημα» διευκρίνισε.
Σημειώνεται ότι ορισμένα από τα προϊόντα, στα οποία έχει παρατηρηθεί αυτή η πρακτική είναι τα εξής:
- Μαργαρίνες
- Πατατάκια
- Σκόνες πλυντηρίου
- Τυρί ημίσκληρο συσκευασμένο
- Γκοφρέτες
- Αφρόλουτρο
- Κατεψυγμένα φασολάκια
Εν τω μεταξύ νέες ανατιμήσεις αναμένονται στα μέσα του Οκτώβρη, λόγω της αύξησης της τιμής του πετρελαίου κίνησης.
Οι ανατιμήσεις, θα αγγίξουν έως το 12% και θα επηρεάσουν βασικά καταναλωτικά προϊόντα, όπως τα αυγά, τα κατεψυγμένα λαχανικά, τα αλλαντικά και το ελαιόλαδο.