ΑΑΔΕ: Σοκ για χιλιάδες οφειλέτες – Ποιοι θα δουν τα ονόματά τους στα «μανταλάκια»

ΑΑΔΕ: Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για την δημοσιοποίηση της λίστας με τους μεγαλο-οφειλέτες του Δημοσίου.

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έπειτα από σχεδόν 4 χρόνια φέρεται να έχει αποφασίσει να «κρεμάσει» και πάλι στα «μανταλάκια» του … διαδικτύου την λίστα με εκείνους που έχουν «φορέσει» μεγάλα «φέσια» σε Εφορία και ασφαλιστικά Ταμεία.

Πάντως την τελευταία φορά που δημοσιοποιήθηκε λίστα μεγαλο-οφειλετών στην κορυφή της είχε πτωχευμένες εταιρείες του ίδιου του Κράτους.

Ο λόγος που μεθοδεύεται εκ νέου η δημοσιοποίηση των ονομάτων όσων χρωστούν στο Δημόσιο ποσά άνω των 150.000 ευρώ στο Δημόσιο δεν είναι άλλος από το να τους ασκηθεί περαιτέρω «πίεση» προκειμένου με κάποιον τρόπο να διευθετήσουν τα χρέη τους.

Βέβαια εκείνο που προκάλεσε αίσθηση την τελευταία φορά που αναρτήθηκε η συγκεκριμένη λίστα ήταν το ότι κυριαρχούσαν σε αυτή εταιρείες του ίδιου του Κράτους, όπως για παράδειγμα η Ολυμπιακή Αεροπορία, οι οποίες όχι μόνον χρωστούσαν υπέρογκα ποσά αλλά επιπλέον είχαν… κλείσει, όπως και ιδιωτικές εταιρείες που είχαν κατεβάσει ρολά προ πολλού.

Όπως και να έχει μετά από σχεδόν τέσσερα χρόνια, στις 30 Ιουνίου αναμένεται να δημοσιοποιηθούν νέες «λίστες» με τους μεγαλοοφειλέτες και ως τέτοιοι θεωρούνται όσοι έχουν χρέη προς εφορίες και ΕΦΚΑ άνω των 150.000 ευρώ.

Η τελευταία δημοσιοποίηση λίστας με φυσικά πρόσωπα που είχαν τεράστια χρέη έναντι του Δημοσίου έγινε στις 10 Ιουλίου 2019 και με νομικά πρόσωπα στις αρχές Δεκεμβρίου του 2019.

Στη συνέχεια το μέτρο «πάγωσε» λόγω της πανδημίας.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έγιναν γνωστά το 2019 μέσα από την λίστα, συνολικά 24.677 μεγαλοοφειλέτες χρωστούν 105 δισ. ευρώ στο Δημόσιο.

Η δημόσια ανακοίνωση των ονομάτων μεγαλοφειλετών (φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων) γίνεται βάσει νόμου 3943 του 2011 με στόχο τη «διαπόμπευσή» τους, ως ένας ακόμη «μοχλός» πίεσης, προκειμένου να προχωρήσουν σε αποπληρωμή των χρεών τους, ενώ ως μέτρο επαναλαμβανόμενο ενδεχομένως προκαλεί επιφυλάξεις σε επίδοξους … μεγαλομπαταχτσήδες!

Από τη δημοσιοποίηση της λίστας, θα φανεί και εάν οι μεγαλοοφειλέτες που ήδη ήταν σε αυτή αξιοποίησαν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε ρύθμιση των οφειλών τους, με την ένταξή τους στη ρύθμιση των 24 έως 48 δόσεων.

Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, κάθε χρόνο στον διαδικτυακό τόπο της ΑΑΔΕ πρέπει να δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο από κάθε αιτία, εφόσον η βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους κατά την ημερομηνία άντλησης των στοιχείων αυτών από τα πληροφοριακά συστήματα φορολογίας (TAXIS) και τελωνείων (ICISnet).

Ο νόμος προβλέπει ότι από την δημοσιοποίηση εξαιρούνται οι κάτωθι οφειλές ακόμα και αν πληρούν τα προαναφερθέντα κριτήρια ύψους και παλαιότητας χρέους:

  • οι οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης και τηρούνται οι όροι αυτής,
  • οι οφειλές οι οποίες τελούν υπό αναστολή καταβολής με προσωρινή διαταγή, δικαστική απόφαση, πράξη διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου,
  • οι οφειλές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης,
  • οι οφειλές οι οποίες αποβιωσάντων ή ανηλίκων, και
  • οι οφειλές των νομικών προσώπων εντός του στενού ή ευρύτερου δημοσίου τομέα.
  • Με κοινή ανάρτηση ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, δημοσιοποιούνται υποχρεωτικά τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης προς τον ΕΦΚΑ, εφόσον η βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα προς τον ΕΦΚΑ υπερβαίνει επίσης το ποσό των 150.000 ευρώ και η καταβολή της καθυστερεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του έτους κατά την ημερομηνία άντλησης των στοιχείων αυτών από το πληροφοριακό σύστημα ΟΠΣ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών.

Στην πρώτη θέση της κατάταξης των οφειλετών στη λίστα του 2019 βρισκόταν για μια ακόμα φορά, η κλειστή εδώ και σχεδόν μια 15ετία χρηματιστηριακή εταιρεία Ακρόπολις, με οφειλές 10,46 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί πάνω – κάτω σε φορολογικά μέτρα ενός ολόκληρου Μνημονίου!

Η επόμενη στην λίστα ήταν η επίσης κλειστή πρώην Ολυμπιακή Αεροπορία με οφειλές 1,84. δισ. ευρώ.

Τις μεγαλύτερες οφειλές στο δημόσιο μεταξύ των φυσικών προσώπων είχε ο Ν. Κασιμάτης με χρέος 238 εκατ. ευρώ.

ΑΑΔΕ: Πώς μπορούμε να… ρουφιανέψουμε ψηφιακά τις παραβάσεις

Η ΑΑΔΕ «επιστρατεύει» τις καταγγελίες πολιτών στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, του ξεπλύματος χρήματος και του λαθρεμπορίου.

Συγκεκριμένα, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ανοίξει ηλεκτρονική πλατφόρμα με τα «καρφώματα» των πολιτών.

Οι φορολογούμενοι μέσω της πλατφόρμας θα μπορούν να «καρφώνουν» μη έκδοση αποδείξεων, φοροκλοπής, απάτης, παράνομου πλουτισμού και υποθέσεων διαφθοράς.

Η πλατφόρμα θα δέχεται τόσο επώνυμες όσο και ανώνυμες καταγγελίες που θα «αξιολογούνται» σε χρόνο εξπρές.

Έτσι, θα γίνεται άμεσα η αξιολόγηση που θα «βαθμολογεί» τη σοβαρότητα και την αξιοπιστία της καταγγελίας, ώστε ανάλογα με το βαθμό που συγκεντρώνουν οι υποθέσεις να οδηγούνται για έλεγχο.

ΑΑΔΕ: Πότε διαγράφει τα χρέη

Ολοένα και περισσότεροι φορολογούμενοι βλέπουν τα χρέη τους από την Εφορία να διαγράφονται.

Σύμφωνα με τον επικαροποιημένο Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, για να μπει στο «ψυγείο» μια οφειλή, θα πρέπει να έχουν εξαντληθεί όλα τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης και να μην έχουν αυτά αποδώσει.

Επίσης, για μεγάλα χρέη θα πρέπει να υπάρξει η σύμφωνα γνώμη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια η ΑΑΔΕ έχει χαρακτηρίσει ως «ανεπίδεκτα» είσπραξης χρέη ύψους 26,3 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα το συνολικό ύψος των οφειλών, από 113,2 δισ. ευρώ που ήταν το συνολικό στο τέλος του Οκτωβρίου 2022, το εισπράξιμο να περιορίζεται σε 86,9 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, το πραγματικό εισπράξιμο είναι πολύ μικρότερο, καθώς οι έλεγχοι συνεχίζονται, ώστε να εντοπιστούν τα χρέη εκείνα που είναι αδύνατον να εισπραχθούν.

Αναλυτικότερα σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως ανεπίδεκτες είσπραξης, εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της ΑΑΔΕ και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων ή απαιτήσεων αυτών έναντι τρίτων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οποιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκειται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων του οφειλέτη με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή με διαδικασία εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον πρόκειται για πτωχό.
  • Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης ή δεν είναι δυνατή η υποβολή της.
  • Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας φορολογικής ή τελωνειακής αρχής, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις των προηγούμενων περιπτώσεων και ότι είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
  • Οι πράξεις του χαρακτηρισμού των επιδεκτικών ή ανεπίδεκτων είσπραξης και της καταχώρισης των απαιτήσεων σε ειδικά βιβλία ανεπίδεκτων είσπραξης γίνονται με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, σύμφωνα με τις διατάξεις που τη διέπουν.
  • Εφόσον πρόκειται για συνολική βασική οφειλή άνω του 1.500.000 ευρώ, οι πράξεις αυτές κοινοποιούνται στην υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου που είναι αρμόδια για τον έλεγχο των δημόσιων εσόδων, από την οποία και ελέγχονται. Αν κρίνεται αναγκαίο, έλεγχος μπορεί να διενεργηθεί και στις πράξεις της παρούσας που αφορούν συνολική βασική οφειλή κατώτερη του ως άνω ποσού.

Από την καταχώριση της οφειλής στα βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης και για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους μέσα στο οποίο έγινε η καταχώριση:

  • Αναστέλλεται αυτοδικαίως η παραγραφή της,
  • Δεν χορηγείται στον οφειλέτη και στα συνυπόχρεα πρόσωπα αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για οποιαδήποτε αιτία ούτε άλλο νομίμως προβλεπόμενο πιστοποιητικό για μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων, εκτός εάν πρόκειται για είσπραξη χρημάτων που θα διατεθούν για την ικανοποίηση του Δημοσίου ή για εκποίηση περιουσιακών στοιχείων, το προϊόν των οποίων θα διατεθεί για τον ίδιο σκοπό,
  • Δεσμεύονται στο σύνολό τους οι τραπεζικοί και επενδυτικοί λογαριασμοί και το περιεχόμενο των θυρίδων σε τράπεζες ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα των παραπάνω προσώπων.
  • Το Δημόσιο διατηρεί ακέραιο το δικαίωμά του για την είσπραξη της οφειλής ή συμψηφισμό και μετά την καταχώρισή της στα ειδικά βιβλία των ανεπίδεκτων είσπραξης.
  • Οφειλή που έχει καταχωρισθεί, κατά τα ανωτέρω, ως ανεπίδεκτη είσπραξης επαναχαρακτηρίζεται ως εισπράξιμη, εάν πριν από την παραγραφή της, διαπιστωθεί ότι υπάρχει δυνατότητα μερικής ή ολικής ικανοποίησής της είτε από τον οφειλέτη είτε από συνυπόχρεο πρόσωπο.
  • Πότε διαγράφονται τα χρέη προς το Δημόσιο
  • Ο νέος ΚΕΔΕ προβλέπει επίσης και τη διαδικασία διαγραφής των χρεών προς το Δημόσιο.

Ειδικότερα, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους, που έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να κριθούν διαγραπτέες και να διαγραφούν εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

  • έχουν ολοκληρωθεί οι προβλεπόμενες ενέργειες για τον χαρακτηρισμό τους ως ανεπίδεκτων είσπραξης,
  • έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές ενέργειες για την ανταλλαγή των πληροφοριών και των διαδικασιών αναγκαστικής είσπραξης για τα κράτη με τα οποία υφίστανται αντίστοιχες συμφωνίες και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον με τα κράτη μέλη της Ε.Ε.
  • έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες στην αλλοδαπή κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη ή απαιτήσεων αυτού έναντι τρίτων,
  • έχει ολοκληρωθεί η ποινική διαδικασία σε βάρος των οφειλετών, εφόσον προβλέπεται, με την έκδοση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης.

Ακόμη, ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο, καθώς και συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους που δεν έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης, είναι δυνατό να διαγραφούν, εφόσον εμπίπτουν αποκλειστικά και μόνο στις ακόλουθες κατηγορίες οφειλών:

  • οφειλές αποβιωσάντων που δεν καταλείπουν οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο και των οποίων οι κληρονόμοι αποποιήθηκαν την επαχθείσα κληρονομιά,
  • οφειλές ανά φορολογούμενο μικρότερες του ποσού του εκάστοτε ελάχιστου ποσού φόρου από την καταβολή του οποίου απαλλάσσεται ο φορολογούμενος.

ΑΑΔΕ: Ξεκινά έλεγχος καταθέσεων – Ποιοι μπαίνουν στο «στόχαστρο» και πότε

Εφορία: Δεν έχει τελειωμό το κυνήγι της Εφορίας και της ΑΑΔΕ, καθώς τώρα ξεκινούν οι έλεγχοι στις καταθέσεις μας!

Χιλιάδες τραπεζικοί λογαριασμοί θα βρεθούν φέτος στο στόχαστρο της Εφορίας προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα ποσά και οι κινήσεις τους συνάδουν με τα δηλωθέντα εισοδήματα των κατόχων τους.

Πρώτο στόχο της Εφορίας αποτελούν οι κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του έτους 2017, καθώς η συγκεκριμένη χρονιά παραγράφεται στις 31 Δεκεμβρίου 2023 και η Εφορία δεν θα μπορεί πλέον από την 1-1-2024 να ελέγξει και να καταλογίσει φόρους.

Ήδη, στις 31 Δεκεμβρίου 2022, παραγράφηκε η δυνατότητα της Εφορίας, να ελέγξει τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του 2016 και προγενέστερων ετών.

Σημειώνεται ωστόσο, ότι στην τσιμπίδα των ελεγκτών της Εφορίας πέφτουν και οι φορολογούμενοι που ανιχνεύονται από τα δύο συστήματα της ΑΑΔΕ, να πραγματοποιούν κινήσεις στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς, με ποσά τα οποία δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα.

Οι μηχανισμοί του ελέγχου των καταθέσεων που διαθέτει η ΑΑΔΕ, είναι δύο και συγκεκριμένα:

  • Το «Ειδικό Λογισμικό Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας», το οποίο χρησιμοποιείται από τον Μάιο του 2017 για τον προσδιορισμό της συνολικής καθαρής ατομικής/οικογενειακής τραπεζικής περιουσίας για κάθε ΑΦΜ και τη σύγκρισή της με τα δηλωθέντα ατομικά/οικογενειακά εισοδήματα κατ’ έτος, έτσι ώστε εξάγεται εκτίμηση αποκρυβείσας ή μη φορολογητέας ύλης. Μέσω αυτοματοποιημένων λογιστικών αλγορίθμων, το σύστημα μπορεί να συσχετίζει τα στοιχεία των πρωτογενών καταθέσεων με τα δηλωθέντα εισοδήματα μέσα σε λίγη ώρα, οδηγώντας σε κάποιες πρώτες ενδείξεις πιθανής φοροδιαφυγής, που αποτελούν το έναυσμα για τον ενδελεχή φορολογικό έλεγχο.
  • Το «Σύστημα Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών», που παρακολουθεί τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών του ελεγχόμενου.
  • Έλεγχοι για μεσαίες και μεγάλες καταθέσεις
  • Συγχρόνως, με το νέο οργανόγραμμα της ΑΑΔΕ, από τις 6 Φεβρουαρίου 2023 στο στόχαστρο μπαίνουν και οι μεσαίες και μεγάλες καταθέσεις.

Μεταξύ των τμημάτων που ιδρύονται στον μηχανισμό της ΑΑΔΕ είναι το «Επιχειρησιακού Σχεδιασμού Ελέγχου Φυσικών Προσώπων Μεγάλου και Μεσαίου Πλούτου».

Στόχος του νέου τμήματος είναι ο έλεγχος φυσικών προσώπων, εφόσον πληρούν οποιοδήποτε από τα παρακάτω κριτήρια:

  • H αξία ακίνητης περιουσίας του φορολογουμένου, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων αυτού, όπως υπολογίζεται στην ηλεκτρονική εφαρμογή του ΟΠΣ Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ, υπερβαίνει αθροιστικά, από την 1η-12015 και μετά τουλάχιστον σε ένα έτος, το ποσό του 1.000.000 ευρώ.
  • H ετήσια τεκμαρτή δαπάνη διαβίωσης, που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος του φορολογικού έτους 2018, υπερβαίνει το ποσό των 100.000 ευρώ.
  • Τα ποσά δαπανών απόκτησης περιουσιακών στοιχείων στο φορολογικό έτος 2018 υπερβαίνουν τις 200.000 ευρώ.
  • Απέστειλαν στο εξωτερικό χρηματικά εμβάσματα συνολικού ύψους 100.000 ευρώ, σε τουλάχιστον ένα έτος από το 2015 και μετά.