Σούπερ μάρκετ: Είναι το παράδοξο που ελάχιστοι το παρατηρούν, όπως και στα καζίνο, αλλά είναι πέρα για πέρα πραγματικότητα: Τα σούπερ μάρκετ δεν έχουν παράθυρα και υπάρχει σοβαρός λόγος για αυτό!
Οι αγορές από ένα σούπερ μάρκετ για το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού αποτελούν σχεδόν καθημερινή συνήθεια, καθώς σχεδόν κάθε μέρα προκύπτουν νέες ανάγκες για προμήθειες με είδη πρώτης ανάγκης.
Εφόσον, σίγουρα έχετε επισκεφτεί πολλές φορές το σούπερ μάρκετ που σας εξυπηρετεί, πόσες φορές έχετε παρατηρήσει ότι στα περισσότερα από αυτά δεν υπάρχουν καθόλου παράθυρα; Και πόσες φορές αναρωτηθήκατε ποιος είναι ο λόγος πίσω από αυτήν τη λογική;
Η έλλειψη παραθύρων αποτελεί στοιχείο της ψυχολογίας των λιανικών αγορών, όπου οι επιχειρηματίες προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου οι άνθρωποι αισθάνονται άνετα να ξοδεύουν χρόνο και χρήμα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλά καταστήματα έχουν δάπεδα με πλακάκια, τα οποία προκαλούν θόρυβο στα καροτσάκια, αναγκάζοντας κατά κάποιον τρόπο τους αγοραστές να επιβραδύνουν ενστικτωδώς και να περιηγηθούν περισσότερο. Το ίδιο ισχύει και για την δυνατή μουσική με ρυθμό που μπορεί να παίζουν κάποια από αυτά, ώστε να κάνει τους αγοραστές να νιώθουν γεμάτοι ενέργεια και θέληση να ξοδέψουν.
Στην περίπτωση των παραθύρων, τα καταστήματα λειτουργούν ως ένα είδος «φούσκας» όπου οι αγοραστές δεν θα παρατηρήσουν τις κακές καιρικές συνθήκες ή το σκοτάδι έξω. Όσο περισσότερο ψωνίζουν, τόσο περισσότερο ξοδεύουν.
Υπάρχουν, ωστόσο, και πρακτικά ζητήματα. Όπως τα μεγάλα παράθυρα που αφήνουν το φως του ήλιου να εισχωρήσει στο χώρο μπορούν να προκαλέσουν ξεθώριασμα στις συσκευασίες, κάνοντάς τες να φαίνονται φθαρμένες στους καταναλωτές. Η ανταλλαγή πολύτιμων χώρων τοίχου για παράθυρα θα μείωνε, επίσης, τον αριθμό των ραφιών και έτσι και των προϊόντων που διατίθενται στους αγοραστές.
Σούπερ μάρκετ: Τι δεν θα ξαναδείτε στα ράφια
Η μεγάλη αλλαγή στη ζωή μας έφτασε και πλέον τα πλαστικά θα αποτελούν παρελθόν. Τέλος μπαίνει από τις 3 Ιουλίου στα πλαστικά μία χρήσης, ενώ δρομολογείται ο περιορισμός των πλαστικών μπουκαλιών μέχρι το 2024, με στόχο την αντιμετώπιση της περιβαλλοντικής ρύπανσης. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Από τις 3 Ιουλίου λοιπόν, καταργούνται 10 κατηγορίες πλαστικών μιας χρήσης.
Αυτά είναι:
- μαχαιροπίρουνα, πιάτα, καλαμάκια, περιέκτες από φελιζόλ, κυπελάκια ποτών από φελιζόλ, περιέκτες τροφίμων από φελιζόλ, αναδευτήρες ποτών, μπατονέτες, στηρίγματα για μπαλόνια καθώς και πάσης φύσεως προϊόντα που διασπώνται σε μικροπλαστικά (οξοδιασπώμενα πλαστικά).
Στόχος της απαγόρευσης είναι η μείωση της κατανάλωσης σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικούς περιέκτες τροφίμων κατά 30% μέχρι το 2024 και κατά 60% μέχρι το 2026.
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται ο επανασχεδιασμός των προϊόντων με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία, ενώ τίθεται υποχρεωτικός στόχος χωριστής συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών κατά 77% το 2025 και κατά 90% το 2029.
Επιπλέον όλα τα καπάκια θα πρέπει να είναι προσαρτημένα στα μπουκάλια τους μέχρι το 2024, ενώ τα πλαστικά μπουκάλια θα πρέπει να κατασκευάζονται από 25% ανακυκλωμένο περιεχόμενο το 2025 και από 35% αντίστοιχα το 2030.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, Κωνσταντίνο Αραβώση, η χρήση των πλαστικών μιας χρήσης (οι παραπάνω 10 κατηγορίες) σταμάτησε αρχικώς στο Δημόσιο από την 1 Φεβρουαρίου 2021.
Σύμφωνα με τον κ. Αραβώση από τις αρχές του 2022 θεσπίζεται περιβαλλοντική εισφορά για τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων, ενώ τα χρήματα θα μαζευτούν θα πηγαίνουν στο Πράσινο Ταμείο και θα επιστρέφουν στους Δήμους και τις Περιφέρειες για δράσεις καταπολέμησης της περιβαλλοντικής ρύπανσης, κάτι ανάλογο που έχει γίνει και τα χρήματα από το περιβαλλοντικό τέλος από τις πλαστικές σακούλες.
Επίσης προωθείται η υποχρέωση διάθεσης επαναχρησιμοποιήσιμων εναλλακτικών προϊόντων από 01.01.2022. στις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, καθώς και η υποχρέωση να πωλούν τα προϊόντα τους με έκπτωση, στην περίπτωση που ο καταναλωτής έχει δικό του επαναχρησιμοποιούμενο σκεύος.
Επίσης σύμφωνα με τον κ. Αραβώση, από το 2023 θεσπίζεται το σύστημα εγγυοδοσίας, το οποίο προβλέπει προσυμφωνημένο αντίτιμο που προστίθεται στην τιμή του προϊόντος και επιστρέφεται στον καταναλωτή με την επιστροφή της συσκευασίας για ανακύκλωση.
Για τους παραβάτες προβλέπονται τσουχτερά πρόστιμα, καθώς στις περιπτώσεις διάθεσης προϊόντων που υπόκεινται σε απαγόρευση επιβάλλεται πρόστιμο στον παραγωγό –1% επί του κύκλου εργασιών του προηγούμενου έτους, καθώς και στην επιχείρηση εστίασης, 5 ευρώ ανά τεμάχιο προϊόντος που διέθεσε στην αγορά (με ελάχιστο πρόστιμο τα 1.000 ευρώ).
Για τη μη απόδοση της Εισφοράς από τα πλαστικά ποτήρια και τους περιέκτες τροφίμων θα επιβάλλεται πρόστιμο στις επιχειρήσεις εστίασης 1.000 ευρώ ανά παράβαση και σε περίπτωση υποτροπής διπλασιασμός των ποσών.
Επίσης για τη διάθεση προϊόντων που δεν πληρούν τις προδιαγραφές οικολογικού σχεδιασμού για ανακυκλωμένο περιεχόμενο θα επιβάλλεται πρόστιμο στον παραγωγό ύψους –1% επί του κύκλου εργασιών του προηγούμενου έτους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, κάθε χρόνο στην Ευρώπη συλλέγονται πάνω από 26 εκατομμύρια τόνοι πλαστικών αποβλήτων, εκ των οποίων λιγότερο από το 1/3 ανακυκλώνεται, ενώ το 50% των απορριμμάτων στις θάλασσες είναι πλαστικά μιας χρήσης, ενώ επιπλέον 27% είναι αλιευτικά εργαλεία από πλαστικό.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, καταναλώνουμε κάθε μέρα περί το 1 εκατ. πλαστικά ποτήρια, ή αλλιώς 350 εκατομμύρια πλαστικά ποτήρια τον χρόνο.
Σούπερ μάρκετ: Η μεγάλη… ληστεία στα ράφια
Την… ανηφόρα έχουν πάρει οι τιμές σε βασικά προϊόντα άνευ λόγου και αιτίας με τους καταναλωτές να πληρώνουν διαρκώς ανατιμήσεις!
Από έρευνα του ΙΝΚΑ στα ράφια των σούπερ μάρκετ προκύπτει ότι υπάρχουν αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων, που μπορεί αρχικά να μην φαίνονται στο «μάτι», αλλά στην συνολική απόδειξη, γίνονται κάτι παραπάνω από αντιληπτές.
Για παράδειγμα:
Σοκολάτες: Από 30 λεπτά η μία πωλούνται τώρα στα 37 λεπτά και άλλου είδους σοκολάτες από 1,20 ευρώ πωλούνται στα 1,35 ευρώ.
Τυροκομικά: Είδος φέτας αυξήθηκε από 8,10 ευρώ σε 8,50 ευρώ. Ανάλογες αυξήσεις παρατηρούνται και σε άλλα προϊόντα όπως ζυμαρικά, όσπρια, ρύζι κ.α.
Οπωροκηπευτικά: Σε κάποιες περιπτώσεις, οι τιμές παρουσιάζονται αυξημένες κατά 50%.
Ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο: Κόστιζε περίπου 12 ευρώ και πλέον πωλείται στα 18 ευρώ.
Χαρτικά: Αύξηση τουλάχιστον 20%- 30% μεσοσταθμικά και στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων.
Οι καταναλωτές πλέον, αναγκάζονται να κυνηγούν περισσότερο από ποτέ τις προσφορές στα σούπερ μάρκετ.
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ, Κωνσταντίνος Μαχαίρας, μιλώντας στο enikos.gr, ανέφερε ότι «οι ανατιμήσεις αφορούν σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς ανέβηκαν οι πρώτες ύλες». Σύμφωνα με τον ίδιο, έχουμε μεσοσταθμικές αυξήσεις στην παραγωγή 5%-6% εφέτος και στην τελική τιμή του προϊόντος έχει… περάσει ένα 2%.
«Με το που άνοιξαν έξω οι αγορές, ήρθαν και οι ανατιμήσεις», προσθέτει. Επίσης, ο κ. Μαχαίρας παρατηρεί ότι η μεγαλύτερη αύξηση είναι στα τυποποιημένα προϊόντα και είναι της τάξεως του 5%-7%.
Ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ εξηγεί ότι «τα στοκ των εταιρειών λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπήρξε πέρυσι, έχουν εξαντληθεί, άρα τώρα αγοράζουν καινούριες πρώτες ύλες με τις νέες, ακριβότερες τιμές. Ως εκ τούτου επηρεάζεται και η τιμή του τελικού προϊόντος».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης κάνει λόγο για προσχεδιασμένες ανατιμήσεις εδώ και μήνες, ιδίως στα ράφια των σούπερ μάρκετ και στις λαϊκές αγορές, ως «δικαιολογία περιορισμών».
Για το θέμα μίλησε και ο καθηγητής της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών Ναπολέων Μαραβέγιας εξηγώντας ότι το «κύμα» των ανατιμήσεων δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα είναι μόνιμο ή παροδικό καθώς αφορά ολόκληρο τον κόσμο.
Σούπερ μάρκετ: Έτσι θα κάνουμε τα ψώνια μας πλέον
Δεν είναι μόνο οι καταναλωτές που υποχρεώθηκαν να αλλάξουν τις συνήθειές τους, σε ό,τι αφορά τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, αλλά και οι αλυσίδες τροφίμων αντιμετωπίζουν πλέον μια νέα πραγματικότητα.
Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των super markets ξεπέρασαν τα 100 εκατ. Ευρώ το 2020, έναντι των 46,7 εκατ. Ευρώ του 2019, ενώ το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη super market online έχει φτάσει πλέον στο 25% έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019.
Το στοιχείο που επιβεβαίωσε, όμως, ότι αυτή η στροφή στις ηλεκτρονικές αγορές είναι μόνιμη, αποτυπώνεται στην ποιοτική ανάλυση των πλεονεκτημάτων των e- αγορών.
Αφήνοντας στην άκρη το 40%, που αφορά στην ασφάλεια από τον κορωνοϊό, ακολουθούν η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% και η αναζήτηση προσφορών με 22%.
Παράλληλα 1 στους 4 καταναλωτές, δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς.
Η πραγματική επανάσταση φαίνεται ότι ξεκινά, όμως, στην άλλη όχθη του Ατλαντικού και μάλλον είναι ζήτημα χρόνου το πότε θα ακολουθήσει η Ευρώπη.