Ενέργεια: Συνεχίζεται ο πόλεμος στην ενέργεια με τους μεγαλύτερους κολοσσούς της χώρας μας να… μονομαχούν για ένα κομμάτι από την πίτα. Διαβάστε στο xristika.gr ολες τις εξελίξεις.
Νέα εποχή ανοίγει για τον ενεργειακό κλάδο, από τη σύμπραξη δύο εκ των μεγαλύτερων και καθετοποιημένων ενεργειακών ομίλων της χώρας της Μότορ Οιλ και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μια κίνηση που σηματοδοτεί ταυτόχρονα μια νέα εποχή συμπράξεων αλλά και την είσοδο ενός μεγάλου παίκτη στην παραγωγή ενέργειας από φυσικό αέριο.
Με την συμμετοχή της Μότορ Οιλ στην μονάδα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος από φυσικό αέριο, που σχεδιάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο πετρελαϊκός όμιλος κάνει ένα μεγάλο βήμα, στην παραγωγή ενέργειας, επιταχύνοντας τη στρατηγική του μετατροπή σε ενεργειακό όμιλο.
Υπενθυμίζεται, ότι η εταιρεία έχει ευρύ επενδυτικό πλάνο στην ενέργεια και μελετά δύο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και ανεφοδιασμό υδρογόνου, αλλά και έργα για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου και πλέον θα έχει παρουσία και στην παραγωγής θερμικής ενέργειας.
Την ίδια στιγμή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά ένα ισχυρό εταίρο, στην ανταγωνιστική ενεργειακή αγορά, δημιουργώντας μια πρώτη βάση για ενδεχόμενη περαιτέρω συνεργασία. Παράλληλα εξασφαλίζει την αποδοτικότητα και την ανταγωνιστικότητα της νέας μονάδας αφού και οι δύο όμιλοι έχουν παρουσία στην αγορά της προμήθειας ρεύματος με την NRG η Μότορ Οιλ και την ΗΡΩΝ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Καθώς τα επόμενα χρόνια έχουν προγραμματιστεί να υλοποιηθούν μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο από όλους τους ενεργειακούς ομίλους, ο ανταγωνισμός για την πιο αποδοτική μονάδα είναι υψηλός.
Οι υπόλοιπες μονάδες παραγωγής ενέργειας από φυσικό αέριο – εκτός της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – σχεδιάζονται:
Σημειώνεται ότι η θέση της νέας μονάδας στην Κομοτηνή, αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο στην υποκατάσταση των αποσυρόμενων μονάδων λιγνίτη, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος ιδίως στον Βορρά.
Η συνεργασία των δύο ομίλων αφορά την από κοινού ανάπτυξη, κατασκευή και λειτουργία του νέου Αεριοστροβιλικού Σταθμού Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο, εγκατεστημένης μικτής ισχύος 877 MW, στη ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής.
Πρόκειται για μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις στην ελληνική αγορά ενέργειας, ύψους 375 εκατ. ευρώ, που θα δημιουργήσει περίπου 500 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της περιόδου κατασκευής και 100 κατά την περίοδο λειτουργίας.
Η τεχνολογία του κύριου εξοπλισμού που έχει επιλεγεί για το Σταθμό είναι η πλέον σύγχρονη και θα οδηγήσει σε πολύ υψηλούς βαθμούς συνολικής καθαρής απόδοσης. Στόχος είναι η κατασκευή της νέας μονάδας να ξεκινήσει εντός του 2021, ώστε να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2024. Τις εργασίες κατασκευής θα αναλάβει η ΤΕΡΝΑ.
Στην κοινή εταιρία που θα αναπτύξει το Σταθμό, καθένα από τα δύο μέρη θα συμμετέχει με ποσοστό 50%. Η ανωτέρω συμφωνία τελεί υπό την έγκριση των αρμοδίων Αρχών.
Ο Όμιλος Μότορ Οιλ είναι ένας σύγχρονος ενεργειακός όμιλος με ηγετικό ρόλο στον κλάδο διύλισης αργού και εμπορίας προϊόντων πετρελαίου στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. O Όμιλος έχει παρουσία στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου μέσω της θυγατρικής NRG Supply and Trading S.A., η οποία είναι ένας ολοκληρωμένος πάροχος που προσφέρει ενεργειακές λύσεις σε οικιακούς, εμπορικούς και βιομηχανικούς πελάτες.
Επιπλέον η NRG είναι πρωτοπόρος στο χώρο της ηλεκτροκίνησης. Ο Όμιλος ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ δραστηριοποιείται επίσης στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) διευρύνοντας συστηματικά την παρουσία του στον τομέα αυτό.
Ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει ηγετική θέση στους τομείς των υποδομών, των παραχωρήσεων, της παραγωγής, προμήθειας κι εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και της διαχείρισης απορριμμάτων. Μέσω της ΗΡΩΝ, ήταν ο πρώτος ιδιωτικός όμιλος που κατασκεύασε και έθεσε σε λειτουργία σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο στην Ελλάδα το 2004 (ΗΡΩΝ 1).
Σήμερα διαθέτει συμμετοχή σε δύο σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο (ΗΡΩΝ 1 & 2), ενώ μέσω της ΗΡΩΝ διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο και στην αγορά της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Παράλληλα, μέσω της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, κατέχει ηγετική θέση στον τομέα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Mια νέα μονάδα συμπαραγωγής 57MW και LNG, project της θυγατρικής «Διώρυγα Gas», o στόχος για 1GW στις ΑΠΕ, η παραγωγή πράσινου υδρογόνου και τα ανανεώσιμα καύσιμα αποτελούν τις επενδυτικές προτεραιότητες της στρατηγικής ανάπτυξης της Motor Oil στην πράσινη ενέργεια.
Ο Όμιλος εξετάζει τον σχεδιασμό μιας μονάδας παραγωγής βιοκαυσίμων, ενώ παράλληλα μελετά δύο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και ανεφοδιασμό υδρογόνου. Στόχος είναι η συμμετοχή σε όλη την αλυσίδα αξίας πράσινης ενέργειας, αξιοποιώντας τις εμπορικές δυνατότητες μέσω των δραστηριοτήτων της NRG.
Τα σχέδια αυτά έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται και την επόμενη τριετία αναμένεται να έχουν αλλάξει το προφίλ, διευρύνοντας τη δραστηριότητα του ενεργειακού Ομίλου.
Η Motor Oil εξασφάλισε τη βεβαίωση παραγωγού από τη ΡΑΕ για την υλοποίηση της νέας μονάδας συμπαραγωγής στις εγκαταστάσεις της στους Αγ. Θεοδώρους. Το έργο έχει ισχύ 57MW και θα εγκατασταθεί στο Σουσάκι Αγ. Θεοδώρων, ενώ η εταιρεία διαθέτει ήδη μονάδα συμπαραγωγής ισχύος 85MW στις εγκαταστάσεις της.
Η νέα επένδυση εντάσσεται στην ευρύτερη πράσινη στροφή που επιχειρεί ο Όμιλος. Μέσω της λειτουργίας της συμπαραγωγής, από την ανάκτηση της θερμότητας και την παραγωγή ατμού, μειώνεται η χρήση των λεβήτων στο διυλιστήριο. Έτσι αποτρέπεται σημαντική έκλυση αέριων ρύπων για την προμήθεια της ίδιας ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας, για την παραγωγή της οποίας θα χρησιμοποιούνταν διαφορετικό μίγμα καυσίμων.
Επίσης η εταιρεία σχεδιάζει την εγκατάσταση στο διυλιστήριο φωτοβολταϊκών συστημάτων συνολικής ισχύος 5MW, αλλά και μπαταριών αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας 5ΜW.
Όσον αφορά στο μεγάλο έργο του FSRU στους Αγίους Θεοδώρους, πρόκειται για μια στρατηγικής σημασίας επένδυση που θα εφοδιάζει με LNG το κέντρο της κατανάλωσης του εθνικού συστήματος, δηλαδή στο Νότο της χώρας. Θα αξιοποιήσει την εκτιμώμενη αύξηση της διείσδυσης του φυσικού αερίου, θα αυξήσει τη συνολική δυναμικότητα αποθήκευσης LNG κατά 80%-, ενώ θα συντελέσει και στην αποσυμφόρηση της Ρεβυθούσας.
H πλωτή μονάδα αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), θα αγκυροβοληθεί σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του διυλιστηρίου του Ομίλου στην Κόρινθο, με εκτιμώμενη δυναμικότητα 2-3 bcm/έτος.
Το Market Test προγραμματίζεται στο τρίτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, με τη φάση των μελετών (FEED-Front-End-Engineering Design) να ολοκληρώνεται μέχρι τέλος του έτους. Ταυτόχρονα προχωρά η διαδικασία αδειοδότησης ώστε να έχει υλοποιηθεί το project στο 4ο τρίμηνο του 2023.
Μέχρι το 2025, στο διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων, η εταιρεία δρομολογεί μεγάλη επένδυση για την κατασκευή μονάδας παραγωγής καθαρού υδρογόνου, μέσω ηλεκτρόλυσης νερού.
Υπενθυμίζεται ότι το διυλιστήριο διαθέτει μία μονάδα αναμόρφωσης νάφθας που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν, ετοιμάζει και δεύτερη τέτοια μονάδα αλλά και νέα μονάδα παραγωγής υδρογόνου με χρήση φυσικού αερίου.
Για το 2021 ο όμιλος έχει προγραμματίσει αυξημένες επενδύσεις, που θα φθάσουν από 175 εκατ. ευρώ το 2020, τα 240 εκατ. ευρώ και θα είναι προσανατολισμένες στην απανθρακοποίηση και την ενεργειακή μετάβαση. Το μεγαλύτερο μέρος του ποσού αυτού (110,4 εκατ. ευρώ) αφορά στη «ναυαρχίδα» του επενδυτικού προγράμματος, το συγκρότημα κατεργασίας νάφθας, συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ.
Αυτή τη στιγμή το Διυλιστήριο διαθέτει μία μονάδα συνεχούς καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας (CCR) που παράγει υδρογόνο ως παραπροϊόν και μια εξολοκλήρου μονάδα παραγωγής υδρογόνου, βασισμένη στην καταλυτική αναμόρφωση μεθανίου με ατμό, που χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για την παροχή υδρογόνου στις μονάδες του Διυλιστηρίου.
Τώρα κατασκευάζεται και μία ακόμη μονάδα καταλυτικής αναμόρφωσης νάφθας, που θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2022 και θα παράγει καθαρό υδρογόνο ως παραπροϊόν.
Στόχος της εταιρείας είναι το 2030 να έχει αναδειχθεί σε πρωταγωνιστή της «οικονομίας του υδρογόνου».
Η στροφή στην πράσινη ενέργεια έγινε αποφασιστικά και η εταιρεία ξεπέρασε το στόχο των 300MW σε διάστημα μόλις 18 μηνών. O σημερινός στόχος είναι το πράσινο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου να φτάσει σταδιακά το 1GW συνολικής ισχύος.
Με το τελευταίο deal, ύψους 123,5 εκατ.ευρώ, η Motor Oil συμφώνησε να αποκτήσει χαρτοφυλάκιο 11 εν λειτουργία αιολικών πάρκων, συνολικής δυναμικότητας 220 MW, καθώς και ενός επιπλέον υπό κατασκευή αιολικού πάρκου δυναμικότητας 20 MW.
Τα περισσότερα από αυτά τα πάρκα (σ.σ. είχαν περάσει στον έλεγχο της Fortress) βρίσκονται στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα (Στερεά Ελλάδα, Μακεδονία, Κεφαλονιά) και αποτελούν περιουσιακό στοιχείο έξι υπό εξαγορά εταιρειών. Οι υπό εξαγορά εταιρείες διαθέτουν, εκτός από τα 12 αιολικά πάρκα, χαρτοφυλάκιο αδειών προς ανάπτυξη συνολικής ισχύος 650 MW.
Η είσοδος της εταιρείας στις ΑΠΕ ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 με ένα αρχικό χαρτοφυλάκιο αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος 10MW.
Τον Φεβρουάριο του 2020, ο Όμιλος απέκτησε χαρτοφυλάκιο εν λειτουργία φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής δυναμικότητας 47 MW με έδρα τη Βόρεια και Κεντρική ηπειρωτική Ελλάδα.
Οι πράσινες επενδύσεις συνεχίστηκαν και τον Ιούλιο του 2020 όταν η Motor Oil ανακοίνωσε την ολοκλήρωση της συναλλαγής για την απόκτηση ενός αιολικού πάρκου αδειοδοτημένης δυναμικότητας 3 MW στην κεντρική ηπειρωτική Ελλάδα, ενώ τον Αύγουστο του 2020 ολοκληρώθηκε η συναλλαγή για την απόκτηση ενός ακόμα αιολικού πάρκου συνολικής αδειοδοτημένης δυναμικότητας 40 MW στη βόρεια ηπειρωτική Ελλάδα.
Τον Οκτώβριο του 2020 η ΜΟΗ μέσω της Τeforto συμμετείχε στην ίδρυση της “WIRED RES A.E.”, αποκτώντας το 75% της εταιρείας που διαθέτει άδεια λειτουργίας αιολικού πάρκου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δυναμικότητας 24 MW στην περιοχή Θεσπιών Βοιωτίας.
Ο Παναθηναϊκός νίκησε 68-61 τον Ολυμπιακό και έκανε το 14/14 στη Stoiximan.gr Basket League. Τρία…
aade.gr - λοταρία αποδείξεων - TAXISnet: Πραγματοποιήθηκε η νέα λοταρία αποδείξεων από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή…
"Πρέπει να το δούμε ως την κατάλληλη στιγμή, το συζητάμε 25 χρόνια, όλοι ξέρουν ποια…
Θέση κατά της συμμετοχής της εκκλησίας στα συλλαλητήρια για το Σκοπιανό παίρνει ο μητροπολίτης Μεσσηνίας,…
Νεκρός βρέθηκε ο επιβάτης (περίπου 60 ετών) του Blue Star Naxos που πήδηξε στη θάλασσα…
Τις 600.000 πλησιάζουν τα ανασφάλιστα οχήματα που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους, με ό,τι μπορεί να…