Ξεχάστε όσα ξέρατε από τα σούπερ μάρκετ: Τέλος οι προσφορές – Πώς θα γλιτώσετε χρήματα

Σούπερ μάρκετ: Δύο μόνιμα και δύο προσωρινού χαρακτήρα μέτρα ανακοίνωσε ο υπ. Ανάπτυξης. Τι αλλάζει στον τρόπο τιμολόγησης παραγωγών, χονδρεμπόρων και λιανέμπορων και οι τροποποιήσεις στο καθεστώς των προσφορών στα Σούπερ Μάρκετ. Mέτρα κατά της ακρίβειας ανακοίνωσε ο Μητσοτάκης και πλαφόν στο περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Κομμένες από αύριο οι προσφορές σε προϊόντα στα οποία προηγήθηκε ανατίμηση, πλαφόν στο περιθώριο κέρδους του βρεφικού γάλακτος, «καθαρές τιμές» απ’ το ‘χωράφι ως το ράφι’ και μεταφορά μέρους των εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές στα Σούπερ Μάρκετ κατευθείαν στους καταναλωτές, με βάση τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε σήμερα ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας.

Ο υπουργός επεξήγησε τις τέσσερις νέες παρεμβάσεις τις οποίες θα κάνει η κυβέρνηση προκειμένου να ανασχέσει το κύμα ακρίβειας που ροκανίζει τα εισοδήματα των νοικοκυριών.

Οι δύο αφορούν μόνιμα μέτρα με τα οποία θα επέλθουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που λειτουργεί σήμερα η αγορά ενισχύοντας τη διαφάνεια των τιμών και τα άλλα δύο έχουν προσωρινό χαρακτήρα.

Σύμφωνα με τον υπουργό απτά αποτελέσματα των νέων μέτρων στη μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων αναμένεται να φανούν ως το Μάρτιο καθώς θα δοθεί χρόνος στις εταιρείες που πρέπει να προσαρμοστούν στα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα.

Τα μέτρα μόνιμου χαρακτήρα είναι τα εξής:

1.Περιορισμός των συνολικών εκπτώσεων που κάνουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί σε απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.

Με αυτό τον τρόπο, όπως εξήγησε ο υπουργός, οι εταιρείες θα αναγκαστούν να μειώσουν τις αρχικές, υψηλές, τιμές που διατηρούν σε σειρά προϊόντων και μετά μέσω προωθητικών ενεργειών εμφανίζονται να τις μειώνουν.

Με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει βέλτιστη αποτύπωση της κατάστασης της αγοράς.

Ο έλεγχος της εφαρμογής του μέτρου που θα νομοθετηθεί άμεσα θα γίνεται από τη ΔΙΜΕΑ και ως βάση των παροχών θα χρησιμοποιηθεί ο μέσος όρος των εκπτώσεων της τελευταίας κλεισμένης χρήσης των εταιρειών.

2.«Καθαρές τιμές» από το χωράφι στο ράφι. Πλέον όλοι οι εμπλεκόμενοι, απ’ τον παραγωγό ως τον λιανέμπορο πρέπει να εμφανίζουν στα τιμολόγια τους ‘καθαρές τιμές’.

Όπως είπε ο υπουργός θα επιτρέπεται πλέον πιστωτικό τιμολόγιο έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρα. Το συγκεκριμένο μέτρο αφορά τα νωπά φρούτα, λαχανικά και το κρέας, κόκκινο και λευκό. Μάλιστα ο υπουργός άφησε να εννοηθεί ότι στο μέτρο θα ενταχθούν και το ψάρι.

«Πλέον απ’ τον παραγωγό ως το ράφι και τα ψυγεία των Σούπερ Μάρκετ, των μπακάλικων, των κρεοπωλείων, των μανάβικων και γενικά όλης της λιανικής οι τιμές θα πρέπει να είναι καθαρές στα τιμολόγια. Κι αυτό θα είναι κάτι μόνιμο», τόνισε ο κ. Σκρέκας.

Σούπερ μάρκετ: Βρεφικό γάλα & προωθητικές ενέργειες

Τα μέτρα προσωρινού χαρακτήρα που θα θεσμοθετηθούν αρχικά για το 2024 είναι:

3. Απαγόρευση στους προμηθευτές, που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων, να κάνουν προωθητικές ενέργειες για 3 μήνες, για προϊόντα, στα οποία αυξάνουν τιμές.

Το μέτρο θα εφαρμοστεί από σήμερα κιόλας όπως είπε ο υπουργός διευκρινίζοντας ότι θα αφορά γνωστοποιήσεις ανατιμήσεων που θα κάνουν οι εταιρείες από εδώ και στο εξής.

«Αυτό θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για μία εταιρεία να προβεί σε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών, διότι το τρίμηνο που θα ακολουθεί θα έχει πλέον βαρύ μειονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.

Άρα θα χάσει σημαντικό μερίδιο αγοράς που ίσως δεν μπορέσει να ανακτήσει ποτέ.

Πρόκειται για δραστικό μέτρο που δεν θα επιτρέψει πλέον αδικαιολόγητες ανατιμήσεις», σημείωσε ο υπουργός τονίζοντας ότι θα υπάρξει έλεγχος για την τήρηση του μέσω της ΔΙΜΕΑ.

4. Επιβολή πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για τα βρεφικά γάλατα.

Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους στο 7%. Με άλλα λόγια κάθε εταιρεία δεν θα μπορεί να εμφανίζει περιθώριο εμπορικού κέρδους μεγαλύτερο του 7%.

Όπως διευκρίνισε ο υπουργός ως βάση υπολογισμού του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης και του εμπορικού κέρδους θα υπολογιστεί η τελευταία οικονομική χρήση που έχει κλείσει για κάθε εταιρεία. Σημείωσε δε ότι θα υπάρξει περιθώριο δύο μηνών έως ότου προσαρμοστούν οι εταιρείες και καθοριστούν τα όρια κέρδους με βάση τους ελέγχους που θα κάνει η ΔΙΜΕΑ.

Εκτίμησε ότι με την επιβολή του μέτρου οι τιμές στα προϊόντα βρεφικού γάλακτος θα περιοριστούν στον ευρωπαίκό μ.ο.

Σημειωτέον πως η ΔΙΜΕΑ διεξάγει ήδη ελέγχους σε δύο απ’ τις τέσσερις κύριες εταιρείες του κλάδου.

Όπως είπε ο υπουργός από σήμερα ξεκινά γύρο επαφών με τους εκπροσώπους της αγοράς για να ενημερωθούν για τα νέα μέτρα ενώ επίκειται και η σχετική υπουργική απόφαση.

«Οι διεθνείς κρίσεις έχουν δημιουργήσει συνθήκες εκτίναξης του πληθωρισμού. Κάποιοι όμως βρήκαν ευκαιρία την τελευταία διετία να αξιοποιήσουν την κατάσταση και να φουσκώσουν τις τιμές στα ράφια και στη συνέχεια να προχωρούν σε πλασματικές εκπτώσεις και να κερδίζουν περισσότερα.

Καταδικάζουμε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και δεν πρόκειται να τις δεχτούμε», τόνισε ο κ. Σκρέκας.

Σύμφωνα με τον ίδιο από τον Σεπτέμβριο που θεσμοθετήθηκε η υποχρέωση κοινοποίησης της αλλαγής τιμοκαταλόγων απ’ τις εταιρείες στα Σούπερ Μάρκετ διαπιστώνεται μείωση τιμών.

«Το 2023 η ΔΙΜΕΑ πραγματοποίησε 25.267 ελέγχους και επέβαλε 1.865 πρόστιμα συνολικού ύψους 13,416 εκατ. ευρώ”, σημείωσε ο υπουργός τονίζοντας ότι η παραβατικότητα βαίνει μειούμενη.

“Ωστόσο σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις με την Ευρώπη”, τόνισε δικαιολογώντας και τις νέες παρεμβάσεις που ανακοινώθηκαν σήμερα και έρχονται σε συνέχεια του γενικότερου πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που ισχύει για βασικά αγαθά την τελευταία διετία και παρεμβάσεων, όπως το καλάθι του νοικοκυριού.

Σούπερ μάρκετ: Οι νέες παρεμβάσεις για την ακρίβεια

Στην κατεύθυνση της μεγαλύτερης διαφάνειας και της τόνωσης του ανταγωνισμού κινούνται οι νέες, άμεσες, παρεμβάσεις που θα ανακοινώσει σήμερα η κυβέρνηση στην προσπάθεια της να χαλιναγωγήσει το κύμα ακρίβειας.

Οι σχετικές ανακοινώσεις απ’ τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αναμένονται κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο Μέγαρο Μαξίμου στις 10.00 το πρωί ενώ θα ακολουθήσει το μεσημέρι συνέντευξη Τύπου του υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστα Σκρέκα για την αναλυτική παρουσίαση των παρεμβάσεων.

Οι τελευταίες, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, θα εστιάζουν αφενός σε έξι βασικές κατηγορίες προϊόντων: το βρεφικό γάλα, τις βρεφικές πάνες, τα σαμπουάν, τα αφρόλουτρα, τις οδοντόκρεμες και τα απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων και πιάτων.

Μάλιστα αρμόδιες πηγές εξηγούσαν στο newmoney πως συνολικά ξεπερνούν τους 500 οι κωδικοί των προϊόντων που θα επηρεαστούν και τελικά θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών τους.

Αφετέρου οι παρεμβάσεις θα επιχειρήσουν να τροποποιήσουν τη διαδικασία με την οποία σήμερα οι εταιρείες τιμολογούν πραγματικά τα προϊόντα τους θέτοντας ξεκάθαρους κανόνες στα λεγόμενα «πιστωτικά» τιμολόγια. Κι αυτό καθώς κρίνεται πως με το συγκεκριμένο τρόπο ενισχύεται η αδιαφάνεια στην αγορά.

«Ο στόχος των παρεμβάσεων μας θα είναι να λειτουργεί καλύτερα ο ανταγωνισμός και να επικρατούν συνθήκες “καθαρότερων” τιμών. Θέλουμε να λειτουργεί η αγορά όπως σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», δήλωσε χθες το βράδυ στην ΕΡΤ ο υπ. Επικρατείας κ. Άκης Σκέρτσος, απορρίπτοντας παράλληλα το ενδεχόμενο διατίμησης, δίνοντας το στίγμα των παρεμβάσεων που θα ανακοινωθούν σήμερα.

Σημειώνεται πως πρόσφατα η Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα απ’ την πανευρωπαϊκή σύγκριση τιμών που έκανε στην αγορά του βρεφικού γάλακτος στο πλαίσιο της “χαρτογράφησης” της ελληνικής αγοράς κατέληξε στο συμπέρασμα πως η τιμή του είναι, ανάλογα το προϊόν, από 30% ως 213% ακριβότερη στην ελληνική αγορά!

Αντίστοιχη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, πριν από περίπου ένα χρόνο, είχε καταδείξει επίσης πως στην Ελλάδα πωλούνται από 113,92% ως 361% ακριβότερα τα απορρυπαντικά ρούχων των δύο μεγαλύτερων πολυεθνικών σε σχέση με την φθηνότερη χώρα της ΕΕ, που είναι η Ιρλανδία.

Με δεδομένο ότι οι εταιρείες δεν παραβιάζουν το «πλαφόν» κερδοφορίας που έχει θέσει η κυβέρνηση, με αυτό του 2021, φαίνεται ξεκάθαρα ότι η στρέβλωση της ελληνικής αγοράς είναι δομική και ότι οι εταιρείες πουλάνε τα προϊόντα τους εδώ και πάρα πολλά χρόνια με ιδιαίτερα αυξημένα περιθώρια κέρδους σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές.

Κάτι που είναι ορατό και στα ψηφιακά εργαλεία, τα οποία πλέον χρησιμοποιούν οι ελεγκτικές και εποπτικές Αρχές με δεδομένο πως αντίστοιχη εικόνα με αυτή που περιγράφει η Επιτροπή Ανταγωνισμού στα πορίσματα της έχει και η ΔΙΜΕΑ.

Σούπερ μάρκετ: Οι κανόνες λειτουργίας

Τα συγκεκριμένα εργαλεία παρακολούθησης των τιμών πανευρωπαϊκά θα έχουν καταλυτικό ρόλο στις κινήσεις που θα ακολουθήσουν με δεδομένο πως πέρα των σημερινών παρεμβάσεων, ήδη στο υπ. Ανάπτυξης θα σχεδιαστεί φέτος μία συνολική αναθεώρηση και αναβάθμιση των κανόνων λειτουργίας της αγοράς συνολικά.

Μάλιστα ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν πως οι βαθύτερες τομές αναμένεται να γίνουν μετά το καλοκαίρι, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη του σχετικού νομοσχεδίου. Διαδικασία που ξεκίνησε ήδη με τη δημόσια διαβούλευση του υπουργείου με τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Σούπερ μάρκετ: Οι προσφορές

Στο μικροσκόπιο, ωστόσο, έχει μπει και ο τρόπος που γίνονται σήμερα οι προσφορές προϊόντων που σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν παραπλανητικά ή “αποκρύπτουν” τεχνηέντως τις ανατιμήσεις.

Μάλιστα, έχει εντοπιστεί το εξής φαινόμενο: να γίνονται ανατιμήσεις στα προϊόντα και αυτά να συνεχίζουν να αναφέρουν ότι κάνουν έκπτωση ή δίνουν ένα επιπλέον προϊόν. Ή να μην αντιστοιχεί τελικά το 1+1 στην πραγματική τιμή.

«Αυτά δεν μπορούν να συνεχιστούν. Οταν κάποιος λέει ότι κάνει προσφορά, πρέπει να λέει την αλήθεια στον καταναλωτή. Όπως επίσης και όταν κάνει ανατιμήσεις. Δεν μπορεί να κρύβει την ανατίμηση κάτω από τη λέξη “προσφορά”. Αυτό είναι ξεκάθαρα παραπλάνηση», εξηγούσαν αρμόδιες πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης.

Γι’ αυτό και ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας έχει δηλώσει πως στην πρόθεση του ευρύτερου σχεδιασμού είναι να απαγορευτεί και η δυνατότητα να προβάλλεται ένα προϊόν ότι είναι σε προσφορά, αφού πρώτα έχει προηγηθεί ανατίμηση του.

Σούπερ μάρκετ: Εντατικοποίηση ελέγχων

Στο μεταξύ, όμως, οι έλεγχοι σε κάθε τομέα της αγοράς θα συνεχιστούν με αμείωτο ρυθμό προκειμένου να σταλούν και τα απαραίτητα μηνύματα στην αγορά. Αυτό σημαίνει πως όλες οι εμπλεκόμενες εταιρείες στις έξι κατηγορίες προϊόντων που θα βρεθούν στο προσκήνιο των νέων παρεμβάσεων θα αισθανθούν “καυτή” την ανάσα των ελεγκτικών μηχανισμών προκειμένου να προσαρμοστούν άμεσα στις νέες απαιτήσεις.

Παράλληλα όμως, και καθώς ξεκίνησε η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, είναι σε εξέλιξη εντατικοί έλεγχοι της ΔΙΜΕΑ προκειμένου να αποφευχθούν νέα φαινόμενα παραπλανητικών εκπτώσεων ενώ από τον επόμενο μήνα στο στόχαστρο αναμένεται να μπουν και οι νέες επαγγελματικές ομάδες που πλέον υποχρεούνται να διαθέτουν POS (λαϊκές αγορές, ταξί κ.ο.κ.).

Ιδιαίτερη προσοχή το προσεχές διάστημα θα δοθεί επίσης σε τομείς που έως σήμερα δεν είχαν βρεθεί σε στενό κλοιό. Κάτι που φάνηκε εξάλλου την περασμένη εβδομάδα από το τσουχτερό πρόστιμο που επιβλήθηκε στην εταιρεία ΑΓΗΝΩΡ του Ομίλου Τουρνικιώτη, διανομέα των κλιματιστικών της Mitsubishi και συνεργάτη των MIDEA και TCL, για αθέμιτη κερδοφορία μέσω του προγράμματος «Ανακυκλώνω, Αλλάζω Συσκευή».

Σύμφωνα με στοιχεία του υπ. Ανάπτυξης η παραβατικότητα επί των ελέγχων που διεξάγει η ΔΙΜΕΑ έχει υποχωρήσει κάτω απ’ το 10% από 15% που ήταν πριν. Εξέλιξη, που σύμφωνα με τον κ. Σκέρτσο, δείχνει πως τα πρόστιμα αποδίδουν.