Chipita

Chipita: Το παρασκήνιο του mega deal ρεκόρ των 2 δισ. για την Chipita και η επόμενη μέρα. Γιατί η «χρυσή συμφωνία» λαμβάνει εμβληματικό χαρακτήρα για τη χώρα. «Ζεστά» λεφτά για Θεοδωρόπουλο και Ολάγιαν. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.

«Αφήνω το «τιμόνι” της Chipita και μαζί με αυτό ένα μεγάλο κομμάτι της κοινής επαγγελματικής μας ζωής. Η συγκίνηση προφανώς είναι μεγάλη αλλά έχω την πεποίθηση ότι σε αυτή τη νέα διαδρομή θα συνεχίσετε με το ίδιο πάθος και τις ίδιες αξίες που μοιραστήκαμε».

Με τα λόγια αυτά, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, που δημιούργησε τη μεγαλύτερη ελληνική βιομηχανία καταναλωτικών προϊόντων με διεθνές αποτύπωμα, την Chipita, κλείνει το μήνυμα που απέστειλε, στους εργαζόμενους της εταιρείας του, λίγη ώρα πριν την ανακοίνωση του big deal με Mondelēz International.

Η επίσημη ανακοίνωση της συμφωνίας εξαγοράς της Chipita από τη Mondelēz International, έναντι τιμήματος ρεκόρ 2 δισ. δολαρίων ή 1,64 δισ. ευρώ, με βάση τη χθεσινή ισοτιμία, έγινε από τον πολυεθνικό όμιλο στις 16:12, ώρα Ελλάδας.

Πρόκειται για μια συμφωνία, για την οποία ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mondelēz, Dirk van de Put, δήλωσε ενθουσιασμένος με post του στο Linkedin , και την οποία αγορά την είχε προεξοφλήσει, ήδη από τον Μάιο του 2018.

Τότε ο πολυεθνικός όμιλος, είχε κτυπήσει την πόρτα του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και του βασικού μετόχου της Chipita, με 80%, του ομίλου Olayan, προσφέροντάς τους 1,4-1,5 δισ. ευρώ.

Τελικά οι υπογραφές που δεν έπεσαν τον Μάιο του 2018, περίοδο όπου «έπαιζε” το ενδεχόμενο εισαγωγής της εταιρείας στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου με αποτίμηση 1 δισ. ευρώ, «έπεσαν” ακριβώς τρία χρόνια μετά. Σε αυτό το μεσοδιάστημα συνέβησαν αρκετά.

Αυτό το ντιλ μπορεί να άργησε τρία ολόκληρα χρόνια, από τότε που Mondelez International και Chipita έκαναν τις πρώτες επαφές, όμως έκλεισε εντυπωσιακά ενισχύοντας παράλληλα με τη «λάμψη» του το αφήγημα μίας σταθερής Ελλάδας, ώριμης να υποδεχτεί σοβαρές ξένες επενδύσεις.

Δεν είναι εξάλλου και λίγο μία πολυεθνική σοβαρή όπως η Mondelez International, που προέκυψε στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας απ’ τις «σάρκες» της Kraft Foods, με κεφαλαιοποίηση γύρω στα 90 δισ δολ. και ετήσια έσοδα 26,6 δισ δολ. το 2020 να προχωρά σε μία επένδυση συνολικού ύψους 2 δισ δολ., ή 1,63 δισ ευρώ, για να εξαγοράσει μία εταιρεία με έδρα στην Ελλάδα που έχει αποκτήσει βέβαια περιφερειακό ρόλο χάρη σε μία συνεπή στρατηγική εξωστρέφειας.

Το τελευταίο αποτελεί ίσως και το συγκριτικό πλεονέκτημα, το οποίο θέλει να εκμεταλλευθεί στο έπακρον η Mondelez International αφού εκτός του ότι με την εξαγορά εισέρχεται και στα προϊόντα ζύμης, βλέπει στο εκτεταμένο δίκτυο που έχει καταφέρει να αναπτύξει η διοίκηση του Σπύρου Θεοδωρόπουλου με 13 μονάδες παραγωγής και παρουσία σε περισσότερες από 50 χώρες όλα αυτά τα χρόνια, ως το μέσο για μεγαλύτερη διείσδυση σε σειρά χωρών αλλά και οικονομίες κλίμακας.

Θεωρούν μάλιστα τέτοια την ευκαιρία που δεν δίστασαν να δώσουν 25 φορές τα EBITDA της Chipita του 2020!

Μία εξέλιξη που προσδοκούσε κυρίως ο βασικός μέτοχος της εταιρείας, η οικογένεια Ολάγιαν, η οποία τα τελευταία χρόνια πίεζε για πώληση θεωρώντας ότι οι υπεραξίες βγήκαν και με το παραπάνω!

Chipita: «Ζεστό χρήμα» από τις υπεραποδόσεις

Και πράγματι η πώληση θα φέρει αρκετό ρευστό στις τσέπες των νυν μετόχων. Η οικογένεια Ολάγιαν, που κατέχει το 80% της εταιρείας, υπολογίζεται ότι θα λάβει 1,6 δις δολ. (1,31 δισ ευρώ), ο κ. Σπύρος Θεοδωρόπουλος με 14% θα λάβει 280 εκατ. δολ. (229,45 εκατ. ευρώ) και οι λοιποί μέτοχοι, που ελέγχουν το 6% θα λάβουν συνολικά 120 εκατ. ευρώ!

Καθόλου άσχημα αν αναλογιστεί κανείς πως το 2010 οι ίδιοι είχαν καταβάλει 403 εκατ. ευρώ για την εξαγορά της Chipita απ’ τη Vivartia!

Chipita: Μαραθώνιος εγκρίσεων

Η συμφωνία βέβαια έχει πολλές προεκτάσεις. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνει και έναν μαραθώνιο εγκρίσεων απ’ τις ρυθμιστικές Αρχές πολλών και διαφορετικής κουλτούρας κρατών μιας και στη συμφωνία εμπλέκονται πολλές πολυεθνικές. Αφενός είναι η Chipita και η Mondelez International.

Αφετέρου όμως εμπλέκονται και κάποια απ’ τα μεγάλα τοπικά βιομηχανικά «ονόματα» της Σαουδικής Αραβίας, του Μεξικό και της Μαλαισίας, όπου διατηρεί κοινοπραξίες η Chipita που συμπεριλαμβάνονται στο ντιλ.

Αρμόδιες πηγές μάλιστα εξηγούσαν στο newmoney ότι είναι πολύ δύσκολο να ολοκληρωθεί η συναλλαγή πριν τον ερχόμενο Νοέμβριο. «Είναι εξαιρετικά πολύπλοκο εγχείρημα και κανείς δεν ξέρει σε κάθε χώρα πως θα αντιδράσει, τι διευκρινίσεις θα ζητήσει και εν τέλει τι διαδικασίες θα ακολουθήσει κάθε Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Ακόμα και αν όλα φαίνονται εντάξει, μιλάμε για διαφορετικές χώρες, διαφορετικούς όρους και συμπεριφορές», εξηγούσαν. «Ως εκ τούτου το πιθανότερο είναι πως ακόμα κι αν όλα κυλήσουν ομαλά να δούμε το ουσιαστικό βήμα για την ολοκλήρωση της συμφωνίας μετά το φθινόπωρο», σημείωναν.

Chipita: H επόμενη μέρα

Έως τότε πάντως τόσο οι νυν μέτοχοι της Chipita όσο και η Mondelez International θα προετοιμάζονται για την επόμενη μέρα. Σε ό,τι αφορά τους πρώτους, πέραν των 1,63 δισ ευρώ (2 δισ δολ.) που θα βάλουν στις τσέπες τους με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, θα εξακολουθήσουν να έχουν την αλλαντοβιομηχανία Νίκας αλλά και την κοινοπραξία με την Britannia Industries, Britchip Foods Ltd, στην Ινδία.

Για τη Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ τα πράγματα φαίνεται πως είναι πιο ξεκάθαρα μιας και αποτελεί ένα προσωπικό στοίχημα του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, το οποίο έχει αρχίσει από πέρυσι να αποδίδει τους πρώτους καρπούς.

Το ερωτηματικό αφορά περισσότερο τη στάση της οικογένειας Ολαγιάν, πρόθεση της οποίας εξάλλου ήταν η αποεπένδυση συνολικά απ’ το σύστημα Chipita.

Στο κομμάτι αυτό πιθανόν να υπάρξει μία παράλληλη συμφωνία βάσει της οποίας το μερίδιο των Ολάγιαν θα περιέλθει στον κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο ή και στους υπόλοιπους μετόχους μειοψηφίας με χρηματοδότηση φυσικά απ’ τα κεφάλαια του αρχικού ντιλ.

Στην υπόθεση της ινδικής Κοινοπραξία που συγκροτήθηκε το 2017, Britchips Food Ltd, δεν αποκλείεται η ρευστοποίηση της συμμετοχής, η οποία φθάνει το 40% του μετοχικού κεφαλαίου. Μάλιστα με βάση την αρχική συμφωνία ο όμιλος Britannia Industries έχει σε βάθος δεκαετίας απ’ τη σύσταση το αποκλειστικό δικαίωμα για αγορά του 40% της Chipita στην περίπτωση που η τελευταία θέλει να πουλήσει.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τη Mondelez International το «κλειδί» θα είναι οι συνέργιες που θα αποφασιστούν όχι μόνο με την εν ελλάδι δραστηριότητα, που έχει ως βασικό άξονα τη δραστηριότητα της ιστορικής σοκολατοβιομηχανίας του Παυλίδη (Παυλίδης, Lacta, Merenda) αλλά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, που έχει σημαντική παρουσία η Chipita.

Προτεραιότητα, πάντως, όπως προκύπτει και απ’ την επίσημη ανακοίνωση είναι η χρήση του δικτύου διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη «για την ενίσχυση της δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής.

Η συμφωνία θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες καινοτομίας και συνδυασμού σημάτων φέρνοντας τις εμβληματικές μάρκες σοκολάτας της Mondelēz International σε νέες κατηγορίες».


Στοιχηματική εμπειρία... όπως θα ήθελες να είναι! Παίξε Νόμιμα (21+)