«Βόμβα» για ανοιχτά μαγαζιά κάθε Κυριακή – Αποκαλύφθηκε η τελική απόφαση

Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά: Κάθε εβδομάδα, χωρίς αργίες, ο «Mr Jumbo» έριξε πρόταση-βόμβα και μάλιστα μετά από κυβερνητική προτροπή. Αποκαλυπτικό ρεπορτάζ και όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Είναι ένα θέμα που συζητείται εδώ και καιρό, και όλα δείχνουν ότι οι αποφάσεις έχουν ληφθεί, αλλά ακόμα μένει το να υλοποιηθούν. Πολλοί κυβερνητικοί παράγοντες έχουν ταχθεί υπέρ της πρότασης να μένουν κάθε Κυριακή ανοιχτά τα μαγαζιά, με έναν από τους πρώτους να είναι ο Άδωνις Γεωργιάδης.

Τις τελευταίες ώρες ωστόσο αποκαλύπτεται ένα ρεπορτάζ, που στα «ψιλά του γράμματα» φαίνεται με σαφήνεια η πρόθεση της κυβέρνησης να επιτρέψει στους επιχειρηματίες να ανοίγουν τα καταστήματά τους επτά ημέρες την εβδομάδα. Και αυτό γιατί στην έκτακτη συνέλευση των μετόχων της Jumbo, ο κ. Βακάκης τοποθετήθηκε μετά από ερώτηση υπουργού, που όμως δεν κατονομάζεται στα ρεπορτάζ.

Είπε χαρακτηριστικά ο Mr Jumbo:

«Πρέπει να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Κύπρου. Να δουλεύουμε επτά ημέρες την εβδομάδα και να έχουμε λιγότερες αργίες».

Την αποκάλυψη ότι συμμετείχε και υπουργός της ελληνικής κυβέρνησης έκανε η εφημερίδα «Καθημερινή».

Κυριακές με ανοιχτά μαγαζιά – Τι λέει ο νόμος

Σύμφωνα με τη νομοθεσία επιτρέπεται η λειτουργία των καταστημάτων προαιρετικά τις εξής περιόδους:

  • Η πρώτη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
  • Η δεύτερη Κυριακή των χειμερινών εκπτώσεων
  • Η Κυριακή των Βαΐων
  • Η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων (αν είναι αργία μετατίθεται στην επόμενη Κυριακή)
  • Η πρώτη Κυριακή μετά τη Black Friday
  • Η προτελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
  • Η τελευταία Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα
  • Η τελευταία Κυριακή του κάθε έτους

Οι Κυριακές του 2024 που είναι ανοιχτά μαγαζιά

  • 14 Ιανουαρίου 2024
  • 21 Ιανουαρίου 2024
  • 28 Απριλίου 2024
  • 14 Ιουλίου 2024
  • 29 Νοεμβρίου
  • 15 Δεκεμβρίου 2024
  • 22 Δεκεμβρίου 2024
  • 29 Δεκεμβρίου 2024

Πότε τελειώνουν οι χειμερινές εκπτώσεις

Οι χειμερινές εκπτώσεις ξεκίνησαν τη Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν έως την Πέμπτη 29 Φεβρουαρίου.

Πώς υπολογίζονται οι εκπτώσεις

Ο ΕΣΘ διευκρινίζει ακόμα σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής θα πρέπει να υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφήρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Τι είναι η προγενέστερη τιμή; Ως προγενέστερη νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης.

«Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφήρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.

Όταν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 30 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται εκείνη που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.

Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, πέρα από την υποχρεωτική αναγραφή της παλιάς και της νέας τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.

Πρέπει να επιδεικνύεται ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση των διατάξεων περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών, καθώς οι κυρώσεις είναι βαριές» διευκρινίζεται στην ανακοίνωση του ΕΣΘ, η οποία συνεχίζει: «Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το δύο τοις εκατό (2%) του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ»

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές στις χειμερινές εκπτώσεις

Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, επισημαίνει στους καταναλωτές μερικά από τα δικαιώματά τους, κατά τη διάρκεια των εκπτωτικών περιόδων, με σκοπό την ασφαλέστερη και συνετή διενέργεια των αγορών:

Κατά τη διενέργεια των προσφορών θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς, στα σημεία όπου πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα, η αρχική και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων, με αναφορά στην κατάλληλη μονάδα μέτρησης ανά προϊόν.

Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος όχι συντομότερο των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα (10) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν από την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Κατά τη διενέργεια εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.

Τα καταστήματα STOCK ή OUTLET υποχρεούνται να αναγράφουν στις πινακίδες που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις: (α) την παλαιά τιμή πώλησης, διαγραμμένη και (β) τη νέα μειωμένη τιμή πώλησης, με τρόπο που να επικοινωνεί στον καταναλωτή τη σαφή διάκριση μεταξύ των δύο αυτών τιμών. Προαιρετικά, επιτρέπεται να αναγράφεται εντός του καταστήματος και σε κάθε άλλη εμπορική επικοινωνία με τον καταναλωτή το ποσοστό της μείωσης. Στις περιόδους εκπτώσεων ή προσφορών τα καταστήματα αυτά υποχρεούνται να εμφανίζουν στις πινακίδες όλες τις ενδιάμεσες τιμές διαγραμμένες και, με έντονη γραφή, τη νέα μειωμένη τιμή διάθεσης και να αναγράφουν σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία μόνο τις λέξεις «εκπτώσεις», «προσφορές».

Αν οι εκπτώσεις, προσφορές ή οποιαδήποτε ανακοίνωση περί μείωσης της τιμής είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό της έκπτωσης ή ως προς τις τιμές ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση ή σε προσφορά προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση, επιβάλλεται σε βάρος του εμπόρου πρόστιμο έως το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο από 20.000 ευρώ. Αν στον έμπορο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το ανώτατο ύψος του προστίμου προσαυξάνεται στο 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του.