«Βόμβα»: Δεν θα… γίνει Black Friday 2024 στην Ελλάδα – Δείτε τι έχει συμβεί

Η γιορτή της κατανάλωσης η Black Friday οδεύει σε αχαρτογράφητα μονοπάτια, μιας και στην Ελλάδα το αγοριστικό κοινό δεν ανταποκρίνεται τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με ειδικούς της αγοράς.

Οι προσδοκίες των επιχειρήσεων για τη φετινή Black Friday κινούνται σε χαμηλά ύψη. Ένα μήνα πριν τη Black Friday και τη Cyber Monday, η αγορά μετρά τις πληγές της από την εκπτωτική περίοδο που ολοκληρώθηκε τέλη Αυγούστου και υιοθετούν τη στρατηγική τους.

«Είχαμε εντοπίσει από νωρίς το πρόβλημα που θα υπήρχε στην αγορά παρά τις εκπτώσεις», επισήμανε στον Οικονομικό Ταχυδρόμο ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, εκπρόσωπος για την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Ecommerce Europe) και αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A).

«Δεν ήταν καλή η χρονική αυτή περίοδος από τις 15 Ιουλίου έως και τις 31 Αυγούστου, καθώς όλοι κρατούσαν μια επιφυλακτική στάση για τα οικονομικά τους. Κάτι που αποδείχθηκε και από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που έδειξε πως το πρόσημο για την υπόδυση και τα δερμάτινα είδη για παράδειγμα είναι αρνητικό, στο -26,1%.

Ενώ για τις ηλεκτρονικές οικιακές συσκευές σε ειδικευμένα καταστήματα, ήταν -8,6%», εξήγησε ο κ. Σαββίδης, αναφερόμενος στο μεγάλο πρόβλημα με το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

«Ό,τι συνέβαινε στις εκπτώσεις, θα επαναληφθεί και στην Black Friday», τόνισε ο κ. Σαββίδης. «Ούτως ή άλλως η περίοδος αυτή αφορά τη διαδικασία του ξεστοκαρίσματος. Ωστόσο εκτιμάται ότι θα έχει μικρότερη διάρκεια από άλλες χρονιές. Η πανδημία ήταν εκείνη που οδήγησε τις επιχειρήσεις να έχουν μεγάλο απόθεμα και μετά τη λήξη της, διέθεσε ο εμπορικός κόσμος τα αποθέματα για να πουληθούν. Αυτό δεν συμβαίνει πλέον, καθώς δεν υπάρχουν πια τέτοια αποθέματα», συμπλήρωσε.

Ως βασικότερο λόγο ανέφερε την ευρύτερη οικονομική κατάσταση, το μικρότερο περιθώριο κέρδους που ούτως ή άλλως έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και την αλλαγή μοντέλου από τις επιχειρήσεις.

«Μετά την πανδημία οι επιχερήσεις άλλαξαν το μοντέλο τους, με αποτέλεσμα να κρατούν μόνο τα τρέχονται προϊόντα. Αυτό σημαίνει πως θα είναι περιορισμένη η διάθεση των προϊόντων, άρα και συγκεκριμένες οι εκπτώσεις και οι προσφορές».

Black Friday: Η ελληνική ιδιαιτερότητα

Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, «η ιδιαιτερότητα της ελληνικής εμπορικής οικονομίας είναι και το γεγονός ότι δεν μπόρεσε να δουλέψει με μεγάλες εκπτώσεις, είναι ότι δεν μπορούν να λειτουργήσουν με μεγάλα εμπορικά περιθώρια κερδών καθώς υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός σε μια ορισμένη αγορά».

Πρόκειται για ένα ξεκάθαρα εμπορικό θέμα και δεν έχει να κάνει με την εφοδιαστική αλυσίδα ή τα προβλήματα στις ασιατικές αγορές.

Δεν υπάρχει κάποια σύγκριση με την αμερικανική αγορά, γιατί εδώ τα περιθώρια κέρδους είναι ούτως ή άλλως μικρά.

Όλα αυτά έχουν ως συνέπεια φέτος οι εκτιμήσεις να μιλούν για περιορισμένη διάρκεια των εκπτωτικών events που στην πατρίδα τους διαρκούν ακόμη και μήνα. «Το περισσότερο θα είναι Black Week, ωστόσο θεωρούμε πως η κορύφωση θα επικεντρωθεί στην Παρασκευή και το Σάββατο», πρόσθεσε.

Έκτακτο: Το Μετρό της Αθήνας… χρεοκόπησε – Τι θα συμβεί

Τα νέα για το Μετρό της Αθήνας δεν είναι και τόσο καλά, αφού αντί για κέρδη καταγράφει ζημιές.

Αντί να σπάνε τα κοντέρ για το Μετρό της Αθήναςμε τόσο τουρισμό, σπάει το κοντέρ των ζημιών, οι οποίες ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ. Αν και ο τζίρος κινήθηκε ανοδικά, λόγω των πωλήσεων εισιτηρίων και καρτών, ωστόσο στο τέλος οι ζημιές ήταν πολύ περισσότερες.

Η εταιρεία Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑ.ΣΥ), η οποία διαχειρίζεται το μετρό, επέστρεψε στα γνώριμα μονοπάτια των ζημιογόνων αποτελεσμάτων, καθώς μόνο το 2022 αποτέλεσε χρονιά εξαίρεση κατά την οποία εμφάνισε κέρδη 1,445 εκατ. ευρώ.

Πώς ζημειώθηκε το Μετρό

Σύμφωνα με όσα δημοσιεύει το capital, το 2023, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 129,411 εκατ. ευρώ έναντι 110,374 εκατ. το προηγούμενο διάστημα, αυξημένος κατά 17,25%.

Από το συνολικό τζίρο, τα 80,08 εκατ. ευρώ προήλθαν από τις πωλήσεις εισιτηρίων (56,6 εκατ.) και χρονικών και ετήσιων καρτών (23,47εκατ. ευρώ) έναντι 65,97 εκατ. ευρώ το 2022. Το ποσό της επιχορήγησης από το ελληνικό δημόσιο, το οποίο αφορά στην κάλυψη των μετακινήσεων για τις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες (ΑΜΕΑ, ηλικιωμένοι, φοιτητές) ανήλθε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά στα 41,98 εκατ. ευρώ. 

Τα έσοδα από τους χώρους στάθμευσης παρουσίασαν αύξηση κατά 36,46% στα 1,229 εκατ. από 900.859, με την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα καθ’ όλο το 2023 ενώ τα έσοδα από πρόστιμα αυξήθηκαν κατά 44,61% με την εντατικοποίηση των ελέγχων καθώς έφθασαν τα 2,42 εκατ. έναντι 1,673 εκατ. το προηγούμενο διάστημα. Τα έσοδα από τη διαφημιστική αξιοποίηση σταθμών και συρμών του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς εντός του 2023, ήταν τα υψηλότερα όλων των εποχών , παρουσιάζοντας εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 89,21 % στα 3,727 εκατ. σε σχέση με το 2022, με την διοίκηση της εταιρείας να διατηρεί προσδοκίες για περαιτέρω αύξηση μέσα στο 2024.

Τα έσοδα από την αξιοποίηση των Ακινήτων, των ΑΤΜ , των αυτοματοποιημένων ταχυδρομικών θυρίδων και της ενοικίασης της αίθουσας του Συντάγματος, παρουσίασαν και νέα άνοδο της τάξεως του 10,42% (2,226 εκατ.), η οποία αναμένεται επίσης να αυξηθεί το 2024, λαμβάνοντας υπόψη τις νέες μισθώσεις ακινήτων και την αλλαγή της τιμολογιακής πολιτικής και του τρόπου διάθεσης του χώρου πολλαπλών χρήσεων στο σταθμό Σύνταγμα

Το θετικό πρόσημο στα έσοδα δεν αποτυπώθηκε ωστόσο σε επίπεδο καθαρού αποτελέσματος καθώς το 2023 έκλεισε με σημαντικές ζημίες της τάξεως των 17,663 εκατ. ευρώ από κέρδη 1,445 εκατ. το 2022. Το ζημιογόνο αποτέλεσμα δεν συνιστά έκπληξη καθώς η ΣΤΑ.ΣΥ διαχρονικά “μπαίνει” μέσα. Με μοναδική παραφωνία το 2022, είναι ενδεικτικό ότι το 2021 οι ζημίες ήταν -20,772 εκατ., το 2020 άγγιξαν τα -22,899 εκατ., το 2019 στα -27,651 εκατ., το 2018 στα -16,72 εκατ. ευρώ με το σερί των ζημιογόνων χρήσεων να φθάνει αρκετά μακριά. Σε γενικές γραμμές, κατά την περσινή χρήση, τα έξοδα της εταιρείας διέγραψαν ανοδική πορεία, κάτι που πίεσε προς τα κάτω τα περιθώρια. 

Έσκασε πριν λίγο: Ανακοινώθηκε νέα εταιρεία για φθηνό Ίντερνετ

Έσκασε Mega deal στις τηλεπικοινωνίες (ίντερνετ) και συγκεκριμένα στις οπτικές ίνες, όπου ανακοινώθηκε μία μεγάλη εξαγορά πολλών δισεκατομμυρίων.

Η Verizon εξαγόρασε τον πάροχο οπτικών ινών Frontier Communications σε μια συμφωνία που αξίζει πάνω από 20 δισεκατομμυρία δολάρια, καθώς ο ασύρματος πάροχος των ΗΠΑ επιχειρεί να αναπτύξει τη συνδρομητική του βάση.

Η συμφωνία θα βοηθήσει επίσης έναν από τους μεγαλύτερους παρόχους δικτύου των ΗΠΑ να ανταγωνιστεί καλύτερα τους ανταγωνιστές του,  AT&T και T-Mobile καθώς διπλασιάζουν τα απεριόριστα πακέτα και τις επιλογές ομαδοποίησης.

Η Verizon έχει προσφέρει 38,50 δολάρια ανά μετοχή, που αντιπροσωπεύει premium 37,3% στην τιμή κλεισίματος της μετοχής της Frontier στις 3 Σεπτεμβρίου, μια ημέρα πριν από την πρώτη εμφάνιση των αναφορών για πιθανή εξαγορά.

Η Frontier είχε συνολικό χρέος 11,25 δισεκατομμυρίων δολαρίων στις 30 Ιουνίου, το οποίο θα αναχρηματοδοτηθεί από τη Verizon ως μέρος της συμφωνίας. Επίσης, έχει 2,2 εκατομμύρια συνδρομητές οπτικών ινών σε 25 πολιτείες, οι οποίοι θα συνδυαστούν με τους περίπου 7,4 εκατομμύρια χρήστες της Verizon σε εννέα πολιτείες και την Ουάσιγκτον, D.C.

«Η εξαγορά της Frontier είναι μια στρατηγική λύση», δήλωσε ο CEO της εταιρείας, Hans Vestberg, «καθώς παρείχε την ευκαιρία να είμαστε πιο ανταγωνιστικοί σε νέες αγορές».

Μαζί, οι εταιρείες θα έχουν 25 εκατομμύρια θέσεις οπτικών ινών, δήλωσαν στελέχη της Verizon σε τηλεδιάσκεψη. Η AT&T έχει περίπου 28 εκατομμύρια τέτοιες θέσεις, σύμφωνα με τη Morningstar.

Η συμφωνία αναμένεται να κλείσει σε περίπου 18 μήνες και θα βοηθήσει την Verizon, της οποίας το δίκτυο οπτικών ινών βρίσκεται σε μεγάλο βαθμό στις περιοχές του Βορειοανατολικού και του μέσου Ατλαντικού, να αξιοποιήσει την κάλυψη της Frontier σε πολλές πολιτείες στις Μεσοδυτικές Πολιτείες, το Τέξας και την Καλιφόρνια.