ΑΑΔΕ: Σε μια απόφαση που δεν θα αρέσει καθόλου σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους προχώρησε το Υπουργείο Οικονομικών.
Το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει το ενδεχόμενο επέκτασης των POS αλλά και των ταμειακών μηχανών στο σύνολο της οικονομίας, καθώς – φέτος μόνο – οι ηλεκτρονικές συναλλαγές φέρνουν επιπλέον έσοδα στα δημόσια ταμέια ύψους 500 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία του ΥΠΟΙΚ, η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών αναδεικνύεαι σε βασικό όπλο κατά της φοροδιαφυγής και κατ’ επέκταση στην αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Παράλληλα, ενισχύει σημαντικά και το σενάριο επέκτασης των POS, αλλά και των ταμειακών μηχανών, στο σύνολο της οικονομίας.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές σε σύγκριση με το 2019 έχουν αυξηθεί κατά 62,5%.
Ειδικότερα:
Το 2019, οι αγορές με κάρτες ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα έφθασαν στα 40,6 δισ. ευρώ.
Το 2020, που εμφανίστηκε η πανδημική κρίση, στα 44,7 δισ. ευρώ.
Το 2021, με 5 μήνες κλειστή την οικονομία, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έφθασαν στα 53 δισ. ευρώ.
Το 2022 υπολογίζεται να αυξηθούν 25%-30% και να διαμορφωθούν σε επίπεδα άνω των 65 δισ. ευρώ.
Οπως προκύπτει από τα στατιστικά στοιχεία, η ιδιωτική κατανάλωση ανήλθε το προηγούμενο έτος στα 125 δισ. ευρώ, κάτι που δείχνει ότι οι μισές συναλλαγές, δηλαδή 50%, γίνονται με κάρτες. Σε άλλες χώρες, ωστόσο, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 80%.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «Καθημερινής», σήμερα δεν υπάρχει υποχρέωση να διαθέτουν POS πλήθος επαγγελματικοί χώροι όπως τα γυμναστήρια ή τα πάρκινγκ, τα οποία μάλιστα δεν έχουν υποχρέωση και τήρησης ταμειακής μηχανής.
Δηλαδή, χρησιμοποιούν το χειρόγραφο σύστημα και μάλιστα όσοι το επιθυμούν.
Επίσης, δεν υπάρχει υποχρέωση για POS, μεταξύ άλλων, στα περίπτερα, στα ταξί, στους κινηματογράφους και στα θέατρα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι ακόμη και σήμερα υπάρχουν επαγγέλματα που δεν χρησιμοποιούν ταμειακές μηχανές στις υπηρεσίες που προσφέρουν, για παράδειγμα, οι ράφτες.
Αν και πριν από την πανδημία το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών προέβλεπε την επέκταση των POS στο σύνολο της οικονομίας, αυτό ατόνησε και, όπως αναφέρει παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών, «έφθασε η ώρα να επεκταθεί στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας»!
ΑΑΔΕ: Φακελώνει μέχρι και τα κεραμίδια!
Πλέον και τα ακίνητά μας θα είναι φακελωμένα καθώς έρχεται νέα ηλεκτρονική εφαρμογή που καλούμαστε να εγγραφούμε.
Σε μια ηλεκτρονική εφαρμογή θα συγκεντρωθούν 17 δικαιολογητικά έγγραφα που αφορούν στα ακίνητα, με σκοπό τη διευκόλυνση των μεταβιβάσεων, καθώς και όλων των συναλλαγών των φορολογουμένων.
Πρόκειται για τον «Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου» στον οποίο θα περάσουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά και έγγραφα κάθε ακινήτου.
Στην εφαρμογή αυτή, που θα είναι φυσικά ηλεκτρονική, θα έχουν πρόσβαση οι συμβολαιογράφοι, προκειμένου να διεκπεραιώνουν μεταβιβάσεις ακινήτων, αλλά και οι αρμόδιες Αρχές, για την τροφοδοσία της με στοιχεία και μεταβολές επί των ακινήτων, αλλά και για ελέγχους και διασταυρώσεις της περιουσιακής κατάστασης των φορολογουμένων.
Το έργο εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης με απόφαση στην οποία αναφέρεται, ότι στόχος είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας για τη μεταβίβαση ακινήτων και στόχος είναι να υλοποιηθεί εντός του 2023, αν και το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα της ΑΑΔΕ προέβλεπε την ολοκλήρωσή του εντός του 2022.
Η «Τράπεζα» των πληροφοριών ακινήτων θα τροφοδοτηθεί αρχικά με στοιχεία από το Taxisnet, το Κτηματολόγιο και την Πολεοδομία και για κάθε ακίνητο θα σχηματιστεί ένας πλήρης φάκελος, με όλα τα δικαιολογητικά και τα έγγραφα, τα οποία σήμερα ο αγοραστής ή ο πωλητής του ακινήτου θα πρέπει να τα αναζητήσει σε πολλές υπηρεσίες «τρώγοντας» αρκετές μέρες.
Κατόπιν, θα τροφοδοτείται αυτόματα, κάθε φορά, που υπάρχουν μεταβολές στα στοιχεία των ακινήτων.
Επίσης, για τη διευκόλυνση της λειτουργίας της νέας πλατφόρμας θα προωθηθούν και οι ακόλουθες δράσεις:
Η Διασύνδεση του συστήματος e-Αδειες με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ)Η κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους
Η θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία
Η λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής
Η λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα παρέχει στους αγοραστές τη δυνατότητα εκπλήρωσης όλων των απαιτήσεων για τη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας στο Διαδίκτυο.
Σύμφωνα με το σχέδιο, στην ηλεκτρονική εφαρμογή θα υπάρχουν περίπου 17 δικαιολογητικά έγγραφα, τα οποία θα είναι άμεσα διαθέσιμα στους συμβολαιογράφους.
Υποτίθεται ότι με την ολοκλήρωση του έργου του «Ηλεκτρονικού Φακέλου Ακινήτου» τα δικαιολογητικά θα είναι άμεσα διαθέσιμα τόσο από τον συμβολαιογράφο, όσο και από την Εφορία ή από άλλες υπηρεσίες και Αρχές.
Στο πλαίσιο λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ο εξουσιοδοτημένος συμβολαιογράφος, δύναται:
Να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
Να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών και
Να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
ΑΑΔΕ: Άσχημα νέα σε όσους χρωστούν έστω και ένα ευρώ
Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης θα καταγράφει τα χρέη πολιτών και επιχειρήσεων προς Εφορία, ΕΦΚΑ, δήμους, τράπεζες και άλλους φορείς.
Το φακέλωμα όλων των πολιτών για τα χρέη τους προς Εφορία, ΕΦΚΑ, δήμους, τράπεζες και άλλους φορείς προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή, σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον κλοιό σε όσους χρωστάνε.
Πρόκειται για την Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, όπως αποκαλείται ο νέος υπερ-ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ, ο οποίος θα αποτελεί το σύστημα πιστοληπτικής βαθμολόγησης φυσικών και νομικών προσώπων βάσει δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν σε οφειλές προς το δημόσιο τομέα.
Με το νομοσχέδιο καθορίζεται η διαδικασία για τη χορήγηση πιστοληπτικής βαθμολόγησης στα υποκείμενα δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ενώ προβλέπεται η χορήγηση, έναντι αντιτίμου, ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης σε φορείς του ιδιωτικού τομέα και η ανταλλαγή πληροφοριών με φορείς πιστοληπτικής αξιολόγησης, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής ΈνωσηςΠρόσβαση στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς των πολιτών και των επιχειρήσεων θα έχουν:
Ο ίδιος ο οφειλέτης.
Οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές και οι υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους.
Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες,
Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Η πρόσβαση φορέων του ιδιωτικού τομέα ή φορέων πιστοληπτικής αξιολόγησης στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που είναι καταχωρισμένα στο Σύστημα απαγορεύεται.
Ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει από την Αρχή τη διόρθωση ή συμπλήρωση των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς που το αφορούν και είναι καταχωρισμένα στο Σύστημα, με αίτηση που υποβάλλεται ηλεκτρονικά σε αυτό και συνοδεύεται από την απαραίτητη κατά περίπτωση τεκμηρίωση.
Προβλέπεται επίσης ότι:
Η Αρχή παράγει και χορηγεί ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης στο υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, ύστερα από αίτησή του που υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο σύστημα.
Η χορήγηση ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης σύμφωνα με το παρόν άρθρο γίνεται ατελώς.
Η Αρχή παράγει και χορηγεί ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς σε φορέα του ιδιωτικού τομέα που έχει συνάψει σύμβαση με την Αρχή, μετά από αίτηση του φορέα, με την προϋπόθεση ρητής, ειδικής και διακριτής από άλλους όρους συγκατάθεσης του υποκειμένου στην επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, την άρση του φορολογικού απορρήτου και τη χορήγηση και διαβίβαση της ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης στον αιτούντα φορέα του ιδιωτικού τομέα, η οποία παρέχεται μέσω του Συστήματος.
Η ενημέρωση πιστοληπτικής βαθμολόγησης διαβιβάζεται στον φορέα του ιδιωτικού τομέα ηλεκτρονικά.
Στην αίτηση του φορέα του ιδιωτικού τομέα αναφέρεται ο σκοπός, για τον οποίο ζητείται η χορήγηση ενημέρωσης πιστοληπτικής βαθμολόγησης.
Η ενημέρωση αυτή μπορεί να ζητείται για τους εξής σκοπούς:
Την επαλήθευση των πληροφοριών που παρασχέθηκαν από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, σχετικά με αίτησή του για χορήγηση πίστωσης από τον φορέα του ιδιωτικού τομέα,
Την αξιολόγηση των κινδύνων που πηγάζουν από τη χορήγηση πίστωσης από φορέα του ιδιωτικού τομέα προς το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, ή από την αποδοχή από φορέα του ιδιωτικού τομέα της παροχής εγγύησης για μια πιστωτική σύμβαση από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς,
Την αξιολόγηση των κινδύνων που πηγάζουν από χορηγηθείσα πίστωση, ή τη μετατροπή της φύσης ή της διάρκειας μιας πιστωτικής σύμβασης ή εγγύησης που έχει χορηγηθεί για μια πιστωτική σύμβαση από το υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς,
Την παρακολούθηση και αξιολόγηση της μη τήρησης οποιουδήποτε όρου πιστωτικής σύμβασης που χορηγήθηκε από φορέα του ιδιωτικού τομέα στο υποκείμενο δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς ή εγγύησης που παρασχέθηκε από αυτό,
Την αξιολόγηση αίτησης υπαγωγής του υποκειμένου δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς σε διακανονισμό οφειλών προς φορέα του ιδιωτικού τομέα, και
Την ανάλυση των χαρτοφυλακίων πιστωτικών συμβάσεων που τηρούν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.