Άνοιγμα σχολείων 2021: Μπορεί το πρώτο κουδούνι της χρονιάς να έχει προγραμματιστεί για τις 13 Σεπτεμβρίου, ωστόσο η… επέλαση του κορονοϊού και της μετάλλαξης Δέλτα βάζει σε σκέψεις τους λοιμωξιολόγους. Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr…
Όπως τονίστηκε στην προ ημερών ενημέρωση στο υπουργείο Υγείας, οι δύο εβδομάδες που ακολουθούν είναι καθοριστικές για την πορεία του τέταρτου κύματος. Η ημερομηνία συμπίπτει με το άνοιγμα των σχολείων, που για τους ειδικούς θεωρείται πλέον χρονικό ορόσημο για τον έλεγχο της διασποράς.
Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, από κοινού με το επιδημιολογικό “αποτύπωμα” από την επιστροφή των εκδρομέων του καλοκαιριού μπορεί να διαμορφώσουν ένα εκρηκτικό μείγμα για την εξάπλωση του κορονοϊού.
Όπως σημείωσε η καθηγήτρια Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων Βάνα Παπαευαγγέλου, βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο και αναμένεται ότι μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες, και καθώς οι περισσότεροι θα επιστρέψουν από τις καλοκαιρινές διακοπές, θα υπάρχει σημαντικός κίνδυνος μεταφοράς του ιϊκού φορτίου στην ηπειρωτική Ελλάδα.
“Με τη σκέψη στα σχολεία που θα ξεκινήσουν και πάλι σε λίγες μέρες, όχι μόνο από τη θέση του λοιμωξιολόγου, αλλά κυρίως ως παιδίατρος και γονέας, θα ήθελα να απευθυνθώ στους γονείς των εφήβων και να τους καλέσω να εμβολιάσουν τα παιδιά τους το συντομότερο δυνατόν.
Στις ΗΠΑ ο εμβολιασμός των εφήβων ξεκίνησε από τον περασμένο Μάιο όπου ήδη στα τέλη Ιουλίου είχε εμβολιαστεί το 41% των εφήβων 12-17 ετών. Στην Ευρώπη οι περισσότερες χώρες έχουν συστήσει τον εμβολιασμό των εφήβων και έχουν ήδη πετύχει σημαντικά ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς” είπε χαρακτηριστικά.
“Πριν λίγες μέρες, στις 23 Αυγούστου, δημοσιεύτηκε κοινή δήλωση της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Παιδιατρικής και της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Παιδίατρων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας για τον εμβολιασμό παιδιών και εφήβων έναντι του SARS-CoV-2, όπου τονίζονται τα πολυάριθμα οφέλη του μαζικού εμβολιασμού των εφήβων και τοποθετούνται σαφώς υπέρ του άμεσου εμβολιασμού των εφήβων στην Ευρώπη”, πρόσθεσε.
Άνοιγμα σχολείων 2021: Δυσοίωνες προβλέψεις
Ο μέσος κυλιόμενος αριθμός νέων κρουσμάτων των τελευταίων 7 ημερών ανέρχεται στα 3.220 κρούσματα ανά μέρα. Ο δείκτης θετικότητας των εργαστηριακών ελέγχων που διενεργούνται σε δομές υγείας παρέμεινε σταθερός στην επικράτεια περίπου στο 3,5%, αλλά είναι ιδιαίτερα υψηλός δείκτης θετικότητας σε πολλά νησιά- τουριστικούς προορισμούς.
Η διάμεση ηλικία των νέων κρουσμάτων αυξήθηκε σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων 3 εβδομάδων κατά μια πενταετία, και σήμερα είναι στα 30 έτη. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρήθηκε σταδιακή μείωση του ποσοστού των κρουσμάτων στους νέους άνω των 39 ετών, ενώ παράλληλα αυξήθηκε ο αριθμός των νέων κρουσμάτων σε μεγαλύτερες ηλικίες.
Παράλληλα, ο αριθμός των νέων νοσηλειών αυξήθηκε κατά μέσο όρο κατά 25% τις τελευταίες δύο εβδομάδες, με το κυλιόμενο μέσο όρο των εισαγωγών του επταημέρου να είναι στις 267 εισαγωγές ανά μέρα. Υπολογίζεται ότι 2.500 νοσηλεύονται στην επικράτεια. Το ισοζύγιο νέων εισαγωγών/εξιτηρίων βρίσκεται στο 1,6.
Σημαντική είναι η αύξηση της διάμεσης ηλικίας των νοσηλευόμενων, με τους ασθενείς που νοσηλεύονται να αφορούν σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας με συννοσηρότητες. Σχεδόν ένας στους δύο είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 65 ετών, ενώ μόλις πριν λίγες εβδομάδες, στα τέλη Ιουλίου, οι υπερήλικες αφορούσαν σε λιγότερο από το ένα τρίτο των νοσηλευομένων ασθενών.
Οι εκτιμήσεις μάλιστα των μαθηματικών μοντέλων για την επόμενη εβδομάδα προβλέπουν ότι με βάση τη σημερινή επιδημιολογική εικόνα θα παρατηρηθεί αύξηση του κυλιόμενου μέσου όρου των ημερήσιων νέων νοσηλειών, διασωληνώσεων και θανάτων.
Άνοιγμα σχολείων 2021: Κοπάνες… τέλος!
Παράλληλα, η αγαπημένη συνήθεια όλων των μαθητών, η παραδοσιακή… κοπάνα, φαίνεται πως φτάνει στο τέλος της, καθώς με τα νέα μέτρα οι γονείς θα ενημερώνονται με μέθοδο Big Brother!
Σύμφωνα με την Βίβλο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, η ενημέρωση των γονέων στα σχολεία σχετικά με την ύλη, της απουσίες αλλά και τις επιδόσεις των μαθητών θα μπορεί να διεξάγεται μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Μια σειρά έργων ψηφιακού μετασχηματισμού για την Παιδεία, περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων- η Βίβλος για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας, που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή μεταξύ άλλων έρχονται αλλαγές στο πως ενημερώνονται οι κηδεμόνες των μαθητών ακόμα και στην επικοινωνία μαθητών καθηγητών σχετικά με τα μαθήματα, την ύλη αλλά και τις απουσίες των μαθητών μεταξύ άλλων.
O… μαθητικός Big Brother δεν είναι άλλος από το eParents!
Είναι μια νέα πλατφόρμα που στόχο έχει να δώσει στον πολίτη-κηδεμόνα ένα ζωντανό «παράθυρο» στα σχολικά δρώμενα. Ακολουθώντας μια στρατηγική σταδιακής ένταξης νέων υποσυστημάτων, η πλατφόρμα θα υλοποιήσει τις παρακάτω θεματικές:
- Ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις: Θα αποτελέσει το επίσημο ψηφιακό κανάλι ενημέρωσης του κηδεμόνα από το σχολείο.
- Δραστηριότητες: Αφορά στο ημερολόγιο του σχολείου και της τάξης με δυνατότητα δήλωσης συμμετοχής σε εκδηλώσεις, περιπάτους, εκδρομές κ.λπ.
- Ο μαθητής: Αφορά στην παρακολούθηση των επιδόσεων, της βαθμολογίας, απουσίες, καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης.
- Η μελέτη: Πιο συγκεκριμένα αφορά στην ενημέρωση σε σχέση με την ύλη που καλύφθηκε στην τάξη και τις εργασίες που έχουν ανατεθεί στο μαθητή.
- Ο καθηγητής: Με στόχο τον προγραμματισμό συνάντησης ή τη δυνατότητα online επικοινωνίας μέσω της πλατφόρμας σε επιλεγμένες ώρες.
- Δίκτυο κηδεμόνων: Με στόχο την επικοινωνία μεταξύ κηδεμόνων και την υποστήριξη ομάδων σε επίπεδο σχολείου και τάξη Ειδικές υπηρεσίες:
- Όπως η παρακολούθηση της θέσης του σχολικού οχήματος, η υποστήριξη του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, οι δωρεές και χορηγίες για το σχολείο κ.λπ.
Τα παραπάνω θα υλοποιηθούν παράλληλα με την εξέλιξη του κανονισμού λειτουργίας των σχολείων, και των υποδομών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Άνοιγμα σχολείων 2021: Όλες οι αλλαγές που θα δούμε από Σεπτέμβρη
Την ίδια ώρα, αλλαγές στα σχολεία από τον Σεπτέμβριο φέρνει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών, ηλεκτρονική ανάληψη υπηρεσίας και αλλαγές στην εκκλησιαστική εκπαίδευση.
Οι τέσσερις βασικοί πυλώνες του νομοσχεδίου αφορούν «την αυτονομία του σχολείου, την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών, την ενίσχυση των δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την αναβάθμιση της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης».
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός ακόμη καλύτερου σχολείου για τα παιδιά μας, που εξασφαλίζει όλα τα απαραίτητα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους, και η απελευθέρωση του δυναμικού των εκπαιδευτικών μας, σε ένα πλαίσιο μεγαλύτερης ελευθερίας, διαρκούς υποστήριξης και αυξημένης λογοδοσίας.
Ελεύθερη επιλογή βιβλίου, αυτονομία στη μορφή των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης (πχ ατομική/ομαδική εργασία, ανεστραμμένη τάξη αντί για ωριαίο διαγώνισμα) και τέλος στην υπερρύθμιση των λοιπών ενδιάμεσων δοκιμασιών, όπως ο αριθμός και η διάρκειά τους.
Αποκεντρώνεται η διαδικασία διεξαγωγής εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων, όπου σήμερα απαιτείται η έγκριση του υπουργείου, δίνεται η δυνατότητα διοργάνωσης εκπαιδευτικών ομίλων και απλοποιείται η διαδικασία διενέργειας ερευνών και πρακτικής άσκησης εντός των σχολικών μονάδων.
Ο διευθυντής αποκτά αρμοδιότητες που του «επιτρέπουν να υπηρετήσει το αυτόνομο σχολείο, ενώ καλείται πλέον να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της σχολικής ζωής».
Συγκεκριμένα, θεσπίζονται υποστηρικτικά όργανα (ενδοσχολικοί συντονιστές, μέντορες, υποδιευθυντές, υπεύθυνοι διασύνδεσης με το μαθητή στα ΕΝΕΕΓΥΛ (Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια Λύκεια), διοργανώνονται υποχρεωτικές ετήσιες επιμορφώσεις.
Ο διευθυντής θα είναι ένας από τους τρεις αξιολογητές των εκπαιδευτικών, θα έχει την αρμοδιότητα για τη διοργάνωση παιδαγωγικών συναντήσεων, την άσκηση πειθαρχικού ελέγχου, τη δυνατότητα αξιοποίησης των σχολικών εγκαταστάσεων εκτός σχολικού ωραρίου, της εξασφάλισης επιπλέον πόρων μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών.
Η θητεία τους αυξάνεται από τρία σε τέσσερα χρόνια και παρέχεται η δυνατότητα επαναδιορισμού χωρίς όριο δυο θητειών.
Θα διενεργούνται εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο στην ΣΤ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου (ελληνική PISA), για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος.
Η ενταξιακή εκπαίδευση ενισχύεται, ακόμα, με τη προσβασιμότητα των ιστοσελίδων όλων των δημόσιων σχολικών μονάδων.
Άνοιγμα σχολείων 2021: Νέα ωράρια
Οι αλλαγές όμως δεν σταματούν εδώ καθώς με μια νέα πολυτροπολογία, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων φέρνει ριζικές αλλαγές από τον Σεπτέμβριο σε σχολεία και νηπιαγωγεία.
Στα Δημοτικά το ωράριο διδασκαλίας αναπροσαρμόζεται καθώς εντάσσονται σε αυτό τα εργαστήρια δεξιοτήτων για όλους τους μαθητές.
Δηλαδή, μαζί με τα μαθήματα που ήδη διδάσκονται -όπως μαθηματικά, γλώσσα, ιστορία κ.λπ.- οι μαθητές θα παρακολουθούν στα εργαστήρια και μαθήματα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, ρομποτικής, επαγγελματικού προσανατολισμού, επιχειρηματικότητας, οδικής ασφάλειας και άλλων.
Παράλληλα, η ρύθμιση προβλέπει για το σχολικό έτος 2020-2021 τη λήξη των μαθημάτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στις 25 Ιουνίου και του διδακτικού έτους στις 30 Ιουνίου.
Έτσι όπως προβλέπεται στην τροπολογία, οι μαθητές θα παρακολουθούν αυτά τα μαθήματα, κάθε εβδομάδα:
- Στην Α΄και Β’ Δημοτικού για τρεις ώρες
- Στην Γ’ και Δ’ Δημοτικού για δύο ώρες
- Στην Ε’ και ΣΤ Δημοτικού για μία ώρα
Η ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων στο πρόγραμμα των μαθητών, αναπροσαρμόζει το ωράριο διδασκαλίας. Οι αλλαγές ρυθμίζονται στην τροπολογία του υπουργείου Παιδείας.
Στο πρόγραμμα σπουδών εισάγεται η διδακτική ενότητα με τα εργαστήρια δεξιοτήτων για όλους τους τύπους σχολείων (νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων) με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.
Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα θα ενταχθούν οι εξής 14 θεματικές ενότητες:
- Γνωρίζω το σώμα μου-Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση
- Αλληλοσεβασμός-Διαφορετικότητα
- Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία-Πρόληψη
- STEM/Εκπαιδευτική Ρομποτική
- Επιχειρηματικότητα
- Αγωγή Σταδιοδρομία
- Γνωριμία με Επαγγέλματα
- Φυσικές καταστροφές, Πολιτική Προστασία
- Διατροφή-Αυτομέριμνα
- Οδική Ασφάλεια
- Ανθρώπινα Δικαιώματα
- Εθελοντισμός-Διαμεσολάβηση
- Οικολογία-Παγκόσμια και Τοπική Φυσική Κληρονομιά
- Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Στις ρυθμίσεις παρουσιάζεται αναλυτικά το ωράριο του διδακτικού προγράμματος, στο οποίο εντάσσονται τα εργαστήρια δεξιοτήτων.
Μένουν ως έχουν η ώρα προσέλευσης των μαθητών και έναρξης (στις 8:30) των μαθημάτων, όπως και η λήξη των μαθημάτων στις 13:00.