Βάσεις 2025: Στην τελική ευθεία βρίσκεται πλέον η διαδικασία της βαθμολόγησης των γραπτών για τα Γενικά Μαθήματα των Πανελληνίων, καθώς ολοκληρώνεται έως και την Παρασκευή 20 Ιουνίου.

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται η διεξαγωγή των εξετάσεων για τα Ειδικά Μαθήματα, ενώ οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους στρέφουν το βλέμμα στην επόμενη κρίσιμη ημερομηνία: την ανακοίνωση των βαθμολογιών.

Όπως γνωστοποίησε η Υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη σε πρόσφατες τηλεοπτικές δηλώσεις της, οι βαθμολογίες των υποψηφίων αναμένεται να ανακοινωθούν το διήμερο 26–27 Ιουνίου, με τις πληροφορίες να συγκλίνουν ότι η Πέμπτη 26 Ιουνίου έχει ήδη «κλειδώσει» ως η επικρατέστερη ημερομηνία.

Ακολούθως, ένα μήνα αργότερα, αναμένεται η δημοσιοποίηση των Βάσεων Εισαγωγής για το 2025, με πιθανότερη ημερομηνία τη Δευτέρα 28 Ιουλίου.

Υπενθυμίζεται ότι, όπως και πέρσι, οι υποψήφιοι που έχουν καταχωρήσει εγκαίρως τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου στην ειδική πλατφόρμα του Υπουργείου Παιδείας, θα λάβουν αυτόματα μέσω SMS τόσο τις αναλυτικές βαθμολογίες τους ανά μάθημα, όσο και το αποτέλεσμα της εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αμέσως μόλις ανακοινωθούν επίσημα.

Βάσεις 2025: Πιέσεις σε Μαθηματικά, Έκθεση και Βιολογία «βλέπει» η ΟΕΦΕ

Από πλευράς ΟΕΦΕ ο πρόεδρος και Μαθηματικός Γιάννης Βαφειαδάκης έχει δηλώσει ότι «φέτος τα θέματα ήταν διαβαθμισμένα, δίκαια και σωστά σχεδιασμένα ώστε να αποτυπώνεται η προσπάθεια των υποψηφίων.  Δεν ήταν τα θέματα οι πρωταγωνιστές — ήταν οι ίδιοι οι μαθητές».

Όπως εκτιμά ο κ. Βαφειάδης, παρά την καλή ποιότητα των θεμάτων, σε ορισμένα μαθήματα όπως τα Μαθηματικά, η Έκθεση και η Βιολογία, οι επιδόσεις φαίνεται να είναι ελαφρώς χειρότερες από την περσινή χρονιά. «Δεν μπορούμε ακόμα να κάνουμε ασφαλείς προβλέψεις για τις βάσεις. Η γενική εικόνα πάντως δείχνει ότι δεν θα έχουμε έντονες διακυμάνσεις», τόνισε. Αναφορικά με την Έκθεση, σημείωσε πως «παραδοσιακά δυσκολεύει την αριστεία. Πολύ λίγα γραπτά ξεπερνούν το 18 ή 19 πανελλαδικά».

Παρ’ όλα αυτά, υποστήριξε ότι δεν έχει παρατηρηθεί αισθητή πτώση της επίδοσης λόγω αλλαγής στην εκπαιδευτική κουλτούρα: «Η έκθεση πλέον προσομοιάζει περισσότερο στα Νέα Ελληνικά και λιγότερο στην παλιά μορφή της έκθεσης ιδεών».

Βάσεις 2025: Το ασανσέρ των μορίων και οι ανατροπές στο 4ο πεδίο

Συνοπτικά, στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, κυρίως λόγω της έντονης και αυξανομένης ζήτησης τα τελευταία χρόνια, ενδεχομένως να δούμε μια μικρή αύξηση στις σχολές της ψυχολογίας αλλά και της Νομικής λόγω της διαβάθμισης των θεµάτων.

Στο 2ο πεδίο, ενδεχομένως να έχουμε απο τη μια σε σχολές μεσαίας ζήτησης ή παραδοσιακές σχολές (μαθηματικό, φυσικό, γεωπονία) μια μικρή πτώση, αλλά να δούμε σταθερότητα (ή και άνοδο) σε τμήματα μηχανικών που εντάσσονται στις νέες Πολυτεχνικές Σχολές που προέκυψαν στο ΠΑ.Δ.Α., στο ΔΙ.ΠΑ.Ε., στο ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ. και στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου καθώς πλέον αποτελούν (ειδικά σε Αττική – Θεσσαλονίκη) θέλγητρο για τους μαθητές των περιοχών αυτών για να μην φύγουν και εκτός της μόνιμης κατοικίας.

Στο 3ο πεδίο, μια προσωπική εκτίμηση που προκύπτει λόγω της τρομερά υψηλής ζήτησης που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια τόσο στις βιοεπιστήμες και στις σχολές πρόνοιας (εργοθεραπεία – λογοθεραπεία κ.λπ.) αλλα και στην σταθερότητα των παραδοσιακών δυνάμεων (Ιατρική, Φαρμακευτική), ίσως να αποτυπωθεί μια ανοδική τάση των 150-300 μορίων σε αυτές τις σχολές, και η οποία να είναι απολύτως φυσιολογική και εύλογη.

Τέλος, στο 4ο πεδίο, αναμένεται μια τρομερά πολύπλοκη και σύνθετη εικόνα λόγω των ανάμεικτων επιδόσεων των υποψηφίων όπου μια σημαντική ημερίδα μαθητών αντιμετωπίζει τρομερή δυσκολία στα Μαθηματικά (και φέτος σύμφωνα με τα λεγόμενα και των ίδιων των μαθητών, ήταν ελαφρώς πιο περίπλοκα απο τα περσινά άρα εδώ έχουμε ένα μεγάλο ερωτηματικό). Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε πως σε αυτό το πεδίο παραδοσιακά έχουν καθιερωθεί, στα ρετιρέ της βαθμολογίας, τμήματα όπως το ΔΕΤ του ΟΠΑ, η Πληροφορική του ΑΠΘ κ.λπ. τα οποία δεκάδες αριστούχοι μαθητές τα δηλώνουν δίχως διασπορά των προτιμήσεων τους!

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις από τα βαθμολογικά κέντρα, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) αναμένεται και φέτος να αφήσει εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης ένα σημαντικό ποσοστό υποψηφίων. Οι αριθμοί προκαλούν ανησυχία, ειδικά για τους υποψηφίους που θα κινηθούν βαθμολογικά γύρω από τη βάση του 10 αλλά τελικά δεν καταφέρνουν να περάσουν το όριο που θέτει η ΕΒΕ.

Με αυτά τα δεδομένα σε μια πρώτη εκτίμηση φαίνεται ότι περίπου 1 στους 3 υποψηφίους από τα Γενικά Λύκεια δεν θα καταφέρει να περάσει σε ΑΕΙ. Για τα ΕΠΑΛ, το ποσοστό αποκλεισμού ενδέχεται να φτάσετ το 45%. Οι αριθμοί αυτοί, σε συνδυασμό με την απαιτητικότητα των φετινών θεμάτων, επιβεβαιώνουν και φέτος ότι η ΕΒΕ εξακολουθεί να λειτουργεί ως ένας σοβαρός «κόφτης», παρά την προσπάθεια πολλών μαθητών που βελτίωσαν τις επιδόσεις τους συγκριτικά με προηγούμενα χρόνια. Η ΕΒΕ για ακόμα μια χρονιά αποτελεί κομβικό παράγοντα στην εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρά τις αξιόλογες προσπάθειες χιλιάδων υποψηφίων, ο μηχανισμός αυτός λειτουργεί αποκλείοντας μαθητές που σε άλλη συγκυρία θα μπορούσαν να διεκδικήσουν θέση στα ΑΕΙ. Οι επόμενες ημέρες θα κρίνουν πολλά, ειδικά όταν ανακοινωθούν οι επίσημες βαθμολογίες και οι τελικές ΕΒΕ ανά τμήμα.