Βάσεις 2024: Το ενδιαφέρον των υποψηφίων που έδωσαν πανελλήνιες εξετάσεις επικεντρώνεται πλέον στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, καθώς πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα.
Μόνο στο πρώτο πεδίο των θεωρητικών επιστημών θα σημειωθούν μικρές αυξομειώσεις.
Στο δεύτερο πεδίο των θετικών επιστημών, σύμφωνα με Τα Νέα, θα δούμε μεγάλη πτώση κυρίως στις υψηλόβαθμες σχολές.
Στις υπόλοιπες η μείωση θα είναι λίγο μικρότερη.
Στο τρίτο πεδίο που ανήκουν και οι ιατρικές σχολές, η Βιολογία και η Φυσική θα φρενάρουν αρκετά τις βάσεις κυρίως στα υψηλά κλιμάκια.
Στο τέταρτο πεδίο που ανήκουν οι οικονομικές σχολές και οι σχολές πληροφορικής θα δούμε μικρές μειώσεις που οφείλονται στα δυσκολότερα θέματα των Μαθηματικών.
Οι βαθμολογίες στα Μαθηματικά που τα θέματα είναι κοινά με το δεύτερο πεδίο των θετικών επιστημών θα είναι κάτω από τα περυσινά επίπεδα, σαφώς όμως πολύ χειρότερες από τις επιδόσεις των υποψηφίων του δεύτερου επιστημονικού πεδίου.
Για την εκτίμηση των βάσεων λήφθηκαν υπόψη η κλιμάκωση της βαθμολογίας σε κάθε μάθημα, όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας, ο αριθμός των υποψηφίων, οι προσφερόμενες θέσεις και οι συντελεστές βαρύτητας στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου.
Οι προτιμήσεις των υποψηφίων είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, που δεν μπορεί να προβλεφθεί με βεβαιότητα γιατί απαιτείται πανελλήνιο αντιπροσωπευτικό τυχαίο δείγμα. Θεωρήσαμε ότι οι προτιμήσεις των υποψηφίων και η σειρά προτίμησης που θα δηλώσουν στο μηχανογραφικό τους δεν θα έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά από την περασμένη χρονιά.
Οσο για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η εφαρμογή της για τρίτη συνεχή χρονιά θα στερήσει το εισιτήριο εισαγωγής σε χιλιάδες υποψηφίους που δεν θα καταφέρουν να την «πιάσουν» αλλά ο αριθμός των υποψηφίων που δεν θα μπορέσουν να εισαχθούν πουθενά θα είναι κοντά στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, με αριθμό που θα ξεπερνάει τις 20.000.
Βάσεις 2024: Τι αλλάζει πλέον με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια
Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια φέρνει αλλαγές και νέου τύπου πανελλήνιες εξετάσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, για την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα «επιστρατευτεί» το εθνικό απολυτήριο.
Οι αλλαγές θα είναι ριζικές και καθοριστικό ρόλο θα παίξει το εθνικό απολυτήριο για την είσοδο στα ιδιωτικά ΑΕΙ.
Η φιλοσοφία για την είσοδο στο ιδιωτικό ΑΕΙ θα περιλαμβάνει έναν υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις, με τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό.
Στην ουσία θα «παντρεύει» το κεκτημένο των πανελληνίων και εθνικού απολυτηρίου. Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι, το επικρατέστερο «σενάριο» είναι να δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο.
Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα ισχυρό εθνικό απολυτήριο, που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Παραπολιτικά, ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη.
Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.
Οι πανελλήνιες Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αφού είναι ένα κοινά αποδεκτό και αδιάβλητο σύστημα.
Κύριος στόχος είναι η αναβάθμιση του Λυκείου και η αποκατάσταση του κύρους του ως εκπαιδευτικής βαθμίδας που παρέχει γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και να δημιουργηθεί ένα πιο αξιόπιστο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και όχι με την εξέταση τεσσάρων και μόνο μαθημάτων.
Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:
- Τράπεζα Θεμάτων: Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
- Α’ Λυκείου. Οι μαθητές στην Α’ Λυκείου θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα υπόλοιπα με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων.
- Β’ και Γ’ Λυκείου: Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.
Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία.
Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.
Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
- Τελικός βαθμός: Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.