Βάσεις 2024: Οι πρώτες εκτιμήσεις – Ποιες σχολές θα κάνουν… βουτιά

Βάσεις 2024: Τα «αδιάβατα» θέματα στη Φυσική, που συγκέντρωσαν τις διαμαρτυρίες εκπαιδευτικών και υποψηφίων, θα αυξήσουν στις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις τον αριθμό των γραπτών που θα βαθμολογηθούν κάτω από τη βάση, ενώ αντίστοιχα θα μειώσουν τον αριθμό των άριστων γραπτών.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις έμπειρων βαθμολογητών κι ενώ τα γραπτά της Φυσικής θα αρχίσουν να διορθώνονται από σήμερα (14/06), αναμένεται το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση να είναι αρκετά πάνω από 50% στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, ενώ το ποσοστό των άριστων γραπτών (18 – 20) αναμένεται αρκετά κάτω από 10%, όπως γράφει η «Εφημερίδα των Συντακτών». Ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση (ίσως και 60%) αναμένεται στην Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Υγείας.

Αλλά και στο μάθημα της Ιστορίας (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι λόγω της «παρά–αυξημένης» δυσκολίας των θεμάτων, τα γραπτά κάτω από τη βάση θα ξεπεράσουν το 55%, ενώ για τα άριστα γραπτά η εκτίμηση είναι ότι δεν θα ξεπεράσουν το 10%.

Στα Αρχαία Ελληνικά, το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση υπάρχει η εκτίμηση ότι θα είναι πάνω από 40%, ενώ τα άριστα γραπτά δεν αναμένεται να ξεπεράσουν το 5%. Αντίστοιχα στα Μαθηματικά, το ποσοστό για γραπτά κάτω από τη βάση εκτιμάται ότι θα είναι άνω του 70%, ενώ τα άριστα γραπτά αναμένεται να είναι κάτω από 3%.

Με βάσει τις εκτιμήσεις βαθμολογητών και μικρό αριθμό βαθμολογικών στοιχείων, όλα δείχνουν ότι εφέτος θα έχουμε πτώση των βάσεων εισαγωγής τουλάχιστον στα τρία από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία.

Πέρυσι, κατεγράφη άνοδος και στα τέσσερα επιστημονικά πεδία, με τις δημοφιλείς σχολές (Ιατρική, Νομική, Μηχανικών Η/Υ) να επιστρέφουν σε υψηλά προηγούμενων ετών. Τα πρώτα στοιχεία δείχνουν πως εφέτος οι περιζήτητες σχολές του 2ου και 3ου επιστημονικού πεδίου θα διατηρήσουν βεβαίως τις βάσεις σε υψηλά επίπεδα, ωστόσο, θεωρείται σχεδόν δεδομένο ότι θα έχουν μικρή αλλά ορατή πτώση.

Παράλληλα, δεδομένου ότι πέρυσι οι βάσεις στο 1ο επιστημονικό πεδίο «εκτοξεύθηκαν» με τη Νομική Αθηνών στα 18.125 μόρια, αναμένεται μικρή πτώση και στις δημοφιλείς σχολές του πεδίου λόγω μικρότερου αριθμού αριστούχων.

Βάσεις 2024: Τι αλλάζει πλέον με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια φέρνει αλλαγές και νέου τύπου πανελλήνιες εξετάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα «επιστρατευτεί» το εθνικό απολυτήριο.

Οι αλλαγές θα είναι ριζικές και καθοριστικό ρόλο θα παίξει το εθνικό απολυτήριο για την είσοδο στα ιδιωτικά ΑΕΙ.

Η φιλοσοφία για την είσοδο στο ιδιωτικό ΑΕΙ θα περιλαμβάνει έναν υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις, με τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό.

Στην ουσία θα «παντρεύει» το κεκτημένο των πανελληνίων και εθνικού απολυτηρίου. Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι, το επικρατέστερο «σενάριο» είναι να δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο.

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα ισχυρό εθνικό απολυτήριο, που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Παραπολιτικά, ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη.

Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.

Οι πανελλήνιες Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αφού είναι ένα κοινά αποδεκτό και αδιάβλητο σύστημα.

Κύριος στόχος είναι η αναβάθμιση του Λυκείου και η αποκατάσταση του κύρους του ως εκπαιδευτικής βαθμίδας που παρέχει γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και να δημιουργηθεί ένα πιο αξιόπιστο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και όχι με την εξέταση τεσσάρων και μόνο μαθημάτων.

Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:

  1. Τράπεζα Θεμάτων: Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
  2. Α’ Λυκείου. Οι μαθητές στην Α’ Λυκείου θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα υπόλοιπα με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων.
  3. Β’ και Γ’ Λυκείου: Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.

Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία.

Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.

Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.

  1. Τελικός βαθμός: Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.