Βάσεις 2024: Οι εκτιμήσεις Στρατηγάκη – Ποιες θα πάρουν την… κατηφόρα

Βάσεις 2024: Στον απόηχο της ανακοίνωση των βαθμολογιών των Πανελληνίων 2024, όλο το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο πώς θα διαμορφωθεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τμήματα όλων των πανεπιστημιακών σχολών για την ερχόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, 2024-25.

Συνολικά, 90.416 υποψήφιοι συμμετείχαν στις Πανελλήνιες 2024, διεκδικώντας μία από τις 68.851 διαθέσιμες θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τους 74.847 υποψηφίους να προέρχονται από τα ΓΕΛ και οι υπόλοποι 15.569 από τα ΕΠΑΛ.

Βάσεις 2024: Πώς θα διαμορφωθούν οι ΕΒΕ σε κάθε σχολή

Όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια έτσι και φέτος σημαντικός παράγοντας που θα κρίνει την εισαγωγή των υποψηφίων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα είναι η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) που προκύπτει από συσχέτιση των μέσων όρων των επιδόσεων βαθμολογίας των υποψηφίων.

Οι μέσοι όροι είναι εκείνοι που επιτεύχθηκαν στα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Αυτός πολλαπλασιάζεται με έναν συντελεστή (ο οποίος ορίζεται, συνήθως, στο 0,80 – 1,00 – 1,20 της ΕΒΕ) που αποφασίζεται από το κάθε τμήμα ΑΕΙ, σε κάθε ελληνικό πανεπιστήμιο ή πολυτεχνείο, και το οποίο στρογγυλοποιείται στο δεύτερο δεκαδικό ψηφίο. Ο συντελεστής θα πρέπει να ευρίσκεται εντός του διαστήματος ελάχιστης και μέγιστης τιμής.

Υπό το πρίσμα αυτό, ο εκπαιδευτικός αναλυτής και μαθηματικός, Στράτος Στρατηγάκης, έχοντας μελετήσει διεξοδικά τα στατιστικά και τις βαθμολογίες των υποψηφίων κατέληξε στις οριστικές του εκτιμήσεις για το πώς θα κυμανθούν οι Eλάχιστες Bάσεις Eισαγωγής (EBE), ανά επιστημονικό πεδίο, τις οποίες και παρουσίασε το ΕΡΤΝews  τονίζοντας ότι η εκάστοτε ΕΒΕ διαμορφώνεται από τη ζήτηση της εκάστοτε σχολής.

Tα σκαμπανεβάσματα στις ΕΒΕ ανά επιστημονικό πεδίο 

1o pedio 9bba2

Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ο μέσος όρος των μαθημάτων για τους υποψηφίων των Πανελληνίων εξετάσεων προβλέπεται να είναι 13,45 στη Γλώσσα, 10,64 στα Αρχαία Ελληνικά, 8,96 στην Ιστορία και 12,43 στα Λατινικά.

«Βλέπουμε ότι ο μέσος όρος του 1ου πεδίου φέτος είναι 11,37 βαθμοί, ενώ πέρυσι ήταν 11,71. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε χειρότερες επιδόσεις» με τη μεγαλύτερη μείωση να εντοπίζεται στην ιστορία (8,6 φέτος) και στα Αρχαία στα 10,64 έναντι 10,8 βαθμούς. «Η ελάχιστη βάση εισαγωγής για το πρώτο πεδίο είναι 9,1. Αυτό σημαίνει ότι όποιο παιδί έχει μέσο όρο κάτω από 9,1 βαθμούς στα 4 μαθήματα χωρίς κανένα συντελεστή βαρύτητας δε θα μπορεί να δηλώσει καμία σχολή που ανήκει μόνο στο 1ο πεδίο. Άρα, το κατώφλι είναι το 9,1» σημείωσε ο κ. Στρατηγάκης.

2o pedio d934f

Στο 2ο επιστημονικό πεδίο ο μέσος όρος βαθμολογίας είναι: 14,06 στη γλώσσα, 9,07 στη Φυσική, 12,5 στη Χημεία, 12,17 στα Μαθηματικά. «Εδώ τη ζημιά την έχει κάνει η Φυσική, όπου βλέπουμε το μέσο όρο της φέτος να είναι 9,7, ενώ πέρυσι ήταν 11,19. Μεγάλος ο αριθμός των παιδιών κάτω από τη βάση και κατά δεύτερον τα μαθηματικά που φέτος έχουν μέσο όρο 12,17 έναντι 12,86», όπως είπε. Ειδικότερα, τόνισε ότι η μίνιμουμ ελάχιστη βάση εισαγωγής διαμορφώνεται στο 9,69 έναντι 9,87 πέρυσι. «Θα έχουμε και εδώ πτώση των βάσεων. Αυτό προαναγγέλλει χαμηλότερη η ελάχιστη βάση εισαγωγής» ανέφερε ο κ. Στρατηγάκης.

3o pedio 4699c

Στο 3ο επιστημονικό πεδίο υπάρχει πολύ μεγάλη πτώση στη φυσική με τον μέσο όρο να πέφτει από 9,97 πάει στο 8,66. «Αυτό παρασέρνει το μέσο όρο του πεδίου από το 9,31 στο 9,57» συμπλήρωσε.

Μιλώντας για το 4ο επιστημονικό πεδίο εκτίμησε ότι η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα είναι 8,34 βαθμούς, όπως και το 2023.

4o pedio 93166

«Η βάση διαμορφώνεται από τη ζήτηση» τόνισε ο σύμβουλος εκπαίδευσης ο οποίος αναφέρθηκε και στην συμπλήρωση του βιογραφικού . «Έχει μια σχολή υψηλή ζήτηση, θα έχει υψηλή βάση, έχει χαμηλή ζήτηση, θα έχει χαμηλή βάση. Ακόμα και στις περιζήτητες σχολές. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ιατρική Αλεξανδρούπολης έχει τη χαμηλότερη βάση από τις Ιατρικές και η Νομική Κομοτηνής τη χαμηλότερη βάση από τις Νομικές. Αυτό συμβαίνει διότι είναι απομακρυσμένες από τα μεγάλα αστικά κέντρα, οπότε η ζήτηση είναι μικρότερη. Δεν σημαίνει ότι είναι χειρότερες σχολές» επισήμανε.

Βάσεις 2024: Τι αλλάζει πλέον με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια

Η ψήφιση του νομοσχεδίου για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια φέρνει αλλαγές και νέου τύπου πανελλήνιες εξετάσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, για την είσοδο στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα «επιστρατευτεί» το εθνικό απολυτήριο.

Οι αλλαγές θα είναι ριζικές και καθοριστικό ρόλο θα παίξει το εθνικό απολυτήριο για την είσοδο στα ιδιωτικά ΑΕΙ.

Η φιλοσοφία για την είσοδο στο ιδιωτικό ΑΕΙ θα περιλαμβάνει έναν υπολογισμό βαθμών της Α’, Β’ και Γ’ Λυκείου με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις, με τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό.

Στην ουσία θα «παντρεύει» το κεκτημένο των πανελληνίων και εθνικού απολυτηρίου. Για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια οι υποψήφιοι, το επικρατέστερο «σενάριο» είναι να δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο.

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα ισχυρό εθνικό απολυτήριο, που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί μέρος του πολυπόθητου εισιτηρίου, ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Παραπολιτικά, ο γενικός μέσος όρος του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη.

Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη.

Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων.

Οι πανελλήνιες Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αφού είναι ένα κοινά αποδεκτό και αδιάβλητο σύστημα.

Κύριος στόχος είναι η αναβάθμιση του Λυκείου και η αποκατάσταση του κύρους του ως εκπαιδευτικής βαθμίδας που παρέχει γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και να δημιουργηθεί ένα πιο αξιόπιστο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και όχι με την εξέταση τεσσάρων και μόνο μαθημάτων.

Το σχέδιο βρίσκεται υπό διαμόρφωση, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες ο βασικός κορμός περιλαμβάνει:

  1. Τράπεζα Θεμάτων: Τα θέματα θα κληρώνονται από Τράπεζα Θεμάτων, στα οποία θα έχουν πρόσβαση οι μαθητές.
  2. Α’ Λυκείου. Οι μαθητές στην Α’ Λυκείου θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα. Τα μισά θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα του μαθήματος και τα υπόλοιπα με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων.
  3. Β’ και Γ’ Λυκείου: Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν επιστημονικό προσανατολισμό και θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα. Το ένα μάθημα θα είναι η Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας και οι μαθητές θα επιλέγουν τα υπόλοιπα τρία, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θέλουν να σπουδάσουν.

Για το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών θα είναι τα Αρχαία, τα Λατινικά και η Ιστορία. Για το πεδίο Θετικών Επιστημών, τα Μαθηματικά, η Φυσική και η Χημεία.

Για τις Επιστήμες Υγείας, η Βιολογία, η Χημεία και η Φυσική. Για το πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής, τα Μαθηματικά, οι Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και η Πληροφορική.

Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι τα ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.

  1. Τελικός βαθμός: Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%-70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.