Βάσεις 2022: Ανακοίνωση για το Μηχανογραφικό – Μην κάνετε το λάθος

Βάσεις 2022: Αύριο Δευτέρα στις 12:00 τα μεσάνυχτα η λήξη προθεσμίας υποβολής Μηχανογραφικού. Για οποιαδήποτε πληροφορία, υποστήριξη, απόκτηση password ή χρήση υπολογιστή που τυχόν δεν διαθέτουν, οι υποψήφιοι θα μπορούν να απευθυνθούν στα Λύκειά τους, τα οποία θα είναι ανοιχτά και αύριο Δευτέρα. Όλες οι λεπτομέρειες στο xristika.gr.

Μέχρι αύριο, Δευτέρα 18 Ιουλίου ως τις 12 τα μεσάνυχτα, έχουν διορία οι υποψήφιοι να υποβάλουν τα Μηχανογραφικά Δελτία (Μ.Δ.) για εισαγωγή σε ΑΕΙ ή το Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (Π.Μ.Δ.) σε Δημόσια ΙΕΚ.

Οι υποψήφιοι μπορούν να επισκέπτονται, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), την ηλεκτρονική διεύθυνση https://michanografiko.it.minedu.gov.gr και να υποβάλουν το Μ.Δ και το Π.Μ.Δ.

Για οποιαδήποτε πληροφορία, υποστήριξη, απόκτηση password ή χρήση υπολογιστή που τυχόν δεν διαθέτουν, οι υποψήφιοι θα μπορούν να απευθυνθούν στα Λύκειά τους, τα οποία θα είναι ανοιχτά και αύριο Δευτέρα.

Υπενθυμίζεται, ότι κατά τη συμπλήρωση του Π.Μ.Δ., οι υποψήφιοι δεν έχουν περιορισμό στο πλήθος Ι.Ε.Κ. και ειδικοτήτων που μπορούν να επιλέξουν.

Κατά τη συμπλήρωση του Μ.Δ., οι υποψήφιοι θα βλέπουν και θα μπορούν να επιλέξουν τα τμήματα εκείνα για τα οποία ο μέσος όρος των βαθμολογικών επιδόσεων τους είναι ίσος ή μεγαλύτερος από την ΕΒΕ κάθε τμήματος, συνυπολογιζόμενης, όπου απαιτείται και της ΕΒΕ του ειδικού μαθήματος ή των πρακτικών δοκιμασιών (αγωνίσματα για ΤΕΦΑΑ).

Όσοι υποψήφιοι δεν πρόλαβαν να αποκτήσουν password, ή δεν το θυμούνται μπορούν να απευθυνθούν τη Δευτέρα στο Λύκειό τους. Εναλλακτικά, εφόσον είχαν δηλώσει προσωπικό mail (κατά την απόκτηση του password), να ορίσουν νέο password μέσα από την εφαρμογή του ΜΔ με την επιλογή «Υπενθύμιση κωδικού ασφαλείας», χωρίς να μεταβούν στη σχολική μονάδα.

Μηχανογραφικό Δελτίο για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μπορούν να υποβάλουν:

– Όσοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ του 2022, και εφόσον ήδη κατέχουν ή απέκτησαν απολυτήριο (οι υποψήφιοι ΓΕΛ) και απολυτήριο και πτυχίο (οι υποψήφιοι ΕΠΑΛ)

– Όσοι απόφοιτοι συμμετείχαν στις πανελλαδικές εξετάσεις των ημερησίων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ τα έτη 2020 ή 2021, διεκδικώντας φέτος το 10% των θέσεων εισακτέων, χωρίς νέα εξέταση. Όσοι απόφοιτοι είναι υποψήφιοι για το 10%, συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής με τα μόρια που είχαν επιτύχει στην τελευταία τους εξέταση. Για τους υποψηφίους του 10% έτους 2020 δεν εφαρμόζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), ενώ για τους υποψηφίους του 10% έτους 2021 ισχύει η ΕΒΕ, όπως διαμορφώθηκε το 2021.

Δικαιούχοι υποβολής του Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου για εισαγωγή στα Δημόσια ΙΕΚ είναι:

– Οι υποψήφιοι που υπέβαλαν Αίτηση-Δήλωση και συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ημερησίων ή εσπερινών ΓΕΛ/ΕΠΑΛ του 2022. Για την υποβολή του εν λόγω Π.Μ.Δ. θα χρησιμοποιήσουν τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) που έχουν ήδη δημιουργήσει.

-Οι τελειόφοιτοι των ημερησίων ή εσπερινών ΓΕΛ/ΕΠΑΛ του τρέχοντος σχολικού έτους που δεν συμμετείχαν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ΓΕΛ/ΕΠΑΛ του 2022. Η δημιουργία του προσωπικού κωδικού ασφαλείας (password) από αυτούς τους υποψηφίους για υποβολή Παράλληλου Μηχανογραφικού Δελτίου, γίνεται στο ΓΕΛ/ΕΠΑΛ που φοιτούσαν.

Προτείνεται οι υποψήφιοι να εκτυπώσουν ή/και να αποθηκεύσουν στον υπολογιστή τους το υποβληθέν οριστικοποιημένο μηχανογραφικό (που θα έχει αποκτήσει αυτόματα και αριθμό πρωτοκόλλου), ώστε ανά πάσα στιγμή να μπορούν να δουν τις τελικές προτιμήσεις τους.

Η προθεσμία είναι αποκλειστική και μετά την παρέλευσή της κανένας υποψήφιος δεν θα μπορεί να υποβάλει Μ.Δ. είτε για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είτε για εισαγωγή σε Δημόσια ΙΕΚ μέσω Π.Μ.Δ.

Βάσεις 2022: Πού θα κινηθούν φέτος ανά πεδίο

Χαμηλότερες πτήσεις σε σχέση με το 2021 αναμένεται να κάνουν φέτος οι βάσεις 2022 των περιζήτητων σχολών των ελληνικών πανεπιστημίων. Αντίθετα, η διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των θεμάτων ανά μάθημα στις Πανελλήνιες 2022 θα προκαλέσει, για ακόμη μία χρονιά, το φαινόμενο των «βάσεων διαφορετικών ταχυτήτων και προσήμων», τόσο στις σχολές που κινούνται στα μεσαία βαθμολογικά πεδία όσο και στις χαμηλόβαθμες, πέριξ της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ).

Ο κατώτερος βαθμός που θα εξασφαλίσει σε κάποιον υποψήφιο ένα εισιτήριο για τα ΑΕΙ θα είναι 8,37, από 8,27 πέρυσι. Αυτά δείχνουν τα πρώτα συμπεράσματα από την ανακοίνωση, χθες, των φετινών υποψηφίων.

Από τη σύγκριση των φετινών επιδόσεων με εκείνες του 2021 προκύπτει ότι το μάθημα που τα πήγαν χειρότερα οι υποψήφιοι ήταν η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας. Στην Εκθεση ζητήθηκε από τους υποψηφίους να εκφράσουν τη γνώμη τους για την αξία της ιστορικής γνώσης και να αναφέρουν βιωματικούς τρόπους που μπορούν να καλλιεργήσουν το ενδιαφέρον τους για το ιστορικό παρελθόν. Πρόκειται για ζητήματα (ιστορία, μνήμη, νεκροί, επέτειοι) που δεν τους είναι ιδιαίτερα οικεία και αυτό αποτυπώθηκε στις επιδόσεις, καθώς το 17,13% έγραψε κάτω από τη βάση έναντι 22,77% πέρυσι. Αντίθετα δεν υπήρξε διαφοροποίηση γραπτών κάτω από τη βάση στα Μαθηματικά και στη Βιολογία.

Σύμφωνα από την επεξεργασία των στοιχείων που έκανε για την «Κ» ο μαθηματικός-αναλυτής κ. Στράτος Στρατηγάκης για τα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο της μεγαλύτερης κατηγορίας υποψηφίων, από τα ημερήσια Γενικά Λύκεια προκύπτουν τα ακόλουθα:

  • 1ο πεδίο (ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών):

Ο μέσος όρος των επιδόσεων των 18.276 υποψηφίων του πεδίου είναι 11,31, λίγο αυξημένος από το 11,17 του 2021. Αυτό αποτυπώνεται στην ελάχιστη βάση εισαγωγής του πεδίου, η οποία ανεβαίνει στο 9,05 από 8,94. Η ελαφρά άνοδος των χαμηλόβαθμων σχολών είναι δεδομένη, ωστόσο το αντίστροφο εκτιμάται ότι θα συμβεί με τις βάσεις των υψηλόβαθμων σχολών (νομικές, ψυχολογίες), καθώς μειώθηκαν οι αριστούχοι (με επιδόσεις πάνω από 18) σε Αρχαία, Νεοελληνική Γλώσσα – Λογοτεχνία και Λατινικά.

  • 2ο πεδίο (θετικών επιστημών):

Ο μέσος όρος των 14.200 υποψηφίων του πεδίου μειώθηκε (11,84 από 11,98 πέρυσι) και η ΕΒΕ θα φθάσει στο 9,47 από 9,58. Πτωτική είναι η τάση και στα υψηλόβαθμα τμήματα (ηλεκτρονικών υπολογιστών, μηχανολόγων κ.ά), καθώς έχουμε λιγότερους αριστούχους σε Μαθηματικά και Φυσική.

  • 3ο πεδίο (επιστημών υγείας):

Ελαφρώς χαμηλότερος είναι ο μέσος όρος των επιδόσεων των 13.676 υποψηφίων, στο 12,03 από 12,12. Αυτό θα ρίξει την ΕΒΕ (στο 9,62 από 9,7) και τις χαμηλόβαθμες βάσεις του πεδίου, αλλά μάλλον λίγο, καθώς οι επιδόσεις πάνω από τη βάση στη Βιολογία –κρίσιμο μάθημα για αρκετά τμήματα– αυξήθηκαν. Η τάση των βάσεων των περιζήτητων ιατρικών σχολών αναμένεται να είναι στα ίδια επίπεδα με πέρυσι ή ελαφρώς πτωτικά, αφού είχαμε μείωση των άριστων γραπτών στη Φυσική και τη Βιολογία, μεγάλη αύξησή τους στη Χημεία και μικρότερη αύξησή τους στη Γλώσσα.

  • 4ο πεδίο (οικονομίας – πληροφορικής):

Ο μέσος όρος των επιδόσεων των 25.116 υποψηφίων του πεδίου αυξήθηκε από 10,34 σε 10,46 και άρα θα βελτιωθεί η ΕΒΕ από 8,27 σε 8,37. Αυτό θα οδηγήσει σε άνοδο τις χαμηλόβαθμες σχολές. Στον αντίποδα, πτωτικά θα κινηθούν οι υψηλόβαθμες σχολές (πληροφορικής και οικονομικών σπουδών), αφού είχαμε μείωση των επιδόσεων στις υψηλές βαθμολογίες και των τεσσάρων μαθημάτων του πεδίου.

Bάσεις 2022: Συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων

Υπενθυμίζεται ότι από φέτος ισχύουν συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εφεξής, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή/Εισαγωγική Κατεύθυνσή του. Σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α΄25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.

Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες (αγωνίσματα), ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%. Οι Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα (1) ή δύο (2) ειδικά μαθήματα με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%. Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, στις οποίες εξετάζονται δύο (2) ειδικά μαθήματα το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%. Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

Άρα, σύμφωνα με τα παραπάνω, κάθε υποψήφιος που συμμετείχε στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, για κάθε Τμήμα που θα δηλώσει στο μηχανογραφικό του δελτίο, θα πρέπει να υπολογίσει τα μόριά του, πολλαπλασιάζοντας τους βαθμούς στα 4 πανελλαδικά μαθήματα (και σε τυχόν ειδικά μαθήματα και αγωνίσματα) επί τους αντίστοιχους συντελεστές για κάθε μάθημα, όπως φαίνονται στις παρακάτω Υπουργικές Αποφάσεις.

Έτσι, κάθε υποψήφιος φέτος θα έχει πιθανόν διαφορετικό αριθμό μορίων για κάθε Τμήμα/Σχολή και όχι έναν ενιαίο αριθμό μορίων για ολόκληρο το Επιστημονικό Πεδίο (για τα ΓΕΛ) ή τον Τομέα (για τα ΕΠΑΛ), που είναι υποψήφιος.

Ενδεικτικά, δίνεται ένα παράδειγμα υποψηφίου ΓΕΛ για το 1ο Επιστημονικό Πεδίο που έλαβε την εξής βαθμολογία:

  • Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία 17
  • Αρχαία Ελληνικά 18,6
  • Ιστορία 20
  • Λατινικά 20.

Αυτός ο υποψήφιος συγκεντρώνει για τη Νομική Θεσ/νίκης (Α.Π.Θ.) 18.680 μόρια, ενώ για τη Νομική Κομοτηνής (Δ.Π.Θ.) 18.900 μόρια, σύμφωνα με τους συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων