Βακάκης: Κόντρα στο ρεύμα των διεθνών οίκων και της γενικότερης αισιοδοξίας για την ελληνική οικονομία πήγε ο Απόστολος Βακάκης χθες το απόγευμα.
Στο περιθώριο της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης της Jumbo δεν έκρυψε τον φόβο του ότι η Ελλάδα έχει υψηλή πιθανότητα να οδεύσει σε μία νέα χρεοκοπία .
«Το πρόβλημα μιας νέας πτώχευσηςτης Ελλάδας είναι εδώ και είναι τεράστιο. Όταν μία χώρα χάνει το 10% του πληθυσμού της μέσα σε λίγα χρόνια και δεν κάνει τίποτα για αυτό δείχνει ότι πάει ξανά για φούντο».
Σύμφωνα με τον ίδιο σημαντική ευθύνη για μελλοντικές καταστάσεις σε ότι αφορά την υπογεννητικότητα και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος στην λειτουργία της αγοράς φέρουν οι πολιτικοί.
Ως προς το πρώτο σημείωσε ότι η Ελλάδα δεν έχει το θάρρος να αναγνωρίσει το πρόβλημα της υπογεννητικότητας. «Επίσης δεν έχει την δυνατότητα να προσελκύσει ξένους ανθρώπους να έρθουν να εγκατασταθούν εδώ και να δουλέψουν.
Φοβάται το πολιτικό κόστος. Όσο φοβάσαι το πολιτικό κόστος μιας τέτοιας επιλογής επιβραδύνεις καταστάσεις και αυτό θα φανεί κάποια στιγμή αργότερα. (…) Το πρόβλημα που έχει η Ελλάδα είναι έλλειψης ανάπτυξης όχι έλλειψης εργαζομένων.
Εμείς λόγω υπογεννητικότητας πρέπει να φέρουμε και άλλο πληθυσμό να μείνει στην χώρα. Ποιος θα πληρώνει το ΙΚΑ και τις άλλες εισφορές; Το να τους έχουμε παράνομους και να μην πληρώνουν τίποτα σημαίνει ότι εμείς πληρώνουμε παραπάνω και επειδή αυτό δεν φαίνεται κάπου κανείς προς το παρόν δεν αντιδρά».
Γενικότερα ο κ. Βακάκης κάλεσε την ελληνική πλευρά να ακολουθήσει το μοντέλο της Κύπρου. «Εμείς πρέπει να το κάνουμε όπως η Κύπρος.
Έλληνες είναι και αυτοί, κακομαθημένοι σαν εμάς, όμως αντιλαμβάνονται την ανάγκη να δουλεύουν επτά ημέρες την εβδομάδα, με λιγότερες αργίες, αντιλαμβάνονται την ανάγκη να κάνουν πλήρη αξιοποίηση της γη και του αέρα της χώρα τους και ας βρίσκονται σε χειρότερη θέση από εμάς. Εμείς έχουμε πολύ καλύτερο “οικόπεδο”.
Μία σταλιά είμαστε και εμείς, πολύ λίγος πληθυσμός όμως θα μπορούσαμε να τα έχουμε κάνει λίγο καλύτερα».
Ευθύνη για την κατάσταση δεν έχουν μόνο οι πολιτικοί σύμφωνα με τον ισχυρό άνδρα της Jumbo αλλά και οι πολίτες.
«Εάν οι πολίτες πιέζαν για περισσότερη δουλειά δεν θα υπήρχε κανένα θέμα, αλλά ο πολίτης εδώ στην Ελλάδα ζει έναν ακόμη μύθο ότι θα μπορούσε να έχει ευζωία χωρίς εργασία. Μπορεί να το κάνει μερικές ημέρες αλλά μετά από λίγο θα δει ότι κάνει λάθος και αυτό θα οδηγήσει σε μία νέα πτώχευση».
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησης του σύγκρινε της λειτουργία των καταστημάτων στην Ελλάδα με τις άλλες χώρες που δραστηριοποιείται η εταιρεία του.
«Η Jumbo έχει παρουσία σε τέσσερις χώρες. Η μόνη χώρα που δεν δουλεύουμε τις Κυριακές είναι η Ελλάδα. Για ποιο λόγο δεν δουλεύουμε; Γιατί υπάρχουν διάφορες συντεχνιακές θέσεις. Γίνεται π.χ. λόγος για την θρησκεία. Είναι λιγότερο ορθόδοξοι οι Κύπριοι οι οποίοι δουλεύουν τις Κυριακές ή είναι λιγότερο χριστιανοί τα καφενεία και τα ζαχαροπλαστεία που ανοίγουν τα πρωινά της Κυριακής; Αυτά είναι αγκυλώσεις του παρελθόντος. Παρόλα αυτά οι πολιτικοί δεν αισθάνονται ασφαλείς να πάρουν τέτοιες επιλογές γιατί φοβούνται ότι δεν θα τους ψηφίσουν και θα χάσουν την δουλειά τους».
Στην Βουλγαρία και την Ρουμανία τα καταστήματα, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη, είναι ανοιχτά όλες τις Κυριακές και 362 ημέρες τον χρόνο.
Σε ότι αφορά την Ελλάδα σύμφωνα με τον ίδιο είναι κάτω από 270 ημέρες.
«Εδώ έχουμε εθνικές εορτές, θρησκευτικές εορτές, πολιούχους πόλης και τόσα άλλα που πληρώνει ο καταναλωτής γιατί στο τέλος της ημέρες είναι αυτός που θα επιβαρυνθεί με τα κόστη όλων αυτών των αργιών. Δεν είναι τυχαίο ότι η Ελλάδα είναι ανάμεσα στις χώρες με το υψηλότερο κόστος σε αυτόν τον τομέα καθως “πετσοκόβουμε” τις ημέρες που διαιρούνται τα γενικά έσοδα».
Στάση αναμονής διατηρεί η διοίκηση της Jumbo σε ότι αφορά τις γεωπολιτικές εξελίξεις που επιρρεάζουν και το παγκόσμιο εμπόριο.
Όπως διευκρίνισε χθες ο κ. Βακάκης «αν δεν ξεκαθαρίσει η κατάσταση δεν θα κάνουνε καμία ανατίμηση. Δεν αγοράζουμε προϊόντα που έχουν ανατιμηθεί και διακόπτουμε φορτώσεις που έχουν πολλαπλάσιο κόστος και θα μας οδηγήσουν σε ανατιμήσεις προϊόντων. Θα επανακαθορίσουμε τη στρατηγική μας στο τέλος Μαρτίου αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες και η κρίση αποκτήσει μόνιμα χαρακτηριστικά» τόνισε του ομίλου.
Διευκρινίζοντας ότι η διοίκηση της Jumbo δεν ανακοινώνει ποτέ τις παροχές προς τους εργαζομένους της, άφησε να εννοηθεί ότι η εταιρεία έχει ήδη προχωρήσει σε αυξήσεις μισθών των εργαζομένων της από τον Ιανουάριο πριν από τις επόμενες αυξήσεις που αναμένονται να έρθουν με κυβερνητική απόφαση τον Απρίλιο.
«Εμάς το προσωπικό μας στηρίζει. Επιχειρηματίας που δεν έδωσε αυξήσεις τον Γενάρη δεν θα έπρεπε να κυκλοφορεί ευχάριστα μέσα στην κοινωνία. Δεν μπορεί να είσαι ανάλγητος. Εμείς δεν ανακοινώνουμε ποτέ τις αυξήσεις που δίνουμε όμως ότι και να δώσουμε υστερεί σε αυτό που θα έπρεπε να λάβουν».
Σημαντικό ήταν το πλήγμα για τα καταστήματα της εταιρείας στην Θεσσαλία που επλήγησαν από την καταιγίδα Ντάνιελ. Σύμφωνα με τον κ. Βακάκη το κατάστημα στην Καρδίτσα εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει ξανά πριν από το Πάσχα και αυτό στην Λάρισα πριν από το καλοκαίρι.
Όπως ανέφερε το βασικό πρόβλημα εντοπίζεται στην χρονοβόρα διαδικασία παραλαβής μηχανολογικού εξοπλισμού, μεγάλο μέρος του οποίου έρχεται από το εξωτερικό.
Πώς έφτιαξε ο Βακάκης την αυτοκρατορία του
Η οικογενειακή του ιστορία λίγο πολύ γνωστή. «Τέκνο» του απόδημου Ελληνισμού, ο Απόστολος Βακάκης γεννήθηκε το 1954 στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Ο πατέρας του Γεώργιος Βακάκης, βιομήχανος στην Αίγυπτο, παρήγαγε διογκωμένη πολυστερίνη, που αποτελούσε το βασικό μονωτικό υλικό της εποχής εκείνης για ψυγεία αλλά και για κτίρια.
Οι πολιτικές εξελίξεις στην Αίγυπτο με την επανάσταση Νάσερ, υποχρέωσαν την οικογένεια Βακάκη το 1962 να έρθει στην Ελλάδα.
Με την κατάσταση στη «μητέρα πατρίδα» να μην είναι και η καλύτερη, ο Γεώργιος Βακάκης ξενιτεύεται στη γειτονική Ιταλία, όπου πιάνει δουλειά σε μια μικρή οικοτεχνία κατασκευής λούτρινων ζώων και κουκλιών.
Από την ξενιτιά του Γεώργιου Βακάκη ξεκινά το υπέροχο παραμύθι του δεσμού της οικογένειας με τα παιχνίδια.
Ήταν ο σπόρος που έμελε να φέρει την τεράστια «φασολιά» που οδήγησε στη “χήνα με τα χρυσά αυγά”.
Τα πάντα για την φαμίλια Βακάκη ήταν οικογενειακή υπόθεση.
Το πρώτο κεφάλαιο κίνησης για να χτιστεί η σπουδαία βιομηχανία “El Greco” προήλθε από την πώληση των κοσμημάτων που είχε προλάβει να φέρει μαζί της από την φλεγόμενη Αίγυπτο η μητέρα του Απόστολου Βακάκη, Σοφία.
Μετά τα 20 του χρόνια, ο Απόστολος Βακάκης φεύγει για σπουδές Λογιστικής και Finance στο Warwick της Βρετανίας με όνειρο να καταλήξει στο Berkeley.
Τότε ήρθε και το πρώτο χτύπημα. Μια μεγάλη πυρκαγιά στο εργοστάσιο της El Greco στην Άνω Γλυφάδα υποχρέωσε τον 23χρονο Απόστολο να επιστρέψει στην Ελλάδα και να προσπαθήσει να ανασυγκροτήσει τη βιομηχανία από τα αποκαΐδια με τη βοήθεια της παραγωγικής μονάδας στο νησί της Ζακύνθου.
Στο νησί των Επτανήσων ο Απόστολος Βακάκης ζει μια εκρηκτική “μαθητεία” δίπλα στον πατέρα του στα 3 χρόνια που έμεινε στο νησί, μέχρι το 1985 που ανέλαβε την θέση του προέδρου της El Greco που κυριαρχεί στο ελληνικό παιχνίδι.
Το 1990 βλέποντας την επέλαση των πολυεθνικών στην Ελλάδα, αποφασίζει να πουλήσει την El Greco στην πολυεθνική Hasbro, ενώ συνεχίζει να διευθύνει την εταιρεία και ταυτόχρονα συμμετέχει στη διοικούσα επιτροπή της Hasbro Europe.
Και εγένετο τα καταστήματα Jumbo, με το πρώτο κατάστημα να λειτουργεί στη Γλυφάδα το 1986 και τον Απόστολο Βακάκη να προσπαθεί να αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη ρευστότητα ώστε να προχωρήσει στο κτίσιμο της δικής του αυτοκρατορίας.
Το 1997 μπαίνει στο Χρηματιστήριο, το 1998 αποκτά μεγαλύτερους αποθηκευτικούς χώρους και το 1999 συνεχίζει την ραγδαία εξάπλωση των καταστημάτων του.
Ο πόλεμος με τους άλλους παιχνιδάδες της εποχής έχει ξεκινήσειμε τελικό νικητή τον Απόστολο Βακάκη.
Τα χρόνια που ακολουθούν βρίσκουν την εταιρεία σταθερά στην κορυφή της επιτυχίας με κορύφωση το 2004, όταν αναλαμβάνει ύστερα από πλειοδοτικό διαγωνισμό το δικαίωμα αποκλειστικής παραγωγής και εμπορίας της Μασκότ του 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Η απάντηση στη συνταγή της επιτυχίας του; Όπως ο ίδιος λέει: «στην Ελλάδα δεν χρειάζεται ακόμη να «σκέφτεσαι», χάνεις πολύτιμο χρόνο.
Σε πρώτη φάση δεν έχεις παρά να μελετάς και να ακολουθείς τα βήματα της εξέλιξης στις αναπτυγμένες αγορές του εξωτερικού. Εγώ απλώς ακολούθησα την κυρίαρχη διεθνή τάση».
Με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 582,55 εκατ. ευρώ, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 7,51%, με κάθε χρονιά να αποδεικνύεται ακόμα πιο κερδοφόρα από την προηγούμενη καθώς τα κέρδη σημειώνουν συνεχώς αύξηση, με 72 καταστήματα όπου 53 βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 8 στη Βουλγαρία και 6 στη Ρουμανία, ενώ ο Όμιλος διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo που εξασφαλίζουν και φέτος ακόμα πιο αυξημένες πωλήσεις, το μόνο σίγουρο είναι πως ο Mr. Jumbo και η «αυτοκρατορία» του θα μας απασχολούν για πολλά χρόνια ακόμη…