Ακρίβεια: Δεν είναι καλά τα νέα από το μέτωπο των τηλεπικοινωνιών καθώς μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αύξηση σε… όλα!
Αυξήσεις στα τιμολόγια σταθερής και κινητής τηλεφωνίας αλλά και στο Ίντερνετ θα πρέπει να αναμένουν οι συνδρομητές μετά τις εκλογές καθώς η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) «άναψε το πράσινο φως» για την αλλαγή του κανονισμού ώστε να επιτραπεί η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των τιμολογίων.
Πρόκειται για ένα αίτημα που έχουν υποβάλει εδώ και πολύ καιρό οι πάροχοι τηλεφωνίας επιχειρώντας να μετριάσουν τα αυξημένα ενεργειακά κόστη, αλλά και το ψαλίδισμα των εσόδων τους εξαιτίας του πληθωρισμού.
Κι αυτό διότι αυτό δεν μπορούν να το αποφασίσουν μονομερώς αναπροσαρμογές τιμολογίων, καθώς ο κανονισμός της ΕΕΤΤ προβλέπει ότι οι όροι σε υφιστάμενα συμβόλαια δεν μπορούν να τροποποιηθούν ανατρέποντας τα συμφωνηθέντα καθόλη τη διάρκεια ισχύος του συμβολαίου.
Ωστόσο πλέον φαίνεται ότι θα δοθεί η δυνατότητα μία φορά το χρόνο τα τιμολόγια να αναπροσαρμόζονται ανάλογα με το ύψος του πληθωρισμού που θα ανακοινώνει η ΕΛΣΤΑΤ.
Οσο για τα υφιστάμενα συμβόλαια, το πιθανότερο είναι να προβλεφθεί δυνατότητα αποχώρησης του συνδρομητή πριν τη λήξη του συμβολαίου χωρίς την πληρωμή ρήτρας πρόωρης αποχώρησης χωρίς αυτό να σημαίνει βεβαίως ότι δε θα βρουν μπροστά τους τον νέο κανονισμό στον επόμενο πάροχο που θα απευθυνθούν.
Η ΕΕΤΤ έλαβε ήδη την απόφαση να θέσει το ζήτημα σε δημόσια διαβούλευση, η οποία αναμένεται να βγει στον αέρα εντός της εβδομάδας.
Ωστόσο, τα αποτελέσματά της και ο νέος κανονισμός που θα προκύψει θα έρθουν μετά τις εκλογές καθώς η διάρκεια της διαβούλευσης έχει οριστεί σε 30 ημέρες παρόλο που δεν αποκλείεται να λάβει και μικρή παράταση εφόσον κάτι τέτοιο ζητηθεί από τους ενδιαφερόμενους.
Aυτή η δυνατότητα προβλέπεται ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Για την Ελλάδα, πάντως, η ΕΕΤΤ δεν έχει καταλήξει ακόμα στο μοντέλο της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής που θα ακολουθηθεί. Υπό συζήτηση βρίσκεται το ενδεχόμενο ένα ποσοστό της αναπροσαρμογής να εξακολουθήσει να απορροφάται από τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους ώστε να μην επιβαρυνθεί με το σύνολο της αύξησης ο συνδρομητής.
Ωστόσο, ούτε το τελικό μείγμα της επιβάρυνσης για τον καταναλωτή είναι ακόμα βέβαιο καθώς όλα αυτά θα αποσαφηνιστούν κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης.
Αυτό, το οποίο είναι βέβαιο όμως είναι πως οι χρήστες θα έχουν μία ακόμα επιβάρυνση την ώρα που το εισόδημά τους συμπιέζεται από παντού χωρίς μάλιστα να αναπροσαρμόζεται τιμαριθμικά για τους περισσότερους.
Η πρόθεση των εταιριών είχε διαφανεί εδώ και μήνες με στελέχη να επισημαίνουν ότι είχαν ήδη προσεγγίσει την ΕΕΤΤ ώστε να συζητηθεί μία αλλαγή στον κανονισμό αδειών, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των τιμολογίων χωρίς αυτή να θεωρείται καθαρή αύξηση.
Σε συνάντηση με δημοσιογράφους στα τέλη του 2022 ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας, Χάρης Μπρουμίδης είχε αναφερθεί στο αυξημένο κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών.
«Το κόστος λειτουργίας των τηλεπικοινωνιακών εταιριών, οι οποίες εκ φύσεως είναι πολύ ενεργοβόρες είναι πολύ αυξημένο. Όλο το δίκτυο καταναλώνει ενέργειά, άρα υπάρχει ένα κόστος πολύ ανεβασμένο. Ταυτόχρονα ήδη έχουμε δει ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις σε όλα τα υλικά, τα οποία χρησιμοποιούμε. Για παράδειγμα, μόνο στις οπτικές ίνες το κόστος σε κάποιες περιοχές έχει αυξηθεί κατά 80% και βεβαια υπάρχει και το εργασιακό κόστος καθώς σε ένα περιβάλλον πληθωρισμού 10%, 11% ή 9% πρέπει να γίνουν αυξήσεις μισθολογικές ιδιαίτερα στους πιο χαμηλόμισθους έτσι ώστε να ανταποκριθούν οι άνθρωποί μας στο αυξημένο κόστος διαβίωσης», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ο ίδιος μάλιστα είχε εκτιμήσει ότι το τριπλό χτύπημα ενέργειας, πληθωριστικών πιέσεων και αυξημένου μισθολογικού κόστους θα κόστιζε το 2023 μόνο στη Vodafone Ελλάδας 60 εκ. ευρώ.
Επιπλέον η χώρα μας συγκαταλέγεται εδώ και χρόνια μεταξύ των κρατών με τα ακριβότερα τιμολόγια για τη σύνδεση στο Διαδίκτυο.
Αν και οι τιμές είναι σχετικά βελτιωμένες συγκριτικά με παλαιότερες εποχές, παραμένουν υψηλότερες σε σχέση με πολλές άλλες χώρες της Ε.Ε.
Όπως διαπίστωνε και ο ευρωπαϊκός δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (DESI) 2022, η χώρα μας μαζί με την Αυστρία τείνουν να έχουν πιο ελκυστικές τιμές στα πακέτα χαμηλότερων ταχυτήτων, αλλά εξακολουθούν να συγκαταλέγονται μεταξύ των χωρών με τις υψηλότερες τιμές όσον αφορά στις ταχύτητες άνω των 100 Mbps.
Κι αυτό την ώρα μάλιστα που σε ό,τι αφορά το Ίντερνετ μόλις ένα στα πέντε νοικοκυριά έχει πρόσβαση σε πολύ υψηλές ταχύτητες (VHCN), σύμφωνα με τον ίδιο δείκτη.
Βάσει των στοιχείων, στη σταθερή ευρυζωνικότητα οι τιμές στην Ελλάδα είναι ελαφρώς αυξημένες συγκριτικά με τον ευρωπαικό μέσο όρο, ενώ διαφορετικό μοντέλο από την υπόλοιπη Ευρώπη εμφανίζουν οι τιμές στην κινητή ευρυζωνικότητα, καθώς όπως επισημαίνεται στη μελέτη: «ενώ οι καταναλωτές που αναζητούν δεδομένα κινητής 20 GB και 100 κλήσεις βρίσκουν προσφορές τουλάχιστον διπλάσιου κόστους από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, όσοι αναζητούν δεδομένα 5 GB χωρίς κλήσεις βρίσκουν τιμές πολύ χαμηλότερες του ευρωπαικού μέσου όρου».
Ως προς το σύνολο των πακέτων ευρυζωνικότητας που εξετάζονται από τον δείκτη, ενώ η Ρουμανία, η Λιθουανία και η Βουλγαρία έχουν τις χαμηλότερες τιμές, το Βέλγιο, η Κροατία και η Ελλάδα έχουν τις ακριβότερες.
Ακρίβεια: Τρόμος στα ράφια – Η λίστα με τα 200 προϊόντα που θα ανεβαίνουν
Σύμφωνα με στοιχεία, έως το τέλος Ιουλίου αναμένεται να αυξηθούν κατά 10% οι τιμές σε τουλάχιστον 200 προϊόντα στα ράφια.
Αναλυτικότερα αναμένεται να αυξηθούν οι τιμές στα εξής προϊόντα:
Γραβιέρα 33%,
Κατεψυγμένες πατάτες 6,5% έως 30%,
Μαρμελάδα 20%,
Απορρυπαντικό πιάτων 16%,
Ελαιόλαδο έως 15%,
Χαρτικά έως 15%,
Μέλι ανθέων 11%,
Μπαχαρικά 10%,
Παξιμάδια 10%,
Αναψυκτικά 10%,
Χυμοί 10%,
Τσάι έως 10%,
Ελιές 10%,
Φυτικό γάλα 9%,
Κατεψυγμένα λαχανικά 9%,
Γαλακτοκομικά 8%,
Χλωρίνη 8%,
Ζωοτροφές 7,5%,
Στιγμιαίος καφές 7%,
Σοκολάτες 6%,
Πουρές 5%,
Ανθρακούχο νερό 5%,
Παιδικές τροφές 4%,
Εσπρέσο 2,5%,
Ριζογκοφρέτες και ταχίνι σε ποσοστό 2,5%.
Οι ανατιμήσεις έχουν γίνει από μεμονωμένες εταιρείες και αναμένεται να περάσουν σταδιακά στα ράφια μέχρι το τέλος Ιουλίου, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στη διάθεσή τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Οπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς στη realnews, οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα, αλλά με μικρότερη ένταση.
Οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων δεν αφορούν μόνο τα «επώνυμα», αλλά και τα ιδιωτικής ετικέτας.
Ακρίβεια: Δείτε τι σταμάτησαν να αγοράζουν οι Έλληνες
Ένα-ένα κόβουν τα προϊόντα από τα καλάθια τους οι Έλληνες καταναλωτές.
Μεγάλη αύξηση έχουν καταγράψει το τελευταίο διάστημα οι τιμές στα δημητριακά, στις μπάρες και στα μπισκότα με αποτέλεσμα πολλοί να περιορίζουν την κατανάλωση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα δημητριακά κατέγραψαν αύξηση 13,8% σε ετήσια βάση τον Απρίλιο.
Ωστόσο σύμφωνα με τον ΙΝΚΑ μόνο το τελευταίο 6μηνο έχουν αυξηθεί 20%.
Αρκετοί καταναλωτές προτιμούν να φτιάχνουν μπάρες και μπισκότα μόνοι τους στο σπίτι. Αφενός τα θεωρούν πιο υγιεινά διότι δεν περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης, αφετέρου είναι πιο οικονομικά.
Ενδεικτικά τιμές σε δημητριακά, μπάρες και μπισκότα:
Νιφάδες βρώμης (500γρ) ξεκινούν από 2,73 ευρώ και ξεπερνούν τα 5 ευρώ
Δημητριακά απλά (500γρ) 4,58 ευρώ
Δημητριακά σοκολατένια τα 375γρ 4,57 ευρώ τα 500γρ 5,44 ευρώ
Δημητριακά με φρούτα (600 γρ) 6,83 ευρώ
Μπάρες Δημητριακών 3,80 ευρώ
Μπάρες με μουσλι με μέλι 3,85 ευρώ
Μπάρες πρωτεΐνης η τιμή ξεκινά απο 3 ευρώ και πάνω η μία μπάρα
Μπισκότα οικογενειακή συσκευασία (3x225gr) είναι στα 2,90 ευρώ
Μπισκότα με Επικάλυψη Σοκολάτα Γάλακτος (2x200gr) κοστίζουν 3,47 ευρώ
Μπισκότα Χωρίς προσθήκη ζάχαρης (225gr) 1,34 ευρώ
Digestive Μπισκότα (2x250gr) 3,34 ευρώ
Μπισκότα Γεμιστά με Βανίλια (3x154gr) 4,14 ευρώ
Τέλος, σημειώνεται ότι σε τουλάχιστον 200 προϊόντα έρχονται νέες αυξήσεις τον Ιούνιο που θα φτάσουν μεσοσταθμικά το 6%, ενώ συνολικά από τις αρχές του χρόνου μέχρι και το τέλος Ιουνίου εκτιμάται ότι θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 1.500 βασικά αγαθά.
Ακρίβεια: Αυτή είναι η αλήθεια – Έτσι μας κλέβουν μπροστά στα μάτια μας
Μπορεί όλοι να πιστεύουμε πως ο πληθωρισμός ευθύνεται για την μεγάλη τιμή στα προϊόντα ωστόσο η αλήθεια είναι πολύ διαφορετική.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Chobani, Χαμντί Ουλουκάγια – που σύστησε το «Greek yoghurt» στους Αμερικανούς – χαρακτηρίζει την επιμονή του πληθωρισμού τροφίμων «ανησυχητική».
Κι αυτό γιατί ενώ οι τιμές των πρώτων υλών έχουν μειωθεί σημαντικά, οι αντίστοιχες στα τρόφιμα παραμένουν στα ύψη.
Νομίζω πως οι παραγωγοί τροφίμων πρέπει να έχουν μεγαλύτερη συνείδηση για το ότι οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αγοράσουν τρόφιμα, τονίζει, ενώ «διερωτάται» αν οι εταιρείες αυτές υποκύπτουν στις πιέσεις της χρηματοπιστωτικής αγοράς που απαιτούν να παρουσιάζουν διαρκώς ανάπτυξη και «δυνατά» νούμερα.
Ο Χαμντί Ουλουκάγια αποδίδει την επιμονή του πληθωρισμού εν πολλοίς σε εταιρικές αποφάσεις:
«Προφανώς και θα μετακυλήσετε κάποιες από τις αυξήσεις στις τιμές στους πελάτες, όταν όμως οι τιμές υποχωρούν αυτό δεν αποτυπώνεται στις τιμές των προϊόντων», τονίζει στο ενημερωτικό δελτίο Before the Bell του CNN.
Σημειώνεται πως την ώρα που οι πολιτικοί κατηγορούν εδώ και καιρό τις εταιρείες για υπερτιμολόγηση, η ιδέα ότι ο πληθωρισμός μπορεί να προκαλείται από τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών και όχι από ελλείψεις πρώτων υλών, αυξήσεις μισθών ή άλλες μακροοικονομικές συνθήκες, κερδίζει έδαφος μεταξύ των οικονομολόγων.
Ο λεγόμενος «πληθωρισμός της απληστίας» (greedflation) είναι ακριβώς αυτό:
Οι επιχειρήσεις ανεβάζουν γρήγορα τις τιμές για να μετακυλήσουν το αυξημένο κόστος στους καταναλωτές και να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους, ενώ στη συνέχεια… «καθυστερούν» να μειώσουν τις τιμές όταν ξεκινούν να υποχωρούν οι πληθωριστικές πιέσεις – αν δηλαδή τις μειώσουν καθόλου.
Οι τιμές των εμπορευμάτων, ιδίως των τροφίμων και της ενέργειας, αυξήθηκαν κατά τους μήνες που ακολούθησαν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον περασμένο Φεβρουάριο.
Την ίδια ώρα, οι εθνικές οικονομίες κλήθηκαν να διαχειριστούν το υψηλότερο κόστος εργασίας μετά τις διαταραχές της πανδημίας COVID, ωστόσο, τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων παρέμειναν σε υψηλά – αν όχι σε επίπεδα ρεκόρ – καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022.
Αυτό συνεχίστηκε και το 2023, με εταιρείες όπως η Nestle να επικαλούνται την «υπεύθυνη τιμολόγηση» για να εξηγήσουν την ικανότητά τους… να διατηρούν τα έσοδά τους παρά τον πληθωρισμό.
Οι Ευρωπαίοι οικονομολόγοι, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αναγνωρίζουν πλέον τα περιθώρια κέρδους ως βασική αιτία πίσω από τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης.
Είναι απίθανο να βελτιωθεί σύντομα, με τους ερευνητές της γερμανικής χρηματοπιστωτικής εταιρείας Allianz να προβλέπουν τον Απρίλιο πως οι τιμές των τροφίμων θα συνεισφέρουν σχεδόν το 30% του ευρωπαϊκού πληθωρισμού φέτος – από 15% το 2021.
Η έκθεση της Allianz επισημαίνει επίσης ότι ο «πληθωρισμός της απληστίας» παίζει «μικρό αλλά σημαντικό» ρόλο στις αυξημένες τιμές των τροφίμων.
Αναλυτές σημειώνουν, άλλωστε, πως το μερίδιο του ευρωπαϊκού πληθωρισμού τροφίμων που είναι «ανεξήγητο» – με άλλα λόγια δεν οφείλεται σε αυξήσεις των τιμών παραγωγού ή της ενέργειας – έχει «αυξηθεί αισθητά».
Ακρίβεια: Η κοροϊδία πάει σύννεφο – Τα… χρυσά αυγά και η απάτη στην τιμή
Την ώρα που οι καταναλωτές στενάζουν τα… αυγά έχουν πάρει την «ανηφόρα»!
Είδος πολυτελείας έχουν γίνει τα αυγά, μετά τις συνεχιζόμενες αυξήσεις στα προϊόντα και είδη πρώτης ανάγκης.
Σε πολλές περιπτώσεις η αισχροκέρδεια ξεπερνά το 110% όταν τα προϊόντα βγαίνουν από το «καλάθι του νοικοκυριού» και επανέρχονται στις προηγούμενες τιμές τους.
«Δεν μπορεί ένα αυγό που την Παρασκευή είναι στο καλάθι του νοικοκυριού, την Δευτέρα, να παίρνει 120% αύξηση. Δεν γίνεται», ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος.
Χαρακτηριστικά συγκεκριμένη εταιρεία σε συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ, έχει το εξής «παράδοξο». Εκτός καλαθιού είναι η 6άδα στα 1,25 ευρώ και την τιμή ανά μονάδα στα 0,21 ευρώ, και την Δευτέρα που βγήκε από το καλάθι η τιμή του εκτοξεύθηκε στα 2,73 ευρώ και τιμή ανά μονάδα στα 0,45 ευρώ!
Σε παρόμοιο μοτίβο κινείται και η κατάσταση σε αυγά ιδιωτικής ετικέτας.
Υπάρχει ελεύθερη αγορά, εμείς λέμε ότι είναι ασύδοτη η αγορά, γιατί εάν υπήρχε έλεγχος το υπουργείο Ανάπτυξης θα έβλεπε ότι τη μία μέρα η 6αδα αυγών έχει 1,25 ευρώ και τη Δευτέρα 2,73 ευρώ. Δεν είναι αυτό το περιθώριο κέρδους που είχε πει ο υπουργός», συμπλήρωσε ο κ. Ραυτόπουλος.
Ακρίβεια: Τρέχει με υψηλό ρυθμό ο δείκτης των τροφίμων
Βέβαια η αποκλιμάκωση θα είναι αργή και πάντα με την προϋπόθεση ότι οι τιμές στο μίγμα της ενέργειας θα διατηρηθούν τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα και δεν να υπάρξουν εκ νέου δυσάρεστες ανατροπές, όπως συνέβη για παράδειγμα στο τέλος του περασμένου καλοκαιριού, όταν και είχαν φανεί τα πρώτα σημάδια αποκλιμάκωσης των τιμών.
Τότε, λοιπόν, υπήρξε μεγάλη ανατροπή που έφερε και σημαντικές αυξήσεις κυρίως στα τρόφιμα που μέχρι τότε άντεχαν.
Για παράδειγμα, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή είχε διαμορφωθεί στα υψηλότερα επίπεδα τον περασμένο Ιούνιο στο 12,1%, ενώ ο δείκτης των τροφίμων ήταν λίγο υψηλότερος στο 12,6%.
Σήμερα που ο ΔΤΚ είναι στο 7%, ο Δείκτης των τροφίμων είναι στο 15,4%. Είναι πασιφανές ότι όπως καθυστέρησε η άνοδος των τροφίμων σε σχέση με τον Δείκτη, έτσι και η αποκλιμάκωση θα έρθει με καθυστέρηση.
Ακρίβεια: Σε κλοιό ακρίβειας τα νοικοκυριά – Για 18 ημέρες φτάνει το μηνιάτικο
Το χάσμα μεταξύ των καλύτερα αμειβομένων εργαζόμενων και των φτωχότερων ανοίγει, προχωράει η φτωχοποίηση, κι αυτό φαίνεται κι από την έρευνα του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ Γιώργος Καββαθάς.
Πάνω από ένας στους δύο πολίτες (51,9%) εκτιμούν ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί το 2023.
Για τις εισοδηματικές ανισότητες μεταξύ νοικοκυριών, είπε ότι το 30,1% με εισόδημα έως 30.000 ευρώ δήλωσε πως το εισόδημά του μειώθηκε το 2022, το 11% δήλωσε ότι αυξήθηκε, και το 58,9% δήλωσε ότι παρέμεινε σταθερό.
- Αυτό που ανησυχεί τους πολίτες είναι οι αυξήσεις τιμών στην ενέργεια και στα είδη διατροφής.
- 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» δεν συγκράτησε τις τιμές.
- Το μηνιάτικο φτάνει για να καλύψει τα βασικά έξοδα μόλις 18 ημερών, ενώ πέρυσι έφτανε για 19 ημέρες, είπε.
Από την έρευνα φαίνεται ότι το 11,9% των νοικοκυριών διαβιεί σε συνθήκες ακραίας φτώχειας.
Ως καταλληλότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας:
- Το 51,1% των νοικοκυριών θεωρεί πως είναι η αύξηση μισθών και συντάξεων.
- Το 28,6% θεωρεί πως είναι η μείωση φόρων και τελών στα καύσιμα.
Έχουμε κάνει δύο μελέτες/έρευνες: Η πρώτη που αφορά στο κομμάτι των καταναλωτών δείχνει ότι η κατάσταση είναι αρκετά δύσκολη. Αυτό που μας λένε είναι ότι αντιμετωπίζουν μεγάλες δυσκολίες κυρίως με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα.
Η δεύτερη έγινε σε στελέχη του λιανεμπορίου τροφίμων και της βιομηχανίας τροφίμων δείχνει ότι σε σχέση με τον Μάιο του 2022 έχει βελτιωθεί κάπως η οικονομική κατάσταση της χώρας, είπε στην ΕΡΤ ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) Λευτέρης Κιοσές.
- Θεωρούν ότι και το 2023 θα είναι μια δύσκολη χρονιά για τις επιχειρήσεις λιανεμπορίου τροφίμων, είπε.
Η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων, 9 στις 10, έχουν απορροφήσει έστω ένα μέρος από τις ανατιμήσεις που έχουν λάβει από τους προμηθευτές. Ειδικότερα:
- το 27 % έχει απορροφήσει έως 10%
- το 42% έχει απορροφήσει 10 – 25%
- το 20% έχει απορροφήσει 25 – 50%
- το 12 % έχει απορροφήσει πάνω από 50%.
Θα υπάρξει πληθωρισμός και το 2023 αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα φτάσει στα επίπεδα του 2022, εκτίμησε.