Τράπεζες: Μοντέλο McDonald’s στις τράπεζες. Τι έμαθε το finance από τα fast food. Θα περνάμε με το αυτοκίνητο και θα γίνεται η συναλλαγή; Όλες οι εξελίξεις στο xristika.gr.
Η ελβετική τράπεζα Credit Suisse –γνωστή τότε ως Schweizerische Kreditanstalt (SKA)- ανοίγει το πρώτο drive-through τραπεζικό κατάστημα στο κέντρο της Ζυρίχης.
Όπως τα drive-through εστιατόρια και οι drive-in κινηματογράφοι, οι drive-through τράπεζες έχουν τις ρίζες τους στις ΗΠΑ.
Λέγεται ότι η Hillcrest State Bank ήταν η τράπεζα που άνοιξε το πρώτο drive-through στο Ντάλας του Τέξας το 1938, ενώ σύμφωνα με άλλα στοιχεία, την αρχή έκανε η Exchange National Bank of Chicago το 1946.
Περίπου την εποχή εκείνη, η Wells Fargo Bank της Καλιφόρνια εγκαινίασε την υπηρεσία «TV Auto Banker Service», όπου η εικόνα του ταμία της τράπεζας εμφανιζόταν μέσω οθόνης κλειστού κυκλώματος τηλεόρασης στο αυτοκίνητο του πελάτη.
Οι καταθέσεις, οι αναλήψεις και οι άλλες συναλλαγές ολοκληρώνονταν με τη βοήθεια σωλήνων με πεπιεσμένο αέρα που μετέφεραν έγγραφα και χρήματα ανάμεσα στο αυτοκίνητο και το ταμείο.
Το υποκατάστημα της SKA που άνοιξε στη Ζυρίχη τον Ιούνιο του 1962 είχε οκτώ γυάλινα περίπτερα. Τα αυτοκίνητα που εισέρχονταν στον χώρο της τράπεζας ενεργοποιούσαν έναν αισθητήρα στο έδαφος που με τη σειρά του τους υποδείκνυε το επόμενο ελεύθερο ταμείο.
Η υποδοχή ήταν πολύ θετική και τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της, η drive-through τράπεζα εξυπηρέτησε περίπου 20.000 πελάτες.
Όμως έως τη δεκαετία του 1970, τα αυτοκίνητα είχαν γίνει τόσο δημοφιλή ώστε στο κέντρο της Ζυρίχης είχε δημιουργηθεί μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα, με αποτέλεσμα όλο και λιγότεροι οδηγοί να επιλέγουν να κάνουν τις δουλειές τους στην τράπεζα μέσα από το αυτοκίνητό τους.
Έτσι το 1983, η SKA αποφάσισε να κλείσει το drive-through, αφότου τόσα χρόνια το λειτουργούσε χωρίς να βγάλει κέρδος.
Στις ΗΠΑ, αντίθετα, το drive-through banking όχι μόνο παρέμεινε δημοφιλές, αλλά και εκτινάχθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σχεδόν όλες οι μεγάλες αμερικανικές τράπεζες προσφέρουν κάποιες drive-through υπηρεσίες, από τη δυνατότητα εξυπηρέτησης από ταμία έως την 24ωρη πρόσβαση σε ATM μέσα από το αυτοκίνητο.
Οι υπηρεσίες αυτές αναδείχθηκαν σε πολύτιμο συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις τράπεζες και τους πελάτες τους κατά τη διάρκεια των lockdowns του κορωνοϊού, όταν τα τραπεζικά υποκαταστήματα έκλεισαν για το κοινό.
Τράπεζες: Έγιναν… ρουφιάνοι της Εφορίας – Τι θα κάνουν από εδώ και πέρα
Τη σύνδεση της Εφορίας με τις τράπεζες σε πραγματικό χρόνο, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός των φορολογικών ελέγχων, που έχει εντάξει η ΑΑΔΕ στο Ταμείο Ανάκαμψης, Ελλάδα 2.0.
Όπως εξηγεί η ΑΑΔΕ, η μεταρρύθμιση στοχεύει στην αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών της ΑΑΔΕ, ώστε να είναι αποτελεσματικότερη η αξιοποίηση του μεγάλου όγκου δεδομένων που διαθέτει, καθώς και η παρακολούθηση των οικονομικών συναλλαγών.
Προσθέτει δε, ότι με τη συγκεκριμένη μεταρρύθμιση αντιμετωπίζονται σημαντικά θέματα ως προς την αξιοποίηση των παραπάνω δεδομένων, τα οποία λόγω του όγκου τους δεν μπορούν να αναλυθούν αποτελεσματικά με τα συμβατικά εργαλεία διαχείρισης δεδομένων που διαθέτει η Αρχή.
Επίσης τα υφιστάμενα πληροφοριακά συστήματα παρουσιάζουν σημαντικούς περιορισμούς ως προς τις δυνατότητες προσαρμογής σε νέες ανάγκες ως προς τη διασύνδεση και την ολοκλήρωση των δεδομένων.
Όπως αποκαλύπτει το νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο της φορολογικής Αρχής, μεταξύ των δράσεων που προωθούνται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης είναι:
- Η ηλεκτρονική διασύνδεση με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για τη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων των τραπεζικών λογαριασμών για σκοπούς ελέγχου και λήψης μέτρων.
- Η αναθεώρηση και αναβάθμιση της συνεργασίας με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για την τυποποίηση, αυτοματοποίηση και επέκταση των διαδικασιών ανταλλαγής δεδομένων.
- Όπως καθίσταται σαφές, η Εφορία θα σε άμεση σύνδεση με το τραπεζικό σύστημα και θα αντλεί στοιχεία για όποιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο θέσει στο στόχαστρο και γενικώς θα ελέγχει κάθε τραπεζική συναλλαγή.
Και σήμερα υπάρχει έλεγχος της Εφορίας στις τράπεζες, αλλά είναι πιο έμμεσος και δεν είναι online με το τραπεζικό σύστημα οι ελεγκτικές αρχές, όπως θα είναι, με την ολοκλήρωση του έργου.
Η μεταρρύθμιση Ψηφιακός Μετασχηματισμός των φορολογικών ελέγχων, στοχεύει:
- Στη μέγιστη αξιοποίηση δεδομένων για την αντιμετώπιση της φορολογικής απάτης και του λαθρεμπορίου.
- Στον εκσυγχρονισμό των κρίσιμων πληροφοριακών συστημάτων της Αρχής με ενσωμάτωση των διαδικασιών ελέγχου σε αυτά.
- Στην επέκταση της συλλογής δεδομένων και την εσωτερική και εξωτερική διαλειτουργικότητα.
- Στην ανάπτυξη μηχανισμών λήψης αποφάσεων με βάση τα δεδομένα και την αυτοματοποίηση διαδικασιών.
- Στην υλοποίηση ελέγχων και ερευνών από το γραφείο.
- Στην ηλεκτρονική διασύνδεση με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για τη συλλογή, επεξεργασία και αξιοποίηση των στοιχείων των τραπεζικών λογαριασμών για σκοπούς ελέγχου και λήψης μέτρων.
Επίσης, η ΑΑΔΕ εξηγεί πως, η μεταρρύθμιση συνίσταται στις ακόλουθες δράσεις:
- Εκσυγχρονισμός των δυνατοτήτων αξιοποίησης δεδομένων μέσω της ανάπτυξης ενός νέου περιβάλλοντος Επιχειρησιακής Ευφυΐας και Ανάλυσης Δεδομένων.
- Πλήρης ενεργοποίηση του συστήματος myDATA μέχρι το τέλος του 2022, το οποίο συλλέγει τα δεδομένα των οικονομικών συναλλαγών των επιχειρήσεων (ολοκληρώθηκε).
- Αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού της ΑΑΔΕ με τη θεσμοθέτηση και ενεργοποίηση των Ελεγκτικών Κέντρων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη (ολοκληρώθηκε).
- Ανάπτυξη ηλεκτρονικών εργαλείων υποστήριξης των Έμμεσων Τεχνικών Ελέγχου.
- Μέσω του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογίας, θα υποστηρίζονται πλήρως η διαχείριση των υποθέσεων ελέγχου, η άμεση πρόσβαση για λόγους ελέγχου σε όλα τα διαθέσιμα δεδομένα των φορολογούμενων, η αυτοματοποίηση των διασταυρώσεων, η αυτοματοποίηση της σύνταξης των φύλλων και των αναφορών ελέγχου, καθώς και η υποστήριξη των ηλεκτρονικών κοινοποιήσεων.
- Αναθεώρηση και αναβάθμιση της συνεργασίας με το χρηματοπιστωτικό σύστημα για την τυποποίηση, αυτοματοποίηση και επέκταση των διαδικασιών ανταλλαγής δεδομένων.
Τράπεζες: Γιατί εξαφανίζονται τα ΑΤΜ;
Σε μυστήριο χωρίς λύση έχει εξελιχθεί η ιστορία με τον ATM καθώς σε πολλές περιοχές της χώρας εξαφανίζονται!
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα όσα γίνονται στο Δήμο Ξηρόμερου, ο οποίος τις προηγούμενες ημέρες απέστειλε και επιστολή διαμαρτυρίας προς τις διοικήσεις των Τραπεζών Εθνικής και Πειραιώς, μετά από παράπονα για τα μηχανήματα των ΑΤΜ και την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η επιστολή κοινοποιήθηκε και στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών και γίνεται λόγος για απαράδεκτη κατάσταση που δημιουργήθηκε για τους πολλούς μόνιμους κατοίκους, μόνιμους, ετεροδημότες αλλά και πολλούς επισκέπτες του Αστακού και γενικότερα του δήμου, όταν τα ΑΤΜ δεν είχαν τροφοδοτηθεί με μετρητά!
Το γεγονός αυτό μάλιστα, όπως σημειώνει η «Πελοπόννησος» ήρθε μετά και τις πρόσφατες αποφάσεις των διοικήσεων των τραπεζών για κλείσιμο των υποκαταστημάτων στα όρια του Δήμου Ξηρομέρου και έτσι αποκλειστικά η εξυπηρέτηση γίνεται από τις Αυτόματες Ταμειολογιστικές Μηχανές.
Αντίστοιχα, πριν λίγο καιρό υπήρξε σχετική επιστολή διαμαρτυρίας και του δημάρχου Ικαρίας προς Τράπεζα Πειραιώς, Alpha κι Εθνική Τράπεζα για δυσλειτουργία ΑΤΜ στο νησί και το οριστικό κλείσιμο του καταστήματος της Alpha Bank στον Εύδηλο.
«Πώς θα κρατήσουμε κόσμο και επιχειρήσεις στην επαρχία όταν δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από μια τράπεζα;». Το ερώτημα αυτό έθεσε προς κάθε αρμόδιο, πριν λίγο καιρό και το προεδρείο της ΚΕΔΕ, αφού ενημερώθηκε για το κλείσιμο τραπεζικών υποκαταστημάτων σε πολλούς Δήμους.
Σε ορισμένους δε εξ αυτών (Ανωγείων, Σκύδρας, Μουζακίου, Νεμέας, Αμφίπολης, Ληξουρίου κ.α.) αφορά το κλείσιμο του μοναδικού υποκαταστήματος συστημικής τράπεζας στην περιοχή!
Όπως, καταλαβαίνουμε τα ΑΤΜ, θα γίνουν είδος προς εξαφάνιση.
Τράπεζες: Προσέξτε τι ανεβάζετε στο Facebook
Δεν σταματούν πουθενά οι τράπεζες, καθώς αναζητούν τους οφειλέτες ακόμη και στα social media!
Σκληρές «μάχες» στις δικαστικές αίθουσες είναι αποφασισμένες να δώσουν οι τράπεζες για να «πετάξουν» εκτός νόμου Κατσέλη όσους δανειολήπτες θεωρούν ότι προσπαθούν καταχρηστικά να ενταχθούν στις προστατευτικές του διατάξεις και είναι, στην πραγματικότητα, στρατηγικοί κακοπληρωτές.
Σε αυτό το πλαίσιο, αναζητούν ακόμη και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στοιχεία που μπορεί να δείχνουν ότι ένας δανειολήπτης κρύβει τα πραγματικά του εισοδήματα.
Οι δίκες που εκκρεμούν για αιτήσεις υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη είναι δεκάδες χιλιάδες και οι τράπεζες έχουν δώσει στους νομικούς τους εντολές να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο ελέγχου της οικονομικής κατάστασης των δανειοληπτών, επιδιώκοντας να τους θέσουν εκτός προστατευτικών διατάξεων του νόμου, ώστε να αποφύγουν κούρεμα χρέους και ευνοϊκή ρύθμιση για τον οφειλέτη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν οι ευρωπαϊκοί Θεσμοί στην τελευταία έκθεση μεταπρογραμματικής εποπτείας της Ελλάδας, «47.904 εκκρεμείς αιτήσεις (ήτοι το 99,9% του συνόλου) επικυρώθηκαν έως το τέλος Οκτωβρίου 2022 (σ.σ.: ώστε να οδηγηθούν στο δικαστήριο), εκ των οποίων 42.072, ή 88%, έλαβαν νέα ημερομηνία ακρόασης και 5 832 υποθέσεις δεν έχουν ακόμη λάβει δικάσιμο.
Οι αρχές αναμένουν να επιτύχουν τον στόχο του 95% των επικυρωμένων υποθέσεων να λαμβάνουν ημερομηνία ακρόασης έως το τέλος του 2022».
Οι δικηγόροι των τραπεζών εξαντλούν την επινοητικότητά τους για να εντοπίσουν δανειολήπτες που πιθανόν να κρύβουν τα πραγματικά τους εισοδήματα στις αιτήσεις τους για υπαγωγή στον νόμο Κατσέλη, δίνοντας ψευδώς την εικόνα ότι είναι φτωχοί και αδυνατούν να πληρώσουν τα δάνειά τους.
Οι… πονηροί δανειολήπτες μπορεί να έχουν καταφέρει μέσα από επίσημα έγγραφα να αποδεικνύουν ότι είναι φτωχοί, όμως υπάρχουν περιπτώσεις όπου τους προδίδουν οι αναρτήσεις τους σε social media, τις οποίες αναζητούν συστηματικά οι δικηγόροι των τραπεζών.
Χαρακτηριστική είναι πρόσφατη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά, το οποίο απέρριψε αίτηση υπαγωγής στον νόμο Κατσέλη δανειολήπτη ο οποίος ισχυριζόταν ότι είχε εισόδημα μόνο από αναπηρική σύνταξη.
Προσκομίζοντας αντίγραφα από αναρτήσεις του στο Facebook, οι δικηγόροι της τράπεζας απέδειξαν, ότι είχε άλλες επαγγελματικές δραστηριότητες, για τις οποίες μάλιστα ταξίδευε στο εξωτερικό. Στην αίτησή του δεν εμφάνιζε τα εισοδήματα από αυτές τις δραστηριότητες.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το σκεπτικό της απόφασης σχετικά με τη χρήση στοιχείων που προκύπτουν από αναρτήσεις στο Facebook ως πειστήρια ενώπιον δικαστηρίου. Το Μονομελές Πρωτοδικείο έκρινε ότι οι αναρτήσεις στο Facebook δεν αποτελούν προσωπικά δεδομένα που καλύπτονται από την προστασία του νόμου:
«Όσο η ιδιωτική ζωή είναι απόρρητη, είναι άξια προστασίας», τονίζεται στην απόφαση. «Οταν όμως πλέον έχει ευρέως δημοσιοποιηθεί παύει να είναι άξια προστασίας από τον εν λόγω νόμο, ήτοι όταν τέτοια προσωπικά δεδομένα του ατόμου είναι γνωστά σε έναν σχετικά μεγάλο αριθμό προσώπων ή μπορούν να γίνουν από αυτούς εύκολα αντιληπτά και θεωρούνται εξακριβωμένα, τότε δεν προσβάλλεται το δικαίωμα για πληροφορική αυτοδιάθεση και στην ιδιωτική ζωή.
Στην περίπτωση του μέσου κοινωνικής δικτύωσης «Facebook» ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να προβεί σε ρυθμίσεις ιδιωτικότητας στο προφίλ του, εάν επιθυμεί να περιορίσει τον κύκλο των προσώπων που έχουν πρόσβαση σε αυτό, στις φωτογραφίες του και γενικότερα στις αναρτήσεις του, δηλαδή να προβεί σε ρυθμίσεις περιορισμού πρόσβασης στις πληροφορίες του.
Ακόμη όμως έχει τη δυνατότητα να καταστήσει δημόσια κι ελεύθερα προσβάσιμα σε όλους (ακόμη και σε χρήστες του διαδικτύου που δεν έχουν λογαριασμό στο «Facebook») τα στοιχεία αυτά, με την καταχώρισή τους στον εν λόγω ιστότοπο χωρίς ρυθμίσεις ασφαλείας.
Έτσι, πληροφορίες που αναρτώνται σε δημόσια πρόσβαση στο διαδίκτυο δεν συνιστούν προσωπικό δεδομένο και δεν εμπίπτουν στις προστατευτικές διατάξεις του ν. 2472/1997 (και πλέον του ν. 4624/2019)».
Οι αναρτήσεις που «έκαψαν» τον δανειολήπτη έδειξαν, όπως αναφέρεται στην απόφαση, ότι «ο αιτών έχει εισοδήματα από άλλες πηγές, για τα οποία κανέναν λόγο δεν κάνει στο πλαίσιο της προκείμενης δίκης.
Ειδικότερα, προέκυψε πως σπούδασε σκηνοθεσία και συμμετείχε ως βοηθός σκηνοθέτη σε καλλιτεχνική ομάδα, πήρε μέρος στα γυρίσματα κινηματογραφικής ταινίας, συνεργάστηκε με θέατρα σε διάφορες παραγωγές καλλιτεχνικών θεαμάτων, ενώ βρέθηκε για εργασιακούς λόγους και δη ως ανταποκριτής σε φεστιβάλ.
Ο ισχυρισμός του αιτούντος ότι τα τελευταία αυτά ταξίδια πραγματοποιήθηκαν με δωρεές από φίλους του προκειμένου να βγάζει φωτογραφίες στα αντίστοιχα φεστιβάλ, δεν κρίνεται πειστικός».
«Καθόσον ένας ανειλικρινής οφειλέτης στο κρίσιμο ζήτημα των εισοδημάτων του δεν κρίνεται άξιος να τύχει της ευνοϊκής μεταχείρισης του ν. 3869/2010, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί ως ουσιαστικά αβάσιμη», καταλήγει η απόφαση του δικαστηρίου.
Τράπεζες: Οργή από τη νέα κλοπή – Δείτε τις νέες χρεώσεις
Από παντού μας τα… αρπάζουν οι τράπεζες καθώς χρεώνουν ακόμη και απλές κινήσεις των καταναλωτών.
Η πρόεδρος ΕΚΠΟΙΖΩ Π. Καλαποθαράκου μίλησε για τις παράλογες χρεώσεις των τραπεζών, λέγοντας χαρακτηριστικά πως για την έκδοση νέας χρεωστικής κάρτας πληρώνουμε 6 ευρώ.
«Υπάρχει ένα σύνολο χρεώσεων, προμηθειών που επιβαρύνουν τους καταναλωτές που είναι αδικαιολόγητες σε πολλές περιπτώσεις διότι οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω e-banking δεν έχουν κόστος για τις τράπεζες σύμφωνα με την Παναγιώτα Καλαποθαράκου, πρόεδρος του ΕΚΠΟΙΖΩ.
Η πρόεδρος ΕΚΠΟΙΖΩ Π. Καλαποθαράκου μίλησε για τις παράλογες χρεώσεις των τραπεζών, λέγοντας χαρακτηριστικά πως για την έκδοση νέας χρεωστικής κάρτας πληρώνουμε 6 ευρώ.
«Υπάρχει ένα σύνολο χρεώσεων, προμηθειών που επιβαρύνουν τους καταναλωτές που είναι αδικαιολόγητες σε πολλές περιπτώσεις διότι οι συναλλαγές που πραγματοποιούνται μέσω e-banking δεν έχουν κόστος για τις τράπεζες. Παρ’ όλα αυτά οι καταναλωτές επιβαρυνόμαστε από 1 έως και 4 ευρώ όταν κάνουμε συναλλαγή μέσω e-banking από τράπεζα σε τράπεζα και όχι μόνο. Εάν μας εκδώσουν την χρεωστική κάρτα μας χρεώνουν 6 ευρώ», ανέφερε αρχικά η κυρία Καλαποθαράκου.
Παίρνοντας τον λόγο, ο Μάνος Νιφλής μίλησε για προσωπικές εμπειρίες που είχε με τις υπέρογκες χρεώσεις.
«Πήγα να κάνω ακύρωση μιας πάγιας εντολής. Χρέωσαν ως αίτημα ακύρωσης 15 ευρώ, για μια δόση των 80 ευρώ που ακύρωσα», είναι η μια ανέφερε αρχικά, συμπληρώνοντας στη συνέχεια: «Με πήραν τηλέφωνο από τράπεζα και μου είπανε κρούσμα χάκινγκ, σας ακυρώσαμε την κάρτα. Χρεωστική, ελάτε να πάρετε καινούρια. 6 ευρώ. Με υπαιτιότητα της τράπεζας».